Jump to content

Turbo stuk


xychix

Recommended Posts

Kia Sorento 2.5 CRDi km-stand: 222.000, zojuist turbo stukgereden, flinke hap olie weg (was bijna bij bovenpeil nu op onderpeil)

Heb echter geen zwarte rook gezien.

Ook heb ik de auto op zeer laag toerental <1500 rpm op bestemming weten te krijgen.

Boven de 1500 rpm hoor ik een ruisend geluid (lagers???).

Ik laat de auto zo naar huis slepen en ben van plan om OF:

- de auto zelf te repareren

- de auto aan een exporteur oid. te verkopen

Iemand hier ervaring met vervangen van turbo's?

Iemand ervaring met schorsen van auto (APK moet ergens in Oktober, dat haal ik niet)

Iemand enig idee welke verdere schade ik mag verwachten door die ~1 liter olie die is meeverbrand?

Link to comment
Share on other sites


die olie die nu in de uitlaat zit die brand je er wel uit al hoewel dat wel heel lang kan gaan duren

als je een intercooler hebt deze compleet demonteren en spoelen zo dat er geen vuil/snipers turbo schoep meer inzitten

turbo vervangen zelf is ook een best klusje maar zeker te doen

je kunt altijd hier eens kijken voor een andere turbo http://www.turbos-hoet.com/nl/

sterkte met de reparaties

Link to comment
Share on other sites


kl.... zeg. Maar het is natuurlijk wel het nummer 1 zwakke punt van de Sorento diesel. Hij is je tenminste niet op hol geslagen, waarbij al de motorolie via de turbo verbrand wordt. Dan is de schade meestal erg groot. Als er niks akeligs ratelt dan heb je waarschijnlijk geluk gehad.

Je kunt wellicht beter een turbo uit Duitsland halen, aangezien daar de kosten van onderdelen meestal veel lager zijn. Korte zoektocht op Ebay.de: gebruikt (met 2 jaar garantie) ± 300 €, nieuwe 600 - 700 €.

Wat ik zo uit het Duitse forum haal is dat de schade veelal beperkt blijft tot de turbo zelf. Olie in de uitlaat zou wel kunnen leiden tot schade aan de kat en de lambdasensoren, maar dat moet zich dan te zijner tijd uitwijzen.

Link to comment
Share on other sites


Nou de opkoper wil nog 2.700 voor de auto geven met kapotte turbo, heb in duitsland een bedrijf gevonden wat turbo's reviseerd voor 299,-

Al met al een mooie manier om wat sleutel ervaring op te doen dus. Ik had besloten als de opkoper tot 3.500 wilde gaan ik de Sorento zou dumpen.

Tot nu toe was mijn spannendste reparatie een V-Snaar van een oude Transit, nu meteen het diepe in want het lijk dat voor de turbo de hele voorkant eruit moet. Dynamo zit iig in de weg en om die los te krijgen moet de multiriem eraf en dus ook de radiator.

Voordeel is dan wel dat ik een stuk makkelijker bij de intercooler kan...

Er bungeld aan de koelvloeistof ook een kleine unit (formaat dan een C cell batterij) waar wat dunne leidingen in lopen en een electra draadje heen gaat... temperatuursensor ?? hangt die altijd aan hele zachte rubbertjes tegen trilling?)

Link to comment
Share on other sites


ik zal eens kijken of ik de spanner kan vinden. Dank.

Moet de radiateur + koelvloeistof vat wel leeg? ik weet niet of die turbo ook nog vloeistof gekoeld is of dat het enkel olie koeling+smering is?

Ook zag ik een boel olie uit het pijpje wat van bovenop het blok naar de dikke buis loopt die tussen turbo en luchtfilterbak zit. Wat is dat voor aansluiting? Ik meende dat dat het kleppendeksel was maar zou een beetje raar zijn om een ontluchting daarvan op de luchtinlaat aan te sluiten......

Link to comment
Share on other sites


radiateur hoeft er niet uit, koelvloeistof er wel uit laten lopen omdat de turbo water gekoelt is.

de spanner is trouwens samen gebouwt met een rol, je kan een sleutel 17 op de bout waarmee de rol vastzit zetten. als je de sleutel eerst richting het luchtfilterhuis laat wijzen heb je net genoeg ruimte om de de spanning van de riem af te halen (de sleutel met de wijzers van de klok mee draaien), maak wel even een schematische tekening hoe de riem ligt, aangezien deze over best veel rollen loopt.

Link to comment
Share on other sites


Dat pijpje dat is de carter ontluchting die dampen die daar uit komen die zijn giftig dus moeten terug de motor in

Waar ze dus in de motor weer worden verbrand

Ah dat klinkt aannemelijk. Ik had een carterontluchting wat lager verwacht, nu zie ik ook hoe te veel olie kwaad kan, vanuit het carter rechtstreeks de turbo in :P.

Is dat verplicht? 't lijkt mij technisch veel handiger om daar een een klein K&N caterontluchtingsfilter op te zetten.....

Dat heb ik liever dan oliedampen door mijn turbo / motor.

Link to comment
Share on other sites


Helaas is dat al weer een hele tijd verplicht maar als het goed is zit er een filter op om de olie daar weg te houden

Nou ik zie een slangetje rechtstreeks naar de dikke luchtbak ->Turbo buis Zou het filter dan in het blok moeten zitten? lijkt me niet..... ik zal eens in die slang kijken maar mijn naam is haas als daar een filter in zit. (zal binnen kort eens een foto posten)

Link to comment
Share on other sites


nu weet ik niet exact hoe dit bij de sorento motor zit maa rmeestal zit er een soort van labirint in het kleppendeksel zo dat de olie weer terug loopt

er komt altijd wel een druppel olie mee maar dat is niet zo heel erg hoor

er komt altijd wel wat olie mee en de turbo zelf lekt ook altijd een klein beetje dit hoort ook zo

het word pas erg als het lekken heeeeeel erg word maar dan heb je de zwarte rook al wel opgemerkt achter je

daarom word er ook altijd gezegt dat je je motor heel even stationair moet laten draaien zo dat de turbo wiel ook wat kan afremmen

zo dat als jeje motor uitzet deze niet meer zo lang na draait wand dit na draaien sloopt de turbo lagers en afdichtingen

Link to comment
Share on other sites


nu weet ik niet exact hoe dit bij de sorento motor zit maa rmeestal zit er een soort van labirint in het kleppendeksel zo dat de olie weer terug loopt

er komt altijd wel een druppel olie mee maar dat is niet zo heel erg hoor

er komt altijd wel wat olie mee en de turbo zelf lekt ook altijd een klein beetje dit hoort ook zo

het word pas erg als het lekken heeeeeel erg word maar dan heb je de zwarte rook al wel opgemerkt achter je

daarom word er ook altijd gezegt dat je je motor heel even stationair moet laten draaien zo dat de turbo wiel ook wat kan afremmen

zo dat als jeje motor uitzet deze niet meer zo lang na draait wand dit na draaien sloopt de turbo lagers en afdichtingen

Mjah dat uit laten lopen heb ik altijd wel netjes gedaan.

Ik heb de wagen met 119.000 gekocht (van handelaar, die had m uit de lease)

heb er nog 102.000 bij gereden, nu staat er dus 222.000 op.

Mjah, er gaat een keer wat stuk. Ik hoop dat ik na reparatie nog de 300.000 kan halen of nog een stukkie meer.

Er zijn wel wat randjes van de schoepen afgebroken zo te zien dus ik hoop dat die in de intercooler liggen en niet in t blok....

Link to comment
Share on other sites


Uiteraard gaat er wel eens wat stuk en voor wat ik er van begreep is de turbo een zwak punt dus 2 ton is heel netjes dan

Die intercooler moet je wel er uithalen en heel goed door spoelen anders kan je kans hebben dat je de brokstukken

Toch er door heen krijgt je motor in en ook als deze vol met olie zit moet dit er uit als je opeens een hoop olie in je motor krijgt

Kan deze op hol slaan of zelfs vast slaan en dan ben je verder van huis

Maar ook dit is niet een hele ernstige klus maar wel even een beetje sloop werk

Link to comment
Share on other sites


De eerste rol onder de dynamo lijkt aan een arm te zitten die zou kunnen kantelen. Ik neem aan dat dit het span meganisme is.

