Jump to content

Geconstateerde 'problemen' bij de Rio (vanaf 2011)

Recommended Posts

Posted

Dit topic is bedoeld om geconstateerde problemen die gevonden zijn bij de Rio te bespreken.

Voor zover duidelijk zijn er een aantal problemen gevonden;

Airopomp

De aircopomp kan een aanlopend geluid geven. Wanneer dit gevonden wordt kan de dealer een nieuwe aircopomp bestellen. Het probleem is bekend bij Kia en kan binnen een korte tijd opgelost worden. Het probleem is bij de nieuwe lichting Rio's niet meer aanwezig.

Zie ook; http://www.kiaclub.n...loop-geluid-rio

Voetverwarming en ruiten ontwasemen

De voetverwarming van sommige Rio's doen het niet. Het probleem schijnt de kleppen van de luchttoevoer naar de voeten te zijn.

Het probleem kan opgelost worden door het dashboard te demonteren en nieuwe kleppen / stekker te plaatsen, de dealers van sommige leden hier op het forum geven aan dat het probleem dan echter na van loop van tijd terugkomt. Kia NL is op de hoogte en schijnbaar werken ze aan een oplossing.

Het ontwasemen van de ruiten gebeurt bij Kia Rio Super Pack automatisch. De sensor die dit regelt is erg gevoelig en daarom zal deze optie bijna altijd aanstaan. Je kunt klantenservice@kia.nl mailen met je klacht, tot op heden werken ze niet aan een oplossing.

Koppelingsplaat geeft piepend geluid

Dit geluid komt bij meerdere merken voor en is niet schadelijk ook al doet het geluid dat vermoeden. Het probleem waarbij de koppeling een schurend hoog geluid geeft is door het te harde materiaal. Heb je dit probleem? Ga dan langs de dealer en laat hem ernaar kijken, er is nog geen oplossing maar waarschijnlijk komt deze binnenkort wel. Maak je niet druk, dit probleem is niet schadelijk of geen probleem.

We willen je vragen om geen aparte topics te openen met problemen, we kunnen het hier in 1 topic houden en het overzichtelijker te houden. Dus hier begint de discussie, eindigen we de discussie en vinden we samen naar de oplossing. ;)

@Bigwade wit is waar de kleuren niet nodig zijn om iets mooi te maken :) - zo beter?, je bracht me op een idee.

• Like 1
Posted

Goed initiatief. Om het lijstje van problemen aan te vullen.

Het verbruik. KIA belooft een verbruik van 1;21,8. In de praktijk blijkt 1:16 al erg netjes te zijn.

Posted

Goed initiatief. Om het lijstje van problemen aan te vullen.

Het verbruik. KIA belooft een verbruik van 1;21,8. In de praktijk blijkt 1:16 al erg netjes te zijn.

Dat belooft Kia helemaal niet. Kia geeft aan dat dit officieel gemeten waarden zijn tijdens de Europese homologatie tests in overeenstemming met de EU richtlijn 2004/3/EC.

• Like 1
Posted

Vanaf welke datum is dan de nieuwe lichting Rio's, ik heb mijn Rio namelijk vanaf 15-11-2011.

Mag ik eravan uit gaan dat bij deze lichting al veel problemen zijn verholpen. :nono::confused:

Posted

Remko,krakend dashboard hoort die er ook bij ?

Ik vind krakend dashboard niet echt een probleem, ik heb hem alleen nog bij jou zien voorkomen. We kunnen even de winter afwachten en kijken of het nog zo erg is? Je mag een aanzet geven en inventariseren in dit topic wie het allemaal heeft?

Posted

Als ik dit allemaal lees over de 'problemen' die sommige hebben,denk ik dat ik dan 1 van de weinige ben die nergens last van heeft. Ja dat krakende dash-board,maar is nu ook al weer verdwenen met deze temperaturen.

Ik lees wel dat het voorkomt bij degene met super-packs. Ik heb nl plus-pack en handmatige airco die ik makkelijk aan en uit kan zetten en ook de voorruit is binnen 2 tellen ontwasemd,met airco aan.

Niettemin zijn deze problemen erg vervelend, zeker voor een nieuw model wat net uit is. Ik hoop dat jullie dealers jullie 'problemen' kunnen oplossen.

