cakiron Geplaatst 5 December, 2012 Geplaatst 5 December, 2012 Ik heb sinds 3 weken een Kia Picanto 1.0 superpack. Echter het verbruik valt mij zwaar tegen. Ik rijd met een volle tank zo een 450 km maximaal. Dit is erg matig naar mijn idee. Nou is mijn vraag, verbetert het verbruik van de Picanto naar mate de km stand oploopt of blijft het zo matig. Ik heb op dit moment 950 km op de teller. Gemiddeldr verbruik is 7,2/100. Quote
bigmac Geplaatst 5 December, 2012 Geplaatst 5 December, 2012 Mijn eerste tankbeurten met de picanto waren zo'n 1 op 18. het is dus iets zuiniger geworden, zo'n 5%. Maar hoe je rijdt(vlot/rustig), waar je rijdt (stad/80km wegen/snelweg) en hoe je gas geeft, bepaalt hoe zuinig je uiteindelijk rijdt. Quote
cakiron Geplaatst 5 December, 2012 Topic Starter Geplaatst 5 December, 2012 Ja, dat begrijp ik. Maar ik rijd zo een 60% snelweg en 40% stadsverkeer. Toch zou het niet zo slecht mogen zijn vind ik. Ik heb hem net weer volgegooid. Ik ga hem dit keer even uitproberen zonder airco. Mischien dat hij dan langer meegaat. Want 450 km is echt veelste weinig, dat betekent dat ik hem om de 350 km vol moet gooien. Mijn scooter gaat zelfs langer mee dan 350 km met 8 liter benzine. Quote
bigmac Geplaatst 5 December, 2012 Geplaatst 5 December, 2012 Ik rijd 10% snelweg, 5% stad en 85% binnenwegen met 80 kmh. Altijd zonder airco en ik kan tussen de 650 en 750 km halen op een tank .Er past 37 liter in als je doorrijdt tot 0,5 cm voorbij de '0' op de tankmeter, wel moet je bij het tanken de laatste 2 á 3 liter rustig aan doen en het peil af en toe laten zakken, maar dan past er echt meer dan 35 liter in. Quote
cakiron Geplaatst 5 December, 2012 Topic Starter Geplaatst 5 December, 2012 Nou als ik de 600 km haal dan ben ik blij, maar voorlopig zit dat er niet denk ik. Gezien het feit dat ik echt niet als een dolle dwaas rijd. Ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden op de snelweg niet harder dan 100 km/h. Ook de gaspedaal los laten 300 meter voordat ik bij de verkeersllichten aan kom bijv. Maar toch vind ik het erg vreemd. Hoop dat het met de tijd zal verbeteren want zoals ik nu rijd, rijd ik zo een 1 op 13,5 ongeveer. Dat valt mij echt zwaaar tegen. Quote
jelledeboer Geplaatst 5 December, 2012 Geplaatst 5 December, 2012 Dat is inderdaad nogal aan hoge kant, ik kan zelf mits ik zuinig rijd ruim 600km rijden (60% snelwegen, 30% binnenwegen en 10% stadsverkeer). Er tellen meer elementen/factoren mee, wellicht dat jij meer informatie aan ons verschaft? Heb je een automatische of handgeschakeld bak? Quote
cakiron Geplaatst 5 December, 2012 Topic Starter Geplaatst 5 December, 2012 Ik heb een handgeschakelde bak 1.0 motor. Ik reed altijd met airco de afgelopen 3weken. Quote
Pico85 Geplaatst 5 December, 2012 Geplaatst 5 December, 2012 Het nieuwe rijden toepassen en probeer snelheden boven de 110km/h te vermijden en zoals BigMac al aangaf er past makkelijk 37 liter in wanneer je geduld heb. Wij hebben een tankstation gevonden waar zonder veel moeite 37 liter getankt kan worden en de boordcomputer nog 80km resterend aangaf (zou de tank van de Picanto 40 liter zijn?). Dit geeft ons een actieradius van 800km in de zomermaanden en 750km met de huidige weersomstandigheden. Quote
cakiron Geplaatst 5 December, 2012 Topic Starter Geplaatst 5 December, 2012 Wat houdt het nieuwe rijden eigenlijk in?? Quote
jelledeboer Geplaatst 5 December, 2012 Geplaatst 5 December, 2012 Nieuwe rijden op Google geeft 20 miljoen hits . http://www.ecodrive....CFUNb3godqj4A2g - Snel doorschakelen tussen 2000 en 2500 toeren per minuut - Constante snelheden - Gecontroleerd vaart afnemen (dat doe je al zo te lezen) - Periodiek je bandenspanning controleren - Etc Maar in jouw geval vind ik het nogal extreem, wellicht dat de airco inderdaad de oorzaak is. Maar waarom zou je airco in deze weertypes gebruiken?? Edit: Goeie document over het nieuwe rijden: http://www.ecodrive.eu/upload/Nederlands/Downloads%20extern/HNR_A5_folder.pdf 1 Quote
jelledeboer Geplaatst 6 December, 2012 Geplaatst 6 December, 2012 Airco met dit weer? Vond ik ook vreemd. Quote
Murcielaygo Geplaatst 6 December, 2012 Geplaatst 6 December, 2012 Volgens mij doet de A/C het niet eens onder de 4 graden... Als ik de ontwaseming aanzet gaat de A/C automatisch aan, maar voel de auto niet inhouden zoals normaal wel met de A/C... Quote
