Jump to content

Geconstateerde 'problemen' bij de Rio (vanaf 2011)

Recommended Posts

Posted

Ook gegoogled: www.autorecall.nl

Naar de dealer of niet naar de dealer?

Bent u benieuwd of uw auto ook terug moet naar de dealer voor een terugroepactie? Bij alle automerken zijn er terugroepacties. Die zijn bedoeld om technische verbeteringen door te voeren waardoor de veiligheid voor u en medeweggebruikers toeneemt. Niet alle auto's hoeven terug bij een terugroepactie, maar alleen sommige bouwjaren of series. Fabrikanten houden dit bij per chassisnummer / kenteken. Toets uw kenteken in en u ziet meteen of uw auto al dan niet terug moet naar de dealer. Is dit het geval, neem dan contact op met een dealer of erkend reparateur naar keuze en maak een afspraak. De werkzaamheden en eventueel te vervangen onderdelen worden u niet in rekening gebracht.

U kunt u op deze site de terugroepacties van Peugeot, Citroen en KIA terugvinden.

Posted

Ook gegoogled: www.autorecall.nl

Naar de dealer of niet naar de dealer?

Bent u benieuwd of uw auto ook terug moet naar de dealer voor een terugroepactie? Bij alle automerken zijn er terugroepacties. Die zijn bedoeld om technische verbeteringen door te voeren waardoor de veiligheid voor u en medeweggebruikers toeneemt. Niet alle auto's hoeven terug bij een terugroepactie, maar alleen sommige bouwjaren of series. Fabrikanten houden dit bij per chassisnummer / kenteken. Toets uw kenteken in en u ziet meteen of uw auto al dan niet terug moet naar de dealer. Is dit het geval, neem dan contact op met een dealer of erkend reparateur naar keuze en maak een afspraak. De werkzaamheden en eventueel te vervangen onderdelen worden u niet in rekening gebracht.

U kunt u op deze site de terugroepacties van Peugeot, Citroen en KIA terugvinden.

Ja terugroepactie. Maar niets over updates dus ;)

Posted

1. aircopomp modificatie zijn al gewijzgd, worden momenteel gewoon door de dealer vervangen.

2. koppelingsplaten worden gewoon vervangen, de koppelingsplaten trekken krom en de drukgroepen zijn ook niet oke.

Dit is hetzelfde probleem als bij de cee d en picanto, de platen zijn toen gemodificeerd.

Kan bij de Kia nog effe duren, Alleem gebruikt men nu andere soort vet om dit te voorkomren. Bij mij zijn ze ook vervangen maar geen garantie dat het niet terugkomt.

3. Voetverwarming: Pinnetjes worden vervangen door dikkere pinnetjes van de uitlaatklep.

4. Problemen met de schokbrekers is geconstateerd, lawaaerig. Is bij mij 1 vervangen

5. Stank van de airco, wordt inotec ingespoten.

6. Krakend geluid dashboard,gaat naar 10 minuten weg oorzaak onbekend

Deze problemen zijn bij mij geconstateerd en de meeste verholpen. In nog geen 7 maanden oude rio.

Dit is allemaal bekend bij kia nederland,

In geval mensen gaan reageren dat dit negatief is, de feiten liggen gewoon op tafel.

En uit belangrijke bronnen verkregen

Posted

Vandaag mijn auto naar de dealer gebracht voor de volgende punten:

1. defecte voetverwarming (bekend probleem)

2. krakend dashboard bij hobbelige wegen

3. naar rechts uitwijkend gedrag op snelweg

4. Schurend/fluitend geluid bij eerste meters achteruit rijden

5. Soms melding "check start-stop systeem'op dashboard, na enkele minuten verdwijnt deze melding ook weer

6. Speling in middenconsole

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren en of alles opgelost kan gaan worden. Wel keurig een (gratis) leenauto meegekregen (KIA Venga).

Posted

Ik heb soms het idee dat als ik over een drempel ga dat mijn wielen naar binnen gaan komen, geeft egt een flinke klap in geluid maar ook in beweging...

Ik merkte laatst het verschil toen ik met een andere auto dezelfde route had gereden. dat er verschil zit in 2 auto's dat snap ik maar die andere heeft een stug onderstel en die voelt echt heel anders aan over een drempel.

Posted

Hallo ik ben nieuwe hier, dus bij deze weer een blije kia rio rijder erbij.

Alleen na 1 week rio heb ik 2 puntjes en vraagjes die ik wil stellen hier voordat ik naar de garage gaat.

1- start stop werkt nog niet 550 km gereden 75% snelweg zou die het nu moeten doen of komt dat nog. Als ik ergens stil sta gaat het lampje branden van de start stop

2- Hill assist werkt volgen mij niet naar behoren ene keer wel andere keer niet, meer mensen last van.

Voor de rest nog meer dan tevreden ermee

Posted

Hallo ik ben nieuwe hier, dus bij deze weer een blije kia rio rijder erbij.

