Jump to content

sorrento v6, transmissie

Adrien

Recommended Posts

De keuzeknop voor de transmissie staat in stand "automatische" maar het lampje geeft aan "4wd low".

Aan het toerental is te zien dat hij inderdaad in die stand blijft hangen. Spanning eraf gehaald, zekeringen bekeken, Geen resultaat. Wie weet hier meer van?

Ik weet geen oplossing. Ik zie dat je jouw vraag in de verkeerde rubriek hebt geplaatst.

Daarnaast, stel je even voor in het voorsteltopic. Weten we gelijk iets meer over jou!

Welkom op de site!

• Like 1

je bedoelt met transmissie de tussenbak?

wat wel eens wil helpen is met een hamer zachtjes op de motor tikken die op de tussenbak zit (lijkt op een wissermotor), anders die demonteren en kijken of deze wel draait als de schakelaar bedient wordt.

Tussenbak = lage gearing? zo ja dan is dit het geval. Op het technische forum ontdekte ik dat verschil in bandenslijtage voor en achter ook de oorzaak kan zijn. Verder stond er nog een nuttige tip over een extra schakelaar. Voorlopig even de zekering eruit gehaald. Klap met de hamer is de volgende stap. Helpt dat niet dan maar demonteren.

Ik heb het even gecheckt en inderdaad alles is weggeschoffeld, dader onbekend. Ik had het toch echt ingetikt en naderhand gekontroleerd of het er echt stond.

Staat nog steeds niks.

Maar.......

Stel je even voor in het voorstel topic en zet daarna je vraag netjes in het Sorento deel.

Kunnen mensen met vergelijkbare problemen meelezen.

Zo werkt dat hier.

Staat nog steeds niks.

Maar.......

Stel je even voor in het voorstel topic en zet daarna je vraag netjes in het Sorento deel.

Kunnen mensen met vergelijkbare problemen meelezen.

Zo werkt dat hier.

Voorstel topic. Heb geprobeerd, liep tegen een muur aan zonder deur.

Sorento deel. Heb ik geprobeerd, boodschap: geen nieuwe topics toegestaan.

Profiel. Spoorloos verdwenen.

Zo werkt het hier dus

Zou er iets aan de hand zijn met het systeem?

Wat betreft je probleem. Lijkt er inderdaad op dat de stelmotor van de tussenbak niet goed werkt. Kan zijn dat ie vasthangt. Soms wil een paar keer voor en achteruit rijden wel eens helpen. De zekering van de 4WD eruit halen in de zekeringkast in de voetenruimte aan de bestuurderskant (bij de Sorento 2002-2006 nr 14 en bij Sorento 2007-2009 nr 14) gaat niks brengen als de tussenbak in low vasthangt. Het enige dat je dan bewerkstelligd is 2WD in lage gearing, omdat je door het uittrekken van de zekering de aandrijving op de voorwielen weghaalt, maar de tussenbak niet uitschakelt. Controleer ook de stekker- en kabelverbindingen van de stelmotor, misschien een los contact of draadbreuk.

• Like 1

Wat betreft je probleem. Lijkt er inderdaad op dat de stelmotor van de tussenbak niet goed werkt. Kan zijn dat ie vasthangt. Soms wil een paar keer voor en achteruit rijden wel eens helpen. De zekering van de 4WD eruit halen in de zekeringkast in de voetenruimte aan de bestuurderskant (bij de Sorento 2002-2006 nr 14 en bij Sorento 2007-2009 nr 14) gaat niks brengen als de tussenbak in low vasthangt. Het enige dat je dan bewerkstelligd is 2WD in lage gearing, omdat je door het uittrekken van de zekering de aandrijving op de voorwielen weghaalt, maar de tussenbak niet uitschakelt. Controleer ook de stekker- en kabelverbindingen van de stelmotor, misschien een los contact of draadbreuk.

Vorige week een wagen in de diepe sneeuw op een bosweggetje uit een greppel (30cm diep) getrokken, Hierbij kwam ik zelf ook In de greppel terecht. Dus de auto heeft op zijn buik gelegen. Het klinkt waarschijnlijk dat de sneeuw iets met de kabelverbindingen heeft gedaan. Ik ben er nog niet onder geweest maar het lijkt plausibel. Ben weer een stapje verder dus.

Ligt die greppel dan naast je huis? want in de LOW rijdt je niet even 10 kilometer (tenzij je 50 in zijn 5 hebt gereden bij 3500 toeren ofzo))

Is je probleem opgelost?

Ik zou iig de zekering er terug in steken en een rondje op onverhard rijden (met zekering en LOW niet op verhard gaan rijden!!) vooral ook een keer achteruit.

Dan de schakelaar nog eens bedienen terwijl de bak in vrij staat. Ik heb ook wel eens een aantal pogingen moeten doen om m weer terug is auto te krijgen.

De schakelaar die ik zelf heb gebouwd / die van Dirk uit .de zullen dit probleem niet oplossen, wel een hoop andere problemen voorkomen.

De kabelstekkers zitten achterop de tussenbak aan de bestuurders kant, bijna bovenaan. Lijkt me stug dat hier door een beetje sneeuw een sluiting ontstaat. Wel even goed onder de auto kijken wat het gevolg is geweest van het buikliggen + het losslepen vanaf zijn buik. Zolang je echter bij het lossslepen niet heel naar bent blijven haken ergens moet eigenlijk geen probleem zijn.

• 4 weeks later...

Goedenavond,

Klopt het dat het een automatische V6 is?

Ik heb zelf ook soortgelijk iets ervaren. Bij de V6 automaat schakel ik de 4W alleen in stilstaande positie in op versnelling "N".

Dit geldt ook voor het uischakelen van de 4W.

Als je het op deze manier doet, dan hoor / voel je de bak, en weet je dus dat hij in / uit geschakeld is.

Als je het tijdens het rijden doet, of in een andere versnelling, wilt hij wel vast blijven hangen.

Maar dit is mijn ervaring (samen met iemand van de ANWB -> die mij kwam helpen), met een Sorento 3.5 V6 automaat uit 2006.

Hoor graag van je of het je geholpen heeft.

Groeten,

Radja