Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Schokkend rijden 3.3 V6 bij lage toerentallen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Da's een goeie.

De dealer had had al er over om een permanente internet aansluiting te maken. Die heeft hij blijkbaar niet. Dat kan natuurlijk goed de oorzaak zijn dat ie de updates niet kende.

Ik zal het doorgeven.

Geplaatst

Hallo forumleden,

Ik rij sinds maart 2007 een Sorento EX TOD 3.3 V6. Ook ik heb ik zoals een aantal andere forumleden vanaf het begin een probleem met het schokkend rijden bij snelheden van rond de 80 km p/h. Dit heb ik altijd opgelost door deze snelheid een beetje te ontwijken.

N.a.v. de post van Masimo ben ik gisteren langs mijn dealer gegaan en heb daar de vraag over het schokkend rijden en de oplossing hiervoor d.m.v. software updates gesteld.

Zowel het probleem als de oplossing met de updates was bekend. De auto werd, zonder afspraak :-P, direct naar binnen gereden en door de computer uitgelezen. De conclusie was dat er nog geen enkele software update was uitgevoerd. Raar want mijn auto gaat altijd op tijd voor zijn beurtjes naar de garage. Op mijn vraag waarom mijn auto de updates niet had gehad zei de monteur dat niet iedere Sorento deze kwaal heeft, het is een type afhankelijk probleem.

De monteur ging direct aan de slag en installeerde alle beschikbare updates. Op mijn vraag of het probleem nu verholpen zou zijn, antwoordde hij dat ik het verschil zeker zou merken.

En inderdaad het schokken is verdwenen, maar ook de automaat vertoond veel rustiger schakelgedrag.

Ik adviseer iedereen die dit probleem heeft dit te melden bij zijn dealer en te vragen of de auto alle noodzakelijke updates heeft gekregen die deze kwaal kunnen verhelpen.

Rik

Geplaatst

Oefff! Zal met m'n Sorento VGT-AUT ook maar eens langs de dealer gaan ofschoon die een week of 5 geleden nog een grote beurt heeft gehad....Eens zien of alle updates zijn uitgevoerd, you never know ;)

Geplaatst

Ik adviseer iedereen die dit probleem heeft dit te melden bij zijn dealer en te vragen of de auto alle noodzakelijke updates heeft gekregen die deze kwaal kunnen verhelpen.

Rik

Goeie TIP Rik,

Welkom hier en stel je even voor in een vers draadje, da's wel zo aardig......

Geplaatst

Ik had een stotterende auto!!!

Bij mij zijn inmiddels de bougiekabels en dergelijke vervangen.

De auto stottert niet meer, maar had er een trailer achter hangen en toen reed de auto niet harder meer dan 100 km/hr.

Klopt dit??? Volgens mij moet de auto wel wat meer aankunnen.

Ik word er een beetje moedeloos van.

Help

Geplaatst

Dit topic gaat eigenlijk over schokkend gedrag bij de 3.3V6. Dat is iets anders dan stotteren en heeft maken met de aandrijving.

Maar geef zowiezo eens wat meer details. Bouwjaar, km-stand, etc.

Als ik je verhaal zo hoor gaat mijn vermoeden uit naar de katalysator, die dicht begint te raken. Heb je last van hoog olieverbruik, lekkages (bijv. klepdekselpakking)?

Open anders even een nieuw draadje.

Geplaatst

Geen excuses nodig, hoor!!

We helpen waar we kunnen. Olieverbruik lijkt binnen de perken. Gezien de ervaring met mijn vorige 2.4 Sorento, gok ik toch erop dat de katalysator dicht begint te zitten. Kritische punt is zo tussen 80000 en 110000 km.

• 2 weken later...
Geplaatst

Hoi,

Ik wilde jullie toch even laten weten dat het is opgelost.

Bij aflevering auto is distributieriem vervangen. Deze zat er dus na onderzoek een tandje naast.

Allemaal wel bedankt voor de reacties.:-D

• 7 maanden later...
  • 7 maanden later...
Geplaatst

Hallo,

Na drie jaar naar tevredenheid gereden te hebben in een Sorento 2.4 EX, heb ik vorig jaar mei hem ingeruild voor een 3.3 V6.

Zoals bekend moge zijn, heeft deze een automatische versnelling.

Het rijden met een automaat was ik niet gewend, maar het bevalt prima.

javascript:emoticon(':cry:')

Crying or Very sadHet enige wat me tegenvalt, is dat bij lage toerentallen / snelheden 1400/60 1500/75 de auto licht stotend begint te rijden wat een naar gevoel in de buik oplevert. Het stotende rijden is op te heffen door even wat snelheid te vermeerderen of door hem op handschakelen te zetten waardoor de auto een versnelling terug gaat.

