Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Schokkend rijden 3.3 V6 bij lage toerentallen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
hee ruurd,het schokken word veroorzaakt door een verschil in omtrek van je banden.

het komt nl vaker voor dat een band niet hetzelfde is als een andere ookal heb je ze tegelijk gemonteerd(michelin)hierdoor gaat je tod in en uitschakelen,met het schokken als gevolg.de enige oplossing is 4 nieuwe banden monteren en ze voor de montage controleren.de garage weet wel hoe ze dit kunnen doen.tevens zijn sorentos met tod gevoelig voor het feit dat als je 2 nieuwe banden monteerd,je krijgt dan ook een verschil in omtrek.kijk anders ff op problemcar hier staat eea hierover geschreven.

gr chris

wat een belachelijk systeem dan. Dus als je voor banden op zijn moet je ook meteen maar achter vervangen?!

Geplaatst

de dealer had ook aanvankelijk het idee dat het aan de banden zou liggen, maar ze hebben het uitgebreid getest met verschillende wielen en dat blijkt toch niet het geval te zijn.

Gr.

Ruurd

Geplaatst

dat wist ik al (zie m'n eerdere bericht), daar heb je niks aan natuurlijk maar heb je nav. mijn vraag:

kan je nog handmatig, uitsluitend en alleen bij glibberige ondergrond! (anders gaat de zaak kapot) ook 4x4 inschakelen?

dit nog eens geprobeerd?

Geplaatst

Ook mijn Sorento 2.5 diesel CRDI automaat 4x4 uit 2005 rijdt nu schokkerig nadat ik in de sneeuw een 10 km op de weg in de 4 w drive heb gereden,

Nadat ze de zekering van de TOD eruit hebben gehaald is het weg.

en ze denken ook dat de tussenbak stuk is gegaan maar kan mij dat bijna niet voorstellen?

Wie heeft hier ervaring? en kan het aan de software liggen lees ik hier op het forum? of moet de tussenbak gereviseerd of vernieuwd worden? en wat gaat dat kosten?

Geplaatst

Heb ook problemen gehad, van een "bonkende"aandrijflijn. Dit kwam alleen voor bij rijden met winter banden. Heb de banden 0,4 bar harder opgepompt en het probleem was verholpen. Er zat dus snelheidsverschil tussen voor en achter waardoor de 4x4 in en uitgeschakelt werd. Doordat winterbanden zachter zijn, werd het verschil net te groot. Met zomerbanden speelt dit probleem niet.

Geplaatst (aangepast)

Nog ff een reactie op stoterig rijden :

Oorzaak m.i. je rijdt bij 70/80 door de automaat in het ondergebied ( lees te laag )van de toeren

+/- 1500 of minder, wat je oplost door in de hand stand in de 4e versnelling te gaan rijden.( dus heefd niets te maken met in en uit schakelen van de 4wd want de mijne heefd parttime 4wd die kan niet heen en weer schakelen ! ).

Groet

Kiaso

aangepast door kiaso
Geplaatst

Sorry de toeren moeten niet 1000 of minder maar zoals in het begin van de discussie en wel: +/- 1500 !

Geplaatst

en wat denken jullie? Van de week heeft mijn Sorento 2 dagen bij de dealer gestaan; tussenbak gereviseerd en het schokkend rijden was bijna weg. Ze vonden dat zelf niet acceptabel en hebben er toch ook 4 nieuwe banden op gezet!! :D. Rijd nu als een zonnetje!! En allemaal garantiewerk!

Ik vind persoonlijk dat ze dat qua service heel netjes doen allemaal.

Geplaatst

@Ruurd,

Geweldig dat het toch goed opgelost is. Veel plezier met je Sorento en hopen dat dit het laatste euvel was.

Geplaatst
en wat denken jullie? Van de week heeft mijn Sorento 2 dagen bij de dealer gestaan; tussenbak gereviseerd en het schokkend rijden was bijna weg. Ze vonden dat zelf niet acceptabel en hebben er toch ook 4 nieuwe banden op gezet!! :D. Rijd nu als een zonnetje!! En allemaal garantiewerk!

Ik vind persoonlijk dat ze dat qua service heel netjes doen allemaal.

weer een KIA dealer die het goed doet.

de zelfde ervaring als bij mij.

goed onderzoek. goed advies. goede oplossing.

en geen kosten.

bravo Kia dealer.

Hank

• 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)

Uit het Duitse Sorento-forum www.sorento-forum.de (veel info!, wel even aanmelden):

http://f3.webmart.de/f.cfm?id=1563342&r=threadview&t=2973163&pg=1

Oorzaak van schokken / bokken tijdens het rijden (tussen 30 en 70 km, bij lage toeren).