Alleen na 1 week rio heb ik 2 puntjes en vraagjes die ik wil stellen hier voordat ik naar de garage gaat.

1- start stop werkt nog niet 550 km gereden 75% snelweg zou die het nu moeten doen of komt dat nog. Als ik ergens stil sta gaat het lampje branden van de start stop

2- Hill assist werkt volgen mij niet naar behoren ene keer wel andere keer niet, meer mensen last van.

Voor de rest nog meer dan tevreden ermee

Twee zaken waarmee je op een bepaalde manier om dient te gaan. Voor je start stop moet je in zijn vrij zijn en boven de 20 kph zijn geweest. Verder moet je redelijk krachtig remmen. Verder moet het boven de 5 graden zijn.

Voor je HAC dien je de rem een beetje op te pompen dan werkt het perfect. De remkracht blijft dan 2 sec hangen bij loslaten rem.

• Like 1
Posted

Twee zaken waarmee je op een bepaalde manier om dient te gaan. Voor je start stop moet je in zijn vrij zijn en boven de 20 kph zijn geweest. Verder moet je redelijk krachtig remmen. Verder moet het boven de 5 graden zijn.

Voor je HAC dien je de rem een beetje op te pompen dan werkt het perfect. De remkracht blijft dan 2 sec hangen bij loslaten rem.

bedankt voor je snelle antwoord ik ga het proberen

Posted

ik ervaar ook die problemen bij de HAC...het werkt wel maar niet echt super.. zou niet moeten toch dat je als een dolle moet remmen voordat het werkt ?

en met het start stop inderdaad ook hetzelfde.. de ene keer werkt het wel en de andere keer niet... ik wist zelf nog niet waar het door kwam maar had het vermoeden doordat ik dan bijv minder dan 10km had gereden ofzo...wel handig om nu te zien wat het is, gewoon vol op de rem dus voortaan :D

Posted

Het start stop systeem heeft bij mij al vanaf het begin gewerkt. Misschien is de knop per ongeluk ingedrukt links naast het stuur? Het lampje van dat knopje dient uit te zijn voordat het gaat werken. De HAC heb ik nog niet werkend gehad/gemist. Ik gebruik eigenlijk altijd de handrem voor de hellingproef.

Paar dingen die ik heb is het piepen van de rem bij het achteruit rijden de eerste meters en een rammeltje in de rechter deur (denk ik het komt van daar ongeveer). Ik ga hier bij de 15000 km oliebeurt even achteraan. Verder heb ik geen enkel probleem met onze Rio.

Posted

het werkt wel dat systeem, alleen soms niet en tot nu wist ik dus nog niet hoe dat kwam...blijkbaar rem jij gewoon heel hard brambeer ;) in het kader van het zuinige rijden probeer ik juist al lang van te voren af te remmen, zal het eens testen met het start stop en kom er dan nog op terug.

Posted

Ik zie soms wel "autostop function limited" staan, waarom weet ik niet maar ik heb iig harder dan 40 gereden maar hij zet de motor dan niet uit.

Posted

ik heb de plus pack he dus ik zie dat allemaal niet, bij mij brand het lampje gewoon wel of niet :)

Maar heeft niemand de ervaring met de dempers dat het lijkt alsof je banden zowat naar binnen komen qua geluid en gevoel...

Posted

Het start stop systeem heeft bij mij al vanaf het begin gewerkt. Misschien is de knop per ongeluk ingedrukt links naast het stuur? Het lampje van dat knopje dient uit te zijn voordat het gaat werken. De HAC heb ik nog niet werkend gehad/gemist. Ik gebruik eigenlijk altijd de handrem voor de hellingproef.

Paar dingen die ik heb is het piepen van de rem bij het achteruit rijden de eerste meters en een rammeltje in de rechter deur (denk ik het komt van daar ongeveer). Ik ga hier bij de 15000 km oliebeurt even achteraan. Verder heb ik geen enkel probleem met onze Rio.

Voor dat piepende geluid bij achteruit rijden( en nog meer zaken) staat mijn Rio nu bij de dealer. Zodra ik weet wat dit is vermeld ik het uiteraard op dit forum. Verder krijg ik af en toe de melding "Check Start-Stop- systeem'op het dashboard en gaat ook het bijbehorende lampje branden. Hebben meerdere mensen hier last van?

Posted

Vandaag mijn auto naar de dealer gebracht voor de volgende punten:

1. defecte voetverwarming (bekend probleem)

2. krakend dashboard bij hobbelige wegen

3. naar rechts uitwijkend gedrag op snelweg

4. Schurend/fluitend geluid bij eerste meters achteruit rijden

5. Soms melding "check start-stop systeem'op dashboard, na enkele minuten verdwijnt deze melding ook weer

6. Speling in middenconsole

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren en of alles opgelost kan gaan worden. Wel keurig een (gratis) leenauto meegekregen (KIA Venga).

