Ga naar inhoud

Valse voorlichting over benzine verbruik kia picanto??


stefan

Kunnen we of gaan we stappen ondernemen tegen kia nederland?  

192 leden hebben gestemd

  1. 1. Kunnen we of gaan we stappen ondernemen tegen kia nederland?



Aanbevolen Berichten

Ik zit er zelfs over te denken mijn Picanto te verkopen... het wordt voor mij te duur om heb te blijven rijden. Maar ja, ik verlies er dan alleen maar heel veel op...

Maartje, als ik jou was zou ik eerst ff afwachten wat er uitkomt met Kia en Tros Radar, wellicht zit er een fout in een serie en komt er een regeling, misschien is er wel iets anders aan de hand, zou je wel aanmelden bij Tros Radar en je probleem (dat het te duur wordt) ook voorleggen, dan kunnen ze dit ook meenemen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Hijs fijn

Fout in de serie?

Wie zal het zeggen. Ik kan nu ook eindelijk mijn verbruik aan iedereen laten meemaken.

Onze Picanto is geleverd op 9 maart j.l. en na de eerste volle tank, en werkelijk tot het nokkie gevuld, heb ik een verbruik van 1 : 16,7.

Graag zou ik willen zien dat meer forum lezers hun verbruik even achterlaten, want het wordt genoeg gelezen, en dan kunnen we vergelijken.

Groetjes van Anja uit Spijkenisse

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben vandaag bij de Kia dealer geweest om mijn ongenoegen te uiten over het benzine verbruik. Die man zei dat hij makkelijk 1:18 moet kunnen halen, misschien zelfs meer. Verkopen is niet verstandig, omdat ik er dan waarschijnlijk 2000 tot 2200 op verlies in 3 maanden tijd.

Ik schakel snel over, ik schakel bij de 2500 toeren al over. Het kan zijn dat ie daardoor meer verbruikt zei die man. Als ik een andere rijstijl aan ga nemen, kan het zijn dat het verbruik verandert. Ik ga zaterdag naar Landgraaf, en rijd dan 2 uur lang aan een stuk door snelweg. Eens kijken wat ie dan rijdt. Ik kijk het verbruik even aan door wat vlotter te rijden. Merk ik geen verschil dan rijdt de dealer een keer mee en krijgt ook hij geen goed resultaat, gaat ie naar de werkplaats. Ben benieuwd of er nog iets uitkomt met Radar...

Mijn auto rijdt nu gemiddeld 1:16. Ik heb nu 6400 km op de teller staan, dus helemaal ingereden is tie nog niet waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


onze tuut is inmiddels echt wel ingereden, hij moet binnenkort voor de 15000 km beurt. Toch komen we (met het nieuwe rijden) gemiddeld op 1/15,5 uit, zowel stad als snelweg.

Als de tuut voor de beurt gaat vragen we zeker om deze opnieuw af te stellen, waarschijnlijk maakt dat ook verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Net gelezen op forum www.trosradar.nl

Net gebeld naar de dealer voor de 15.000 km beurt. Ik heb gevraagd of ze ook even naar de afstelling willen kijken omdat ie nog niet zuinig rijdt.

Wat blijkt, de dealers mogen wat verbruik betreft nu niets aan de Picanto's doen aangezien Kia Nederland met Tros Radar samen de auto aan het testen is. Zowel bij TNO als op de weg.... Ze zijn er beide dus serieus mee bezig.

Wordt vervolgd dus....

Die van mij moet ook bijna dus ik ben benieuwd of er dan inmiddels al iets bekend is en of de dealer het met ons wil delen :-) ...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eigenlijk wel raar..................je geeft jezelf op om in de studio te komen.

Daar worden afspraken gemaakt dat de mensen welke in de studio aanwezig waren uitgenodigd worden om als "proefkonijn" te dienen.

Een aantal zouden op de rollenbank gaan en weer een aantal zouden door Nederland gaan rijden.

Heel leuk al die afspraken, alleen gelden deze dus niet voor ons, want wij hebben van Kia Nederland of de Tros nog niets gehoord.

Dus daar steek je dan je nek voor uit.................................jammer.

