Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dag mede Kia-rijders :)

Gezien het winterweer vandaag is toegeslagen vroeg ik me af waarvoor de draaiknop links op het dashboard dient.

Ik heb een Kia Sorento 2.5 van 2003. Ik heb de keuze tussen AUTO, 4x4 en LOW.

Nu staat ie al 9 jaar op 'Auto'. Als ik het goed begrepen heb dan dient de LOW functie enkel en alleen als je bijna vast komt te zitten of gewoon vast zit in zand of modder of iets dergelijk.

Maar waarvoor dient de 4x4-knop dan? Ik veronderstel dat de auto van overschakelt in 4x4 (logisch!) en in AUTO dat de wagen zelf kiest tussen 2x4 en 4x4.

De wegen zijn hier goed dicht gesneeuwd en nu het goed vriest is de baan precies een schaatsbaan. Heeft het nu zin om 4x4 in te schakelen of zal ik mijn wagen daarmee gewoon kapot maken? En hoe rap mag je rijden op die functie of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Posted

Als er echt een dik pak sneeuw ligt (een niet gestrooid zandpad) kun je in de 4x4 LOW functie rijden. Deze functie is bedoeld voor echte off-road werk.

Zodra je voor en acherwielen allemaal goed (te veel) grip hebben op het asfalt en je maakt bijvoorbeeld een bocht zal de auto ontzettend gaan bokken omdat hij zijn kracht niet kwijt kan. In het zand, op dik ijs en in flinke sneeuw kan hij zijn krachten altijd kwijt omdat dan een wiel gewoon een beetje verglijdt.

Ook moet je voor het omschakelen naar LOW stil gaan staan, de bak in de vrij zetten en de koppeling in trappen. Dit doe je dus (meestal) niet voor de laatste 3 meter je eigen oprit op.

Mijn advies: houd het lekker op de "AUTO" stand, en als je echt veel last hebt van een uitbrekende achterkant overweeg dan de superlocker van sunny te laten plaatsen. Deze heeft ook een 4x4 LOCK in de HIGH stand zodat je al rijdende alle 4 wielen kunt activeren zonder dat de computer dit voor je regelt. Er lopen een paar actieve topics over dit onderwerp en in het voorjaar (maart geloof ik) komt sunny naar Eindhoven (correct me if wrong...) om deze schakelaars te plaatsen.

Ook heb je in de LOW stand een kortere overbrenging. In de blubber gebruik ik wel de 1, in de sneeuw trek ik op in de 2 en blijf ik in de 3 of 4 rustig rijden.

in 't kort: ik gebruik de LOW LOCK alleen als ik vast zit in de blubber in Frankrijk en de laatste kilomters op de wintersport in zware sneeuw.

Posted

De knop heeft maar twee standen: Auto of Low.

De 4x4 aanduiding is puur de aanduiding dat de knop bedoelt is voor de 4WD instelling.

Je hebt dus geen 4x4 stand. Draai maar aan de knop en je voelt het (AUTO UIT!!!!)

Auto: Gebruik je normaal altijd. Dit is TOD (Torque On Demand = Kracht Wanneer Nodig). De 4WD regelt zelf middels snelheidssensoren de verdeling van de aandrijfkracht tussen voor en achterwielen. Dit varieert van ongeveer 20/80 tot max 50/50 (voor/achter). Bij hele lage snelheden (<7 km/uur) is het zelfs 0/100 (voor/achter).

Het systeem bepaalt dus zelf (afhankelijk van de omstandigheden) hoeveel kracht naar de voorwielen gaat.

Low: Deze stand gebruik je ALLEEN MAAR als de auto op losse ondergrond rijdt (blubber, terrein, sneeuw/ijs, etc). De overbrengingsverhouding van de bak wordt dan ook verandert. Je auto veranderd daarmee in een zeer krachtig trekpaard voor in het terrein. De gebruiksmogelijkheden zijn dan echter beperkt en zeker niet rijden, of nog erger kort manouvreren, op droog asfalt.

In de handleiding van de auto staat inschakeling, gebruik en toepassing precies beschreven. Lezen dus.

Verder nog belangrijk: regelmatig voor- en achterbanden omgooien. De tussenbak is gevoelig voor omtrekverschillen tussen voor en achter.

Als je in het forum zoekt vind je daarover meer.