1) verschil van > 1 cm in omtrek tussen voor en achterbanden.

Goede tip: Regelmatig omgooien van voor- en achterbanden, zodat een gelijkmatige slijtage optreedt van alle vier de banden.

Bij vervanging van de banden altijd 4 nieuwe banden met gelijke omtrek. Dus ook niet zomaar twee banden vervangen door een ander merk. Altijd omtrek meten. Gelijke profieldiepte betekent niet automatisch gelijke omtrek.

2) Vervuilde snelheidssensoren (voor/achter) van de tussenbak.

3) Lamellenkoppeling in de tussenbak kapot. Dit wordt veroorzaakt door toepassing (af-fabriek) van te grote hoeveelheid afdichtingskit in de tussenbak. De overtollige kit gaat in de lamellenkoppelingen zitten, vervuilt de magneetkoppelingen helpt de daardoor de bak geleidelijk naar de sodemieter.

Als er te lang mee gereden wordt treedt evt. gevolgschade op aan differentielen en assen.

4) Software probleem van de bak (update zou beschikbaar moeten zijn). Geldt zover ik weet van de USA Kia site alleen voor 3.3V6 modeljaar 2008-2009. Technical Service Bulletin: TRA021 uit Oktober 2009.

2 en 3 zijn gerelateerd. Als de sensoren vuil zijn is dat vaak een symptoom van oorzaak 3. Na reparatie (en dat kost een paar centen, dus als je nog garantie hebt .....) wordt als ik het goed begrijp ook wel eens nieuwe software geladen.

Ik heb mijn 3.3V6 uit 07-2007 sinds afgelopen Zaterdag, maar herken dit euvel niet. Maar ik ga zeker uitgebreid testen op dit phenomeen.

aangepast door masimo
  • 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)

Ik heb gisteren eens uitvoerig getest op dit fenomeen. Ik heb extra gewacht totdat ik 4 nieuwe banden erop heb gelegd. De originele Kumho's.

Ook mijn Sorento loopt licht schokkerig bij lage snelheden. Het lijkt alsof je op een beklinkerde weg rijdt. Als je een beetje accelereert is er niks meer van te voelen.

Ben toen eens onder de auto gekropen en eens aan de kardanassen getrokken. Waarom? Bij mijn vorige 2.4 Sorento met handmatige 4x4 heb ik een probleem gehad met het achterste differentieel. Daarvan zat een borgmoer van de flens los waardoor de kardanas rammelde.

Wat ik in elk geval constateerde was dat beide kruiskoppelingen van de voorste kardanas nogal wat speling hadden. Meer dan de toegestane 0.3 mm. Ik kan me voorstellen dat dat schokjes in de aandrijving veroorzaakt. Ik heb meteen de dealer gebeld en ga a.s. Dinsdag de boel eens laten controleren. Morgen ga ik eens rijden zonder zekering nr 14 (die van TCCS) zodat de tussenbak uitgeschakeld is.

Update 16/5: Vandaag gereden met de TCSS zekering eruit. Minder schokkerig. Maar ja, wat is de oorzaak: de kardanas of de tussenbak? Toch maar eerst de kardanas laten maken en dan nog een keer testen.

Verder nog vastgesteld dat er olie lekt uit de rubbers van het stuurhuis. Ook geen goed teken, maar wordt ook gecheckt.

Gelukkig nog 4 maanden garantie.

Update 18/5: Vandaag bij de dealer geweest. Het licht schokkerige gedrag heeft te maken met de "onrustige" motor. De 3.3V6 is vanuit het oogpunt van zuinigheid, erg getemperd qua schakelgedrag. De bak schakelt zeer snel omhoog, om de motor op lage toeren te houden. Daardoor loopt ie eigenlijk constant in het ondertoeren bereik. Dit heeft (volgens de dealer) het onrustige (licht schokkerige) gedrag tot gevolg als je heel bescheiden acceleert. Geen reden tot onrust werd me verzekerd. Als je een beetje doorrijdt, geen problemen. Ik kan me daar echter moeilijk in vinden, want van een 3.3V6 met voldoende vermogen verwacht je toch niks anders dan souplesse.

Wat ook helpt is 'm in de handshift te zetten. Daardoor schakelt ie een versnelling terug en heeft ie iets meer toeren.

De "speling" op de kruiskoppelingen van de kardan-as was eveneens niet verontrustend. Was zowiezo minder als ik dacht en zeker geen 0.3mm. Een klein beetje axiale speling mag, radiale speling (in de draairichting dus) mag weer niet. Dat laatste duidt op versleten naaldlagers. Advies was ook, regelmatig smeren via de vetnippels.

