Jump to content
  • Sign Up

Fralamjo

Leden
  • Content Count

    97
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Fralamjo last won the day on July 1

Fralamjo had the most liked content!

Community Reputation

18 Goed

About Fralamjo

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Kia e-Niro Executiveline Gravity Blue

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ook van mij een kleine update: nieuwe banden komen er op bij de komende beurt over twee weken. Dan heeft die zijn eerste 15K km gereden. Verder alles prima geregeld door Kia, samen met Michelin. Als nu over twee weken de trillingen weg zijn ben ik helemaal blij.
  2. De eindconclusie van de tester van de ANWB zegt het eigenlijk goed: als het toch een auto van de baas is, waarom dan niet een gokje wagen. Oftewel: ik heb met mijn eigen centen een goede keus gemaakt: de e-Niro. Goede service en wagen zit goed in elkaar. En een heerlijke reiswagen waar je makkelijk grote afstanden mee aflegt. Vakantie naar de Alpen me even de eerste dag uitgelicht: relaxed 750km gereden met een gemiddelde van 98km/u en totale tijd onderweg 9 uur (had sneller gekund, maar de lunch duurde langer dan het laden bij Ionity). Met een volle accu vertrokken, en na 290km eerste laadstop en lunchpauze, daarna twee etappes van elk zo'n 230 km met nog een laadstop met koffie en daarna om 6 uur bij het hotel met laadpalen vlakbij Basel. Cruisecontrol op 115km/u, maar gemiddelde lager vanwege de nodige baustellen en vrachtwagens die ingehaald moesten worden. Verkeer was zo druk dat het nauwelijks sneller kon. Laadsnelheden bij Ionity een prima 75-77kW en ik had snelladen ingesteld tot max 80%. Als ik kijk naar het gemiddelde en de afgelegde afstand dan maakt het eigenlijk niet veel meer uit met een fossiele auto, ook daar vond ik het vaak na 9 uur onderweg welletjes en heb zelden meer kilometers gemaakt op één dag. Op de terugweg heb ik even nog de top getest: 180km/u op de teller en 172km/u op de GPS. Hij loopt vlot door naar de 180 en dan wordt overduidelijk de power geknepen en verdwijnen er 3 blokjes van de powerindicator in sportmode. Heel nadrukkelijk begrensd. Wat trouwens nog een voordeel is van de e-Niro: het is geen opvallende EV, meesten hebben het zelfs niet door. Voor anderen een nadeel die wel willen opvallen, maar die kopen een Tesla. @jwvbtw: de Tesla Model 3 SR+ laadt max 100-120kW en alleen de Model 3's met grote accu pakket kunnen tot 200kW laden, maar die zijn weer veel duurder dan de e-Niro.
  3. @gjcvro In NL hebben we al een hele hoge pin dichtheid, maar andere landen is wel anders en kijk ook naar de marges. Per pinautomaat betaald een bedrijf al zo tussen de 500 en 700 euro en dan nog eens 25 cent per transactie. Ga dan eens na hoeveel palen b.v. een new motion heeft, of Allego. dan wordt het ineens serieus geld. Allego gaat de komende jaren nog even 1000 laadpalen erbij plaatsen en als die allemaal een pinautomaat moeten hebben praat je dus zo over een half miljoen aan kosten. @Derrek het gaat snel: 2 jaar geleden was er nog geen Ionity en die plaatsen in groot tempo snelladers met minimaal 4 palen per plek. Zeker in UK, Duitsland, Zwitserland e.d. gaat het hard. Frankrijk en Spanje komen nu ook in beweging. En kijk dan naar een waterstof... zo weinig laad stations dat je op dit moment niet veel aan zo'n auto hebt en er zeker niet mee op vakantie kan. Dan de kosten van waterstof en het opwekken ervan. Daar kunnen we een heel topic mee vullen, maar dan moeten we maar een apart draadje openen, want dat gaat hier anders volledig off-topic.
  4. Nope, en dat is kosten. Als je namelijk als paal-leverancier een pinpas toegang wil, dan moet je daar dik voor betalen en ook nog per transactie. Dan is een simpele rfid in een dongle of pas veel goedkoper. En dus hebben we laadpassen. Over een paar jaar lachen we er om, maar we zijn nog lekker aan het pionieren. Ik vind het zelf de nodige charme hebben: ik was erbij toen EV rijden nog een avontuur was, over een paar jaar is er geen zak meer aan en kan iedere pummel het. no pun intended, maar als iemand het zo wil opvatten: be my guest
  5. Ik ga in september richting Alpen en ga gewoon een Zwitsers vignet aanschaffen. Goedkoper dan de peage en de sodehell chargers (bijnaam is niet van mij zelf, maar zegt genoeg) ken ik nog maar al te goed van mijn avontuur met de Hyundai Ioniq electric in 2017. Ben in Allemond gekomen aan de voet van de Glandon, maar het was wel een bijzondere rit. Nu met Ionity en de e-Niro rij ik graag 100km om, om zo via Ionity te laden en geen laadstress te hebben en gewoon een lekkere vakantie. Racefiets mee en lekker in de Alpen rijden.
  6. @DoubleUP Ik heb Michelin CrossClimate + er op laten leggen bij aflevering (wel standaard velg). Er zijn trouwens ook mensen met andere velgen die het probleem hebben. Het komt blijkbaar nu vaker voor dat velgen en banden niet goed genoeg rond zijn, en/of de e-Niro is wat gevoeliger voor niet goed ronde banden en mogelijk door de wat stevige vering en demping voel je het ook sneller.
  7. Update: Vandaag was de auto bij de dealer voor balanceren, maar dat gaat 'm niet worden: er zitten in beiden voorbanden een hoogteslag; dan kan je balanceren tot je een ons weegt. Claim gaat nu naar Michelin en als die akkoord zijn krijg ik nieuwe voorbanden.
  8. Vering zou idd comfortabeler mogen (dat was ook zo bij mijn Ioniq, Kia maakt een andere keus) Bagger met 370km?! Euh... noch een Jaguar iPace gaat dat halen noch een Audi e-tron en de Kia kost de helft (zeker als je die anderen een beetje gaat aankleden). Ik haal vrij makkelijk 400km en binnendoor heb ik al op de 500km gezeten. Herken ik niet en andere even de knop indrukken voor ruiten ontwassemen Niet als de stoelen in de laagste stand staan, maar dat had je met een proefrit toch kunnen constateren? Idem als vier: bij een proefrit dus de kids mee, maar hier geen klachten van mensen die achterin zitten geen problemen, maar ik weeg ook maar iets van 75kilo (auto heeft nu dik 10K km gelopen) Totaal niet herkenbaar en ik snap ook niet wat ECO-mode er mee te maken heeft. Er zit en hoogteslag in mijn voorbanden en tot op heden uiterst vriendelijke en prima service. Binnenkort wordt het opgelost als Michelin meewerkt App werkt bij mij heel behoorlijk, maar wel met vertraging. Op zich geen grensverleggende app, maar misschien gaat het nog wat worden. In de FB groep heeft iemand van Kia te horen gekregen in de mail dat de UVO app ook beschikbaar zou komen voor de 2019 modellen zodra UVO service in EU wordt uitgerold. Fingers crossed. Ik gebruik geen adaptieve cruisecontrol in de stad (zelden, misschien op een grote verbindingsweg) en wat jij beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt. Weinig klachten hier, hij werkt naar behoren, weinig tot geen phantom-breaking op de snelweg, houdt hooguit wat veel afstand, zelfs in de kortste volgafstand. Afijn, andere ervaringen, maar veel plezier met de i-Pace. Ik heb daar het geld niet voor en als ik het zo lees dan had je beter al direct voor de i-Pace kunnen gaan. Veel plezier er iig mee en het is zeker de mooiste EV (maar dat is smaakgevoelig).
  9. Fralamjo

