Jump to content

Automatisch inklappen van de buitenspiegels

MGA1600

Recommended Posts

Ik startte eerder een draadje over het automatisch inklappen van de buitenspiegels bij het op slot zetten van de auto. De aanleiding was de discussie die op het Rio sub-forum loopt.

Helaas plaatste ik mijn boodschap op de verkeerde plaats, namelijk in de 'oudere' Sportage afdeling.

Ik durfde het niet goed aan in mijn splinternieuwe auto om al die draden te knippen die nodig zijn bij de overigens hele mooie DHZ oplossing van Xtra40.

Ik ben daarom naar een kant- en-klare oplossing gaan zoeken en inmiddels heb ik een bij Yes Autoparts Supply (YAPS voor vrienden) bestelde " Smartlock folding unit "gemonteerd en het werkt...

Het betreft hier een originele Mobis-Hyundai kitje. Voor de montage ervan moet allereerst uiteraard de deurbekleding van de bestuurdersdeur er af. Dat is op verschillende plaatsen al uitgebreid besproken, die stap sla ik dus nu maar even over. De montage is verder nagenoeg plug en play: er zit een kabelboompjes bij met een contrastekker, een stekker en een kleinere stekker. Die laatste klikt aan de nieuwe unit vast. De andere twee worden tussen de losgenomen stekker onder de spiegelinklap-knop op de bestuurdersdeur en de plaats waar die vast zat ingeklikt.

Dan zitten er ook nog 4 losse draden aan de unit, waar verwarring over bestond omdat de gebruiksaanwijzing in het Koreaans was. Na wat heen en weer ge-mail kreeg ik de aanwijzingen in een soort van Engels. Ik heb daar maar 2 van gebruikt (de grijze en de groene) om aan de oranje en blauwe lock resp. unlock draden van het deurslot te bevestigen. Daartoe heb ik een klein sneetje gegeven in de folie die op de deur zit waar de bowden kabel naar achteren gaat. Dan kun je een zwarte steker zien zitten.

Deze losnemen en naar voren halen. Dan de twee genoemde draden oranje en blauw over een klein stukje (1 cm) van isolatie ontdoen (draad niet doorknippen, alleen plaatselijk blank maken) en de twee draden die van de unit afkomen daaraan koppelen (solderen en isoleren). Zie schema voor de juiste kleurcombinatie : Groen aan Oranje en Grijs aan Blauw.

De andere twee draden ( lila en paars) heb ik zoals gezegd niet gebruikt, die zijn om de spiegels eventueel al bij het naderen van de auto met de Smartkey alvast uit te laten klappen, ik heb daar geen behoefte aan. Dan zou je iedere keer als je in de buurt van de auto door je eigen spiegels toegezwaaid worden.

Dat is alles wat er aan montage nodig is. Ik heb de unit ( een doosje van 4 bij 4 cm en 2 cm dik ongeveer) in een stukje bubbeltjes plastic gepakt ( tegen het rammelen) en dit in de holte van de deurbekleding geduwd.

Dan deurbekleding kan er weer op en het 'project' is daarmee klaar op het “programmeren” na klaar.

In deze toestand werkt het al, alleen nog niet helemaal zoals het hoort. Nu gaan de spiegels iedere keer naar binnen als de auto op slot gaat en iedere keer klappen ze uit als de deur van het slot gaat. Beetje onrustig leek me dat.....als je wat in de auto wilt leggen gaan je spiegels al uit. Dat moet dus anders……!

Door het contact met de contactsleutel (of in mijn geval de startknop) snel achter elkaar een aantal keren aan/uit te doen wordt het ding vanzelf geprogrammeerd. Ter bevestiging van een geslaagde “programmering” klappen de spiegels op een gegeven moment (na 5 keer aan/uit van het contact) even in en uit.

Voortaan zullen de spiegels automatisch dichtklappen als de auto op slot gaat en pas weer uitgaan als de motor gestart wordt. De gewone inklapschakelaar werkt ook nog en houdt de spiegels desgewenst ingeklapt ondanks het starten van de motor. Handig als je erg krap geparkeerd staat.

Hierbij een paar plaatjes en een linkje naar de leverancier. De prijs is 75 USD inclusief verzending (ongeveer 55 Euro).

Linkje: http://yesautopartsupply.com/shop/step1.php?number=7462

post-7202-0-86710400-1349892320_thumb.gif

post-7202-0-98215000-1349892347_thumb.jpg

post-7202-0-32364300-1349892371_thumb.gif

post-7202-0-73878100-1349892407_thumb.gif

Nog twee plaatjes.....t.w. een detail van de aansluiting bij de zwarte stekker en de plaats waar die stekker te vinden is. Let op dit is van een andere auto, de nieuwe draden hebben hier een andere kleur!

post-7202-0-98370000-1349892721_thumb.gif

post-7202-0-86366800-1349892737_thumb.jpg

• Like 1

netjes hoor.

