Jump to content

Recommended Posts

Posted

hallo ik heb mijn velgen verwisseld winter-zomer en ik heb daarbij een bout gebroken kan ik dat stuk in garantie krijgen?en moet dat bij een off.dealer gebeuren? gr.kevin

Posted

Tja dat krijg je als je geen momentsleutel gebruikt...

Dit is natuurlijk geen garantie, maar vrij simpel te verhelpen.

De Kia dealer kan er zo een nieuwe bout in draaien, ik denk dat ze dit bij elke garage kunnen maar wellicht hebben ze de maat bouten daar niet op voorraad.

Vroeger waren er nog weleens auto's waarbij de bouten onderdeel waren van de complete plaat zodat je die compleet moest vervangen maar dit is bij Kia niet het geval (naar mijn weten)

Posted

Jammer maar helaas dit zal inderdaad geen garantie zijn

Maar met een. Beetje geluk is het een klusje van 5 minuten om ze te vervangen

Sterkte met je bout en misschien toch even investeeren in een moment sleutel

Zonder ben je gouw geneigd om ze te strak te draaien en dan gebeuren dit soort dingen

Posted

Bedoel je wielbout of wielmoer of draadeind afgebroken? Want de Cee'd heeft geen wielbouten; er zit namelijk een stuk draadeind in je naaf waar je een wielmoer opdraait. Wat is er nu gebroken?

Posted

Wat is dan het verschil volgens jou tussen een wielbout in de naaf waar je een moer op moet draaien

Of een moer in de naaf waar je een wielbout indraaid ??? Het is meestal de wielbout die afbreekt en niet de moer

Posted

Volgens mij bedoelt Leon dat er naven zijn met draad of met gat.

Op de eerste gaat een moer en in de tweede een bout.

Posted

En een boutje en een moertje en een nippeltje.......en een b...! :lol:

Jongens, het probleem was helemaal duidelijk.

Posted

@Smart, niet helemaal..

Als een van de draden van de naaf er af is gedraaid (kapot is gegaan) zal misschien de hele naaf vervangen moeten worden.

Is het een bout die geknapt is, is het een leuke klus die uit de schroefdraad te krijgen.

Dat is het punt.

We weten nu niet wat er nou werkelijk stuk is gegaan.

Posted

Volgens mij moest er een draadeind vervangen worden, heb ik begrepen.

Posted

Ook het draadeind in de naaf is daar niet vanzelf gekomen en kan vervangen worden. Momentsleutel???? Voor alles is het juiste moment! Eerst dan maar eens vaststellen wat het juiste moment is.

Die rateldingen in de bandenshop staan ook niet bepaald op moment. Rustig kruislings vastzetten en daarna een 1/4 na. Niet op gaan staan etc. Toegegeven, een momentsleutel is het beste...

Posted

hallo ik heb mijn velgen verwisseld winter-zomer en ik heb daarbij een bout gebroken kan ik dat stuk in garantie krijgen?en moet dat bij een off.dealer gebeuren? gr.kevin

Ik vrees beste uwe dealer kennende dat hij zal zeggen : Geen garantie. Das normaal.

Ben blij dak daar niet meer ga en diene gene rotte euro nog gun.

Ben nu beter ,bij een klein Kia garage op den boerenbuiten ;).

Posted

Ja er staat duidenlijk dat er een bout is afgebroken ???

Lijkt me een duidelijke zaak

Als je erg handig bent is het een klusje die je zelf ook wel kunt uitvoeren ben je voor een paar euro klaar

Posted

Ja er staat duidenlijk dat er een bout is afgebroken ???

Lijkt me een duidelijke zaak

Als je erg handig bent is het een klusje die je zelf ook wel kunt uitvoeren ben je voor een paar euro klaar

Nog 1 keer dan: een Cee'd heeft geen wielbouten! Er zit een draadeind in de naaf, waarop je een wielMOER draait. Waarschijnlijk zal dus de draadeind gebroken zijn. In beide gevallen zul je een stuk eruit moeten zien te krijgen en dat zal alleen makkelijk gaan als er nog een stuk uitsteekt waarop je een tang kan zetten of een moer op kan lassen. In geval van een gebroken wielbout (die toch regelmatig eens losgedraaid wordt) zal dat gemakkelijker gaan dan bij een gebroken draadeind, aangezien die er al een aantal jaren inzit.

Posted

bij een kia zitten de zitten de draad-einden in de naaf meestal vast met een spievertanding+conische aanligvlak, met een grote hamer kan je het afgebroken stukje er meestal wel uitslaan, net hopen dat je aan de achterkant van de naaf voldoende ruimte hebt om de nieuwe erin te krijgen.

Posted

@leon

Bij ons heet zo een draadeind ook gewoon een wielbout hoor en die sla je er met een paar klappen zo uit

Ik mag het regelmatig zelf doen vandaar

Ik verdien elke dag me brood door aan autos te sleutelen weet dus echt wel waar ik overpraat

En hoe dingen worden benoemd

Posted

Ik begrijp dat het draadeind vervangen dient te worden, want afgebroken.

Wat ik niet begrijp is dat dit ook een wielbout wordt genoemd.....?

De wielbout zit toch op de draadeind en hij is blijkbaar met een té hoog

aanhaalmoment kapot gedraaid, waardoor de draadeind is gebroken?

Of ben ik nou gek?

Zo, drie vragen, nu jullie weer! B)

Posted

Of ben ik nou gek?

Zo, drie vragen, nu jullie weer! B)

Moeten we daar nu écht (en dan ook nog eerlijk) op antwoorden? :P

Posted

:offtopic:

Vooruit dan :)

Na dit

Ik stond vandaag toch redelijk voor paal.....waarom?

Was onderweg van werk naar huis en dacht de cruisecontrol op 120km/u gezet te hebben.

Bij het inhalen kon ik met geen mogelijkheid boven die verrekte 120km/u komen. Ik dacht

even dat die Venga de geest zou gaan geven, totdat ik zag dat het symbool van de

cruisecontrol er anders uitzag..... Oh ja? JA!

Je raadt het al (of niet) ik had i.p.v. de cruisecontrol de speedlimiter ingedrukt! :blush:

gelezen te hebben, ben ik geneigd om volmondig JA! te zeggen :D :D :D

Einde :offtopic:

• Like 1
Guest Warmentuuter
Posted

Een boutje een moertje en een nippeltje.... :-) :-) :-):online2long:

http://www.biesheuvel.nl/store/group/1748/wiel_bouten___moeren

De uitstekende draadeinde noemen ze stub bolts of te wel in het bouten in de nederlandse taal.

Het tweede plaatje geeft weer welke het meeste in de autobranche wordt gebruikt.

Een bout breekt altijd op het zwakste punt en dat is waar het draad stopt.

Als het aanhaalmoment te groot is kan deze breken.

Maar dan draad je ze wel heel hard aan.

Posted

Na dit.....gelezen te hebben, ben ik geneigd om volmondig JA! te zeggen :D :D :D

:lol: :lol: :lol: ....you got me!

Posted

oke dan zo een wiel bout ziet er zo uit voor dat hij is afgebroken en voor dat hij is gemonteerd

het dikke stuk met die streepjes klemt in de naaf zo dat het schroefdraad maar buiten steekt

post-5758-0-10298800-1331236176_thumb.jp

• Like 1
Posted

Als we BW toch niet hadden, dan zou de wereld er toch heel anders hebben uitgezien......