winzel Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Sinds een aantal weken ondervinden wij problemen bij het schakelen... Soms geraakt hij echt niet in achteruit... ik heb zo eens op een parking gestaan, wou acheruit rijden, maar kreeg de pook er na 10 keer nog niet in, terwijl de auto wel het gekende tuutgeluidje bleef maken voor de inschakeling van de parkeersensoren. Ik heb de auto dan even stilgelegd, en probeerde dan opnieuw, het lukte, maar toen kwam de 1ste versnelling, na 5 keer, zat die er eindelijk in! Het klinkt misschien allemaal een beetje vreemd, en ik dacht eerst dat het gewoon aan mij lag (misschien kon ik na goed 30 jaar rijervaring plots niet meer overweg met de pook), maar nadat de andere gezinsleden met hetzelfde verhaal naar huis kwamen, wisten we zeker dat het wel een technisch probleem moet zijn. Heeft iemand al hetzelfde voorgehad? Of weet iemand aan wat het zou kunnen liggen? Wij hebben de pico nu al 3 maand en zijn over nog een aantal dingen niet te spreken, oa het verbruik, boordcomputerwerking, alarmgeluidjes zonder aangeduide reden, piepende remmen ... Toen we een maand geleden bij onze dealer op eerste controle gingen, en al onze opmerkingen gaven, was de garagist zijn antwoord steeds: maar dat is allemaal normaal! Dat verbruik gaat volgens de garagist pas stabiliseren na 10000-15000 km (ik ben benieuwd, ook al weet ik nu al dat het verbruik niet meer zal zakken: 8 l per 100km!!!) En al de bovengenoemde mankementen, tja dat vond die normaal!!! Wij hebben dan maar een mail gestuurd naar de manager van die garage met al onze opmerkingen in de hoop een betere uitleg te krijgen, doet die er dan 2 weken over om te zeggen dat hij de auto moet binnenhebben voor een dag. We vinden de service dan ook echt afschuwelijk slecht en zijn van plan om, als het zo doorgaat, eens een klachtenmail naar de hoofdzetel van Kia Belgie te sturen. Sorry, dit onderste deel doet niet terzake, maar ik moest even mijn hart kunnen luchten! Quote
bigwade Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Doet je koppeling het wel goed ? Of zit die helemaal onderin ? Even OT. Het valt me wel steeds op dat Belgische dealers "nogal anders" omgaan met hun klanten dan hier in NL. Meer vanuit het idee dat je blij mag zijn om daar een auto te "mogen" kopen. Zo wil je toch niet behandeld worden ? Quote
jutter Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Hallo Winzel, Ik had eerst ook problemen met onze nieuwe Picanto met het in het achteruit zetten. Dat wou soms ook niet. Volgens de garage heeft de Picanto een niet gesynchroniseerde versnellingsbak (vraag me niet hoe en waarom want ik ben niet zo'n techneut). Ik kreeg de uitleg dat de tandwieltjes soms niet recht tegenover elkaar staan waardoor de tandjes niet in elkaar grijpen. Advies wat ik kreeg: Als hij niet in de achteruit wil, zet hem dan in de vrij en trap de koppeling nogmaals in. Dat werkt! Tja, het verbruik...... Ik kom niet hoger dan plusminus 1: 15,8 en dan moet ik echt heel rustig rijden. Het hangt natuurlijk ook af of je een pittige rijder bent maar 1:12,5 vind ik wel erg veel! Quote
xtra40 Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 mannen een versnelingsbak heeft zelden een achteruit versneling die is gesynchroniseerd is dus tot zo ver klopt het wel maar de vertanding is wel afgeschuind om dit probleem te voor komen het enigste is dat je echt stil moet staan alvoor je de achteruit versneling kan inschakelen als de versneling zig niet laat inschakelen of maar blijft ratelen (tandenpoetsen) dan is de truuk de kopeling loslaten en weer intrappen opdeze manier rem je de verselings bak af aan de binnen kant dus het probleem is dat of de kopeling niet goed vrijkomt of dat er te dikke olie in de versnelings bak zit waar door de tandwielen een beetje kleeven en dus mee bilijven draaien meestal help een nasteling van de kopeling en in somige gevalen helpt het om de olie in de vernelings bak te laten verversen maar met een nieuwe wagen zal de kopeling we moeten worden nagesteld wat betreft het verhaal van de dealer over dat het een ongesinchroniseerde verselings bak is dit geld denk ik aleen voor de achteruit versneling en soms ook voor de eerste versneling Quote
