Jump to content
  • Sign Up

Fralamjo

Leden
  • Content Count

    67
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Goed

About Fralamjo

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Kia e-Niro Executiveline Gravity Blue

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. In het navigatie menu ga je naar de favorieten en vervolgens ga je naar Menu en dan kan je kiezen voor wijzigen en verwijderen. Wijzigen aantikken en dan de favoriet die je wilt wijzigen. Presto
  2. Fralamjo

    Trillingen

    Of een serie differentieels die niet goed geshimmed zijn? Bij de één een ratel, de ander een onbalans? Ik doe maar een gok, maar zoiets zou kunnen, vaak wordt een lager geshimmed om 'm goed uit te lijnen met de rest van de tandwielen en (aandrijf)assen. Als dat niet goed is, dan kan dat toch allerlei klachten leiden (o.a. onbalans).
  3. @Buttonr hier het draadje: Bij je dealer melden dat er dus meerdere mensen zijn met het probleem en Kia kijkt al naar het probleem.
  4. Fralamjo

    Trillingen

    Ik lees elders op tweakers dat er mensen zijn met een ratelend geluid bij lage snelheden en dat mogelijk het probleem ligt in het differentieel. Nou begin ik me af te vragen: zou ook dit probleem in het differentieel kunnen zitten? Het is een draaiend onderdeel met planetaire tandwielen en het kan natuurlijk ook een onbalans veroorzaken. Zou niet moeten mogen, maar kan wel een oorzaak zijn.
  5. Fralamjo

