Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Stank uit de airco. Hoe te verhelpen?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Kia dealer gecontacteerd, er schijnt iets te zijn waardoor water blijft (bleef) staan bij de Rio... dit gebeurt heel soms en blijkbaar ben ik degene die dit heeft. Het wordt normaal afgevoerd en dan blaast hij het droog, maar blijkbaar kan dit fout gaan soms?

Wellicht weet Hitmark hier meer over.

De oplossing is om alles volledig te reinigen, nieuwe filter en vloeistof.

Maandag word ik gebeld over hoe het opgelost gaat worden. :)

Misschien de afwatering dicht ??

Ben echt heel erg benieuwd hoe en wat..

Ik hoor het wel hoe het afloopt.

Succes Remko..

• 1 maand later...
Geplaatst

In mijn Rio ruik ik ook soms een vreemd luchtje uit de Airco. Ik trek mij er niet veel van aan omdat het dezelfde vreemde lucht is die uit mijn vorige auto kwam (Peugeot 406 break)

Zal er wel bijhoren die lucht in Airco's. Soms even de "buitenklep" aan zetten en niet circuleren.

Geplaatst

Die lucht die je in het begin ruikt, stinkt niet maar wel een apart luchtje, is volgens mij het gevolg van de ionisator. Het lijkt op de ozon die je ruikt na een frisse regenbui. Kan geen kwaad.

Geplaatst

Die lucht die je in het begin ruikt, stinkt niet maar wel een apart luchtje, is volgens mij het gevolg van de ionisator. Het lijkt op de ozon die je ruikt na een frisse regenbui. Kan geen kwaad.

die moet je ff uit leggen dan leer ik ook nog wat

dat wat ik ruik is echt een bacterie en heb geen ionimoeilijkding in me airco maar mischien jij wel

Geplaatst

en heb geen ionimoeilijkding in me airco maar mischien jij wel

Hoe weet je dan of je die niet hebt?

Geplaatst

Xtra40, als je de toetscombi doet om de voorruitontwaseming (tijdelijk) uit te schakelen verschijnt er in het scherm een tekst. Precies weet ik het even niet maar ik geloof iets van " autoclean airco ionisator" . Volgens mij heeft het te maken met zuiveren van de lucht die uit de airco komt. door de lucht te "verrijken" met negatief geladen ionen zouden stofdeeltjes makkelijker neerslaan in het filter . Er gaan zelf verhalen dat negatief geioniseerde lucht "goed" is voor de gezondheid maar dat geloof ik niet zo.

Als de lucht uit de airco "stinkt" is er iets mis. Als je een "aparte" lucht ruikt (denk aan een regenbui in het voorjaar) is het de geioniseerde lucht die je ruikt. Als de ionisator te sterk zou zijn vormt het O3 (normaal zuurstof is O2) en ozon. Ozon is dus wat je ruikt na een stevige regenbui . Ozon is een dodelijk gas . daarom ruik je niet duidelikk alsof het geregend heeft maar daar lijkt het wel op.

poeh , behoorlijk verhaal en als ik iets niet helemaal correct heb hoor ik het graag maar in grote lijnen komt het hierop neer

gr EDB

Geplaatst

Nou klinkt goed en aannemelijk zal me der eens in verdiepen

Heb er nog nooit van gehoord en ook. In onz zit het er niet in

En wij verkopen toch een paar klassen duurdere en hogere modellen

Maar het klinkt erg grappig dat er een dodelijk gas in je auto gemaakt kan worden

Geplaatst

heb jij hem dan wel

weet je wat het is ?????

en ik weet donders goed hoe een airco van een auto in elkaar zit ook die van mij

Xtra40, ik weet dat je veel van de Rio af weet en veel hulp en adviezen geeft.

En of ik weet wat een ionisator is? Jazeker!

Heeft met mijn opleiding en mijn vak te maken.

Ik weet ook hoe de lucht dan ruikt.

Maar ik weet niet of er een ionisatiesysteem in mijn Rio zit.

Geplaatst

IonisatorUit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een ionisator of ionizer is een apparaat dat moleculen ioniseert, dat wil zeggen op deeltjes een elektrische lading aanbrengt.

Over het algemeen wordt met een ionisator een apparaat bedoeld dat bijvoorbeeld in huis gebruikt kan worden, en het aantal stofdeeltjes in de lucht vermindert. .