winzel Posted March 17, 2012 Author Posted March 17, 2012 @ Bigwade: Je hebt helemaal gelijk!!! Idd de Belgisch dealers zijn nogal anders ingesteld denk ik! Ik houd het forum regelmatig in het oog, en lees toch vaak dat de dealer ( Nederlandse weliswaar) meteen probeert te helpen als jullie problemen hebben. We weten eigenlijk niet veel van auto's dus zijn vrij afhankelijk van de garage als er iets scheelt, we weten wat het probleem is, maar de oorzaak? de oplossing? daar dient een garage voor denk ik dan, maar onze garage denkt dat blijkbaar niet! Nu blijkt zelfs dat het in Belgie zeer moeilijk is om te veranderen van garage. Ze krijgen immers een som geld per auto die verkopen om die 7 jaar garantie te kunnen compenseren, dus niet gekocht bij hen, geen onderhoud bij hen... We zitten dus 7 jaar vast aan deze dealer. @ jutter: oef! een lotgenoot! dus dat kon niet verholpen worden...? Ze hebben niets vervangen of aangepast bij u? Hun advies was dus gewoon, duw de pedaal een aantal keer in, en je ziet wel... Sorry, maar ik heb geen zin om elke keer op een parking 5 keer mijn koppelingspedaal in te duwen en die pook in acheruit te proberen zetten... Zoiets moet toch gewoon werken, dat is een onderdeel in de wagen dat steeds 'paraat' moet staan, niet af en toe eens, wanneer het eens wil... Dat is zoals wanneer je aan je stuur draait, dan wil je toch dat de auto meteen draait naar waar je wil , en niet zo dan wel eens en dan niet... De ontgoocheling in de pico, maar vooral in de dealer wordt steeds groter, maar we laten de moed niet zakken Wat het verbruik betreft, wij hebben de eerste maanden echt enorm proberen letten op het niet te hard optrekken, de schakelindicator volgen, ... Niets helpt... Sinds een maand rijden we dus weer zoals vroeger (goed en vlot meerijden met verkeer dus af en toe wel eens goed doortrekken) , en het maakt geen verschil. Quote
Leon Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 Zou niet weten waarom je niet van dealer zou kunnen veranderen? Als je verhuist doe je dat toch ook. Een dealer krijgt echt geen som geld hoor, om de 7 jaar garantie te dekken. Garantie werkzaamheden worden stuk voor stuk bij de invoerder geclaimd, bij welke dealer het hersteld wordt maakt niets uit. Tuurlijk zal een dealer het niet leuk vinden als je alleen voor de garantiezaken komt, uiteraard gun je hem dan ook de jaarlijkse onderhoudsbeurt. In welk deel van België zit je? Quote
thuis42 Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 goedendag, Zelf heb ik een rio oktober 2011 ik heb ook problemen met achteruit schakelen. Aanstaande maandag gaan er nieuwe koppelingsplaten in ivm gierende geluid in de achteruit. Dit raad ik iedereen aan om te testen: Auto op de rem en dan in de achteruit de koppeling op laten komen. Hoor je een gierend geluid dan heb je problemen met de koppeling.en of achteruit, bij mij was het eerste probleem met de achteruit, te vaak niet in de achteruit krijgen. De oorzaak van dit alles ligt gewoon in gebruik van verkeerde vet, die gebruikt wordt tijdens installeren van de koppeling in de fabriek. Moet speciaal vet in. Laat je niets wijs maken over staat in het boekje, achteruit is niet synchroom. Kan misschien 2x per week voorkomen geen 10 x per week. Zef heb ik een opel vectra gehad met 260000 km op de teller. Deze auto begon pas rond die 260000 kilometer slecht te schakelen, door slijtage. Mijn nieuw rio had pas 5000 km gelopen en toen was het al shit. Zelfs is er een schokbreker stuk gegaan en de aircopomp. Niet gek dat ze 7 jaar garantie geven, heb onderhand een strippenkaart bij de garage. Quote
xtra40 Posted March 17, 2012 Posted March 17, 2012 goedendag, Zelf heb ik een rio oktober 2011 ik heb ook problemen met achteruit schakelen. Aanstaande maandag gaan er nieuwe koppelingsplaten in ivm gierende geluid in de achteruit. Dit raad ik iedereen aan om te testen: Auto op de rem en dan in de achteruit de koppeling op laten komen. Hoor je een gierend geluid dan heb je problemen met de koppeling.en of achteruit, bij mij was het eerste probleem met de achteruit, te vaak niet in de achteruit krijgen. De oorzaak van dit alles ligt gewoon in gebruik van verkeerde vet, die gebruikt wordt tijdens installeren van de koppeling in de fabriek. Moet speciaal vet in. Laat je niets wijs maken over staat in het boekje, achteruit is niet synchroom. Kan misschien 2x per week voorkomen geen 10 x per week. Zef heb ik een opel vectra gehad met 260000 km op de teller. Deze auto begon pas rond die 260000 kilometer slecht te schakelen, door slijtage. Mijn nieuw rio had pas 5000 km gelopen en toen was het al shit. Zelfs is er een schokbreker stuk gegaan en de aircopomp. Niet gek dat ze 7 jaar garantie geven, heb onderhand een strippenkaart bij de garage. Ff vraagje als je optrekt of achteruit riijd is het dan beide keeren te horen dat geluid Lijkt me namenlijk heel erg raar dat als er en klein beetje vet op een kopelings plaat dit geluid maakt Het klinkt meer als een verbranden kopelings plaat Ook de draai richting verandert namenlijk niet van de kopelings plaat als je achteruit gaat rijden Dus laat je niks wijs maken en vraag of je de oude onderdelen mag zien dan word het wel duidelijk wat er aan de hand was Zijn ze zelfs verplicht om te doen zeker bij zo een grote reparatie Quote