cakiron Geplaatst 6 December, 2012 Topic Starter Geplaatst 6 December, 2012 Ja, ik bedoel eigenlijk meer van dat ik de auto verwarm met de airco aan. Dus ik zet hem op 20 graden met a/c aan. Vandaar maar toch zou hij wat zuiniger moeten zijn. Quote
rinusF Geplaatst 7 December, 2012 Geplaatst 7 December, 2012 Airco uitzetten gaat zeker veel schelen. Ik heb geen airco in mijn pica en de verwarming is top! En ik zou in den beginne niet al te veel op schakelindicator letten. Die kan je op het verkeerde been zetten als je nog niet aan het motertje gewend bent waardoor je het gaspedaal te diep in gaat duwen bij te lage toeren. Daar gaat ie volgens mij ook van zupen. Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 December, 2012 Geplaatst 7 December, 2012 Ja, ik bedoel eigenlijk meer van dat ik de auto verwarm met de airco aan. Dus ik zethem op 20 graden met a/c aan. Vandaar maar toch zou hij wat zuiniger moeten zijn. Dat maakt dus niks aan, want bij een BUITENtemperatuur van 4ºC of lager doet de A/C volgens mij dus niks en kost dus ook geen vermogen... Quote
Gast velour100 Geplaatst 8 December, 2012 Geplaatst 8 December, 2012 @murcielaygo: De airco ontwazemd toch, maakt niet uit zeker, hoe koud het buiten is? Ik had het gisteren even getest, en op het moment dat ik de airco icm met de verwarming aan had, waren al mijn ramen netjes schoon. Op den duur had ik 'm uit gezet en alleen de verwarming aan, en toen gingen de ramen weer beslaan. Airco er weer bij aan gezet en de ruiten waren binnen no time weer schoon.. maar waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd Ben wel benieuwd naar je antwoord. En de buiten temperatuur was op dat moment 1 graad. Quote
bigmac Geplaatst 8 December, 2012 Geplaatst 8 December, 2012 een picanto zonder climate control krijgt zijn voor- en zijruiten ook snel ontwasemd door de stand voorruit + buitenlucht + ventilatorstand op 3 of 4. Dus zonder airco binnen 1 minuut. Quote
bigmac Geplaatst 9 December, 2012 Geplaatst 9 December, 2012 (aangepast) 10 dagen geleden in Duitsland getankt (E10)@1,519 355 km ( tank was half- leeg) 16,84 liter => 1 op 21 bc gaf aan 5,1 dus ik denk dat ik m niet helemaal vol heb gekregen (het was nogal koud) en die laatste twee liter gaat altijd moeizaam. Ik denk dat het dus eigenlijk (met 2 liter meer) 1 op 18,8 zou moeten zijn. eergisteren weer getankt: 599 km met 34,25 Ltr => 1 op 17,5. (bc 5,2) het gemiddelde over deze twee tankbeurten is dus 1 op 18,7 17 December, 2012 aangepast door bigmac Quote
biancaa Geplaatst 10 December, 2012 Geplaatst 10 December, 2012 De eerste tank is leeg mijn gemiddelde is 1:19,6 best netjes aangezien ik vorige week in de sneeuw en kou heb gereden. 1 Quote
cakiron Geplaatst 10 December, 2012 Topic Starter Geplaatst 10 December, 2012 Bianca wat voor wegen rijd jij voornamelijk. Want 1 op 19 is voor mij echt onhaalbaar. Ik rij zo zuinig mogelijk. Als voorbeeld heb ik gisteren ongeveer 10 km op een 80 km weg gereden. Ik heb toen naar het gemiddelde verbruik gekeken terwijl ik in zijn 5e versnelling reed. Ik kreeg een gemiddelde van 6,1 liter op 100 km. Dat is zo een 1 op 16. En dat is echt op zijn zuinigst. Quote
bigmac Geplaatst 11 December, 2012 Geplaatst 11 December, 2012 .. gisteren ongeveer 10 km op een 80 km weg gereden. Ik heb toen naar het gemiddelde verbruik gekeken terwijl ik in zijn 5e versnelling reed. Kijk je dan naar het actuele gebruik of naar het gemiddelde gebruik. Hoe laag kun je het actuele gebruik krijgen bij 80? Daarnaast is het werkelijk gebruik nog zo'n 0,4 hoger dan wat je boordcomputer aangeeft. Quote
cakiron Geplaatst 11 December, 2012 Topic Starter Geplaatst 11 December, 2012 Nee, dan kijk ik naar het gemiddelde verbruik en niet het actuele verbruik. Bij het actuele speelt hij zo tussen de 5 en de 7 ongeveer met 80km/h in zijn 5 Quote
eugen Geplaatst 11 December, 2012 Geplaatst 11 December, 2012 mijn verbruik volgens de boordcomputer is gemiddeld 5,5l/100km oftewel 1 op 18 , en ik rij 50/50 wat betreft snelwegen en stadsverkeer. Quote
bigmac Geplaatst 11 December, 2012 Geplaatst 11 December, 2012 Bij het actuele speelt hij zo tussen de 5 en de 7 ongeveer met 80km/h in zijn 5 Misschien ligt het er aan dat de motor niet snel genoeg op temperatuur komt in deze koude tijd? Ik rijd meestal 30 minuten tot meer dan 1 uur aan een stuk en dan is de motor natuurlijk goed op temperatuur. Vanavond (hele stuk 80 km wegen) begint het verbruik bij 5,1, na 10 minuten is het 4,1 en na 20 minuten is het verbruik (steeds bij 80 kmh) 3,1-3,4 L/100 km. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.