Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Doet ik :)

Foto's zullen nog niet meteen online staan maar ik knip er wel flink en zal achteraf een verhaaltje erbij typen.

Ondertussen zijn de 3 bouten waarmee de turbo op het uitlaatspruitstuk zit los.

Nu nog de 2 net boven het 'flex' deel van de uitlaat. Als het geheel eraf is dan haal ik het uitlaatstukje wat daar zit los, dat gaat zo echt niet lukken.

Moet me nu gaan richten op het loshalen van de klemringen en de slangen (waarvan ik nog steeds niet weet hoe ik dat ga aanpakken, mijn waterpomptang is hiervoor te groot en mijn platbektank te klein.)

De moertjes van de turbo bovenaan zaten wel eng vast door de hitte, kwamen echt met een krakend geluid los waarbij ik eerst dacht dat ik mijn dopsleutel stuk trok.

Ook hier weer foto's gemaakt, mogelijk dat ik binnenkort de hele zut even upload naar een server zodat jullie iig vast wat beelden kunnen zien, tekst komt er dan later wel bij.

Geplaatst

Nou de intercooler is er af en de 4 moeren waarmee de turbo aan het blok zitten zijn los. Nog 4 moeilijke bereikbare schroeven net boven de flexibele uitlaat. maar die zitten moervast en zijn erg moeilijk te bereiken.

als ook die 2 loskomen heb ik het ergste gehad. Dan nog schoonmaken en alles weer terug puzzelen.

er is nog 1 maar....

Ik hoop dat de turbo van het blok afkan zonder dat het blok opgetild dient te worden of het hele uitlaatspruitstuk eraf moet.

Er steken bouten van de turbo ongeveer 8 cm omhoog maar onder de turbo is niet zo veel ruimte....

Het gevaar voor afbrekende delen is dan voorbij.

Demontage van de intercooler was nog wel een klote klus. radiator los, onderste ventilatorkap los, radiator iets optillen en dan langzaam de intercooler er onderuit wrikken. D'r kwam mooi wel bijna een liter olie uit de intercooler.

Ik hoop dat de turbo van het blok afkan zonder dat het blok opgetild dient te worden of het hele uitlaatspruitstuk eraf moet.

Er steken bouten van de turbo ongeveer 8 cm omhoog maar onder de turbo is niet zo veel ruimte....

Geplaatst

Uitlaat deel is los, mooi.....

maar de turbo kan er niet onderuit. Hij staat op een steun die vrij ver weg vast zit, deze had achterafgezien ook losgekunt maar ik besloot voor het uitlaatspruitstuk te gaan.

Breekt een van de 2 boutjes af die het spruitstuk met de EGR verbindt. En dat zit natuurlijk weer precies tegen het schutbord waar je echt bijna niet bij kunt.

Waarschijnlijk zit er niets anders op dan nu ook het hele koelvloeistof reservoir te verwijderen om er uberhaupt met een boormachine bij te kunnen.

Helaas kan ik geen schroef draden tappen dus doorboren en een bout/moer oplossing dan maar....

Kan ik wel meteen mijn egr afdoppen.....

Als iemand dit dus ook wil doen.....

NIET het uitlaatspruitstuk maar de steun onder de turbo verwijderen, dit betekend dat je niet de hele dynamo hoeft te verwijderen (deze kun je eenmalig wegklappen om de hitteschilden te verwijderen.

Geplaatst

toch vind ik je wel heel erg stoer

geen sleutel ervaring en dan toch aan zo een best wel lastige klus beginnen :smartass: :smartass:

ik vind het echt heel erg goed en leuk van je ik volg het op de voet en vind het echt heel erg goed van je

en als je ruimte hebt om het met een boutje en moertje door een door vast te zetten dan kan je dat gewoon doen hoor geen enkel probleem

Geplaatst

Heb er weer even onder gelegen, je moet EN de steun onder de turbo loshalen EN het uitlaatspruitstuk. (die steun heeft aan de achterkant een pakking en zit tegen een olie aansluiting!)

