Jump to content

Schokkend rijden 3.3 V6 bij lage toerentallen


Guest R. Joling

Recommended Posts

Guest R. Joling

Hallo,

Na drie jaar naar tevredenheid gereden te hebben in een Sorento 2.4 EX, heb ik vorig jaar mei hem ingeruild voor een 3.3 V6.

Zoals bekend moge zijn, heeft deze een automatische versnelling.

Het rijden met een automaat was ik niet gewend, maar het bevalt prima.

javascript:emoticon(':cry:')

Crying or Very sadHet enige wat me tegenvalt, is dat bij lage toerentallen / snelheden 1400/60 1500/75 de auto licht stotend begint te rijden wat een naar gevoel in de buik oplevert. Het stotende rijden is op te heffen door even wat snelheid te vermeerderen of door hem op handschakelen te zetten waardoor de auto een versnelling terug gaat.

De auto is er al voor bij de garage geweest maar ze kunnen er niets aan doen. Wel zou het euvel bekend zijn bij KIA.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Link to comment
Share on other sites


Hallo,

Na drie jaar naar tevredenheid gereden te hebben in een Sorento 2.4 EX, heb ik vorig jaar mei hem ingeruild voor een 3.3 V6.

Zoals bekend moge zijn, heeft deze een automatische versnelling.

Het rijden met een automaat was ik niet gewend, maar het bevalt prima.

javascript:emoticon(':cry:')

Crying or Very sadHet enige wat me tegenvalt, is dat bij lage toerentallen / snelheden 1400/60 1500/75 de auto licht stotend begint te rijden wat een naar gevoel in de buik oplevert. Het stotende rijden is op te heffen door even wat snelheid te vermeerderen of door hem op handschakelen te zetten waardoor de auto een versnelling terug gaat.

De auto is er al voor bij de garage geweest maar ze kunnen er niets aan doen. Wel zou het euvel bekend zijn bij KIA.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

nee geen last van.

Link to comment
Share on other sites


Hallo,

Na drie jaar naar tevredenheid gereden te hebben in een Sorento 2.4 EX, heb ik vorig jaar mei hem ingeruild voor een 3.3 V6.

Zoals bekend moge zijn, heeft deze een automatische versnelling.

Het rijden met een automaat was ik niet gewend, maar het bevalt prima.

javascript:emoticon(':cry:')

Crying or Very sadHet enige wat me tegenvalt, is dat bij lage toerentallen / snelheden 1400/60 1500/75 de auto licht stotend begint te rijden wat een naar gevoel in de buik oplevert. Het stotende rijden is op te heffen door even wat snelheid te vermeerderen of door hem op handschakelen te zetten waardoor de auto een versnelling terug gaat.

De auto is er al voor bij de garage geweest maar ze kunnen er niets aan doen. Wel zou het euvel bekend zijn bij KIA.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Nee ook geen last van, hij rijdt super!

groet Kiaso

Link to comment
Share on other sites


Rij diesel met automaat maar ook hier.....totaal geen last van!

En daar zou je ook geen last van moeten hebben komt mij voor......

't Lijkt me eerder iets wat ziet op de software!

Voor de hand ligt resetten en opnieuw installeren :roll:

Succes!

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Ik kan je een advies geven, algemeen bekend bij nagegoeg iedere automaat op een bepaalde snelheid.

Chiptunen.

Dan is alles opgelost. Door de toename in het koppel verdwijnen die hinderlijke onnodige schakelingen en loopt/rijdt de sorento veeeeel rustiger.

Wordt tevens een stuk zuiniger.

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...
Guest schoenmakertje

hier ook geen last van... maarre chiptunen heeft voor de v6 dus geen enkele nut. kost veel geld en levert maar een handvol pk's op. Nee, je moet echt langs je garage gaan. En als kia er nog geen probleem mee heeft gehad of dat het bekend is, nou dan ben je de eerste. Maar het hoort niet!!

Link to comment
Share on other sites


  • 2 months later...
Guest R. Joling

Afgelopen vrijdag bericht gehad van de garage, binnen ca. 2 maand komt er een update voor de versnellingsbak. Deze update is nog niet door KIA Nederland vrijgegeven maar er zouden inmiddels 2 auto's in Nederland als proef mee rondrijden

Link to comment
Share on other sites


  • 1 year later...

