Jump to content

Roest! Carroserie garantie?

mvriezen

Recommended Posts

Mijn Sorento van 6-2007 krijgt opeens achterop de klep net boven de kentekenplaat naast het chrome stuk een plek roest.

Weet iemand hoelang toen de carrosserie garantie was?

Gister pas ontdekt en nog niet bij de dealer geweest hoor maar in zo'n gesprek telt een goed voorbereid mens voor twee.

grtz

• 2 weeks later...

dit bedoelje;

P1020652.jpg

dit is eigenlijk bij kia een bekent probleem het is alleen garantie als je de auto elk jaar hebt laten testen bij de kia dealer en hij / zij je boekje heeft gestempeld...

het is een ontwerk fout omdat die strip tegen het koetswerk rammeld. op moment ben ik er mee bezig en zal later foto's posten. als je die strip er afhaald kom je nog veel meer roest tegen! :(

Yep, dat bedoel ik.

De dealer zei tegen mij dat dit idd niet vergoed wordt omdat KIA zegt dat dit door fout gebruik komt. Ik/men doe(t) de achterklep dicht door hem omlaag te trekken en als laatste tegen die strip te drukken waardoor er iedere keer kracht komt te staan op het plaatwerk op die plek. Je moet de klep niet dicht drukken maar rustig dicht laten vallen. Daar zit idd wat in, ik doe dat zo maar je ziet wel eens mensen deuren en kleppen dicht gooien alsof hun leven er vanaf hangt. Al met al jammer dat KIA dus weet dat men de klep zo dicht doet en daar dan geen rekening mee houdt in het ontwerp.

Nouja, dat wordt een klusje: binnen bekleding van de klep demonteren, moeren/bouten van de strip los maken dan kan de strip er van de buitenkant af en dan schuren en spuiten.

Bedankt in ieder geval voor je reactie en sucses met de reparatie.

grtz

Deze uitleg van de dealer vind ik toch maar héél goedkoop klinken.... Van een stevig gebouwde kofferklep als die van een Sorento zou men toch mogen verwachten dat men al eens een duw en een trek mag geven aan de greeplijst om deze te openen of te sluiten, neen hoor, de roest komt voort omdat er ten eerste water tussen de lijst en de kofferdeksel blijft staan in combinatie met plaatsen waar de plaat doorgewalst is geweest met een tekort aan grondverf en lak waardoor deze gaat roesten, eerst ziet men het niet doordat de beginnende roest achter de lijst zit verborgen maar gezien roest alsmaar verder 'kruipt' onder de laklaag is het gevolg zoals op de foto te zien, normaal gezien zou dit een nieuwe kofferklep moeten worden en moet dit -als het onderhoudsboekje correct is afgestempeld en ingevuld- onder de roestgarantie vallen van KIA, 12 jaar op doorroesten als ik het goed voorheb, en wat op de foto te zien is, is doorroesten want daar prik je zeker door, druk zetten dus op de dealer of Kia zelf aanspreken of aanschrijven zou ik zeggen!!!

Daar zit iets in maar wat heeft het correct afgestempelde onderhoudsboekje hier mee te maken? (met die roest bedoel ik dan)

Volgens mij is het in het algemeen zo dat als je kunt aantonen dat je de auto regelmatig goed laat onderhouden de garantie toch blijft gelden maar dat is waarschijnlijk een geheel andere discusie.

Nogmaals: waarom je een gestempeld boekje moet hebben voor de roest garantie begrijp ik niet.

(dit is geen aanval maar een oprechte vraag hoor)

Het al dan niet roesten van de carrosserie heeft inderdaad niks te maken met het feit of de wagen nu al dan niet in het officiele dealernetwerk word onderhouden dat is een feit, het zal eerder samenhangen met de estetische zorg die de eigenaar ervoor draagt. Desalniettemin stellen bijna alle automerken een correct uitgevoerd onderhoud als voorwaarde omdat volgens hen althans bij elke onderhoudsbeurt officieel gezien de werkplaatschef of overste volgens het aan te kruisen onderhoudsblad een nazicht uitvoert van de staat en toestand van de carrosserie(onderdelen) en dus ook op roest en hierop beroepen zij zich voor de geldigheid van de garantie op doorroesten... Ik spreek uit ervaring gezien ik bij het merk Mercedes tewerkgesteld ben, ik veronderstel dat het bij KIA wel gelijkaardig zal zijn... In de praktijk neemt men met het 'controleren op roest' echter niet te nauw en is het bijlange niet gegarandeerd dat als uw wagen op onderhoud gaat en er is ergens roest aan, dat men dit gaat opmerken...