Ik ben eigenlijk verbaasd dat nu dealers benaderd worden, Picanto's niet meer afgesteld mogen worden, dat wij niets meer horen, wat volgt er nog meer??????????

Gaat dit de beroemde uitdrukking worden, van het kluitje............

Philip en Agnes

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ Tazteam

wellicht ff contact opnemen met Tros wanneer jij aan de beurt bent?

btw ik heb deze week goed gereden, 1 op 17,8 haalden we.... kijk daar ben ik nu tevreden mee, als het zo blijft hoor je me niet klagen.

Wat hebben we anders gedaan? Helemaal niets, ik zou echt niet weten hoe het kan dat we het nu wel zo zuinig kunnen terwijl een drie weken terug we maar 1 op 13,2 haalden. Wellicht is het toch het verschil in temperatuur/windkracht of iets dergelijks, ik ga het in ieder geval toch voorleggen aan de dealer. Overigens wel leuk om te zien dat deze ook op het forum vertegenwoordigd is!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Contact gehad met RADAR, en nu is het ons duidelijk.

Omdat in onze auto voor een vermogen aan apparatuur ligt deed de verzekering van de Tros moeilijk, en daardoor zijn wij buiten het testen gehouden.

Ze waren ook van mening dat het testen van onze auto niet reeel zou zijn, want volgens de Tros ligt bij ons 200 kg!!!! in onze kofferbak, wij komen niet verder dan een gewicht van ongeveer van 65 kg, en zou niet een eerlijke meting laten zien.

De auto is simpelweg te zwaar om eerlijk te testen :shock:

Ze waren wel van mening dat wij wel op de hoogte gebracht hadden moeten worden.

Hopelijk houden ze ons wel op de hoogte van alle verdere ontwikkelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zoals al eerder vermeld, we hebben niet echt klagen wanneer wij het verbruik vergelijken met veel andere Picanto rijders.

Ik heb even de verbruikcijfers van de afgelopen maand op een rijtje gezet, voor wie er interesse in heeft:

datum km stand afstand verbruik verbruik per km

25-4-2005 14496 403 17.91 ? 0.072

21-4-2005 14093 404 16.03 ? 0.079

16-4-2005 13689 330 15.70 ? 0.082

11-4-2005 13359 260 13.67 ? 0.094

6-4-2005 13099 432 16.36 ? 0.083

1-4-2005 12667 435 17.19 ? 0.074

18-3-2005 12232 436 16.18 ? 0.079

vraag me niet waar de verschillen (1/13<>1/18 ) vandaan komen, dat is ons ook nog steeds een raadsel. Ik heb zelf het vermoeden dat mijn auto te lang koud blijft, waardoor er met mooi weer duidelijk veel zuiniger gereden wordt als met lage temperaturen.

@ Tazteam, op zich wel aardig dat ze zo snel terugreageren. Dat je apparatuur in je auto heb liggen ok maar dat het zo zwaar is? Wel jammer, dan had je kunnen zien wat je tuut zonder weerstand zou rijden (rollerbank)...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag weer mogen tanken, en nu hebben wij bijna alleen maar stedelijk werk gereden en niet op de snelweg, en wij komen nu uit op 1:14,5.

Dit lijkt mij echt niet slecht.

Is de temperatuur nu echt zo'n beslissende factor bij dit autootje??

Van mij mag het vanaf nu tropisch gaan worden, kunnen we echt veel kilometers maken en zal de auto heel zuinig zijn, misschien dan toch een keer 1:20??

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik snap er echt geen jota van, vandaag getankt, kwamen op 1/13.3 uit....

lijkt me toch steeds meer iets van temperatuur worden aangezien het de afgelopen twee dagen een stuk kouder is als de afgelopen weken...

datum verbruik (1 op ..)

5-5-2005 13.33

30-4-2005 16.99

25-4-2005 17.91

21-4-2005 16.03

16-4-2005 15.70

11-4-2005 13.67

6-4-2005 16.36

1-4-2005 17.19

18-3-2005 16.18

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
Gast Conquestador

De uitgebreide berichtgeving hier en bij Tros Radar over het benzineverbruik van de Kia Picanto is ook ons (mijn vriendin en ondergetekende) niet onopgemerkt gebleven.

