anke2304 Geplaatst 24 September, 2012 Geplaatst 24 September, 2012 Hallo Allemaal, ik heb een vraagje, hoe kan ik beoordelen of mijn kia het regenwater goed afvoert van de banden. het is een nieuwe kia picanto 2012 , februari. het heeft de afgelopen week 2x flink geregend terwijl ik de weg op moest. ik had het idee dat ik steeds minder grip had. het regenwater wordt best hoog opgespoten en komt vooral bij de achterwielen omhoog tegen het achterraam. is dat normaal? of zou ik toch het profiel / spanning even moeten controleren? groetjes Anke Quote
bigmac Geplaatst 24 September, 2012 Geplaatst 24 September, 2012 Met droog weer heb je de meeste grip, met regen minder, maar met de normale banden die onder een Picanto zitten zou je geen problemen moeten hebben. De bandenspanning zou je (auto nu 7 maand oud) kunnen controleren, dat is toch al aan te bevelen. Wat betreft de mate van omhoogwerpen van het regenwater: kijk eens hoe het er bij je voor- of achterligger uitziet als die door dezelfde plassen rijdt. Dan heb je een goede indicatie of het bij je eigen auto vergelijkbaar is. 1 Quote
dikkeeric Geplaatst 24 September, 2012 Geplaatst 24 September, 2012 Ik zou ook even je spanning controleren,ik heb die van mij (2 maanden oud) gisteren even gecontroleerd voor de zekerheid en er zat 2 bar in...!!das veel te weinig en heb ze gepompt tot 2,3 bar en rijd gelijk een stuk minder zwabberig.(en zuiniger) ik heb trouwens de kumho solus kh17 waarschijnlijk heb jij de hankooks er nog onder? iig heb ik geen last van weinig grip in het nat. Quote
rash Geplaatst 24 September, 2012 Geplaatst 24 September, 2012 Ik heb met m'n Hankook's ook last van minder grip in de regen; auto begon laatst in een bocht een beetje te glijden. Maar ik rij wel vrij sportief moet ik zeggen. Maar ze zijn nu dus overstapt op Kumho's begrijp ik? Hebben die meer grip? Zou dat de reden zijn dat KIA is overgestapt? Quote
bigwade Geplaatst 24 September, 2012 Geplaatst 24 September, 2012 Er is werkelijk niets sportiefs aan "normaal" aurorijden.. 1 Quote
Tzeunis Geplaatst 26 September, 2012 Geplaatst 26 September, 2012 Nee inderdaad.... hahaha... die is grappig Bigwade! Ik denk hard de bocht om Quote
anke2304 Geplaatst 26 September, 2012 Topic Starter Geplaatst 26 September, 2012 hoi , bedankt voor jullie reacties. ik zal het verhaal even compleet maken. vandaag heb ik de bandenspanning gecontroleerd ....... en die was nou niet bepaald goed voor had ik nog 1.5 en achter had ik 1.4 niet zo gek dus dat ik de grip aan het verliezen was bij regenval. dus maar gauw weer even op spanning gebracht tot voor 2.3 en achter 2.1 kan nu weer een stuk veiliger de weg op. en hoef mijn slipcursus vaardigheden niet toe te passen voor evt. aqua planing. groetjes Anke Quote
bigmac Geplaatst 26 September, 2012 Geplaatst 26 September, 2012 Dan zou je nu ook iets zuiniger moeten kunnen rijden. Quote
rash Geplaatst 26 September, 2012 Geplaatst 26 September, 2012 Er is werkelijk niets sportiefs aan "normaal" aurorijden.. Tuurlijk wel joh, ook tijdens het autorijden kun je aan je conditie werken. Quote
bigwade Geplaatst 26 September, 2012 Geplaatst 26 September, 2012 Tuurlijk wel joh, ook tijdens het autorijden kun je aan je conditie werken. Brand los... Hang jij aan de ringen in je auto ? Opdrukken in de file ? Hard van voor naar achteren rennen in een Picanto ? Ik weet het niet hoor... Quote
rash Geplaatst 26 September, 2012 Geplaatst 26 September, 2012 Brand los... Hang jij aan de ringen in je auto ? Opdrukken in de file ? Hard van voor naar achteren rennen in een Picanto ? Ik weet het niet hoor... Ach joh, zo moeilijk is dat niet hoor 1) hard door de bochten (goed voor de buikspieren) 2) stevig het stuur vasthouden (goed voor de spieren in de armen/handen) 3) flink optrekken/remmen/veel schakelen (goed voor de benen/voeten) Ow ja, en niet te vergeten; 4) de welbekende middelvinger opsteken (strekoefeningen horen er natuurlijk ook bij) Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere activiteiten te bedenken in de auto waarbij je de nodige calorieen verbrandt, maar daar is dit forum niet voor geschikt. Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 26 September, 2012 Geplaatst 26 September, 2012 Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere activiteiten te bedenken in de auto waarbij je de nodige calorieen verbrandt, maar daar is dit forum niet voor geschikt. sit up's op de achterbank :-) Quote
molenland Geplaatst 26 September, 2012 Geplaatst 26 September, 2012 Mijn 15 inch Hankook bandjes (eco label) zijn niet bepaald veilig te noemen met regen. Weinig grip. Vooral onder koude omstandigheden. Daarbij vind ik ze lawaaiig. Laatst gemeten: 120 km/uur op de snelweg met 'nieuw' asfalt = 70,5 dB. Dezelfde snelheid met oud asfalt = 74,5 dB!! Ik hoop dat ze vlot versleten zijn, dan gaan er stille banden onder. Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 27 September, 2012 Geplaatst 27 September, 2012 Mijn 15 inch Hankook bandjes (eco label) zijn niet bepaald veilig te noemen met regen. Weinig grip. Vooral onder koude omstandigheden. Daarbij vind ik ze lawaaiig. Laatst gemeten: 120 km/uur op de snelweg met 'nieuw' asfalt = 70,5 dB. Dezelfde snelheid met oud asfalt = 74,5 dB!! Ik hoop dat ze vlot versleten zijn, dan gaan er stille banden onder. Dat is nu het nadeel van een eco band. Samenstelling van het rubber is iets harder en dat maakt meer herrie. Maar je verbruik hier door is minder. Quote
Smart Geplaatst 27 September, 2012 Geplaatst 27 September, 2012 Ze slijten ook niet zo hard, dus je zit er voorlopig ook nog wel even aan vast...... 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.