Ga naar inhoud

Geconstateerde 'problemen' bij de Rio (vanaf 2011)


Remko .me

Aanbevolen Berichten

Nou, vandaag bij de dealer geweest voor de gratis wintercheck en een schaafgeluid (dat niet geconstateerd kon worden tijdens een ritje van de monteurs). Hoogstwaarschijnlijk zijn het gewoon de winterbanden.

Wel heb ik in het begin al gezien dat de spleet/kier tussen voor- en achterportier groter is dan aan de bijrijderskant. De achterdeur steekt ook iets uit ten opzichte van de voordeur. Ze hebben geprobeerd bij de garage e.a. te veranderen, maar konden dit naar eigen zeggen niet voor elkaar krijgen. Men is naar een schadebedrijf gereden omdat men daar beter het probleem zou kunnen oplossen. Echter is het niet geheel verholpen.

Het voorportier moet als het ware iets gekanteld worden. De onderkant moet meer naar buiten. Daarnaast moet het achterportier iets naar voren worden gebracht om de spleet te verkleinen. Het is geen heel groot probleem, maar toch iets waar je je soms aan stoort. Met name omdat er nu zichtbaar meer vuil tussenkomt en dat ook zichtbaar is vanuit bepaalde hoeken wegens het uitsteken van de achterkant.

Dealer gaat nu informeren of dit door Kia Nederland vergoed gaat worden omdat ze het naar eigen zeggen niet zelf kunnen. Ben benieuwd, hoop toch wel dat men dit onder garantie kan oplossen.

Verder ook weer stukjes moeten polijsten :( Hou je toch.....auto vies....monteurs met broek erlangs/ertegen en krassen maar. Misschien volgende keer de auto even wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


zal ook even de procedure proberen uit te leggen hoe je dan het beste je wagen kan opstarten of iemand anders op starten

ten eerste zet je de voertuigen zo bij elkaar dat je aan beide accu's de start kabels kan koppelen

dan zet je eerst beide helemaal uit dus geen contact aan

dan sluit je eerst de + kabel (met de rode hand vaten) aan op beide accu's aan

en dan de - kabel (met de zwarte hand vaten )maar deze zet je dus niet op de accu maar recht streeks op een kaal stuk ijzer / metaal van de motor of van de carroserie maar en zeker bij de RIO NIET op de accu pool

dan start je het voertuig dat nog loopt en laat deze even een minuut of 5 a 10 even draaien zet desnoods even de stads verlichting aan

na dus een minuut of 10 kan je de andere wagen probeeren te starten

ls bijde motoren draaien laad je dit zo even een minuut of 5 a 10 even zo

daarna kan je het voertuig dat net de start hulp heeft gegeven worden uit gezet

en het voertuig dat is opgestart zet daar even wat extra verbruikers aan zoals de verlichting of de kachel motor op vol vermogen

verwijder nu eerst de - kabel (met de zwarte hand vaten)van beide accus en daarna de + kabel (met de rode hand vaten)

de volg orde van aansluiten en los halen is erg belangrijk op deze manier is de kans op kort sluiting maken veel kleiner

en het laten draaien van de motor en het aan doen van een grote verbruiker is er voor dat je geen piek spaningen krijg die je dynamo of iets anders kapot maken

dit is de algemene manier van opstarten en geld ook gewoon voor de wat ouderen wagen

en is de veiligste manier

Ik snap het stukje niet jongens. Eerst staat er zwarte kabels niet op accu, maar op metaal en vervolgens staat er dat je de zwarte kabels van beide accu's moet verwijderen?

Dus eerst de rode kabels op beide accu's op de plus pool, dan de eerste auto starten, maar waar moet nu de zwarte kabel bij de 'donor' auto en de niet startende Rio?

Link naar reactie
Delen op andere sites


het is meer eer uitspraak maar de zwarte kabel de zo genoenmde massa of min pool kan je altijd bij bijde wagens op een kaal stuk metaal zetten

de massa is namenlijk meestal direct aan de auto aangesloten je mag aleen maar niet direct op de accu omdat daar dat beruchte kastje op zit die je accu constant door meet

zit dit kastje er niet dan mag je dus wel direct op de accu aansluiten

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik dacht altijd dat je eerst de rode eraf moest halen omdat dat degene is met spanning.

Ben allang blij dat er bij mij toen niks fout is gegaan want zowel de rode als de zwarte zaten op de accu bij de rio en op de andere wagen zat hij op een stuk metaal. en de rode op de accu natuurlijk. ik heb eerst de zwarte erop gedaan en toen de rode en bij het eraf halen eerst de rode en toen de zwarte.

bij het erop zetten stonden beide auto's uit en bij het eraf halen stonde beide aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


AL WAT EERDER GEPLAATST.

Geleverd 10-1-2012 KIA RIO 1.2

1.Rattelend geluid neemt toe distributie ketting loopt langs de geleider geeft hierdoor resonantie

2.Tevens het ontbrekende VSM pakket .

Op 29 juli 2012 is er geconstateerd door Kia dat mijn rio inderdaad het geratel geluid heeft

Volgens KIA heeft dit type motor tijdens het verstellen van de nokkenas (als ik het tenminste goed verwoord) een moment waarop de ketting wat slapper staat.

Hierdoor ontstaat het ratelende geluid.

Komt bij mijn kia voor bij ongeveer 3000 toeren bij andere wagens kia kan het bij een andere toerental voorkomen .

Men kan er niets aan doen .

Enige troost we hebben 7 jaar garantie

Deze uitspraak bevalt mij niet.

Heden nu 11000km gelopen en het geluid wordt erger ,als ik nu 40,50,60 km rijdt dan is dat hinderlijk.

Ik heb geen rammelbak gekocht ,

Kia NL heeft van mij een mail gekregen en te reageren binnen 2 weken i.v.m te ondernemen stappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn Kia Rio probleem :

-De dealer!

Hij heeft 2 dagen weg geweest voor gerammel in het dashboard. Ze hebben er een mousche geplakt, maar hoe daar zwijgen we over.

Resultaat? Nog steeds gerammel alleen wat minder hard.

Ze hebben die strip op de koffer waar hij los kwam, 2 compentenlijm tussen gespoten.

De lijm kruipt er tussen uit en de resten ervan zijn tijdens de natte periode niet opgekuist! Ook is er restproduct van die zwarte lijm om het zo te zeggen maar in de lak gekropen.

Resultaat? Binnen een 2 weken mag hij weer eens binnen voor het dashboard uit de wagen te halen en het gerammel hopelijk op te lossen.

Terwijl zouden ze poging zoveel nog maar eens doen voor die kofferstrip.

Begin het stilaan beu te geraken pfffffff....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is iemand het ook opgevallen dat als je via je cruise control je snelheid verlaagd en op het moment dat je het knopje loslaat je snelheid weer een stukje omhoog gaat en daarna stabiel blijft zonder dat je iets doet??

Dit heb ik een paar keer meegemaakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is iemand het ook opgevallen dat als je via je cruise control je snelheid verlaagd en op het moment dat je het knopje loslaat je snelheid weer een stukje omhoog gaat en daarna stabiel blijft zonder dat je iets doet??

Dit heb ik een paar keer meegemaakt...

Jep bij de 1.1 diesel ook het geval

Link naar reactie
Delen op andere sites


De 1 jaar oude Kia Rio van mijn vrouw had de volgende problemen

- Problemen met schakelen in de achteruit na parkeerstand.. is niet op te lossen want immers normaal bij veel auto's aldus Kia

- Krakend dashboard wat bekend is maar niet wordt opgelost want immers goedkoop plastic (zeggen ze na de verkoop)

- Krakende deurpanelen.. hetzelfde probleem.. goedkoop dus accepteren

- 1 op 20 bij 1.2 Rio.. never de nooit niet.. 1 op 14 met heel veel geluk

- Vreemde krakende geluiden en knarsend metaal bij bochten werk.. dealer hoort het zelf niet.

- Achterdeur sluit niet lekker.. valt niet goed in het slot.

- Spleetmaten van de carrosserie wijken onderling af.. lijkt wel of het gebakje uit elkaar aan het vallen is.

De Rio heeft in precies 1 jaar 5850KM gereden.. en mijn hemel.. wat een slechte auto en slechte service hebben we in dit jaar mogen beleven. Daar mijn vrouw en dochter in deze auto rijden was veiligheid en gemak belangrijk en dat gevoel is dus helemaal teniet gedaan.. zo extreem dat ik vorige week met de Kia Rio naar een Volvo dealer ben gegaan en na een lange test middag de Rio heb ingeruild op een nieuwe Volvo V40.. een verschil van dag en nacht.. en ja.. ook een ander prijskaartje, maar zo goedkoop is de Kia Rio ook niet.. kijk naar een Opel of Skoda in die prijsklasse en je ziet al verschil..

