Anja3 Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 Hallo Kia-liefhebber(st)ers. We voelen ons danig in de maling genomen door Kia. Wat is namelijk het geval. Wij zijn sinds gisteren in het bezit van een Kia Rio. Mooie auto waar we dan ook heel blij mee zijn. Echter vandaag een domper van formaat opgelopen. Wat schetst namelijk onze verbazing?! Kia heeft de basisprijzen van de Rio zo omlaag gegooid dat het de uiteindelijke prijs gelijk is aan die van voor 1 juli. D.w.z. dat het BPM-voordeel dat wij dachten t ehebben totaal teniet is gedaan door de basis prijs om laag te schroeven!! Onder druk hebben wij voor een bepaald model gekozen omdat die nog te leveren was voor 1 juli (en eigenijk wilden wij pas een auto kopen begin volgende jaar). We voelen ons dus danig ............ Inderdaad! Zijn deze praktijken hier bekend en is daar iets aan te doen? Misschien met een aantal mensen een officiele brief aan Kia? Ik hoor/lees het graag Sorry dat ik als nieuw forumlid zo met de deur in huis val maar het zit me nogal behoorlijk hoog. hartelijke groet Anja Quote
Smart Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 Vooral dat laatste..... Anja, stel je even voor voordat je überhaupt iets wilt van ons forum, wel zo netjes toch? Je hebt het besluit genomen om 'onder druk' een Rio te kopen. Dat is in mijn ogen dan niet helemaal goed gegaan dan. Je had, zeker jouw bovenstaande reactie in aanmerking genomen, juist moeten afzien van de aankoop. Zo had je mogelijk een signaal kunnen afgeven aan Kia. Achteraf.....ach je weet zelf wel hoe dat gaat! Quote
Tinusplots Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 De verhoging van het btw-tarief van 19 naar 21 procent gaat op 1 oktober in. Heb je dit voordeel in ieder geval wel. Maar ook veel geluk en rijplezier gewenst met je nieuwe aankoop! Quote
Guest Warmentuuter Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 wat zegt de dealer nu dan. Heb je dit verhaal daar al neergelegt?? Zou ik zeker doen..... en zeggen dat je je .........ge-inderdaad voelt. Quote
bigwade Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 Als ik het goed lees ben je boos dat de prijs van nu hetzelfde is als in juni. Da's knap van Kia en misschien is die BPM juist op jullie type ongewijzigd. Zoals aangegeven gaat misschien de BTW omhoog en heb je er toch profijt van. Of zit je nu in de een verkeerd type met een verkeerde kleur ? Anders zou ik me niet druk maken en genieten van je verse bolide. Ga wel even langs je dealer en vraag eens hoe het zit. Het kan zijn dat de verkoper zich heeft vergist. Van een hele hoop , niet a labels, ging de BPM juist wel omhoog. Laat even weten hoe het afloopt. Suc6 Quote
bigmac Posted July 12, 2012 Posted July 12, 2012 PRIJZEN KIA RIO per 1 juli 2012 incl. BTW (€) 1.2 CVVT € 11.695,00 1.2 CVVT Comfort Pack € 13.190,00 1.2 CVVT Plus Pack € 13.885,00 1.2 CVVT Super Pack € 15.295,00 1.4 CVVT Plus Pack € 16.385,00 1.4 CVVT Super Pack € 17.795,00 1.4 CVVT AT Plus Pack € 18.385,00 1.4 CVVT AT Super Pack € 19.795,00 1.1 CRDi € 14.295,00 1.1 CRDi Comfort Pack € 17.040,00 1.1 CRDi Plus Pack € 17.735,00 1.1 CRDi Super Pack € 19.145,00 1.4 CRDi Plus Pack € 19.235,00 1.4 CRDi Super Pack € 20.645,00 Meerprijs opties: - 5-deuren belastingvrij model € 900,00 belastinghoudend model € 900,00 - Metallic lak belastingvrij model € 595,00 belastinghoudend model € 595,00 Quote
Derrek Posted July 13, 2012 Posted July 13, 2012 Om je weer wat gelukkiger te maken, ik denk dat je toch goedkoper uit bent! Ik neem aan dat je een korting bedongen hebt. Of anders een hoge inruilprijs waar deze korting in verwerkt is. Die korting wordt berekend over de bruto prijs van de auto (= netto prijs – korting + BTW over deze netto prijs min de korting). Bij auto’s zonder BPM zijn de bruto prijs en de consumentenprijs gelijk. De BTW is nl. een vast percentage van de uiteindelijke overeengekomen en gefactureerde prijs. De BPM daarentegen is een vast bedrag per auto. Dat is dus anders dan de BTW. Die volledige BPM moet altijd betaald worden aan de belastingdienst onafhankelijk van de korting. Omdat bij auto’s met BPM de bruto prijs lager is dan de consumentenprijs is de korting bij eenzelfde percentage ook lager. Dat scheelt bij een Rio ongeveer € 100,-. Die is al vast verdiend. Bovendien moet je je afvragen of de speelruimte die de dealer van de importeur krijgt nu de importeur van Kia de BPM voor haar rekening neemt (voor de Rio meer dan € 1.000,- die ze moet nu toch echt moet afragen aan de belastingdienst) net zo groot blijft als voor 1 juli. Ik denk het niet. En dat zou betekenen dat de dealers nu lagere kortingen kunnen bieden. In deze tijd waar nieuwe auto’s voor minder dan € 4.000,- worden aangeboden (niet echt natuurlijk; je bent na een jaar nogmaals aan de beurt. Maar het staat zo goed in advertenties) en wegenbelastingvrije auto’s die dat eigenlijk niet zijn (ook niet echt natuurlijk; de leverancier betaalt de wegenbelasting, maar geeft gewoon minder korting als je eenmaal in hun showroom bent want daar gaat het om. Je voelt je in de maling genomen? Dat gebeurt elke dag als je niet oppast) is er veel concurrentie en moet ook het Koreaanse merk Kia, ondanks haar succes de laatste jaren, meegaan om haar positie niet te verliezen. Maar neem maar aan dat het anders is dan dat het lijkt. De prijs die je als consument uiteindelijk betaald is, ook als Kia de BPM voor haar rekening neemt, toch wel hoger dan voor 1 juli. Die € 1,000,- betaalde BPM moet echt ergens vandaan komen! En dat is uiteindelijk echt van de koper…. Het was overigens te verwachten dat Kia de BPM (voorlopig!) niet zou doorberekenen. Dat deed ze al in de oude prijslijsten voor de opties (packs, 5 deuren etc.) waar de consumentenprijzen voor deze opties gelijk waren voor wel en niet BPM-vrije Rio’s ondanks de BPM. 1 Quote
Presiozo Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Je wist dat dit belastingvoordeel er was en wilde eigenlijk pas later een auto kopen...dan moet je een afweging maken, koop ik nu met voordeel of straks en ben ik duurder uit. Gekozen om nu te kopen maar eigenlijk had het niks uitgemaakt begrijp ik uit je verhaal ? Dan heb je nu toch in ieder geval een mooie en leuke auto om in te rijden...anders had je nog lang moeten wachten en wie weet wat voor brokken/onkosten je nog zou hebben aan je vorige auto! financieel dan misschien niks mee opgeschoten behalve dan straks die 19% ipv 21% die je had moeten betalen maar je rijdt er nu wel in! Quote
Recommended Posts