Cerba Posted May 5, 2013 Posted May 5, 2013 Kan iemand hier ietsz innigs over zeggen? Een paar keer heb ik gemerkt dat de auto (1.0) inhoudt bij optrekken. Je wilt bijvoorbeeld na een krap rotondje van 2 naar 3 en verder op de invoegstrook dus graag een beetje vlug, en dan voel ik dat de wagen inhoudt, dan is het alsof je gas geeft waar niks mee gebeurt. Overigens rijdt ze als een zonnetje en rijdt prima weg als ik vlot doorschakel. Op een paar keer na dus. Zou het kunnen dat ik meer vraag dan dat de auto geeft? Als je bijvoorbeeld een brug oprijdt voel je dat ook, dan weet je dat je evt terug moet schakelen, maar dan zit je al hoog. Ik voel dat soms dus ook bij de 2e of 3e versnelling. Quote
Cerba Posted May 6, 2013 Author Posted May 6, 2013 Bigwade, daar zal ik eens op letten. Niet handmatig aangezet, misschien wel automatisch (Las ik ergens dat de ac automatisch aangaat als je de blazer op de voorruit hebt?) Bedankt voor de tip. Quote
jeroen66475 Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 Bij een Design Edition gaat de airco nooit automatisch aan. Wat jij ervaart is volgens mij een tekort aan trekkracht van de motor door een te laag toerental. Langer doortrekken in de versnelling of op tijd terugschakelen. Als je de schakelindicator gebruikt kan ik me goed voorstellen dat je de problemen hebt die je beschrijft. Quote
Cerba Posted May 6, 2013 Author Posted May 6, 2013 Jeroen, dank. De schakelindicator staat al even uit Quote
bigmac Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 Hoeveel toeren maakt je Picanto dan, als je het inhouden merkt? De schakelindicator laat je bij ~2400 toeren schakelen, om echt op te schieten moet je terug schakelen. Goed inschatten hoe snel het andere verkeer rijdt, waartussen je wilt invoegen, helpt je bij je keuze of je ervoor (gas op de plank en terugschakelen) of juist erachter (doe maar rustig aan) wilt invoegen. Quote
Cerba Posted May 6, 2013 Author Posted May 6, 2013 Dat weet ik niet Bigmac, heb het nu twee keer gemerkt, 1x op een 50 km weg waar ik van 2 naar 3 ging en laatst op een lange invoegstrook waar ik heel langzaam opkwam en zoals altijd opschakelde. Het is echt het optrekken in de tweede/derde versnelling. Net of je gas geeft waar niks mee gebeurt, terwijl je weet dat je niet in een te hoge versnelling rijdt. Schakelindicator is uit, toerental zou ik moeten bekijken. Ik kan niet bedenken dat ik op die momenten iets anders doe dan anders. Overigens gaat hij in de 5e/100km naadloos de Van Brienenoordbrig op, tenzij ik door het verkeer langzamer moet, dan schakel ik gewoon terug. Behalve dat ik niet weet of er zo iets kapot kan vind ik het niet belangrijk genoeg om naar de garage te gaan. Quote
LED-Lightning Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 Je zou wellicht ook de dealer eens kunnen laten kijken, misschien dat bij uitlezen iets boven water komt? Quote
bigmac Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 Niet per ongeluk in de 4de ipv de 2de of 5de ipv de 3e? (daar zou je schakelindicator dan weer behulpzaam kunnen zijn ) Quote
Cerba Posted May 7, 2013 Author Posted May 7, 2013 Bedankt jongens. Ik denk niet aan een schakelfout maar ga de schakelindicator wel weer bijzetten, en als dat weer gebeurt eens goed opletten als het verkeer dat toelaat. Met een dergelijke schakelfout krijg je een heel lelijke brom die je waarschuwt. Moeten we toch weer eens langs de garage dan zal ik het erover hebben. Quote
Cerba Posted May 7, 2013 Author Posted May 7, 2013 Bigwade! Nee dat was niet moeilijk Alleen wordt de link met de ac wel heel erg vaak genoemd. Bij het gevalletje vandeweek weet ik zeker dat ik niet de ac aan had. (Moest ergens op een parkeerplaats nogal lang wachten en bij wegrijden was het een stuk warmer dan bij aankomst.) Als de auto dat weer doet ga ik goed opletten op de toerenteller/schakelindicator én op de ac. Behalve op de invoegstrook :clown: Quote
fonzie Posted May 9, 2013 Posted May 9, 2013 Achteraf toch beter de 4 cilinder kunnen kopen? Had je dit probleem niet gehad. Veel meer power! Quote
Cerba Posted May 10, 2013 Author Posted May 10, 2013 Ik denk dat het lek boven water is en Fonzie, je kan weleens gelijk hebben. Heb het er met dochter en schoonzoon over gehad, de dochter rijdt 'mijn' Mazda Demio waar ik 10 jaar in heb gereden en die ik haar nooit had moeten meegeven, de schoonzoon is een keverfanaat en heeft een zwak voor kleine otootjes met kleine motortjes. Hij ging van AAAGHH! toen hij mijn motorkapje opendeed. Hun conclusie: ik schakel te vroeg op. Nou hoor je dat vanzelf maar er zit toch blijkbaar een grijs gebiedje waar je dat niet direct hoort. De schoonzoon zegt dat hoewel de motor van de Picanto kleiner is dan die van de Demio hij meer vermogen heeft. Dat zie je dus met opschakelen niet terug dus ik moet zelf een tandje terug. Lijkt me op zich jammer voor het verbruik..... ik heb leren rijden volgens de oude school: zo snel mogelijk opschakelen. Verder heb ik de Picanto vanaf de proefrit kompleet in de vingers, hij doet alles wat ik wil en wanneer ik dat wil. Alleen dit ene dingetje dan. Bedankt voor het meedenken. En die 1,2 komt er misschien nog weleens, wie weet... als de Demio het nog even volhoudt Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.