    Trillingen

    Vandaag op de A6 getest van Lelystad naar Almere en eigenlijk nergens last van... ook gekeken of lane keep assist of LFA nog van invloed waren. Maar nee. Wind schuin van voren. Ik zal nog eens kijken, maar ik heb het wel eens sterk gevoeld, maar zo kan ik het niet reproduceren voor de dealer.
  6. Als je zelf in de IT werkt dan weet je hoe het werkt met een account aanvragen... Alle procedures duren tig keer langer dan het eigenlijke vinkje zetten
  7. Vorige week vrijdag was ik gaan rijden op de interne navigatie (ook mede om te testen) en halverwege de rit kreeg ik ineens de mededeling dat de verbinding met Live services niet meer werkte; ook op de terugweg op zondag werkte het niet. Net even getest, maar hij krijgt weer verbinding en vermoed dus een storing bij TomTom Live of een verlopen certificaat tussen Kia en TomTom. Meestal rij ik met Google of Waze, maar idd daar mist actuele laadpaal informatie inclusief status, vandaar de interne navigatie testen. @SanderHolthaus Werkt het bij jou?
  8. Voor mij de eerste keer dat ik op een auto bijschrijving heb i.p.v. afschrijving
  9. @stevedem Inderdaad ben 1m80 en zit niet lekker in de Leaf, maar dat heeft ook te maken met arm en been lengte vs romplengte. Vrienden van mij hebben een Leaf en hij is langer dan ik en zit er prima in. Ook z'n vrouw is niet de kleinste, maar red zich prima. En ik was in mijn overzichtje nog de BMW i3 vergeten. Daar kan je ook wel aan komen, maar voor die prijs is de range toch wel beperkt en je moet van het uiterlijk houden en niet echt een auto om lange reizen mee te maken. Trouwens: kwam deze nog tegen: https://www.autoweek.nl/occasions/kia/niro/375643883/e-niro-executiveline-64kwh-gevraagd/ Te koop gevraagd dus en geeft aan hoe gek de markt nu is.
  10. Ze willen misschien op te veel markten acteren en ze hebben een auto neergezet die populair is: waar vind je zo veel range voor deze prijs? en dan nog ruim en praktisch ook. Ze hadden zoveel vraag niet verwacht en mogelijk gaan ze in Europa produceren. https://www.electrive.com/2019/04/10/kia-considers-ev-production-in-europe/ Wat duidelijk blijkt: je mag geen fan zijn van Tesla, maar ze hebben wel goed gezien dat accuproductie van vitaal belang is voor het produceren van veel EV's. Dat hebben de andere fabrikanten volledig onderschat. En wat zijn de alternatieven? Tesla model 3 SR+ heeft praktijk zo'n 300-320 km range en mist een grote achterklep, heeft de bekende Tesla service en kost toch nog 5K meer, wel een trekhaak mogelijk tot 900kg trekgewicht. Nissan heeft de Leaf en de plus versie. De normale heeft voor veel mensen een toch wat beperkte range, de plus versie heeft de range wel, maar geen verwarmd en gekoeld accupakket, geen CCS en ook de afwerking is op een aantal punten minder. Qua prijs gaat een Leaf+ wel richting 50K Hyundai Kona: kleiner achterin dan de Niro, minder bagageruimte en nog steeds een lange levertijd. En volgens mij zijn we er dan al doorheen. Komend jaar komen er de nodige bij, maar vooral kleine auto's in het B-segment, de Hyundai Ioniq met 40kWh accu en aan het einde van 2020 de VW ID.3 (pas echt beschikbaar 2021). Mocht ik mijn huidige auto in de prak rijden dan vrees ik dat Tesla de enige is die in fatsoenlijke termijn kan leveren. Trouwens: ook als je meer geld hebt: Mercedes EQC... nu bestellen is eind 2020 rijden. Audi e-Tron is ook niet snel leverbaar en Jaguar i-Pace wel, maar dan zou ik mogelijk toch bij Tesla gaan shoppen.
  11. Grootste probleem is de productie en levering van accu's. Ik weet niet welk contract Kia heeft met SK Innovations, maar ze zullen aan de bak moeten. Ook Noorwegen krijgt veel Niro's en in Duitsland gaan ze pas eind dit jaar, begin volgend jaar leveren en lees de woede daarover in de goingelectric fora. Ze kunnen domweg de vraag niet aan en wie heeft er nu zitten te slapen?
  12. Hier het plaatje als je geen omkeerinrichting hebt... En technisch heb je dan wel een warmtepomp, maar geen efficiënte verwarming: groot gapend gat En het verschil met wel een omkeerinrichting (en wat je wilt zien als je de motorkap optilt):
  13. Dank, dat is 'm inderdaad. @Hippe lip De Kona en Niro worden in NL alleen verkocht met warmtepomp zover ik weet. In Duitsland is het opletten met de basisversies van de Kona en Niro. Die hebben 'm vaak niet en alleen vanaf een niveau hoger. Daarom adviseren ze vaak in D om niet de instapuitvoering te nemen. Mensen die zich verdiepen op fora over de diverse uitvoering worden vaak al gewaarschuwd om minimaal een uitvoering te pakken met warmtepomp. Wat ik trouwens wel begrijp is dat het oppassen is met demo's van dealers, naar het schijnt, maar ik heb de motorkap van de demo niet opengetrokken, ontbreekt de warmtepomp bij de diverse demo's. Ik durf niet te zeggen of het geldt voor alle demo's, of slechts een beperkt aantal. Simpele check: aan de passagierskant, achter het ruitensproeierreservoir (scrabble!) zit nog een pomp met diverse slangen en geen kaal blik van een wielkast.
  14. Björn Nyland reed toen onder best wel koude omstandigheden en ontkende toen dat de Model 3 er ook last van had... Zat laadfilmpjes op youtube waar een model 3 niet boven de 60kW uitkomt terwijl die 120kW moet kunnen laden. De huidige generatie accu"s houden niet van kou bij het laden, mogelijk dat het anders wordt bij solid-state accu's, (maar die zijn er nog niet voor auto's). Dat betekent dat het BMS de accu in bescherming neemt en dus minder snel laad. Björn doet een aanname over de isolatie van de accu, maar heeft er verder niet naar gekeken of nagevraagd bij Kia, ondanks dat andere mensen heb wel hebben gevraagd om bij Kia wederhoor toe te passen over de laadsnelheid en verwarming van het accupakket. Hij vind zichzelf de expert en hoeft geen navraag te doen bij de fabrikant; persoonlijk vind ik dat niet een juiste instelling. Wintermode lijkt pas echt wakker te worden beneden de -10 C. Ik zal het artikel opsnorren over de Kona en de werking van het koelings- en verwarmingssysteem dat Hyundai en Kia gebruiken. @Terp1234 Kan jij foto's posten van wat je gedaan hebt? dat maakt het misschien nog wat helderder voor mensen die hetzelfde willen doen.
  15. Fralamjo

    Trillingen

    Ga het ook doen, wil zelf ook even nog wat onderzoek doen en eigenlijk was het me nooit met 70-80 echt opgevallen, maar ik reed een keer 130 vlak boven Utrecht op de A27 en toen merkte ik het heel nadrukkelijk, maar op andere stukken asfalt e.d. was en is het minder. Omdat het wisselt in sterkte heb ik ergens het vermoeden dat het (deels) aerodynamisch kan wezen en dan kan de windrichting van invloed zijn op het fenomeen en verklaren waarom het soms meer en soms minder is. Misschien een keer de inlaten aan de voorkant voor lucht langs de wielen afplakken en dan nog een keer proberen; zitten naast de DRL in de bumper.
×
×
  • Create New...