    lka LKA-perikelen

    Het is jammer dat je de LKAS niet op alleen waarschuwen kan zetten in het menu en dat ie dat vasthoudt. Bij de hybride Niro werkt dat wel, maar bij de e-Niro zet die 'm bij de eerstvolgende start weer aan. De LFA werkt alleen met cruisecontrol en die zet ik alleen maar aan op de langere stukken nagenoeg rechte weg. En idd is dat kaboutertje dat aan je stuur trekt overijverig en zou naar SpecSavers moeten
  10. Vandaag bij de dealer geweest en er zit een hoogteslag in de banden en ze cuppen en hebben overmatige slijtage. Dat mag niet na 10K km en dus gaat er een garantie aanvraag naar Kia/Michelin. Even afwachten wanneer ik wat te horen krijg, door de vakantietijd kan het zo een paar weken duren.
  11. Hier ook CrossClimates van M en lichte trillingen rond de 130 en vooral met wisselende last, accelereren en regenereren. Volgende week naar de dealer en dan zien wat het resultaat is.
  12. Rempedaal regenereert in eerste instantie, pas daarna gaat het fysiek remmen Dus het rempedaal doet beiden: eerst elektrisch en daarna thermisch.
  13. @Hippe lip Of het nu een stangetje is of by-wire: door bij een ICE op het gaspedaal te trappen wordt er meer bandstof ingespoten waardoor er meer mengsel ontstaat. Bij indirecte inspuiting (eerste versies ook nog mechanisch! Boch K-Jetronic) onstaat het mengsel/gas in de inlaat, bij directe inspuiting pas in de cilinder zelf. uiteindelijk zat je op een potmeter te trappen en regelde de elektronica de rest eventueel gevoed met informatie vanuit de traction control en andere sensoren. Dus feitelijk krijgt een ICE meer gas door het gaspedaal dieper in te trappen. Voor EV's ligt het anders. De mooiste term hebben de Engelsen: Accelerator. Precies wat het is. Maar daar kan je ook weer op afdingen nu je deels ook kan remmen met het pedaal... En zo kunnen we pagina's van een forum vullen.. Misschien is het nog het beste om het rechter pedaal het rij-pedaal te noemen en de linker de rem-pedaal.
  14. Nou nou, niet zo uit de hoogte. Dank zij de vele Niro rijders is onze auto goedkoper (hergebruik van vele spullen). En het is dat ik het kan betalen, anders zou ik mogelijk ook (plug-in) hybride rijden. Ook als je nog met een sleurhut op stap wil zijn er maar weinig opties voor EV's.
  15. @Doublebogey5 Ik kijk ten opzichte van de EV: nieuwe bumper zit daar al op en ook de achterbumper is al anders. Ten opzichte van de oude hybride is de stap idd groter: eens. Dan is er veel meer anders en toch: buiten de bumpers is het nog steeds exact dezelfde auto en binnen is voor mij alleen het dashboard anders, en ook de UVO app is natuurlijk een aanwinst, maar die kan in principe ook op het oude model (in V.S. en Korea is die wel beschikbaar). De EV heeft al een elektrische parkeerrem. Dus ja: t.o.v. de oude hybride is de stap veel groter, voor de EV zijn de verschillen kleiner. Mensen die de 2020 EV krijgen gaan er wel op vooruit, maar vind de verschillen niet echt spectaculair (mijn mening)
×
×
  • Create New...