Sense Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 @ Bigwade:Je hebt helemaal gelijk!!! Idd de Belgisch dealers zijn nogal anders ingesteld denk ik! Ik houd het forum regelmatig in het oog, en lees toch vaak dat de dealer ( Nederlandse weliswaar) meteen probeert te helpen als jullie problemen hebben. Ja, de Belgische dealers hebben nog wat te leren van onze Noorderburen. Als je een beetje kristisch bent ingesteld en vragen stelt, krijg je al vlug het etiket van "lastige klant" opgeplakt. Eergisteren kreeg ik hem ook niet in achteruit en heb minutenlang staan klooien voor het me lukte Quote
winzel Posted May 31, 2012 Author Posted May 31, 2012 Idd wij werden reeds als uiterst lastige klant bestempeld! Jammer dat jij ook problemen ondervindt met het schakelen... Bij ons wordt het alleen maar erger, gemiddeld 8 op de 10 keer geraakt die niet van de eerste keer in achteruit. Maar onze dealer blijft volhouden dat dat doodnormaal is... Tja wat kan je doen? Onze remedie is voorlopig gewoon ontkoppelen en opnieuw proberen tot die er in zit! Ik hoop dat het bij jou niet erger wordt, en dat als je naar de dealer gaat, ze naar oplossing proberen te zoeken! Quote
xtra40 Posted May 31, 2012 Posted May 31, 2012 Idd wij werden reeds als uiterst lastige klant bestempeld! Jammer dat jij ook problemen ondervindt met het schakelen... Bij ons wordt het alleen maar erger, gemiddeld 8 op de 10 keer geraakt die niet van de eerste keer in achteruit. Maar onze dealer blijft volhouden dat dat doodnormaal is... Tja wat kan je doen? Onze remedie is voorlopig gewoon ontkoppelen en opnieuw proberen tot die er in zit! Ik hoop dat het bij jou niet erger wordt, en dat als je naar de dealer gaat, ze naar oplossing proberen te zoeken! ik zou allang op zoek zijn gegaan naar een andere dealer in de buurt die me wel serieus zou nemen en even goed nar het probleem zou gaan kijken mischien moet je dit ook eens probeeren ??? er is niets vervelenders dan dat je niet serieus word genomen heb het zelf gehad met een richting aanwijzer handel die niet goed terug kwam Quote
Flex Posted May 31, 2012 Posted May 31, 2012 Xtra40 heeft alles eigenlijk al gezegd, kleine aanvulling: Bijna alle aziatische versnellingsbakken hebben dit euvel(ongeacht merk) tis idd doodnormaal, extra ontkoppelen werkt wel maar zelfs dan blijft hij wel eens hangen. Oplossing bij blijven hangen: eerst in zijn 4, dan in zijn achteruit. Quote
Presiozo Posted June 1, 2012 Posted June 1, 2012 Ik heb het ook... ben het zo gewend dat als hij het een keer wel goed doet ik hem er automatisch alweer uit trek om het nog een keer te doen. ik heb een rio van begin 2012 met 5000KM op de teller, ik denk dat het vanaf de 2000 KM ongeveer is begonnen met een enkele keer...dacht dat het kwam omdat de oprit bij ons afloopt en als hij een hele nacht had gestaan in zijn versnelling ( 1 )... afijn...dat was mijn theorie maar nu blijkt dat het ook op vlakke stukken is en het verder niks te maken heeft met de omgeving maar puur met de versnellingsbak... ik moet er nog voor langs gaan bij de dealert dus ben benieuwd. Quote
phoenix2149 Posted June 4, 2012 Posted June 4, 2012 Hadden wij ook met onze Hyundai Excel (170k op de teller) Ik gebruikte 2 technieken. 1 was in andere versnelling en dan achteruit. Heel soms werkte dat niet helemaal goed dan ging ik over naar nummer 2, namelijk even wat gas geven in zijn vrij (koppeling los) en daarna in de achteruit. Verder ervaren wij geen enkele problemen met de achteruit versnelling. Quote
Presiozo Posted June 4, 2012 Posted June 4, 2012 ik heb ondertussen ook 2 oplossingen die het probleem op het moment zelf wegnemen. even in zijn vrij en de koppeling op laten komen is 1. en de ander is in zijn 1 zetten en dan terug in de R. werkt ook wel goed moet ik zeggen. probleem blijft echter wel en is zeer vervelend. Quote
Recommended Posts