Ik krijg helaas die imbus met geen mogelijkheid los en voordat ik de boel stuk trek moet ik mogelijk toch de radiator er maar uitpakken zodat ik er recht van voren bij kan (evt met een bescheiden 100 Nm luchtsleutel)

Wat ik me daarnaast nog afvraag is hoe ik al die nare klemringen loskrijg. Met een waterpomptang gaat dat bijna niet. Zijn daar speciale gereedschappen voor die zo'n ring open knijpen en goed vasthouden?

Zou eigenlijk kleine extra sterke lijmklemmen moeten hebben ofzo. en dan bijvoorkeur met holle vlakken ipv de standaard platte vlakken. Ik kan ook iets maken, 2 plaatjes met 2 gaten op 1cm uit elkaar en dan 2 lange bouten / moere dan kun je die zo naar elkaar toe draaien met een schroefmachine / ratel / dopsleutel

Link to comment
Share on other sites


ik heb nog ff gekeken..het is de rol daaronder, tussen de stuurbekrachtigingspomp en de krukas, daar kan je gewoon een sleutel 17 opzetten om hem te ontspannen..als je de radiateur eruit wilt gaan halen ben je echt veel langer bezig met het risico meer boutjes af te draaien..want de condensor van de airco hangt vast aan de radiateur met m6 boutjes die nogal snel breken...

Link to comment
Share on other sites


ok. ik zie inderdaad dat die rol 'zakt' als ik aan de riem trek.

Moet ik nu

1. een 17 MM steeksleutel daarop zetten en naar beneden duwen,

2. moet ik die rol zelf losdraaien

3. moet ik die imbus daarnaast (het scharnierpunt) losdraaien

Thanks Crum, ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat ik er wel door kom :)

p.s. is de dynamo ook meteen de waterpomp ????

Als het optie 1 is kan ik daar mogelijk een spiesje van hout tussen die rol en de rol erboven schuiven zodat de riem slap blijft hangen.

Als ik aan het lange stuk van de riem links trek dan gebruik ik de grote rol van de stuurbekrachtiging om kracht uit te oefenen op de spanrol. Als ik een blokje kan maken wat er dan precies tussen past dan kan ik m vast slap genoeg krijgen om de dynamo los te maken en later weer vast.

't kan dan wel zijn dat dat blokje er een paar weken tussenzit waardoor er wel behoorlijk kracht komt te staan op de vast rol daarboven. Als ik een manier vindt om t zonder blokje te doen dan weet ik niet of ik m er later ook weer op krijg, want die spanveer is behoorlijk sterk en ik niet. :)

Link to comment
Share on other sites


De riem is los, ik heb er met 1 hand stevig aan getrokken en met de andere hand het handvat van een plamuurmes tussen de rol en de bovenliggend rol gezet. Dit gaf precies genoeg ruimte om m van de dynamo/waterpomp af te wippen.

Moet nu nog iets voor die slangenklemmen verzinnen want de dyn/pomp zit nog muurvast omdat ie op een aantal van die slangen zit.

Ik zal hier de komende weken nog wel meer simpele vragen stellen en hier en daar mijn eigen vragen beantwoorden :) Hopelijk heeft iemand anders daar ooit nog iets aan.

Link to comment
Share on other sites


waterpomp zit in het midden van het blok, aan de poulie zit ook de koelfan gemonteerd met een viscokoppeling, die kan je allemaal net zo goed laten zitten.

achterop de dynamo zit een vacuumpomp (o.a.. voor de rembekrachtiger), de slangen die erop zitten kan je allemaal los maken, 2 daarvan zijn voor de smering (motorolie toevoer en afvoer), hier kan wel wat motorolie uitkomen, maar niks ergs. de andere slang(en) is voor het vacuum.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...