"Lekkage" aan het stuurhuis was een beetje zweten, ook hier weer niks aan de hand.

Nog even de tussenbak ter sprake gebracht. De monteur zei dat ie in zijn 10 jaar Kia carriere tot nu toe pas 1 tussenbak heeft moeten repareren. En dat was van een klant die toegaf zijn 3.5V6 behoorlijk af te trappen. De mechaniek van de tussenbak is behoorlijk gedimensioneerd voor de auto en leidt zelden tot problemen bij vakkundig gebruik. Adviezen:

- Nooit op bochtige asfaltwegen in low rijden. Korte stukken rechtdoor mag (als je bijvoorbeeld je boot uit het water moet trekken).

- Altijd stoppen om 4x4 Low in of uit te schakelen.

- Niet meer dan 2 mm profieldiepteverschil tussen voor en acherbanden. Van te grote omtrekverschillen tussen voor en achter gaat ie geheid stuk.[/i]

aangepast door masimo
update
Geplaatst

Maar weer even verder gezocht naar een mogelijke oplossing en toch nog eens gekeken naar het eerder genoemde Technical Service Bulletin op www.kiatechinfo.com

Het gaat om (TSB TRA 025) voor de 3.3V6 en KT2008052102 (TSB TRA 021 Rev3) voor de 3.8V6.

Hier een citaat: "This service bulletin provides information related to the Transmission Control Module (TCM) upgrade for 2008-2009 Sorento (BL) models. Some 2008-2009 Sorento (BL) vehicles with a 3.3L engine may experience a "bumping" symptom during engagement of the damper clutch (torque converter lock-up clutch), and a "bucking" symptom when the damper clutch is fully engaged.

To correct this condition, the TCM should be reprogrammed. The TCM software upgrade will optimize the lock-up operation in 4th and 5th gear"

Er staat een tabel in het bericht die de symptomen en omstandigheden waarin ze voorkomen beschrijft:

Bumping (4th/5th gear)

-Vehicle Speed: 28~36 mph (4th gear); 42~45 mph (5th gear)

-Accelerator pedal depressed 18-22% (Slight acceleration)

-Engine Speed: 1300~1740 rpm

Bucking (4th gear)

-Vehicle Speed: 28~36 mph

-Accelerator pedal depressed below 10% (Constant speed)

-Engine Speed: 1100~1400 rpm

Bucking (5th gear)

-Vehicle Speed: 34~44 mph

-Accelerator pedal depressed below 10% (Constant speed)

-Engine Speed: 1100~1400 rpm

Dit bericht beschrijft dus mijn probleem (ondanks dat mijn Sorento van 2007 is) en ook dat van R. Joling zeer goed. De oplossing is inderdaad een herprogrammering van de TCM.

Ik ga dit eens aan de dealer voorleggen.

Geplaatst (aangepast)

Weer een stapje verder. Eergisteren een belrondje gestart.

Begonnen bij Kia Motors USA. Probleem voorgelegd en aangegeven dat de symptomen van mijn auto wel heel erg lijken op die in de service bulletins die in principe voor 2008-2009 modellen gelden. Een case-nummer gekregen. Gisteren werd ik vanuit de States gebeld. Ze konden me niet direkt helpen omdat de Europese voertuignummers niet in hun systeem voorkomen, maar ik kreeg een nummer van Kia Europe in Duitsland.

Vanochtend Duitsland gebeld en weer in detail de zaak besproken. Na een half uurtje werd ik teruggebeld om kontakt op te nemen met Kia Nederland.

Zo gezegd zo gedaan. Ik werd vriendelijk te woord gestaan door de klantenservice. Voertuiggegevens doorgegeven. Kia Nederland ging de zaak bespreken met de lokale Kia-dealer. Een dik uur later telefoontje van Kia Nederland.

Ik moet over twee weken met de auto naar de dealer. Dan wordt alle software gekontroleerd en op de laatste stand van zaken gebracht.

Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

aangepast door masimo
betere leesbaarheid
Geplaatst

Moi Masimo,

Ik ben erg benieuwd wat er uit het bezoek bij de dealer komt.

Zelf heb ik een Sorento uit 1/2007 en heb soortgelijke symptomen.

Ik volg je verhaal dan ook met errug veel interesse.