Ik ervaar dit helaas ook: tussen de 30 en 70 km per uur lijkt het alsof mijn Sorento continue over hobbeltjes rijd. Ik ben pas een week trotse bezitter van en hiervoor een C5 gereden, dus ik dacht nog dat het te maken had met de stuggere vering t.o.v mijn C5. Maar nu ik een week verder ben moet ik toch constateren dat het

Link to comment
Share on other sites


Kom net bij de dealer vandaan. Het (lichtjes) schokken tussen 30 km en 70 km per uur wordt veroorzaakt doordat de 4-wheeldrive continue in en uitgeschakeld wordt! De chef werkplaats haalde de zekering van de 4x4 eruit en weg was het schokken. Nu is natuurlijk de vraag hoe dit euvel veroorzaakt wordt. 22 januari gaan ze 'm onder handen nemen. Kan aan de banden liggen(die overigens pas een paar maanden oud zijn werd mij twee weken bij aflevering verzekerd)of aan de tussenbak. (gelukkig heb ik 6 maanden garantie!). Ze gaan meteen effe de lekkage bij de achterklep fixen, en de verlichting van de verschillende knoppen (achterruit-verwarming, alarmlichten), het klokje

Link to comment
Share on other sites


4x4 bij jou is zgn. torque on demand, heb ik ook maar nog nooit een schokje gevoeld!

Wel is de automaat minder bij de les dan ik gewend ben (rij nog wel eens in de US waar ze vrijwel allemaal automaat rijden) en dat ik heb enigermate opgelost door een powerbox te monteren waarmee het vermogen van 170 naar 197 pk gaat maar voor mij veel belangrijker dat de automaat wat minder bruusk schakelt-

Zou de laatste software installeren.

Waarom zou 't aan de banden moeten liggen? Lijkt me een heel vreemd verhaal, je zou dat trouwens direct aan het stuur en gedrag moeten merken-

Rest lijkt mij gewoon onderhoud ofschoon ikzelf nog nooit problemen heb gehad op een keer na dat het 5W lampje van de kentekenplaatverlichting 't liet afweten. En met de Pioneer HD1BT ook nog nooit problems. Om de 2 jaar update, wel tegen €219, oeff!

Jij succes!

Link to comment
Share on other sites


Dat van die banden kwam ook wat vreemd op mij over, maar wat het ook is; ze gaan het mooi maken.:eek: En die andere kleine euvels: volgens de chef kon het allemaal gemaakt worden. Ben alleen een beetje huiverig voor de navigatie (Pioneer ANH-10MP). Ik heb de auto gekocht mede ook omdat er navigatie is zit. Ik hoop niet dat ze gaan zeggen: sorry, valt niet onder de garantie. :?

(en ik ga mijn wagentje mooi laten chiptunen, dat sowieso.)

Gr.

Ruurd

---------------------------

Sorento 2.5 CRD EX Zwart Two tone

Link to comment
Share on other sites


goede kans dat de garage het verhaal van de Pioneer zal uitbesteden en dat is helemaal niet erg -) , wat is er eigenlijk aan de hand?

chiptunen heeft voor jouw zespitter geen zin, overigens kan je bolide met 241 pk echt wel vooruit

hoor er wel van-

Link to comment
Share on other sites


Mijn navigatie-systeem blijft "hangen" op het beginschermpje "Navigation OK, observe TRT" en verder kom ik niet (en de "chef" vanochtend dus ook niet). Ik heb al een keer gelezen dat het wel voorkomt dat de navigatie-module dan kapot is.

Maar Willem, nog even een vraag over dat tunen: ik begreep dat mijn 140 pk's geupgrade kunnen worden naar ongeveer 165/170 pk en dat ie dan rustiger rijdt. Maar ik begrijp van jou dat het geen zin heeft? Hoezo niet?

Link to comment
Share on other sites


oeff, begreep dat je een benzine-uitvoering had, dat is nml. een heel ander verhaal wanneer je die zou willen 'tunen' maar wanneer je een diesel hebt en dus een hele andere configuratie heeft zou ik dat zeker doen!

Van waneer is je Sorento en hoeveel kms. gedraaid?

Vwb. het Pioneerverhaal zou ik naar de specialist gaan om zaak na te lopen. Dealer weet daar doorgaans niets van, hun specialiteit ligt ergens anders-

Link to comment
Share on other sites


Mijn Sorento is uit 2003 met 167000 km op de teller en automaat. En ik ben zo blij met mijn wagen! Voor het eerst in mijn 44-jarige bestaan een auto die ik echt heel graag wilde hebben! Voor het eerst ook lid van een forum en ik merk dat ik dat ook heel leuk vind. Mijn vrouw wordt er al een beetje gek van..:-P

Link to comment
Share on other sites


Mijn Sorento is uit 2003 met 167000 km op de teller en automaat. En ik ben zo blij met mijn wagen! Voor het eerst in mijn 44-jarige bestaan een auto die ik echt heel graag wilde hebben! Voor het eerst ook lid van een forum en ik merk dat ik dat ook heel leuk vind. Mijn vrouw wordt er al een beetje gek van..:-P

Een leuk bericht. Waarom zou jij het beter hebben in de thuissituatie? Misschien is Hyves wat voor jouw vrouw. Mijn vrouw heeft daar haar hart aan verpand.;)

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

dit doet de pro'ceed ook bij file rijden. Al hoewel de meine geen automaat is.

