rash Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Heeft iemand zijn voor en achter knipperlichten vervangen voor LED? Zo ja, welke lampjes heb je hiervoor gebruikt? Ik heb namelijk twee verschillende LED lampjes geprobeerd van eBay (met en zonder canbus omzeiling), maar bij beide lampjes knipperen de knipperlichten veel te snel. Gr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Dat snel knipperen zul je blijven houden, tenzij je weerstanden gebruikt om het lagere stroomverbruik van de LEDs te compenseren. Maar dan doe je 1 van de grote voordelen juist weer teniet en ga je alsnog vermogen verstoken tot pure warmte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paradise Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Klopt, je zal inderdaad weerstand toe moeten voegen om het knipper-interval weer op gelijk niveau met een halogeenlamp te krijgen. Hoe je de weerstand berekent, lees je o.a. hier: http://www.sparrendal.be/emonds/elektronica3IW/lessen/led/led.html Nu is mijn elektro-kennis niet heel verregaand, maar voor zover ik weet "verbruikt" een weerstand geen energie; het bemoeilijkt alleen de doorstroom (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_weerstand_(eigenschap) ). Daarmee zou het toevoegen van weerstanden dus geen negatief effect moeten hebben op de lagere energieconsumptie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Die berekening gaat hier niet op; dat is een berekening voor een voorschakelweerstand voor een LED. waarin de weerstand overigens ook vermogen verstookt; dat wat de LED niet verbruikt aan spanning op de voedingsspanning verstook je in de weerstand. Stel dat een LED een doorlaatspanning heeft van 2,0V en je wilt deze voeden met 12V, dan is er dus 10V "over", die de LED niet aankan. Wanneer de LED 20mA nodig heeft moet je dus in die 10V ook 0,02A (=20mA) verbruiken. U=I*R, dus 10V/0,02A=500Ohm. Maar omdat die in de E12-reeks niet bestaat neem je de eerstvolgende erboven, in dit geval 560Ohm. Met de knipperlichten zet je de weerstanden niet is serie, maar parallel. Ze laten het circuit dan dus MEER stroom verbruiken. Een 21W gloeilamp verbruikt aan 12V ongeveer 1,75A (P=U*I ofwel P/U=I). Verbruikt je LED-lamp maar 0,25A dan moet je dus nog 1,5 A extra verbruiken om de knipperautomaat weer op tempo te krijgen. U/I=R, dus 12V/1,5A=8Ohm. In de E12-reeks is dat 8,2Ohm. En omdat er 1,5A door die weerstand loopt zal die 1,5A*12V=18W verstoken. Je moet dus een weerstand van minimaal 20W kopen en die zo monteren dat die genoeg kan koelen, ander zal de weerstand eenvoudigweg doorbranden. Flink verhaal, maar hopelijk snap je het nu een beetje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fonzie Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Heb zelf meerdere led (canbus) lampen geprobeerd. Gaat niet werken. Blijven te snel knipperen. Heb daarna Philips Silver Vision lampen aangeschaft. Werkt perfect , lampjes zijn bijna onzichtbaar, maar geven toch oranje licht als ze knipperen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rash Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Bedankt voor alle info! Ik had al knipperlichten met zilvere coating erin geplaats, dus die gaan weer mooi terug. Het verbruik van energie maakt me niet zoveel uit, maar het aanpassen om de LEDs op de juiste manier werkerd te krijgen heb ik gewoonweg geen zin in ... dus dan maar de 'oude' zilveren lampjes weer terug. Reden dat ik voor LED wilde gaan is omdat ik de look ervan mooier vind dan gloeilampjes (manier van aan/uit gaan), en omdat de auto af-fabriek al is voorzien van LED verlichting voor en achter. Jammer dat KIA niet meteen gekozen had om ook de knippers van LED te maken. Achja, kan niet alles hebben! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Ik denk dat de keuze voor gloeilampjes een kwestie van gemak is; ALLE uitvoeringenhebben dat, dus hoeven ze voor de uitvoeringen met LED-verlichting de knipperautomaten niet aan te passen. En de achter/remlichten hebben niets dat beïnvloed word door stroomverbruik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MauS Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 ............ Jammer dat KIA niet meteen gekozen had om ook de knippers van LED te maken. Achja, kan niet alles hebben! Helemaal mee eens, zou inderdaad erg cool zijn geweest... Ik denk dat de keuze voor gloeilampjes een kwestie van gemak is; ........ Klopt Murcielaygo, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DjTheDice Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Ikzelf ben ook erg fan van LED verlichting, puur omdat het gewoon strak aan en uit knippert in plaats van aan en uit gloeit... Bij mijn vorige auto ging het me totaal niet om stroomverbruik maar puur cosmetisch. Ik heb toen LED knipperlichten in de originele lamp houders geplaatst, maar ik heb de originele halogeen knipperlamp er nog tussen gezet: (extra) Lamphoudertje tussen de draad naar het knipperlicht geplaatst en klaar! Halogeen lamp knippert dan ergens uit het zicht wel mee, maar tja.... I Love LED ! Dan knippert alles nog steeds op normale snelheid. Op mijn motor heb ik ook LED knipperlichten geplaatst en deze moesten inderdaad zo'n weerstand ertussen hebben, maar met dat weerstandje ertussen gaat het prima! Je knipperlicht start echter wel (ongeveer) een halve seconde later dan dat je de knipper inschakelt met zo'n weerstand, want zoals hierboven al uitgelegd... De weerstand houdt stroom tegen, dus het komt ook later aan bij de LED. Als hij eenmaal begint met knipperen, dan gaat het verder normaal, maar er zit dus wel een "startvertraging" op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Halogeen lamp knippert dan ergens uit het zicht wel mee Dan had je netzo goed weerstanden kunnen plaatsen: die lampen werkten precies hetzelfde als de weerstanden, maar zijn kwetsbaarder en lastiger weg te werken dan een vermogensweerstand... Je knipperlicht start echter wel (ongeveer) een halve seconde later dan dat je de knipper inschakelt met zo'n weerstand Bedoel je dan dat het even duurt voor ze gaan knipperen of voor ze aan gaan? Richtingaanwijzers moeten voor de wet meteen bij inschakelen oplichten en dan binnen 1,5 seconde gaan knipperen met een ritme van "90 perioden per minuut" met een tolerantie van + en - 30. Als ze niet meteen oplichten is er dus iets mis met je knipper-automaat. zoals hierboven al uitgelegd... De weerstand houdt stroom tegen, dus het komt ook later aan bij de LED. Dat heb je dan verkeerd begrepen. de weerstand staat parrallel, dus houd niets tegen ten opzichte van de LED. En al helemaal niet dat iets later aankomt, je beperkt met een weerstand HOEVEEL stroom er loopt. Dat het knipperen met een weerstand iets trager opstart komt omdat weerstanden in principe altijd dezelfde weerstand hebben en daardoor je knipper-automaat tijd nodig heeft om te starten, een gloeilamp is koud lager van weerstand dan warm en laat dus bij het starten meer stroom door dan wanneer deze op temperatuur is. Door die tijdelijk hogere stroom kan de automaat snaller op snelheid komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.