Doine Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Beste picanto liefhebbers, Hierbij een vraag over de boordcomputer en de afstand die hij aangeeft over hoe ver je nog kunt rijden. Voor mijn gevoel klopt daar in mijn picanto namelijk niets van. Bij mijn vorige tank gaf hij 450km aan, heb ik uiteindelijk 530km gereden en kreeg ik er nog maar 30liter in om hem weer vol te gooien. Ook na deze tank, en ik heb er echt benzine bijgepropt na het afslaan van de pomp, geeft hij opnieuw 460km aan. Hebben meer mensen hier last van en is hier iets aan te doen? Heeft het wellicht te maken met de vorige bestuurder van mijn picanto? (die reed namelijk gemiddeld 6.7/100 en ik rijd zo tussen de 5-5.5/100? Alvast dank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen66475 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 De boordcomputer onthoudt het verbruik van voorgaande tankbeurten en maakt op basis daarvan een schatting voor de volgende volle tank. De BC even resetten dus. Dat kan volgens mij via de BC zelf (knopje ingedrukt houden) of anders de accu even loskoppelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klosjos Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Beste picanto liefhebbers, Hierbij een vraag over de boordcomputer en de afstand die hij aangeeft over hoe ver je nog kunt rijden. Voor mijn gevoel klopt daar in mijn picanto namelijk niets van. Bij mijn vorige tank gaf hij 450km aan, heb ik uiteindelijk 530km gereden en kreeg ik er nog maar 30liter in om hem weer vol te gooien. Ook na deze tank, en ik heb er echt benzine bijgepropt na het afslaan van de pomp, geeft hij opnieuw 460km aan. Hebben meer mensen hier last van en is hier iets aan te doen? Heeft het wellicht te maken met de vorige bestuurder van mijn picanto? (die reed namelijk gemiddeld 6.7/100 en ik rijd zo tussen de 5-5.5/100? Alvast dank. Hallo. Ik kan je vertellen dat ik het zelfde hebt met mij picanto. Maar dat is normaal. Hij gaat uit van een standaard instelling. Maar naar de aard van jou'n rijsteil past zich de boord computer aan. Rij je veel in de stad, dan verbruik je mee brandstof, dus minder KM Rij je meer autobaan en 80 km wegen gaat het verbruik omlaag en kan je dus meer km rijden. Als je de boord computer op de instelling laat staan waar je kan zien hoeveel km je nog zou kunnen rijden dat zie je meteen als je na het tanken de autobaan op ga en je rijd rustig 100km per uur dan zie je dat je meer km kan rijden. eenvoudig omdat je zuiniger rijd. Dat is alles. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 In zuinige tijden zegt mijn boordcomputer na het tanken dat ik 640 km kan rijden met een volle tank. Toen ik aan het verhuizen was en paar weken lang met een aanhanger door de stad reed, gaf de bc 555 km aan. Nu (1 op 18 gereden) zegt ie 605 km te rijden met een volle tank. Het is dus een aanname van de te verwachten afstand die je af kunt leggen met hetzelfde gemiddelde rijgedrag als de afgelopen keren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kia_21 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Ik heb gister 29 liter getankt en met mijn vorige tank had ik ongeveer 530 km gereden op 29 liter. Ongeveer 1:18,5! Uitblinker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doine Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 Ik lees verschillende reacties, in ieder geval bedankt daarvoor! Wat ik eruit opmaak is dat de boordcomputer zichzelf aanpast naar de rijstijl en zuinigheid daarvan. Zoals Bicmac omschrijft, gebeurt dit na een aantal keren. Valt er ook te zeggen na hoeveel keer dit is? Als ik Klosjos begrijp, gebeurt dit namelijk meteen na het tanken? En hoelang na het tanken gaat de boordcomputer dan meten? Is dat bijvoorbeeld in de eerste paar minuten en berekend hij daaruit de te kunnen rijden afstand? Vandaag heb ik namelijk 340 kilometer gereden met 5.3/100 gemiddeld verbruik, dat zou ik dus veel meer dan 450 op een tank moeten kunnen rijden. Toch zegt de boordcomputer na deze gehele trip nu nog steeds aan dat ik nu nog zo'n 100km moet kunnen rijden, deze heeft zich dus duidelijk niet aangepast.................. Wat hierbij ook vreemd is, is dat bij de vorige tankbeurt op de bc stond dat ik ongeveer nog 60km zou kunnen rijden, terwijl er geen waarschuwing aan stond. Op dit forum lees ik dat de waarschuwing bij velen al aangaat rond de 100km resterend op de bc. Heeft dat hier wellicht ook iets mee te maken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kia_21 Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Ik zou het zelf ook precies niet weten. Mijn lampje gaat vaak genoeg ook al branden bij de 100/90 kilometer (nog te gaan). Ik durf het dan ook meestal niet te gokken en ga dan ook meteen tanken. Hoeveel werkelijke kilometers zou je kunnen rijden als het lampje brand? Iemand een idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Mijn benzinemeter kan tot 0,5 cm links van de '0' en dan kan er zo'n 37 liter in. Verder heb ik de tank nog niet leeggereden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DjTheDice Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Mijn benzinemeter kan tot 0,5 cm links van de '0' en dan kan er zo'n 37 liter in. Verder heb ik de tank nog niet leeggereden. Nog verder? haha ik durf al niet meer te rijden als mijn BC op streepjes springt... (wat hij tussen 75 en 80Km resterend al doet...