Sinds de introductie van de Picanto is mijn vriendin weg van 'the looks'. Na het behalen van haar rijbewijs hebben we dezelfde dag een Picanto gekocht. Onze bedoeling was een 'splinternieuwe' maar uiteindelijk zijn we voor de door ons gereden "demo-uitvoering" gegaan.

De auto konden we een week later ophalen, en dus hoefden we er niet ruim een maand op wachten :D Tja, je wil toch wel zo snel mogelijk je eigen auto rijden als je je rijbewijs hebt gehaald.

De auto had pas 4500km gereden, zou een onderhoudsbeurt en een extra waxbehandling krijgen.

Na de auto te hebben opgehaald en mijn vriendin er 4dgn in de week op en neer reed naar haar werk (90km per dag) bleek het verbruik tussen de 1 : 16 en 1 : 17 te liggen. (okee een stuk zuiniger dan de meeste hier ervaren, maar dat wisten wij toen nog niet)

Wij een afspraak bij de dealer gemaakt en konden gelukkig op mijn vriendin's vrije dag terecht.

Alles werd nagekeken en onderzocht. Nadat de dealer gesproken had met Kia Nederland hebben ze de thermosensor van het motormanagmentsysteem vervangen.

Volgens onze dealer gaf de sensor die er fabrieksaf was gemonteerd een te lage temperatuur door aan het motormanagmentsysteem, waardoor de laatste teveel brandstof liet injecteren.

Sindsdien rijdt haar Picanto 1 : 18 a 1 : 19, en laatste weken gaat het verbuik langzaam terug tot 1 : 22 (relatief veel snelweg, 80%).

Dus ondanks alle verhalen hier en bij Trosradar is het dus wel mogelijk zuinig te rijden met de Picanto.

Mijn vriendin heeft het 'nieuwe rijden'van meet af aan geleerd tijdens haar rijlessen. (lesauto: Toyota Avensis 2.0TDcI, 4drs).

Ze rijdt altijd met lichten aan, radio aan, schakelt tussen de 2200 - 2700 rpm en houdt haar bandenspanning op 2.2bar rondom en maakt ook regelmatig geruik van de airco. Bovendien is ze er niet vies van om af en toe de max. snelheid van 120km/u te passeren :lol:

De problemen met de benzineverbruik, is er degelijk aan gezien de aandacht die er hier en door andere media eraan besteedt is, maar ik wilde jullie ervan op de hoogte brengen dat het wel degelijk mogelijk om een zuinige Picanto te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 maanden later...

Tijdens onze zoektocht naar een andere auto kwamen wij bij de Kia Picanto terecht. We waren er gelijk weg van en besloten dan ook snel dat onze nieuwe auto een Kia Picanto werd. We kozen voor een 1.0 EX Airco.

We hebben deze auto inmiddels een aantal weken en zo blij als we waren toen we hem ophaalden zo zwaar teleurgesteld zijn we nu. Waarom? Omdat onze Picanto een probleem heeft... een drankprobleem. 1.11 is wat we er maximaal uit kunnen halen. We hebben zo'n beetje alle rijstijlen uitgeprobeerd maar zuiniger dan 1.11 lukt gewoon niet.

De dealer heeft erkend dat dit verbruik toch wat aan de hoge kant ligt en volgende week gaat de auto naar de garage. We zijn benieuwd wat hier uitkomt maar we verwachten er weinig van. We hebben ons probleem al eerder aangekaart bij de dealer en dan krijg je een hele waslijst van smoezen (ligt aan uw rijstijl, de auto moet nog ingereden worden, komt door het koude weer e.d.) kortom u moet niet zeuren.

Op dit moment zouden wij het liefst de koop ongedaan maken maar daar gaat de dealer natuurlijk niet intrappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat de auto ingereden moet worden, klopt.

Wij hebben dit drankprobleem ook bij onze Picanto, trouwens ook een EX Airco, met een 1.0 motor.

We hebben er allerlei vormen van rijstijlen erop nagehouden, niets hielp.

Ook is de auto diverse malen naar de dealer terug geweest, resultaat nul.