Werking

Eén van de manieren om de lucht te ioniseren is om het apparaat elektronen de lucht in te laten 'sproeien' door een hoogspanning op een naald te zetten. De elektronen hechten zich aan zuurstofmoleculen. Over wat daarna gebeurt zijn twee gangbare theorieën. Volgens de ene theorie hechten de geladen zuurstofmoleculen zich aan stofdeeltjes in de lucht, waarna deze in de omgeving neerslaan doordat ze een elektrische lading hebben. Volgens de andere theorie zijn schadelijke stofdeeltjes positief geladen wat geneutraliseerd wordt door het negatief geladen zuurstofmolecule.

Over de hoeveelheid stof die zo'n apparaat uit de lucht haalt, bestaan verschillende meningen. Het hangt ook sterk af van andere factoren, zoals ventilatie.

Voordelen

Waar een stofzuiger of luchtfilter de allerkleinste stofdeeltjes doorlaat, werkt dit apparaat op alle deeltjes, hoe klein ook. Dus ook bacteriën zullen neerslaan.

Nadelen

De hoeveelheid elektronen kan voldoende zijn om zuurstofmoleculen (O2) uit elkaar te trekken. De twee losse zuurstofatomen kunnen dan elk met een ander zuurstofmolecuul ozon (O3) vormen. Door de hoogspanning niet al te hoog te maken wordt dit grotendeels voorkomen. Er zijn de laatste jaren verscheidene modellen op de markt gekomen die compleet ozonvrij zijn.

Inademen van negatief geladen lucht (die een geringe hoeveelheid ozon bevat) is op zichzelf niet schadelijk. In het alternatieve circuit worden er soms positieve effecten aan toegeschreven. In ieder geval staat vast dat ozon een uiterst giftige stof is en in hogere concentraties een allesdodende werking heeft. Als vuistregel geldt dat ozon schadelijk is wanneer de concentratie zo groot is dat de kenmerkende ozongeur wordt waargenomen.

Het stof dat in de omgeving van het apparaat neerslaat kan niet zomaar opgezogen of weggeveegd worden. Blijkbaar hechten de geladen stofdeeltjes zich heel sterk. Daarom is een vochtige doek nodig om het weg te vegen. De vochtige doek ontlaadt het geïoniseerde stof.

Geplaatst

Zo worden ionisatoren ook gebruikt in (laser)printers om de ongebruikte toner uit de lucht te halen zodat de tonerstof niet in het millieu komt.

Bigmac heeft gelijk, als je ozon ruikt is het eigenlijk niet goed. Maar als je je neus dicht bij een laserprinter houdt, dan kun je de geioniseerde ozonlucht vaak wel ruiken.

In mijn Rio heb ik het nog nooit geroken.

Of er zit geen ionisator in, of hij werkt goed en je ruikt hem niet.

Zal het eens aan mijn vriend vragen of hij kan opzoeken hoe het zit (Kia monteur).

Geplaatst

Als ik dan in dat stukje over de ionisator lees dat ook bacterien zo uit de lucht gefilterd worden en neerslaan; betekent dat dan dat die (met zijn allen) neerslaan op de airco en dat die (de airco) daardoor dan misschien zou kunnen gaan ruiken op den duur, als niemand die bacterien daar weghaalt? Of worden die daardoor juist om zeep gebracht.

Geplaatst

Weet het niet zeker, maar Ik denk beide.

Ze worden zeker om zeep gebracht, maar gaan op den duur ook stinken.

Daarom is het goed om de verdamper zo nu en dan schoon te (laten) maken.

Geplaatst

Jongens even voor de duidelijkheid, ik had het probleem.

Dealer deed de boel open en er liep een flinke plas water uit, heel de matten waren nat! DUS ER BLIJFT WATER STAAN!!

Daarbij gaven ze aan 30.000km voor een interieurfilter is TE LANG officieel, dat gaat ook nog is stinken. Dus stilstaand water en vieze interieurfilter is de killing van het hele stankprobleem.

Je zou kunnen overdenken om zelf je interieurfilter te vervangen.

Maar ik denk toch dat Kia Nederland hier iets mee moet gaan doen, hoe kan bijvoorbeeld dit water blijven staan?

Geplaatst

Remco, ik vraag me nu af of het water condenswater is dat van de verdamper af is gekomen (en niet is weggelopen door de afvoer) of dat het regenwater is dat in je systeem is gekomen.

De verdamper zit er ver onder je dashboard en het is niet eenvoudig om dat open te maken. Dan moet doorgaans het hele dashboard er uit (heb dat een keer zelf gedaan bij een Seat; 3 dagen bezig geweest).

Heeft je dealer misschien het ventilatiesysteem ergens onder je dashboard open gemaakt waar dat (regen)water uit kwam?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...