Persoonlijk zie ik het eerder als een gemakkelijke reden die het merk opgeeft om roestgarantie niet te moeten toepassen en dus niet te moeten afdokken voor de kosten, stel je hebt drie officiele onderhoudsbeurten uitgevoerd en de vierde heb je bij een bevriende garagist om de hoek laten doen, een half jaar later merk je een roestplekje op aan het kofferdeksel, je gaat naar de dealer dan gaat deze je doodleuk vertellen dat je geen aanspraak meer kan maken op de garantie op doorroesten omdat je laatste onderhoud niet officieel is uitgevoerd!!! Triestig maar zo is het jammer genoeg...

die roest heeft niets te maken met het dicht drukken van de achter klep maar alles te maken met een ontwerp fout! hier in engeland hebben tal van sorento owners de achter klep geheel laten over spuiten op kosten van kia. de strip zit er van uit de fabriek niet goed op. er zit een rubber randje op die nergens tegen aandrukt. helaas drukt de plastic rand van die strip op de (waardeloze) verf en dat gaat roesten op den duur. ik heb mijn strip dus gemodificeert om het in de toekomst te verkomen.

in je onderhouds boekje zit een jaarlijkse inspectie bladzijde in waar de dealer een stempel in zet zodat je op je plaatwerk gerantie hebt. als dat bij jouw het geval is dan een brief sturen naar kia nederland met een copy van die bladzijde met stempel. het is namelijk geen roest door steenslag en kia weet donders goed dat dit een bekent probleem is. dit is het zelfde met de binnen kant van de achter deuren. ze hopen je met een kluitje het riet in te sturen, tuig is het.

over roest gesproken, de sorento is de slechtste auto die ik heb gehad, zelfs mijn renault 25 turbo-d was beter! volgens mij zit de verf zit er zo op zonder goede grond verf. kijk maar een op mijn foto sessie hier http://www.bit4net.c...ento/rear-axle/ ook een ontwerp fout van eerst orde, hoe kun je nou beugels op de achter as lassen zonder afvoer gaten? in korea regend het zeker nooit... ik heb dus 6mm afvoer gaten geboort want ja hier in europa gooit men ook nog wel eens zout op de wegen in de winter.

nou ja genoeg, gewoon weet terug naar die dealer en laat je niet af paaien met bouwvakker praatjes.

groet,

De dealer zei tegen mij dat dit idd niet vergoed wordt omdat KIA zegt dat dit door fout gebruik komt. Ik/men doe(t) de achterklep dicht door hem omlaag te trekken en als laatste tegen die strip te drukken waardoor er iedere keer kracht komt te staan op het plaatwerk op die plek. Je moet de klep niet dicht drukken maar rustig dicht laten vallen.

grtz

ga terug naar die dealer en vraag hem te demonstreren hoe je de achterklep open doet ZONDER die strip aan te raken :?

P1020736.jpg

achterklep foto's here; http://www.bit4net.c...rento/tailgate/

• 1 month later...

Yep, dat bedoel ik.

De dealer zei tegen mij dat dit idd niet vergoed wordt omdat KIA zegt dat dit door fout gebruik komt. Ik/men doe(t) de achterklep dicht door hem omlaag te trekken en als laatste tegen die strip te drukken waardoor er iedere keer kracht komt te staan op het plaatwerk op die plek. Je moet de klep niet dicht drukken maar rustig dicht laten vallen. Daar zit idd wat in, ik doe dat zo maar je ziet wel eens mensen deuren en kleppen dicht gooien alsof hun leven er vanaf hangt. Al met al jammer dat KIA dus weet dat men de klep zo dicht doet en daar dan geen rekening mee houdt in het ontwerp.