Heb nu de plastic bloempotjes van mijn vriendin maar gebruikt, toch wel erg veel moertjes die niet zomaar terug gezet kunnen worden.

Turbo moet aan de bovenkant los gemaakt worden, onderkant ook, dan de steun eronder weg, de turbo kan dan ongeveer 1cm zakken waardoor je met een normale verlengde dop 12 bij de onderste & achterste moer van het uitlaatspruitstuk kunt.Deze kwam er overigens tot mijn schrik niet af maar samen met het schroefdraad uit........ is dat erg?

@xtra40 dank, een hart onder de riem zo af en toe is wel erg fijn :) was behoorlijk balen toen het klote ding afbrak....

---- edit ----

Yes hij is er af, uitlaatspruitstuk ook.

Had niemand mij even kunnen waarschuwen dat (ondanks dat ik de radiator heb laten aftappen) er nog zeker 2 liter koelvloeistof uit het blok zou komen als ik de water toe/afvoer van het blok naar de turbo aansluit!? Hele garage zijknat en ik zit al te werken in een garage van ongeveer 5*3.

De auto staat met de bumper bijna tegen de deur.Foto's ben ik aan't uploaden.

Zal hier zo een linkje zetten naar alle foto's op volgorde van tijd.

Mogelijk dat ik later als ik meer tijd heb hier nog wel wat commentaar bij een aantal foto's plaats.

Foto's op http://idefense.nl/~xychix/files/sorento_turbo/

Let op, dit is wel ongeveer 50 MegaByte aan foto's

Geplaatst

nee hoor dit is eigenlijk een vrij normaal iets bij spruitstuk / turbo tapeinde je kunt mits de moer rond is gewoon terug draaien

maakt niet zo veel uit met vastzetten draai je hem gewoon weer terug en krijg je hem gewoon weer vast

Geplaatst

Wordt trouwens bij zo'n turbo nog iets geregeld? ik zie enkel

2x olie

2x water

2x uitlaatgas

2x lucht.

Geen regelmeganisme oid, betekend dit dat de druk evenredig oploopt met de uitlaatgassen?

Zit er dan nog een maximaal op waarbij hij wat uitlaatgas ongebruikt wegdoet?

Waar dit de turbodruk sensor of heeft de Sorento die niet?

Geplaatst

Ja die heeft ie, is dat dan een zelf regulerend systeem? Ik dacht altijd dat de ECU nog iets te 'sturen' had aan een turbo maar dat is dus blijkbaar niet zo.

Het is minder electronisch gestuurd dan ik dacht.

openstaande vragen die ik beantwoord moet zien te krijgen

1. Kan ik die EGR aansluiting met gewoon M8 bouten / moeren van de gamma vastzetten of is er nog verschil in kwaliteit?

2. Aanhaal momenten uitlaatspruitstuk, turbo en flexibele deel uitlaat (of mag ik hier gewoon 'vast is vast' doen... dan denk ik dat ik rond de 60 Nm uitkom) Ik weet niet eens of ik met mijn moment sleutel wel in die ruimte kan komen, is nogal een lomp ding.

3. welke pakkingen moet ik vervangen? uitlaatspruitstuk lijken gewoon metalen plaatjes en die zijn nog onbeschadigd, zelfde geld voor uitlaat flens en EGR aansluiting.

4. Kom ik met een afgesloten EGR door de APK of valt de roetmeting dan hoger uit?(mijn APK station is 15 Kilometer over de snelweg)

5. Hoe maak ik de slangen en Intercooler schoon?

6. Moet ik ook de uitlaat schoonmaken? echt overal zit olie!

7. heeft de sorento een voor en achterdemper of is die eerste een katalysator!?

Geplaatst

wees er maar blij om dat je al die electiesche rommel er nog niet op hebt scheelt een heleboel kopzorgen :wink:

uiteraard kan je dat met het gewone gamma spul vast zetten doe er wel even een veerring tussen ook om het uitzetten in inkrimpen van de bouten een beetje op te vangen

alleen om je turbo op het spruitstuk te zetten zou ik het niet doen ie zou ik orgeneel houden dat zijn ook vaak andere bouten en koperen moeren

Geplaatst

Ik heb de originele bouten nog al lijkt het of die ooit zijn aangedraad en dan dicht geknepen, ze lijken aan de bovenkant een beetje ovaal.