Heeft de auto dit altijd al gedaan?

is het 4wd of 2wd?

sorry als ik er over heen gelezen heb.

In geval van een 4wd, hebben ze kruiskoppelingen in je tussenas goed gecontroleerd?

Edited by Jantje
Link to comment
Share on other sites


Misschien is Hyves wat voor jouw vrouw. Mijn vrouw heeft daar haar hart aan verpand.;)

En daar zou IK me zorgen over maken.......

Een vent op een autoforum, ala, dat kan weinig kwaad, toch ??

Direct OT natuurlijk anders worden we gewist (geintje....)

@Ruurd, ik kan me voorstellen dat zo'n schip een droom van je is.

Zelf heb ik 20 jaar groot Amerikaans, gereden.

Het jeukt nog steeds.........

Geniet er van !

Link to comment
Share on other sites


4x4 bij jou is zgn. torque on demand, heb ik ook maar nog nooit een schokje gevoeld!

Wel is de automaat minder bij de les dan ik gewend ben (rij nog wel eens in de US waar ze vrijwel allemaal automaat rijden) en dat ik heb enigermate opgelost door een powerbox te monteren waarmee het vermogen van 170 naar 197 pk gaat maar voor mij veel belangrijker dat de automaat wat minder bruusk schakelt-

Zou de laatste software installeren.

Waarom zou 't aan de banden moeten liggen? Lijkt me een heel vreemd verhaal, je zou dat trouwens direct aan het stuur en gedrag moeten merken-

Rest lijkt mij gewoon onderhoud ofschoon ikzelf nog nooit problemen heb gehad op een keer na dat het 5W lampje van de kentekenplaatverlichting 't liet afweten. En met de Pioneer HD1BT ook nog nooit problems. Om de 2 jaar update, wel tegen €219, oeff!

Jij succes!

Kan het echt niet aan de banden liggen ? Is het niet zo dat bij verschillende bandenslijtage voor en achter bijvoorbeeld de sensoren een snelheidsverschil vaststellen en dus denken dat de wielen slippen en hierdoor de 4x4 inschakelt ?

Als ik voor de winter mijn winterbanden terugplaats zorg ik er altijd voor dat degenen die vorige winter vooraan lagen nu achteraan komen te liggen; kwestie van gelijkmatig te slijten. Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met de TOD.

Groeten,

Alex

Link to comment
Share on other sites


dat was inderdaad wat de chef dacht; door ongelijkmatige slijtage etc. We gaan het meemaken 22 januari. Dan gaat ie "onder het mes". Intussen rij ik zonder TOD (wat nu wel jammer is, want er is vanmiddag 15 cm sneeuw gevallen :() omdat ze de zekering er uit hebben gehaald. Ik moet wel zeggen: zonder dat kwaaltje, waar het ook door veroorzaakt wordt, rijd mijn Sorento echt geweldig! Hopelijk verhelpen ze en rijd ie met TOD ook zoals ie nu rijdt!! :-D

------------------------

Sorento CRD 2.5 EX Zwart Two tone

Link to comment
Share on other sites


kan me niet voorstellen dat het aan de omtrek van de banden kan liggen (door slijtage), alles aan de auto is tegenwoordig computergerelateerd maar zo gevoelig reageert het eea. niet. natuurlijk wissel ik ook altijd (al 15 jaar of zo) de winter- (en zomer) banden van voor naar achter en laat de zaak balanceren maar dat is een ander verhaal.

laat de zaak met 2 weken doormeten-

vraagje: kan je nog handmatig, uitsluitend en alleen bij glibberige ondergrond! (anders gaat de zaak kapot) ook 4x4 inschakelen?

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...

Ik ben gisteren teruggeweest naar de dealer en het schokkende rijden bij mij komt toch door een kapotte tussenbak. :-( Over twee weken gaan ze 'm reviseren. Valt onder de 6 maanden garantie die ik heb, dus dat is dan mazzel.

Groet,

Ruurd

--------------------------------------

Sorento, 2.5 diesel aut two tone 2003

Link to comment
Share on other sites


hee ruurd,het schokken word veroorzaakt door een verschil in omtrek van je banden.

het komt nl vaker voor dat een band niet hetzelfde is als een andere ookal heb je ze tegelijk gemonteerd(michelin)hierdoor gaat je tod in en uitschakelen,met het schokken als gevolg.de enige oplossing is 4 nieuwe banden monteren en ze voor de montage controleren.de garage weet wel hoe ze dit kunnen doen.tevens zijn sorentos met tod gevoelig voor het feit dat als je 2 nieuwe banden monteerd,je krijgt dan ook een verschil in omtrek.kijk anders ff op problemcar hier staat eea hierover geschreven.

gr chris

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...