Nouja, dat wordt een klusje: binnen bekleding van de klep demonteren, moeren/bouten van de strip los maken dan kan de strip er van de buitenkant af en dan schuren en spuiten.

Bedankt in ieder geval voor je reactie en sucses met de reparatie.

grtz

lol ik moet regelmatig de klep weer openen en dichtsmijten als mijn passagier (wie dan ook) weer eens te lief is voor de klep.

ff licht schuren wat owatrol en dan weer aflakken. (ik smeer het er zo op maar mijn sorrie ziet er al niet meer uit met alle butsen en deuken)

Lol, bij mijn CEED zat er af dealer al een deuk in de achterklep doordat iemand hem blijkbaar te hardhandig net boven het logo had dichtgedrukt in de showroom. Helaas te laat geconstateerd...

Even voor de duidelijkheid, ook al vertellen veel merkdealers je iets anders: Aanspraak op garantie heb je inderdaad alleen als je een afgestempeld onderhoudsboekje hebt. Echter hoeven de beurten / inspecties / reparaties wettelijk gezien niet bij de dealer uitgevoerd te zijn. Een bij de BOVAG aangesloten garagebedrijf voldoet ook. Eventuele reparaties moeten wèl met originele Kia-onderdelen zijn uitgevoerd.

Afgezien daarvan is dit soort problemen natuurlijk zwaar k.... en mag eigenlijk bij moderne auto's niet meer voorkomen. Slechte zaak ook dat Kia dit soort gevallen niet serieus opneemt. Naar mijn mening zijn dit toch echte design en/of materiaal fouten.

Maar ja, ik schrik toch ook weer elke keer als ik een kijkje onder de Sorento neem, daar begint na 5 jaar toch ook al een en ander bruin te kleuren.

Als ik dat met mijn 11 jaar oude Corsaatje vergelijk. Die heeft een volledig verzinkte carosserie en is aan de onderkant voorzien van een dikke coating. Daar roest helemaal niks aan. Leermomentje voor Kia.

@masimo,

ja, dat vind ik dan ook een van de negative punten van de sorento, roest! wat is jammer omdat het verder een hele fijne auto is.

@Bitman

Ik lees net ook je reply over de achteras. Zeer bruikbare feedback en volledig mee eens. Het plaat- en lakwerk van de Sorento is echt derde rangs kwaliteit. Ieder steenslag plekje moet je meteen behandelen anders roest.

Ik ga morgen toch maar weer eens onder de auto liggen om de zwakke punten te bekijken. De achterklep onderwerp ik ook maar eens gelijk aan een onderzoekje.

(Vandaag niet naar gekeken tijdens inbouw van de MAD hulpveren. Stom, stom)

Een busje zwarte tectyl in het verzorgingsarsenaal is bij de Sorento geen overbodige luxe.

Voor de rest vind ik ieder ritje weer een fijne ervaring.

• 1 month later...
  • 8 years later...

Hi allen, ik heb een venga uit 2011 gekocht met nog de geldende 12 jarige carrosseriegarantie. Ik heb roest aan de binnenkant van de achterdeuren. Ik heb een boekje met de juiste stempels van kiadealers. Waar de discussie zich nu op concentreert is de bewering van kia dat portieren niet behoren tot de carrosserie. Dit zal dan ook gelden voor motor- en achterklep. Dit is de definitie van kia: “De roestvorming van de portieren van de auto van uw client vallen niet onder de garantievoorwaarden waar u naar verwijst. Koetswerk (ook carrosserie genaamd) is een benaming die wordt gebruikt voor de constructie van een motorvoertuig zoals een auto, bus of vrachtwagen. Met koetswerk wordt alleen de statische constructie bedoelt zonder de delen die doormiddel van uitneembare verbindingen (zoals schroefdraadverbindingen) aan de carrosserie zijn bevestigd. De carrosserie vormt als het ware het geraamte van het motorvoertuig en hier vallen de portieren niet onder.”

Ik ben dit aan het aanvechten.

mijn vraag: heeft iemand al een keer met succes een beroep op de carrosseriegarantie gedaan mbt portieren, motorkap af achterklep?

Bvd

• 2 years later...