Mag ik wat wd40 gebruiken om die zut aan te draaien? of krijg ik dan problemen als het warm wordt?

Geplaatst
1. Kan ik die EGR aansluiting met gewoon M8 bouten / moeren van de gamma vastzetten of is er nog verschil in kwaliteit?

2. Aanhaal momenten uitlaatspruitstuk, turbo en flexibele deel uitlaat (of mag ik hier gewoon 'vast is vast' doen... dan denk ik dat ik rond de 60 Nm uitkom) Ik weet niet eens of ik met mijn moment sleutel wel in die ruimte kan komen, is nogal een lomp ding.

3. welke pakkingen moet ik vervangen? uitlaatspruitstuk lijken gewoon metalen plaatjes en die zijn nog onbeschadigd, zelfde geld voor uitlaat flens en EGR aansluiting.

4. Kom ik met een afgesloten EGR door de APK of valt de roetmeting dan hoger uit?(mijn APK station is 15 Kilometer over de snelweg)

5. Hoe maak ik de slangen en Intercooler schoon?

6. Moet ik ook de uitlaat schoonmaken? echt overal zit olie!

7. heeft de sorento een voor en achterdemper of is die eerste een katalysator!?

1. zie antwoord hierboven, het zou wel moeten lukken

2. vast is vast, voor alle boutjes staat wel een aanhaalmoment gegeven, maar in de praktijk heeft men wel wat ervaring, een M6 moertje moet je minder vast zetten dan een M10 ;)

3. als je nu toch bezig bent kan je beter de pakkingen mee vervangen, het zou zonde zijn als je straks de boel weer los moet halen omdat 1 pakking lekt. Op de prijs van de turbo vallen de prijzen van de pakkingen wel mee

4. is lastig te zeggen, best kans dat je dan wel met een branden check engine lampje blijft zitten, omdat tegenwoordig vaak wordt 'berekend' hoeveel uitlaatgassen zijn terug gevoerd, als de ecu de EGR aanstuurt zou de klep open moeten gaan, dit wordt opgemerkt door de MAF (er past immers minder schone lucht in de cilinder). als de waarde's niet overeen komen heb je een foutcode/branden lampje

5.slangen zelf kan je als ze los zijn wel makkelijk schoonmaken, intercooler doorblazen met perslucht in tegen gestelde richting.

6. de meeste olie verbrand wel als je gaat rijden, dit duurt trouwens wel een poosje, verder kan je er weinig aan doen.

7. de eerste is een kat, dan heb je t.h.v. de achterbank de middendemper en net achter de achterbrug de einddemper.

Geplaatst

Ik heb de originele bouten nog al lijkt het of die ooit zijn aangedraad en dan dicht geknepen, ze lijken aan de bovenkant een beetje ovaal.

Mag ik wat wd40 gebruiken om die zut aan te draaien? of krijg ik dan problemen als het warm wordt?

dat ze er aangeknepen uit zien dat komt omdat het borgmoeren zijn normaal word er geborgt met een fieber ringetje in de moer maar dat gaat niet in een uitlaat systeem dat word veels te heet

uiteraard mag je er een beetje wd40 opspuiten met vast zetten dit verdwijnt toch weer als de motor warm word zal de eerste keer wel even roken en een beetje stinken maar daarna heb je der

geen last meer van

Geplaatst

turbo 300, komt er straks vast ook nog een catalysator (500 E) bij :(

Ow wacht die pakkingen zijn niet ~100 maar ~20 euro voor uitlaatspruitstuk. dan nog de egr pakking (2x en ergens een stalen plaatje laten maken).