De auto is er al voor bij de garage geweest maar ze kunnen er niets aan doen. Wel zou het euvel bekend zijn bij KIA.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Automaat updaten in garage 65 euro.

Geplaatst

Voor dit euvel is wel een oplossing. Er moet een update uitgevoerd worden van de transmissie software.

Dit is bij mijn auto ook gebeurd. Daarvoor had ik wel tussenkomst nodig van eerst Kia USA en daarna Kia Nederland.

Ik heb het betreffende servicebericht hierover aan dit bericht gehangen. Reken de snelheden maar om naar km/uur en je zult zien dat de symptomen die jij beschrijft exact overeenkomen.

En, niet onbelangrijk, de lokale dealer heeft deze update gratis gedaan. Auto had toen wel nog fabrieksgarantie.

• 1 jaar later...
Geplaatst

Uiteraard naar een Kia-dealer. De software updates moeten in hun diagnose / werkplaats computer aangegeven worden. Updates worden normaal gesproken door Kia Nederland aan de dealers doorgegeven via Kia dealernetwerk. Het Kia werkplaatssysteem leest normaal gesproken de auto uit en geeft aan of er updates moeten worden uitgevoerd. Het specifieke servicebericht waar het om gaat in de bijlage. Zoals al eerder geschreven kreeg mijn auto, behalve deze, ook nog een andere update.

TSB TRA 025 2008-2009MY Sorento (BL) TCM Reprogram w3.3L.pdf

Geplaatst

In de bijlage zie ik dat deze werkwijze voor modellen vanaf 2008 van toepassing is en er gebruik gemaakt wordt van de CAN bus.

Deze CAN bus zit niet in mijn Sorento EX van 01-2008.

Eigenlijk is het een model dat daadwerkelijk ergens eind 2007 bij KIA van de band gekomen is en hier in januari 2008 opkenteken gezet is.

Gelden de instructies van de bijlage ook voor mijn EX?

Zo ja dan zal ik deze aan mijn garage doorgeven met het verzoek bij de eerst volgende service beurt hier (uitgebreid) aandacht aan te schenken.

M.vr.gr.

KIA rijder.

Geplaatst

Mijn auto heeft ook geen CAN-bus. Volgens mij zijn er geen "oude" Sorento's met CAN-bus. Ik heb n.a.v. mijn klachten destijds twee updates gehad en zoals ik al schreef kreeg ik een compleet andere auto terug. De garage moet het Kia-diagnose systeem aan je auto hangen en als er updates zijn wordt dat aangegeven. Als ze niet weten hoe ze e.e.a. moeten regelen, kunnen ze altijd met de technische service desk van Kia Nederland telefoneren. Die hebben een speciale "hotline" voor technische hulp aan monteurs.

• 1 maand later...
Geplaatst

Recentelijk van garage gewisseld. Mijn vorige garage bleek niet een volwaardige dealer te zijn doch "slechts" een servicepunt. Deze garage had niet de apparatuur, kennis en backup van KIA Nederland om een dergelijke softwareupdate van de versnellingsbak te doen of om de auto een nieuwe sleutel met handzender aan te leren.

Mijn huidige garage is wel een volwaardige KIA dealer. Het aanleren van een teruggevonden "oude" handzender met sleutel liet even op zich wachten maar is uiteindelijk gelukt.

Toen gekeken naar de software van de versnellingsbak. En ja hoor, die stond nog op de lijst van KIA om uit te voeren, samen met een terugroepactie voor een waxoil behandeling van de achteras.

De softwareupdate gelijk laten doen (gratis!!). En ik moet zeggen ik heb er inderdaad een hele andere auto voor teruggekregen. Veel betere schakelmomenten en deze verlopen ook veel soepeler. Al met al een hele verbetering!!!!

De afspraak voor uitvoeren van de terugroepactie voor de achteras is gemaakt. Mijn vorige garage had hier nooit achter kunnen komen.

Credo: Ga voor dit soort zaken naar de echte merkdealer, iets duurder, maar dan krijg je ook wat.

Geplaatst

Ik ben zeer benieuwd naar die Waxoil behandeling van de achteras. Ik weet namelijk dat in Duitsland ook een service-actie loopt voor de achteras.

Die is echter uitgebreider en omhelst controle van de bevestigingen van allerlei stabilisatie-assen en zelfs het boren van een gaatje aan beide kanten, en vervolgens tectyleerbehandeling zodat er geen water meer in de bevestigingen blijft staan (zie foto's).