Vandaag de auto weer opgehaald bij de dealer. Alle bovenstaande punten zijn nagekeken en daaruit volgt:

1. voetverwarming is gerepareerd. Was een bekend probleem. Wanneer ik de modus van de ventilatie nu op alleen voetverwarming zet en vol laat blazen is de luchtstroom bij de voeten veel groter alleen komt er dan nog steeds ook lucht vrij bij de vooruit. Vraag me af of dit zo hoort??

2. dashboard is geheel uit elkaar gehaald. Verbindingen zijn nu voorzien van een tussenlaag van stof.Dit was eerst niet. Volgens de dealer was dat de oorzaak van het kraken. Dashboard kraakt nu niet meer!

3. Afwijking komt waarschijnlijk door de windgevoeligheid van de Rio. Geen verder probleem geconstateerd.

4. komt waarschijnlijk door oxidatie op de platen/schijven. Geen verdere afwijkingen geconstateerd.

5. Dealer kon geen foutmeldingen vinden. Moet dit nu in de komende tijd in de gaten houden.

6. Probleem ook door dealer geconstateerd. Middenconsole is verstevigd.

Blij dat de Rio weer terug is,alleen vraag ik me nog steeds af of de voetverwarming nu helemaal goed functioneert.

• 2 weeks later...
Posted

Bij mij de volgende problemen:

Versnelling in achteruit zetten gaat moeilijk tot onmogelijk soms. Naar Kia gebracht, één of andere pomp bij de koppeling vervangen; probleem blijft bestaan. (zijn dat de koppelingsplaten waar men hier over praat? Ik ben totaal a-technisch)

Start stop systeem, bij 9 graden en nadat ik al een aantal kilometers had gereden doet het soms niet. Als ik op de knop druk, gaat ie automatisch weer uit. Waarom?

Posted

Bij mij de volgende problemen:

Versnelling in achteruit zetten gaat moeilijk tot onmogelijk soms. Naar Kia gebracht, één of andere pomp bij de koppeling vervangen; probleem blijft bestaan. (zijn dat de koppelingsplaten waar men hier over praat? Ik ben totaal a-technisch)

Start stop systeem, bij 9 graden en nadat ik al een aantal kilometers had gereden doet het soms niet. Als ik op de knop druk, gaat ie automatisch weer uit. Waarom?

Mbt tot de achteruit kan ik je niet helpen. Ik herken het ook niet, wellicht dat het aan de hardheid van de platen kan liggen. Remko.me weet dat wellicht die is een keer voor die platen terug gegaan.

Start stop "probleem" is al vaker langsgekomen ik weet een aantal punten waar je op moeten letten (ook ik had er in eerste instantie moeite mee en was dus weer langs de dealer gereden):

• In zijn vrij staan, koppeling los.
  • Boven de 20 kph zijn geweest
  • Redelijk krachtige remming.
  • Boven de 5 graden zijn
  • Accu in goede staat

Posted

voor dat probleem met je versnelling in zn achteruit moet je de koppeling een stukje op laten komen dan pakt hij wel.. ik heb hetzelfde namelijk.

Posted

Hmmm maar dat mag toch niet zo zijn dat ie niet in zijn achteruit gaat.

@Blackviper: ik heb wel het boekje gelezen voordat ik ging rijden. Zoals ik schreef, was het 9 graden, had ik al een aantal kilometers gereden (boven de 80kph). Koppeling was los en dat krachtig remmen heeft volgens mij geen invloed, want soms gaat ie wel uit als ik niet eens stil sta. Maar daar maak ik mij geen zorgen over. Wat ik wel vervelend vind is dat ie niet makkelijk in de achteruit gaat, als er meer personen zijn die hetzelfde hebben; meld dat aub.

Posted

ik heb dat ook zoals hierboven aangegeven maar nooit echt heel veel op gelet, mijn auto staat op een heel klein beetje schuin aflopende oprit en volgens mij is het altijd daar als hij een nacht heeft gestaan. verder kan ik me ff niet herinneren waar het nog meer is.. zal er vanaf nu op gaan letten. maar als ik de koppeling wat op laat komen dan pakt hij hem wel in zijn achteruit.

Posted

Volgende week dinsdag afspraak bij de dealer voor de volgende issues:

• Rammelend geluid bij uitlaat
  • Naar rechts uitwijkend gedrag
  • Cruise Control loopt standaard ca. 5 km terug. Kia geeft aan dat dit middels een software update verholpen moet zijn.

Ook nog iets cosmetisch:

• Navigon PND + Dockingstation is OP het ventilatierooster gemonteerd. Ziet er niet uit en tevens kan daardoor de rvs sierrand niet om het ventilatierooster.

Verder de "standaard" 1000 km beurt

Al met al een "spannende" afspraak. :sweatdrop:

Posted

1000 km beurt? Eh why??

Ze kunnen me wat dat betreft alles wijs maken, het werd echt tegen me gezegd. En inderdaad, als alle probleempjes maar worden opgepakt.