Als je die andere draad nog aansluit,( moet je wel knippen helaas is een lus verbinding. ) dan herkent de auto je smartkey en hoef je niet meer op de knopjes te drukken (zowel deurgreep als smartkey) om de deur te openen of af te sluiten. je spiegels klappen dan ook automatisch in en uit.

Leuk, maar ik durf het toch niet aan, je bent immers de garantie kwijt, na modificaties cq toevoegingen aan bedrading e.d. neem ik aan

en met garantie bedoel ik natuurlijk gerelateerde garantie, zoals problemen met spiegels / vergrendeling deuren en wat ze nog wel niet meer kunnen gaan bedenken als er storingen zijn.

Dingen die echt ingrijpend zijn, zal ik ook niet doen. Dat is ook de reden waarom ik "plug&play" wilde. En bovendien dit is een origineel Mobis (=KIA Hyundai) accessoire. Dat os eem bewuste beslissing en ik maak me er daarom niet teveel zorgen om.

Ik startte eerder een draadje over het automatisch inklappen van de buitenspiegels bij het op slot zetten van de auto. De aanleiding was de discussie die op het Rio sub-forum loopt.

Helaas plaatste ik mijn boodschap op de verkeerde plaats, namelijk in de 'oudere' Sportage afdeling.

Ik durfde het niet goed aan in mijn splinternieuwe auto om al die draden te knippen die nodig zijn bij de overigens hele mooie DHZ oplossing van Xtra40.

Ik ben daarom naar een kant- en-klare oplossing gaan zoeken en inmiddels heb ik een bij Yes Autoparts Supply (YAPS voor vrienden) bestelde " Smartlock folding unit "gemonteerd en het werkt...

Het betreft hier een originele Mobis-Hyundai kitje. Voor de montage ervan moet allereerst uiteraard de deurbekleding van de bestuurdersdeur er af. Dat is op verschillende plaatsen al uitgebreid besproken, die stap sla ik dus nu maar even over. De montage is verder nagenoeg plug en play: er zit een kabelboompjes bij met een contrastekker, een stekker en een kleinere stekker. Die laatste klikt aan de nieuwe unit vast. De andere twee worden tussen de losgenomen stekker onder de spiegelinklap-knop op de bestuurdersdeur en de plaats waar die vast zat ingeklikt.

Dan zitten er ook nog 4 losse draden aan de unit, waar verwarring over bestond omdat de gebruiksaanwijzing in het Koreaans was. Na wat heen en weer ge-mail kreeg ik de aanwijzingen in een soort van Engels. Ik heb daar maar 2 van gebruikt (de grijze en de groene) om aan de oranje en blauwe lock resp. unlock draden van het deurslot te bevestigen. Daartoe heb ik een klein sneetje gegeven in de folie die op de deur zit waar de bowden kabel naar achteren gaat. Dan kun je een zwarte steker zien zitten.

Deze losnemen en naar voren halen. Dan de twee genoemde draden oranje en blauw over een klein stukje (1 cm) van isolatie ontdoen (draad niet doorknippen, alleen plaatselijk blank maken) en de twee draden die van de unit afkomen daaraan koppelen (solderen en isoleren). Zie schema voor de juiste kleurcombinatie : Groen aan Oranje en Grijs aan Blauw.

De andere twee draden ( lila en paars) heb ik zoals gezegd niet gebruikt, die zijn om de spiegels eventueel al bij het naderen van de auto met de Smartkey alvast uit te laten klappen, ik heb daar geen behoefte aan. Dan zou je iedere keer als je in de buurt van de auto door je eigen spiegels toegezwaaid worden.

Dat is alles wat er aan montage nodig is. Ik heb de unit ( een doosje van 4 bij 4 cm en 2 cm dik ongeveer) in een stukje bubbeltjes plastic gepakt ( tegen het rammelen) en dit in de holte van de deurbekleding geduwd.

Dan deurbekleding kan er weer op en het 'project' is daarmee klaar op het “programmeren” na klaar.

In deze toestand werkt het al, alleen nog niet helemaal zoals het hoort. Nu gaan de spiegels iedere keer naar binnen als de auto op slot gaat en iedere keer klappen ze uit als de deur van het slot gaat. Beetje onrustig leek me dat.....als je wat in de auto wilt leggen gaan je spiegels al uit. Dat moet dus anders……!

Door het contact met de contactsleutel (of in mijn geval de startknop) snel achter elkaar een aantal keren aan/uit te doen wordt het ding vanzelf geprogrammeerd. Ter bevestiging van een geslaagde “programmering” klappen de spiegels op een gegeven moment (na 5 keer aan/uit van het contact) even in en uit.

Voortaan zullen de spiegels automatisch dichtklappen als de auto op slot gaat en pas weer uitgaan als de motor gestart wordt. De gewone inklapschakelaar werkt ook nog en houdt de spiegels desgewenst ingeklapt ondanks het starten van de motor. Handig als je erg krap geparkeerd staat.