• Like 1
  • 9 years later...
Posted

Waaruit concludeer je dat hij dan nog niet in 4x4 staat?

Ook wanneer de kracht 50/50 naar voor en achteras gaat zullen de differentiëlen ervoor zorgen dat, bij weinig tot geen tractie, slechts 1 wiel doordraait, het andere doet dan niets.

Posted (edited)
1 uur terug, zei Jo Vlerick:

ik had mij vastgereden op ons weide ,hij was in 4x4 aangedrukt en het symbooltje brande op het dachboard en enkel de 2 voorste wiellen bleven doorslippen ...vandaar

Als de voorwielen slipte staat de 4x4 aan, het is namelijk standaard achterwiel aangedreven. Als je AUTO aan hebt staan blijft differentieel werken (wiel met de minste weerstand krijgt het vermogen) Als ze dus beide doorslippen wat je zegt moet LOW aan staan want diff wordt geblokkeerd voor 100%. Dit kan uiteraard als de banden geen grip hebben dan slippen ze beide door anders had 1 wiel met grip je er wel uit getrokken. Bij LOW is de verdeling 50% voor 50% achter en diff werking op beide assen uit. Bovendien staan je versnellingen in lage gearing dit betekend praktisch: halvering snelheid verdubbeling van de kracht. Als je de auto in zijn achteruit zet heb je nog een sterkere kracht (namelijk je kunt minder hard achteruit als vooruit in de eerste versnelling) dit komt door de bakverhouding. Als je het weiland in gaat met zomerbanden voor de straat is het eigenlijk nog steeds onbegonnen werk omdat hij zijn kracht niet weg krijg op de ondergrond. M+S banden, winterbanden of offroad banden maken het al veel makkelijker.

Bovendien mag het lampje niet knipperen, maar echt constant aan staan!

Succes

Edited by V3yro
  • Like 1
  • Thanks 1
Posted

HEB M=S BANDEN HOOR ?HEB VANDAAG BIJ DE KIA DAELER LANGS GEWEEST ER ZOU EEN PROBLEEM ZIJN MET EEN OF ANDERE SENSOR ZE GAAN HET DONDERDAG UITZOEKEN, wordt vervolgt....😉

Posted (edited)

Als je het weiland in gaat met zomerbanden voor de straat is het eigenlijk nog steeds onbegonnen werk omdat hij zijn kracht niet weg krijg op de ondergrond. M+S banden, winterbanden of offroad banden maken het al veel makkelijker.
Bovenstaande suggereer ik dat ook niet ;-). Ik schets een situatie

Sensor? Het is een mechanisch systeem die elektronisch (elektrisch) wordt doorgeeft aan de tussenbak dat hij moet locken. Als hij op AUTO staat is hij wel elektronisch gestuurd via de ABS-sensoren.

Edited by V3yro
  • 1 year later...
Posted (edited)

Halvering van de snelheid ? Mijn versie kan 190+ km/u halen maar in low is dat 40 km/u maximaal :-))) 

Ik heb me weleens afgevraagd waar je kunt vinden hoeveel koppel op de wielen ( niet de motoras ) je daarvoor terugkrijgt. Ook zorgt de statische koppelomvormer in automaatbakken voor ongeveer een verdubbeling van het koppel bij wegrijden. 

Toch beweert de ANWB dat de auto + caravan ( ruwweg 4 ton ) niet wegkomt op een helling van meer dan 12 %. Dat baseren ze heel lui op het motorkoppel en de massa.  Nu is het wel zo dat als je 4x4 LOW gaat je geen bochten meer kunt maken op asfalt. Het gebruik van 4x4 LOW is dus niet perse een optie. Ik heb wel gemerk dat bij 16 % de Sorento ( zonder caravan ) moeite krijgt met zijn eigen gewicht en toch echt in de 1e vernselling beland. 

De automatisch ingeschakelede voorwielaandrijving zorgt in klimmende haarspeldbochten wel voor horkerig bochten gedrag. Je merk dat dan de ( meervoudige natte ) kopplelingsplaten te strak aangrijpen en er te weinig omwentelingsverschil binnen/buitenwiel plaats vind. Ik heb nooit die speciale schakelaar willen instaleren maar die AWD uitschaklen is soms best een nuttige functie. Danweer tijdens klimmen met een caravan zal hij best AWD kunnen gebruiken voor stabiliteit. 

Edited by ArjanS