Grtz

• Like 1
Posted

Ben benieuwd wat het gaat geven met mijn Rio die ik binnen een drietal weken mag gaan ophalen. Nu, kraken van het dashboard heb ik ook bij m'n VW Polo (BJ 2005) gehad toen het zo koud was maar dat is nu helemaal verdwenen. Ik heb ook de gewone manuele airco. Blijft nog het probleem met de koude voeten eventueel maar dat zal ik dan wel snel merken. :rolleyes:

Posted

Bij mijn Rio blijft het airbag lampje in de cockpit branden, morgen ff naar garage. Meer Rio rijders hier last van gehad ?

Posted

Geeft spontaan alarm signalen er verschijnt een driehoek en cijfer 4

Elke dag meerdere malen voorgekomen het houd een halve min aan en nadien niet meer

Wie herkend dit euvel.

Posted

Vandaag naar garage geweest voor airbag probleem, ze moeten een sleutel hebben om het probleem op te lossen. Kan wel rijden maar moet de auto volgende week een dag missen.

Posted
Mailtje mbt de automatische ontwaseming is verstuurd naar klantenservice@kia.nl

Al snel een antwoord terug:

Wij zijn reeds bekend met de werking van de ontwaseming in combinatie met het automatische FATC airconditioningssysteem in de nieuwe Rio.

Er is reeds navraag gaande bij de fabrikant of hier een aanpassing in mogelijk is. Of dit gebeurt en zo ja wanneer, is niet te zeggen.

Vooralsnog wordt dit fenomeen beschouwd als een producteigenschap, welke niet kan worden aangepast.

Posted

Al snel een antwoord terug:

Wij zijn reeds bekend met de werking van de ontwaseming in combinatie met het automatische FATC airconditioningssysteem in de nieuwe Rio.

Er is reeds navraag gaande bij de fabrikant of hier een aanpassing in mogelijk is. Of dit gebeurt en zo ja wanneer, is niet te zeggen.

Vooralsnog wordt dit fenomeen beschouwd als een producteigenschap, welke niet kan worden aangepast.

nou een broert antwoordje dan ,of anders gezegt zoek het voorlopig ff uit tot er ooit een oplossing komt.

• 2 months later...
Posted

Vandaag maar eens even een nieuw mailtje naar Kia NL verstuurd met de vraag om een statusupdate mbt de automatische ontwaseming.

Verder ook een melding gedaan over het vage gedrag van de cruise control:

Het systeem werkt op lagere snelheden (circa 60-70 km/h) niet vloeiend. Je voelt een opbouw en afname in snelheid rond de ingestelde snelheid. Voorbeeld: de cruise control is ingesteld op 60 km/h. Je voelt de auto in snelheid fluctueren tussen 58 en 62 km/h.

Verder valt bij het inschakelen van de cruise control de snelheid standaard enkele km/h terug. Wanneer de cruise control bij een snelheid van 80 km/h ingeschakeld wordt valt de snelheid terug naar 77 km/h en dien je middels de + knop op het stuur de snelheid weer op de eerder gekozen snelheid te verhogen.

Posted

Zojuist al een update ontvangen mbt de cruise control:

Op korte termijn wordt voor de cruise control een software update verwacht.

Uw Kia-dealer kan u hierover, wanneer hij beschikbaar is als u voor onderhoud of zulks langskomt, verder informeren.

De update zal de rekenvoorwaarden veranderen, waardoor de cruise control verbeterd zal werken.

Posted

Zojuist al een update ontvangen mbt de cruise control:

Op korte termijn wordt voor de cruise control een software update verwacht.

Uw Kia-dealer kan u hierover, wanneer hij beschikbaar is als u voor onderhoud of zulks langskomt, verder informeren.

De update zal de rekenvoorwaarden veranderen, waardoor de cruise control verbeterd zal werken.

Mij viel het ook op maar ervaarde het niet als enorm storend. Opzich goede zaak dat het gefixt wordt. Maar geven ze een persbericht uit over dit soort dingen? Want opzich is het prettig om van dit soort dingen op de hoogte te zijn.

Posted

ik meende, maar ik kan me daar vergissen, dat er ergens een plek is waar je je auto-serienummer in kunt typen en dat je dan te zien krijgt of er een update (of was het terugroepactie) beschikbaar is

Posted

ik meende, maar ik kan me daar vergissen, dat er ergens een plek is waar je je auto-serienummer in kunt typen en dat je dan te zien krijgt of er een update (of was het terugroepactie) beschikbaar is

mm heb even gegoogled maar kan niet echt iets vinden..