Voor de uitlaat heeft neem ik aan een echte pakking de voorkeur boven die uitlaat gum. (ach die pakkingen kosten 4 Euro voor 3 stuks)

Geplaatst

Ik heb de nieuwe nog niet binnen (nog niet eens besteld, gezien de kosten wilde ik eerst zover zijn dat het ook lijkt te lukken).

Maar daar zal hoogstens een pakking zitten tussen turbo en uitlaatspruitstuk en aan de andere kant naar het eerste uitlaat deel.

Dit eerste uitlaatdeel heb ik er mee uitgehaald omdat ik onmogelijk bij de achterkant van de turbo kon komen. (ik heb hier geen brug, moet alles liggend onder de wagen doen.)

Wat ik ook nog erg spannend vind; of ik al die korte waterslangen wel weer aangesloten krijg, die krengen kwamen er erg moeilijk af. Zijn daar nog truucjes voor?

Denk dat ik ook binnenkort maar zoiets aanschaf: "holts-gun-gum"

lijkt me altijd handig.

bij een autoparts winkel heb ik nu nieuwe olie (5L heb nog 5 L van diezelfde staan), pakkingen en nieuwe koelvloeistof voor ~90 Euro, dat is te overzien.

Helaas heb ik geen compressor om de intercooler door te blazen :(

Geplaatst

water slangen haal ik altijd helemaal los spuit ze in met WD40 en schuif ze dan zo ver als mogenlijk naar beneden zo dat je ze later weer omhoog trekt

op je spruitsuk pakingen zou ik lichtjes in smeeren met fire gum brengt wat makenlijker aan ook

Holts-Firegum-150gr.jpg

Geplaatst

Er kwam nog een boel koelvloeistof uit het blok, hoe krijg ik dat er weer in?

Afvullen even stationair laten lopen en dan weer afvullen? of moet ik het blok 'ontluchten' op een of andere manier?

nog een 'mosterd na de maaltijd', had ik op een of andere manier kunnen voorkomen dat die bout aan de EGR zou breken?

Toen hij super zwaar langzaam meegaf had ik al wel het vermoeden dat t niet goed zat, de anderen hadden weerstand en kwamen dan los.

Had ik op dat moment meteen een andere keuze moeten maken? Het spruitstuk moest er toch echt af.

Geplaatst

Wow, ik zie dat het uitlaatspruitstuk maar met 16,7~25,5 Nm aan het blok hoeft, nou het kwam los met +/- 60 Nm gok ik zo... Moest 100% kracht zetten op een dopsleutel van +/- 30 Cm. (dus dat betekend dat ik ongeveer 18 kilo duwde.. klinkt wel aannemelijk)

16~25, mijn momentsleutel begint bij 42 geloof ik.

Kan er evt. nog een kleinere bijkopen:

Momentsleutel 3/8"Hofftech 10 tot 110 NM

18.95, dan nog wat verzendkosten.

Geplaatst

Gewoon vullen en laten lopen om te ontluchten

Niet vergeten om de kachel in de auto even openbare draaien naar warm

Die loopt meestal ook leeg

Ik zou de bouten gewoon goed vastzetten desnoods op 32 mm de bouten zijn toch oud

Maar investeren in een moment sleutel is ook wat als je het erna toch nog eens gaat gebruiken

Dan zou ik het doen en anders hup 1/4 slag voor het afbreken stopen zeggen wij altijd

Geplaatst

Ik heb een andere momentsleutel besteld. 10 tot 50 nm, sluit mooi aan op mijn 32-220 nm sleutel. Die zal onderin en helemaal bovenin niet zo zuiver zijn. dan is een sleutel waarbij 30 ongeveer de midden is ook wel lekker.

Normex Momentsleutel 10 - 50 Nm 1/4" aansluiting.

Deze kostte wel 50 Euro maar is dan hopelijk ook wat zuiverder dan die andere :)

Daarnaast nog een setje griptangen besteld in de hoop dat ik die afgebroken bout nog los kan draaien. Zal alleen moeilijk krachtzetten zijn op zo'n 'zwevende pijp'.

Nog een 'helaas' uit duitsland, ze hebben geen sorento turbo op voorraad maar willen die van mij wel reviseren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...