Hierbij een paar plaatjes en een linkje naar de leverancier. De prijs is 75 USD inclusief verzending (ongeveer 55 Euro).

Hallo

Hier was ik al een tijdje naar op zoek en heb gelijk eentje besteld.

Kan er iemand ook vertellen waar ik de uitleg kan vinden om de deurbekleding te verwijderen.

Ik heb aan het zoeken geweest doch zonder resultaat.

Het staat ondermeer in " spiegels inklappen " in het Rio sub- forum ( Xtra40). Komt er op neer: het kapje ter hoogte van de spiegel er afhalen. Dat zit met een soort plug en 2 plastic haken vast en moet er rechtstandig af. Ik heb het voorzichtig naar me toe geheveld met een soort plastic bandenlichter. Dan zit er in de greep waarmee je de deur dichttrekt onderin een klein klepje wat je op kunt lichten. Daaronder zit een schroef. Achter de deurhandel zit een extra stukje bekleding wat er eruit moet lepelen, dan kom je weer bij een schroef. En tenslotte zit er aan de achterzijde nog een schroef achter een heel klein dopje dat in een ring zit. Dat dopje haal je los, dan zie je de schroef. Dan moet je (alweer met een plastic hulpmiddel zoals de bandenlichter) tussen de deur en het paneel wurmen. Als je aan de achterkant begint en dan onderlangs rondgaat naar voren kom je steeds een soort plug tegen. Die kun je voorzichtig, maar wel met kracht, uit de deur trekken. Zodra je er met je vingers kussen kunt gaat het gemakkelijk. Dan is het paneel naar boventoe af te nemen (de rand zit in de " goot" van het glas, dus optillen). Dan een aantal stekkers losmaken ( een kleine voor de tweeter, twee voor de spiegels en de ramen en tenslotte de kabel van de deurhandel losmaken. Het wijst zichzelf.

Succes!

• 2 weeks later...

Net zelf er ook een besteld € 59, ik wacht af, wanneer het binnen is en laat het weten of het werkt (lees of ik het goed geïnstalleerd heb)

gr

Henk

Hallo

Gisteren is het pakketje door de postbode afgeleverd en gelijk in gebouwd.

Werkt prima.

Moest wel €20 betalen aan douane kosten aan de postbode.

Dus voor de belgische leden hou rekening met de bij betaling.

jafra

Vanmorgen de dealer gesproken.

Er komt een "officieel Kia kabeltje" aan binnenkort welke er voor zorgt dat de spiegels standaard inklappen als je de motor uitzet.

Gaat +/- 100 euro kosten incl. inbouw (en dus garantie!)...

Correctie ik heb € 59 betaald (nog niet binnen) :-)

Correctie op correctie!

Ik betaalde echt 55 euro; om precies te zijn 55,34. Het verschil zal de dollar vs. de euro koers zijn, dat is een risico wat je altijd loopt. Paypal hanteert zijn eigen koers, die varieert vaak per dag.

Correctie op correctie!

Ik betaalde echt 55 euro; om precies te zijn 55,34. Het verschil zal de dollar vs. de euro koers zijn, dat is een risico wat je altijd loopt. Paypal hanteert zijn eigen koers, die varieert vaak per dag.

Ik wilde alleen aangeven wat ik betaalde

Kortom toch nog goedkoper dan een kabeltje van € 100 dat binnenkort komt??????? (binnenkort)

Ik wilde alleen aangeven wat ik betaalde

Kortom toch nog goedkoper dan een kabeltje van € 100 dat binnenkort komt??????? (binnenkort)

dat zal dan wel incl. plaatsing zijn, deurpaneel zal er toch af moeten.

dat zal dan wel incl. plaatsing zijn, deurpaneel zal er toch af moeten.

Yep, dat was (volgens de dealer) inderdaad inclusief montage, zoals ik hierboven al aangaf...

Niet de goedkoopste oplossing, maar zoals Sportage3 al aangeeft:

"Leuk, maar ik durf het toch niet aan, je bent immers de garantie kwijt, na modificaties cq toevoegingen aan bedrading e.d. neem ik aan

en met garantie bedoel ik natuurlijk gerelateerde garantie, zoals problemen met spiegels / vergrendeling deuren en wat ze nog wel niet meer kunnen gaan bedenken als er storingen zijn."

Zo denken er vast meer over en zij betalen dan mogelijk wel graag paar tientjes meer voor het laten inbouwen door de dealer (zonder dat dat eventueel ten koste gaat van je garantie).

En wanneer "binnenkort" precies is weet ik niet... dat kan je dealer je vast vertellen als je interesse hebt...

• 2 weeks later...

Het kabeltje tbv het automatisch inklappen van de buitenspiegels

zal leverbaar zijn vanaf week 49 en € 109,00 inclusief montage kosten.

En waar hebben wij dat dan gelezen........ :whistling: