Ga naar inhoud

Geconstateerde 'problemen' bij de Rio (vanaf 2011)


Remko .me

Aanbevolen Berichten

Ik heb een vraagje over het automatische ontwasemingssysteem.

Als de auto ergens vocht constateert, bevochte ramen, dan gaat het automatisch ontwaseming aan en komt er in het schermpje 'auto' met het voorruittekentje (dus niet automatische klimaatregeling, maar alleen automatische ontwaseming) te staan.

De airco hoort dan aan te gaan, maar het lampje van de A/C knop brandt niet. Als ik op die knop druk, knippert het 'auto' lampje wel, wat betekent dat het eigenlijk niet uitkan. Dit heb ik alleen de laatste tijd gehad als het rond het vriespunt was. Zojuist (5 graden op BC) werkte het prima en ging het lampje ook aan.

Mijn vraag is nu: zit er een beveiliging op het ontwasemingssysteem? De airco gaat op het schermpje eigenlijk wel aan, maar het lampje brandt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik daarnaast de AUTO knop indruk, OF de circulatie van buitenlucht afsluit, gaat de aircoknop en het lampje opeens wel aan... heel raar.

Oftewel, lampje gaat niet altijd aan bij automatische ontwaseming, terwijl er wel staat dat hij bezig is met ontwasemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


als het te koud is zal de airco niet aangaan anders kan deze kapot gaan

waarom het lampje wel gaat branden als je hem handmatig aandrukt weet ik ook niet maar de airco zal naar alle waarschijnlijk heid niet aangaan

was mij ook al opgevallen maar maak me der niet zo druk om

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zie veel mensen spreken over problemen, ik heb eigenlijk zeer weinig gehad met de Rio in vergelijking met mijn vorige auto's!

Het zijn zeer kleine dingen die zomaar op te lossen zijn.. soms wel wat vervelend maar tot nu toe wordt alles keurig door Kia opgelost.

Enige wat bij mij aanblijft is het geluid in de koppeling, dus dat geluid is aanwezig als je de koppeling laat opkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


WB achterklep gasveren, zie :

http://www.kiaclub.n...eer-achterklep/

en:

http://www.kiaclub.n...ook/#entry50371

en die link van Urbanfoto

Ik geloof niet dat de RIO een slechte auto is.

Gezien de grote vraag kunnen dit productie slordigheden zijn.

Ik weet ook niet of de Koreaanse fabrieken andere kwaliteitsnormen aanhouden dan de Europese.

Ik lees iig weinig klachten meer over in Europa gebouwde Kia's.

Over 1 jaar zijn alle kinderziektes er vast uit en staat er echt een hele goede auto voor een nette prijs.

@ iRetroVolver Urbanfoto en anderen.

Jullie klachten worden gewoon niet serieus door de dealer opgepakt en dat is killing voor een merk maar vooral vervelend voor jullie.

(zeker als je er 2 hebt)

Veel van de ditjes en datjes moeten gewoon door de dealer opgelost worden.

Jammer dat jullie dealers daar zo raar mee omgaan.

Het is bij mij niet zo dat de dealer de problemen niet goed oplost of niet aanpakt. Dat heb ik ook in mijn post aangegeven. Het is bij mij eerder een geval van altijd maar weer terug moeten naar de dealer doordat de probleempjes zich maar blijven opstapelen of terug komen. Over de dealer kan ik alleen maar positief zijn, over de kwaliteit van de auto echter niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ iRetroVolver Urbanfoto en anderen.

Jullie klachten worden gewoon niet serieus door de dealer opgepakt en dat is killing voor een merk maar vooral vervelend voor jullie.

(zeker als je er 2 hebt)

Veel van de ditjes en datjes moeten gewoon door de dealer opgelost worden.

Jammer dat jullie dealers daar zo raar mee omgaan.

Hoe een dealer omgaat met je klachten is belangrijk.. de verkoper probeerde het allemaal wel te regelen maar de werkplaats kwam terug met flauwe excuses.. maar heel eerlijk.. Kia Nederland is ook geen bal beter.. alleen al als ik naar dat TV programma kijk weet ik genoeg. Andere merken doen een terugroepactie en laten het toevoegen, vervangen of wat dan ook.. kijk naar de Audi TT waar de vleugel en ESP erop gemonteerd werd.. of de allereerste A-Klasse.. het kan dus wel.

Maar inderdaad.. sommige mensen zullen geluk hebben.. sommige niet.. maar ik heb de Rio eens op de brug gezet en eens van onderen bekeken en vergeleken met een Golf.. je ziet duidelijk verschillen in afwerking en opbouw.. ik deed dit omdat ik vaker gekraak hoorde in de bochten (?!?!) en die zei meteen al dat hij zoiets niet zou kopen.. dus wat zal ik zeggen.. het prijsverschil zit hem niet in een mindere winst maar de keuze materialen :|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wanneer stoppen we nou eens met appels en peren vergelijken? Gemiddeld genomen is het verschil tussen een Rio en een Golf minimaal 5000 euro! (waarbij de Golf ook nog eens kaler geleverd wordt).

Natuurlijk zie je dus het verschil! Logisch. Feit is wel dat qua betrouwbaarheid/gebreken de Kia eigenlijk beter scoort in testen dan een Volkswagen (zie zelfs de Autobildtesten!).

Dus ja, waar hebben we het nu over........(Nee, ik werk niet voor de importeur, maar heb hiervoor wel 15 jaar Skoda en Volkswagen gereden, 40000 km per jaar, dus ik weet wel waar ik over praat.

En wat heb ik een hoop gezeur gehad met de PON importeur en met de dealer! ("nee meneer dat valt niet onder de garantie, want dat gaat bij niemand anders kapot" of "dat is inderdaad doorroesten van binnenuit, maar bent u wel voor de halfjaarlijkse lakcontrole geweest?")

Nu mag ik me gelukkig prijzen met een klantvriendelijke KIA dealer (autobedrijf de Winter in Winschoten) die de problemen keurig heeft opgelost (de taart volgt nog), terwijl ik mijn KIA daar niet eens gekocht heb.

Dat is nog eens service! Ik ben er inmiddels ook wel achter dat de klantvriendelijkheid van de KIA importeur overigens ook ver te zoeken is.

Moraal van dit verhaal: Vergelijk geen auto's die je niet met elkaar kunt vergelijken en alles valt of staat met de klantvriendelijkheid/kennis van je dealer.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


De enige auto waar ik nog nooit problemen mee heb gehad, is de mazda en nu deze kia rio. Verder elke nieuwe auto had wel gebreken. m'n pa rijdt al 30 jaar volvo en tot nu toe bij elke nieuwe volvo ( iedere keer bij een nieuw model een nieuwe ) problemen met remsystemen, kapotte airco's, veiligheidssysteem ook niet ingebouwd etc. en dan praat je over auto's van 70.000 euro :s

nee voor het geld zijn deze kia's echt geweldig. de rio is mijn beste aankoop ooit!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoe een dealer omgaat met je klachten is belangrijk.. de verkoper probeerde het allemaal wel te regelen maar de werkplaats kwam terug met flauwe excuses.. maar heel eerlijk.. Kia Nederland is ook geen bal beter.. alleen al als ik naar dat TV programma kijk weet ik genoeg. Andere merken doen een terugroepactie en laten het toevoegen, vervangen of wat dan ook.. kijk naar de Audi TT waar de vleugel en ESP erop gemonteerd werd.. of de allereerste A-Klasse.. het kan dus wel.

De A klasse viel om omdat MB geen ervaring had met het bouwen van compacte auto's.

Na die aanpassing was er overigens niet in te rijden vanwege raar sturen.

(dag in zo'n huurbak moeten rijden)

Bij de Audi TT zijn vanwege het ontbreken van zoiets als een kontstrip meerdere doden gevallen.

Dat is wat anders dan een ontbrekend VSM pakketje of een winter kraakje hier en daar.

Jouw dealer heeft gewoon echt steken laten vallen.

Maar inderdaad.. sommige mensen zullen geluk hebben.. sommige niet.. maar ik heb de Rio eens op de brug gezet en eens van onderen bekeken en vergeleken met een Golf.. je ziet duidelijk verschillen in afwerking en opbouw.. ik deed dit omdat ik vaker gekraak hoorde in de bochten (?!?!) en die zei meteen al dat hij zoiets niet zou kopen.. dus wat zal ik zeggen.. het prijsverschil zit hem niet in een mindere winst maar de keuze materialen

appels en peren, maar ik zou me idd nog meer bescheten voelen als je met zo'n premium VAG product de behandeling krijgt, die gerwin1 heeft mogen ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


True.

Trouwens, om het probleem van de achteruit versnelling (Help! ik krijg hem niet in z'n achteruit!) op te lossen hebben ze de koppelingsplaten vervangen (?).

Probleem is er helaas nogsteeds, alleen heb ik nu ook hetzelfde probleem soms met terugschakelen naar z'n 1. (ook bij heel lage snelheden)

grr.

Link naar reactie
Delen op andere sites


OMG, ja dat heb ik hier ook ergens gelezen, volgens mij staat het in een bericht van KMNL n.a.v. een KCG vergadering.

Als dit echt waar is, en dat moet nog maar blijken natuurlijk.... laat ook maar. Ben nu nog bezig met de afwezigheid van het VSM pakket, alles op z'n tijd

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik neem aan dat je de zomerbanden bedoeld?