Het water dat staan blijft in de bevestigingen zorgt er namelijk voor dat ze doorroesten, waardoor de achteras los komt. Erg gevaarlijk dus, en dit probleem komt bij alle Sorento's voor. Als Kia Nederland dit toch met een waxoil behandeling probeert te voorkomen, dan is men toch weer op de goedkope toer.

Ik heb de bevestigingen bij de mijne gecontroleerd en die zien er nog goed uit. Je voelt aan de binnenkant wel wat rotzooi, maar alles is droog. Geen overmatige roest.

Bij de eerstvolgende beurt boor ik zelf even de gaatjes en behandel de zaak met tectyl. Dat met die waxoil is een halfbakken oplossing i.m.h.o.

post-512-0-08026500-1364233265_thumb.jpg

post-512-0-77077800-1364233268_thumb.jpg

• Like 1
Geplaatst

De terugroepactie die nog voor mijn Sorento openstaat, staat in de boeken als "SA120026 ACHTERAS WAX BEHANDELING".

Wat er exact aan de achteras gaat gebeuren kan in hier niet uit afleiden. De garage gaf wel aan dat het een controle betrof op e.v.t. aanwezigheid van corrosie in/aan/op de achtreras (constructie) en het (opnieuw) aanbrengen van een beschermlaag.

Er dienen wel componenten (gedeeltelijk) uitgebouwd te worden volgens de garage, welke componeneten dat dan waren wist de receptionist niet te vermelden.

Ik ga het allemaal zelf zien want tijdens de reparatie blijf ik er bij staan.

De garage heeft daar geen bezwaar tegen.

Met de goede plaatjes de je bijgevoegd heb kan ik redelijk afleiden of de garage zich er gemakkelijk van afmaakt.

Qua mechanica en electra bij auto's ben ik redelijk goed thuis.

Op internet heb ik onder bovengenoemde code niets kunnen terugvinden, ook niet bij KIA Nederland.

Ik zal na de behandeling een update geven.

Geplaatst

Ik hoop dat de dealer een ander kleurtje bodemprotectie gebruikt als dat de hobbyist in de foto gedaan heeft.

Mooi dat je je later even terug meldt.

Geplaatst

Vandaag mijn Sorento naar de garage gebracht voor de achteras terugroepaktie.

Auto op de brug laten zetten en met de monteur doorgesproken wat hij onder de vlag van de terugroepactie ging uitvoeren.

Hij had de details van de terugroepactie uitgeprint en heeft mij laten zien wat het allemaal inhield.

Gezien dat alles exact volgens de instructie gedaan werd, eerst alles grondig schoonmaken, evt roestplekken voorbehandelen, extra afwateringsgat maken en vervolgens het geheel voorzien van een deugdelijke zwarte tectyl afwerklaag.

Alles zag er keurig netjes uit. Geen enkele reden om aan te nemen dat er van het "script" afgeweken is.

ik ben heel tevreden over de uitvoering.

Nu wachten op de Europese terugroepactie voor de schakelaar van het remlicht.

In Amerika worden een kleine 2 miljoen Hyunda's en KIA's teruggeroepen........

Of worden deze auto's voor de Amerikaanse markt in de USA in elkaar geschroefd en niet in Zuid Korea???

Andere onderdelen???

Geplaatst

Dat is goed om te horen. Dat betekent dat Kia de zaak toch serieus opneemt. Dan ga ik ook maar eens bellen.

Ik heb bericht gehad over de remschakelaar actie, maar Kia Nederland zegt vooralsnog niks te weten. Mocht er een actie in Nederland komen, dan worden de betroffen eigenaars op de hoogte gesteld.

In Duitsland loopt de actie wel al, dus niet alleen de USA zijn betroffen.

• 5 maanden later...
Geplaatst

Dat is goed om te horen. Dat betekent dat Kia de zaak toch serieus opneemt. Dan ga ik ook maar eens bellen.

Ik heb bericht gehad over de remschakelaar actie, maar Kia Nederland zegt vooralsnog niks te weten. Mocht er een actie in Nederland komen, dan worden de betroffen eigenaars op de hoogte gesteld.

In Duitsland loopt de actie wel al, dus niet alleen de USA zijn betroffen.

Intussen bij de garage geweest voor de terugroepactie van de remlichtschakelaar.

De schakelaar uitbouwen, lees een brogmoer lossen steker verwijderen en schakelaar uitnemen.

Nieuwe schakelaar in omgekeerde volgorde inbouwen.

Al met al een werk van ± 15 minuten, kon er op wachten.

Geplaatst

Tot nu toe heb ik geen bericht gehad.

Aangezien ik wèl een brief van Kia Nederland heb gehad over de achterascontrole (die inmiddels uitgevoerd is), ga ik er vanuit dat mijn auto niet tot de getroffenen behoort.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...