Kia met hun zogenaamde 7 jaar garantie.. daar koop je niks voor als ze toch niks ondernemen en alles maar recht praten :-/

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toch jammer om te horen en het was ook niet mogenlijk geweest

Voor het kraken van je dach bord is gewoon een oplosing voor en dat weet de dealer ook

Net als het schakelprobleem is gewoon bekent

En het kraken van de deur paneelen dat is supersimpel op te lossen met een stuk isolatie tape

En zo zijn er nog wel wat oplosingen die gewoon opgelost hadden kunnen worden

Jammer dat jou dealer het voor jou heeft verpest

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een heel verhaal zeg, wellicht dat hij met een zogenaamde 'maandagochtend-auto' te maken had.

Van al dat genoemde piepen en kraken heb ik geen enkele last, de deuren sluiten prima en geen afwijkende spleetmaten.

Wellicht kan het zijn doordat mijn auto een 'ex-KIA company-car' geweest is voor 8 maanden en dat ze zelf in die tijd alle storingen eruit gehaald hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites


- Problemen met schakelen in de achteruit na parkeerstand.. is niet op te lossen want immers normaal bij veel auto's aldus Kia

- Krakend dashboard wat bekend is maar niet wordt opgelost want immers goedkoop plastic (zeggen ze na de verkoop)

- Krakende deurpanelen.. hetzelfde probleem.. goedkoop dus accepteren

- 1 op 20 bij 1.2 Rio.. never de nooit niet.. 1 op 14 met heel veel geluk

- Vreemde krakende geluiden en knarsend metaal bij bochten werk.. dealer hoort het zelf niet.

- Achterdeur sluit niet lekker.. valt niet goed in het slot.

- Spleetmaten van de carrosserie wijken onderling af.. lijkt wel of het gebakje uit elkaar aan het vallen is.

De eerste 5 punten zijn heel herkenbaar!

Hoop er op dat er veel opgelost kan worden bij de eerste onderhoudsbeurt...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Over 8 weken komt de nieuwe auto en gaat de Rio naar de Volvo dealer.. wat die ermee doet zal me worst wezen.. kan me er niet kwaad om maken. We hebben voor de Rio met Super pack 'maar' €15.450 betaald na lang onderhandelen en what-not en krijgen na 1 jaar net geen €2700 minder ervoor terug.. daar kan ik mee leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een heel verhaal zeg, wellicht dat hij met een zogenaamde 'maandagochtend-auto' te maken had.

Van al dat genoemde piepen en kraken heb ik geen enkele last, de deuren sluiten prima en geen afwijkende spleetmaten.

Wellicht kan het zijn doordat mijn auto een 'ex-KIA company-car' geweest is voor 8 maanden en dat ze zelf in die tijd alle storingen eruit gehaald hebben.

Hoe lang heb jij de Kia Rio? Bij mijn vrouw is het pas na 10 maanden ontstaan.. of in ieder geval merkbaar tot het punt waar het stoorde.

Mijn Rio.. 3 maanden oud heeft het (nog) niet maar gaat ook van de hand.. echter heeft dat ook nog andere redenen die los staan van deze thread :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites


De 1 jaar oude Kia Rio van mijn vrouw had de volgende problemen

- Problemen met schakelen in de achteruit na parkeerstand.. is niet op te lossen want immers normaal bij veel auto's aldus Kia

- Krakend dashboard wat bekend is maar niet wordt opgelost want immers goedkoop plastic (zeggen ze na de verkoop)

- Krakende deurpanelen.. hetzelfde probleem.. goedkoop dus accepteren

- 1 op 20 bij 1.2 Rio.. never de nooit niet.. 1 op 14 met heel veel geluk

- Vreemde krakende geluiden en knarsend metaal bij bochten werk.. dealer hoort het zelf niet.

- Achterdeur sluit niet lekker.. valt niet goed in het slot.

- Spleetmaten van de carrosserie wijken onderling af.. lijkt wel of het gebakje uit elkaar aan het vallen is.

- kijk naar een Opel of Skoda in die prijsklasse en je ziet al verschil..