Maar wij zijn er wel achter dat de auto het zuinigst rijdt als het wat bewolkt en vochtig weer is, dan kunnen we bijna 1:17 gereden :shock:

Maar over het algemeen na ruim 17000 km, komen we uit op iets meer dan 1:14, terwijl ALTIJD met licht aan rijden, de airco (soms overmatig) gebruiken, een zware energieslurper van een stereoinstall hebben en dan is het verbruik naar onze mening redelijk, maar willen hoe dan ook altijd beter.

De beste remedie:

Banden op spanning houden.

Het nieuwe rijden toepassen (max 3000 toeren)

De kruissnelheid houden tussen 110-115 km/u.

Er zjn op diverse fora best hevige discussies geweest, oa bij Tros Radar, Vara's Kassa en uiteraard ook hier.

Telkens waren er voor en tegenstanders, sommige konden niet verder komen dan een schamele 1:11, met een rijstijl van een slak, terwijl de ander gemakkelijk 1:20 (of hoger) konden halen met de rijstijl van jan Lammers, dus daar werden we ook niet wijzer van.

Hopelijk heb je iets aan de deze info.

Maar de Picanto terug naar de dealer>>zie dit als de laatste optie.

Succes, en hopelijk horen we snel van je.

Philip

Link naar reactie
Delen op andere sites


De Picanto van mij rijdt wel redelijk zuinig, het hoogst haalbare wat ik ooit gereden heb is 1 op 22.9. Jaja echt waar!

Maar in het dagelijks gebruik rijdt hij rond de 1 op 16/17. Hij is in ieder geval nog nooit onder de 1 op 15.9 gedoken, behalve een keer snelweg in Duitsland. Toen zat er een draaikolk in......

Dus het kan wel! Ik heb trouwens een 1.1 EX sport

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Administrators

Het verbruik van onze Picanto is echt prima, mijn vrouw rijdt er helemaal niet zuinig mee in de zin van snel overschakelen of iets dergelijks. gewoon rustig warm rijden en daarna lekker opschieten!

het verbruik is gemiddeld 1 op 16 ongeveer met veel ritjes in de bebouwde kom; gaat het een stuk over de snelweg en herhaald zich dat een aantal keren bij 1 benzinetank dan gaan we vlot richting de 1 op 19 en dat is echt prima! nu met het koude weer zal het iets minder gunstig worden misschien maar dat is nu eenmaal het geval met langere opwarmtijd vd motor etc.

in ieder geval beter dan de Sportage met 1 op 8 :-(

maar goed, je rijd daar ook wel weer anders in he!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Onze Picanto is na twee dagen terug uit de garage maar veel wijzer zijn we er niet van geworden. Volgens de dealer is er niets aan de hand, ze hebben met de auto gereden en haalden er 1 op 25 mee!!! Dit komt op mij behoorlijk ongeloofwaardig over. We kregen ook nog een veeg uit de pan van de chef werkplaats omdat ze er twee dagen mee bezig zijn geweest terwijl er niets mis is. Het werd niet direct gezegd maar we kregen toch sterk de indruk dat ze vonden dat we niet zo moesten zeuren. Verder krijgen we ook nog een rekening voor de benzine die ze getankt hebben. Er is door de dealer ruim honderd km gereden in onze Picanto, plus het feit dat we op z'n zachtst gezegd nogal onvriendelijk zijn behandeld dus die rekening word (voorlopig) niet betaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 6 maanden later...

:o Toen ik onlangs voor de 1e beurt met mijn Sportage bij de dealer was, meldde hij het volgende; het brandstof probleem voor onze Picanto is gevonden. Het schijnt te maken te hebben met de voeler voor het inspuitmoment. Hierin blijkt soms, (dus niet altijd) een te korte (kwa lengte) schroef gemonteerd waardoor de voeler los kan trillen. Door het lostrillen wordt er verkeerde data gebruikt en aldus komt verbruikt hoger uit dan verwacht.

:? Overigens is de Picanto nog niet geweest om het 'drankprobleem' aan te pakken, onze dealer woont niet echt naast de deur. Dus over een positief resultaat kan ik nog niks zeggen

Iemand anders hier iets over gehoord of gelezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...