Groetn,

VieMo

Geplaatst

Zoals gezegd hou ik jullie op de hoogte. Uit sorento-forum.de heb ik nog de volgende tips gekregen. Schokjes kunnen ook veroorzaakt worden door de magneetspoel in de tussenbak. Verder is er wellicht nog een software update beschikbaar voor de 4x4 aansturing. Dat ga ik ook nog navragen als ik bij de dealer ben.

Geplaatst

Ik kreeg vanochtend een telefoontje van de dealer.

Kia Nederland heeft nieuwe software ter beschikking gesteld via het Kia GDS (Global Diagnostic System). Ik wilde graag wat meer info over hoeveel en welke updates, maar de receptioniste kon me niet verder helpen. De chef was te druk bezig en kon me niet te woord staan.

Afspraak op 18 Juni.

Geplaatst (aangepast)

Hoi Masimo,

Ik heb sinds kort een Sorento uit 2005.

Bij lage toeren rijdt ook mijn Sorento stotterend.

Ik heb een 2.4 SE handgeschakeld.

Mij werd verteld dat het vermogen te laag is voor zo'n zware auto.

Ik geloof daar echter niet zo in.

Ik ben ook alle forums af aan het zoeken met wat het zou kunnen zijn.

Of is het vermogen echt te laag?

Ik ben al verschillende mogelijkheden tegen gekomen zoals:

1 dichte kat. (door olieverbruik)

2 verschil in banden

3 bougie kabels (Is mij verteld door een andere monteur)

4 4x4 blijft instaan.

5 tussenbak? of is dat alleen bij automaten?

Wat denken julie op dit forum?

aangepast door koetjehans
Geplaatst (aangepast)

Niet te snel uitgaan van grote dingen als tussenbakken en kats.

Inderdaad, de 2.4 mocht wat meer vermogen hebben, maar je rijdt geen scheurijzer. Dat rijdt ik nu ;)

Dat ie iets vermogen te kort komt voor zijn gewicht merk je in het verbruik. Waarschijnlijk gemiddeld zo'n 1 op 8.

De 2.4 moet wel kontinue zijn best doen, maar hij kan het hebben hoor.

Ik heb in het verleden ook een stotterende 2.4 gehad. Als ik hem doortrok dan was het minder/weg.

Oorzaak was een lekkende klepdekselpakking, rondom 1 van de bougies. Daardoor stond de bougie in de olie en was de vonk niet optimaal.

Dus eerst maar eens de bougiekabels kontroleren, en dan kijken of er eventueel een bougie in de olie staat.

aangepast door masimo
  • 2 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Vandaag bij de dealer geweest. De versnellingsbak heeft 2 software updates gekregen. De laatste was zelfs pas zeer recent beschikbaar.

Ik kan dus het vermoeden in het begin van dit topic gezegd bevestigen: Er is dus inderdaad een update beschikbaar. Zelfs twee!!

Het heeft de volgende verbeteringen opgebracht:

1) het "schokken" is vrijwel weg

2) de auto reageert sneller op het gas

3) het op en terugschakelen was al soepel, maar is nog soepeler geworden

4) de kickdown schakelt, bij bijvoorbeeld inhalen, niet meer zo ver terug dat je dacht dat je in een formule 1 auto reed.

Nog even de zaak besproken met de monteur. Eerst dacht ie van "daar heb je weer zo'n *(*&%&^$ hobbytechnicus", maar hij heeft zij mening toch bijgesteld. Nu is ie me dankbaar dat ik de zaak zo gespeeld heb.

Het heeft hem namelijk niet alleen updates voor de Sorento opgeleverd, maar ook voor andere Kia modellen. Daarnaast is nu de drempel naar Kia Nederland veel lager. Hij heeft ingezien dat het werk en daarmee kosten bespaart in zulke gevallen eerst (of ook) Kia Nederland in te schakelen. Uiteindelijk resulteert dat in betere service.

Als dank kreeg ik mijn KIW voor een jaar verlengd, zonder dat hij ooit een schroef van de auto los heeft gehad. De auto was voorheen in Soest in onderhoud.

Verder nog een nieuw setje kentekenhouders.

Einde goed, alles goed.

aangepast door masimo
Geplaatst

Kijk zo kan het ook. Netjes voor elkaar en iedereen tevreden. Pluim!:punk:

Geplaatst
Moi Masimo,

Ik ben erg benieuwd wat er uit het bezoek bij de dealer komt.

Zelf heb ik een Sorento uit 1/2007 en heb soortgelijke symptomen.

Ik volg je verhaal dan ook met errug veel interesse.

Groetn,

VieMo

Naar je dealer dus. Hij zal de updates wel bij Kia moeten vragen.

@Smart: Dank je voor de pluim.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...