Zo ja, niet echt onlogisch. De rubbersamenstelling (compound) wordt bij

lagere temperaturen harder en daardoor meer onderhevig aan rijgeluiden.

Winterbanden hebben juist bij lagere temperaturen een rubbersamenstelling

die meer grip kan bieden, waardoor de lamellen van het bandprofiel meer

open gaan staan en daardoor sneeuw en water meer kan afvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben van mening dat winterbanden verplicht moeten worden, ook in Nederland.

Het nut staat niet ter discussie (sorry Bigwade) en niet alleen bij sneeuw zijn ze nuttig! Zoals Smart al zei, de rubber samenstelling is ook anders. Heb je al eens geprobeerd met stalen banden te fietsen? dan begrijp je het. Het is een vorm van respect naar je medeweggebruikers om te zorgen dat je ook voor anderen zo veilig mogelijk op de weg begeeft en je aanpast aan de omstandigheden. Staat ook in de wet, maar de rechterlijke macht in NL houdt daar geen rekening mee. En respect.... Dat is in onze ieder voor zich gedoogcultuur een moeilijk woord.

Mijn vrouw heeft een whiplash opgelopen omdat een malloot in een dikke 4WD achterop vloog. Er was ruimte genoeg om uit te wijken, maar omdat zijn wagen geen winterbanden had (mijn vrouw wel, maar die stond stil in een file) was hij onbestuurbaar en gleed rechtdoor: boem. Eigen bedrijf moeten stoppen, inkomen weg en nu nog altijd (na 3 jaar!) een gevecht met de verzekering.

Want ook verzekeringen doen er niets aan. Zouden bijvoorbeeld eigen risico kunnen verhogen bij geen winterbanden! Maar dan zijn ze bang om klanten te verliezen, dus kiezen ze ervoor om maar niet de schade te vergoeden en de slachtoffers met de problemen te laten zitten.

Dus blijft de regering over. Maar die hebben het te druk met elkaar (zowel links als rechts) goedbetaalde overheidsbaantjes toe te schuiven.

Heb zelf al meer dan 15 jaar winterbanden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is een bekend gegeven dat winterbanden hun nut bewijzen bij temperaturen onder

de 7 graden. Zeker met koud weer is de compound/profiel (winterbanden) een belangrijke factor.

Bij gladheid en sneeuw zul je wel degelijk het verschil met winterbanden merken. Dit heb ik zelf

twee weken geleden weer mogen ondervinden. Het was onder nul en er lag behoorlijk wat sneeuw.

Met een leenauto van de garage waar geen winterbanden onder zaten was het een verschrikking om

mee te rijden, lees glibberen.

Daarna weer mijn eigen auto opgehaald. Hier zitten wel winterbanden onder, en dat is een wereld

van verschil om mee te rijden. Zoals Derrek aangeeft is het niet alleen voor je eigen veiligheid maar

zeker ook voor je mede weggebruikers. Daarbij kan een betere remweg c.q. betere bestuurbaarheid

van het voertuig een hoop leed en/of schade voorkomen. En het het vaak gebruikte excuus van de

extra kosten voor winterbanden is, m.i. volkomen onterecht. Het is één keer een extra aanschaf, maar

je "doet" twee keer zolang met je banden. Het merendeel van de autobezitters is zuinig op zijn/haar auto

en wast en poetst dat het een lieve lust is. Maar op een stukje (extra) veiligheid wordt bezuinigd.

Als je één schade rijdt ben je, naar alle waarschijnlijkheid, meer geld kwijt dan de aanschaf van winterbanden.

Aan u de keuze.

Of er een verplichting in Nederland moet komen weet ik niet maar een dringend advies lijkt mij op z'n plaats.

Grtz.

Specialmade

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het nut staat niet ter discussie hoezo niet ? Bigwade heeft hier wel een puntje, bij de temperatuur van vandaag 5 graden zijn ''zomerbanden'' beter.

Sommige hebben helaas nog wat tijd nodig om nieuw ontwikkelingen te accepteren.

Dat was zo bij het dragen van gordels: “je verdrinkt als je in het water rijdt” (1970 – 1980);

Stuurbekrachtiging: “de wagen wordt onbestuurbaar” (1980 - 1990);

Elektronische inspuiting bij motoren “ motor loopt niet meer goed” (1990 – 2000);

Airconditioning (“word je verkouden van” (2000 – 2010).

En nu winterbanden: 'zomerbanden" zijn beter in de winter (2010 ~ ?).

Ik snap niets van dat laatste.

Maar in 2020 heeft elke auto gordels, elektronische inspuiting, stuurbekrachtiging, airconditioning en winterbanden.

Waarom? Omdat het geen nut heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...