Kia met hun zogenaamde 7 jaar garantie.. daar koop je niks voor als ze toch niks ondernemen en alles maar recht praten :-/

Beste Iretrovolver, ik begrijp je frustraties en kan me ook voorstellen dat je baalt en jou auto hebt ingeruild. Ik heb zelf deze elende met een Opel Corsa van eind 2008 gehad en deze ingeruild voor een Rio, ik denk dus hetzelfde over Opel. De Corsa was een drama, we stonden om de maand wel bij garage en uiteindelijk waren wij ook klaar met Opel en rijden wij godzijdank nu al bijna een jaar in onze top Rio.

Link naar reactie
Delen op andere sites


'Merktrouw' zijn heeft ook niets met een automerk te maken zoals men vaak zegt. Het heeft meer te maken met hoe goed of niet goed (hoeveelheid storingen etc.) je auto is.

iRetrovolver zal vast niet gauw weer/meer bij KIA kijken, net zoals Bink dat bij Opel zal doen en ik bij Fiat (mijn vorige was een Fiat Bravo, een echte slurper dus (alleen niet volgens de boekjes) en als je daar wat van zei bij de dealer werd je gewoon weg gelachen met slappe opmerking als 'ach mijnheer, het is een italiaan' oid. Zelfs bij vocht in de koplampen zeiden ze dat ook :mad: .

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ook ik kan me helemaal vinden in het verhaal van iRetroVolver. Ook ik heb te kampen met diverse mankementen en al zo'n 5 a 6 keer naar de dealer gemoeten binnen een jaar tijd. Het is qua looks echt een geweldige auto, maar de kwaliteit laat wat mij betreft erg te wensen over. De problemen worden overigens altijd wel netjes opgelost, maar deze blijven zich maar opstapelen waardoor er steeds maar weer een bezoekje aan de dealer moet worden gebracht. Wanneer je dit aankaart bij de dealer krijg je inderdaad een opmerking in de trend van "Tja, maar het is wel een Kia en geen BMW". We zijn er nu ook serieus over na aan het denken om de Rio in te ruilen voor een andere auto. Dit zal in ieder geval zeker geen Kia zijn.

Hieronder een 'kleine' opsomming van de ondervonden problemen/mankementen:

1. Klep voetverwarming vervangen (ben bang dat deze nu voor de 2e keer kapot is aangezien hij nu een piepend geluid maakt)

2. Schurend geluid bij eerste meters achteruit rijden (Volgens dealer normaal)

3. Krakend dashboard(dashboard al een keer uit elkaar geweest, maar nu weer last van)

4. Achterklep gaat niet goed open

5. krakende deurpanelen

6. tegenvallend verbruik (gem. 1:17 i.p.v. de fabrieksopgave van 1:26)

7.Motor maakt raar bijgeluid bij bepaalde toerentallen

8. Afbladderen verf stuur

Link naar reactie
Delen op andere sites


4.Achterklep gaat niet goed open.

Hebben wij ook last van. De gasveren zijn al een x vervangen en volgende week donderdag komen er weer nieuwe aan, maar ben bang

dat het weer van korte duur zal zijn dat het werkt.

Ook geeft de auto ineens een piepje(bij de versnellingspook) als je van 3 naar 4 schakelt wordt ook gelijk naar gekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


4. Achterklep gaat niet goed open

Heb ik ook last van.. Hij blijft of hangen of valt terug.. Erg vervelend.. Moet ik ook nog voor langs. maar nu geen zin in veel te koud..

Had de Cee'd ook wel last van en had met het weer ofzoiets te maken is er eens gezegd in het onderdeel van Cee'd.

Alleen herinner ik het mij niet meer zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites


4.Achterklep gaat niet goed open.

Hebben wij ook last van. De gasveren zijn al een x vervangen en volgende week donderdag komen er weer nieuwe aan, maar ben bang

dat het weer van korte duur zal zijn dat het werkt.

Ook geeft de auto ineens een piepje(bij de versnellingspook) als je van 3 naar 4 schakelt wordt ook gelijk naar gekeken.

Gasveren lijkt een chronsch kia probleem te zijn. Zodra het koud word gaat de deur haast niet van zelf open. oude Cee'd en Venga nu hebben er last van en maakt niet uit hoe oud de gasveren zijn. ZIjn vervangen en dezelfde dag was het probleem weer aanwezig

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...