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doine Posted May 27, 2013 Author Share Posted May 27, 2013 Tja, ik blijf nog steeds een beetje bij mijn zelfde vragen. Heb er ondertussen alweer wat kilometers opzitten, maar de BC past zich (nog) niet aan. Zo zegt hij nu dat ik nog onder de 100km kan rijden, terwijl ik zeker weet dat die bijna 200 moet zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Tja, ik blijf nog steeds een beetje bij mijn zelfde vragen. Heb er ondertussen alweer wat kilometers opzitten, maar de BC past zich (nog) niet aan. Zo zegt hij nu dat ik nog onder de 100km kan rijden, terwijl ik zeker weet dat die bijna 200 moet zijn. De nog te rijden kilometers kan natuurlijk enkel een inschatting zijn; stel dat je de laatste kilometers in hartje Parijs maakt, of in de polder op een kaarsrechte 80 km weg met rugwind; dat maakt nogal een verschil in je actieradius. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doine Posted May 27, 2013 Author Share Posted May 27, 2013 Ja, dat snap ik inderdaad ook. Maar als ik op de tank hiervoor zo'n 550km gereden heb en hij toen nog niet eens bijna leeg was, vind ik de afwijking wel wat groot als hij er nu weer 100km+ ernaast zit. Maargoed, begrijp me niet verkeerd hoor. Ben verder uitermate tevreden, ook over de BC welke ik zeer handig vind. De indicatie zal voor mij alleen wat accurater mogen zijn want op die manier heb ik ook beter zicht op wanneer ik precies moet gaan tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doine Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Nu wordt het (nog) leuker! De BC zegt dat ik gemiddeld 5.5l/100km gebruik. Heb ik net mijn laatste tankbeurt van 20 liter genomen en de afstand die ik heb gereden met routenet bepaald (de kleine rondjes/proefritjes met vrienden nog nieteens meegenomen) en kom ik uit op een verbazingwekkend verbruik van 1 op 21.95!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Even weer met beide benen op de grond: De bc geeft gemiddeld 0,4 te zuinig aan EN de picanto is moeilijk vol te tanken. Dus ik verwacht dan eerder 1 op 17 te zien en 25 liter getankt. Dus, kijk nog even of je niet nog 5 liter erbij kunt tanken? Je merkt het anders wel bij de volgende tankbeurt of aan je tankmeter die al snel op het eerste streepje staat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picawhite Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Nou mijn lampje brande en de bc gaf aan 90km , dus denk a,dam - almere moet lukken ,wel veel file vanavond en op de A1 nog 60km op de bc, draai de A6 op en na een paar honderd meter geeft ie niks meer aan alleen maar 3 horizontale streepje's , daar sta je dan in de file,van links naar rechts gegaan en uitrijdend en rustig rijden op de hogering getankt ; 32ltr- wel 570km = 1.17.81. Gaat er nou 35 of 45 liter in de tank, dacht 35. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 meter geeft niks meer aan alleen maar 3 horizontale streepjes , Gaat er nou 35 of 45 liter in de tank Zodra je de - - - ziet op je boordcomputer, heb je nog zo'n 5 liter benzine. Om je ertoe te zetten toch weldra een tankstation op te zoeken, worden de te rijden KM niet meer aangegeven (volgens mij). Als je dus 32 liter getankt hebt, kan dat aardig kloppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doine Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Hmm, nouja, ik tank mijn Picanto iedere keer op dezelfde manier vol om op die manier goed te kunnen berekenen wat het steeds kost. Tank steeds bij dezelfde pomp en nadat de pomp afslaat, laat ik hem nog 1 keer afslaan. Zo heb ik het ook op deze manier gedaan. Streepje van de benzinemeter stond ook helemaal bovenaan (zo'n 0.5cm boven het laatste getal). Heb het nog een keer berekend, maar ik kom toch echt op dat verbruik uit, weet ook niet hoe het kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Streepje van de benzinemeter stond ook helemaal bovenaan (zo'n 0.5cm boven het laatste getal). Heb het nog een keer berekend, maar ik kom toch echt op dat verbruik uit, weet ook niet hoe het kan. Wees blij dat je zo'n fraai verbruik hebt gehaald! Ik tank vol tot de benzine niet meer zakt; meestal is dat zo'n 3 liter na het eerste keer afslaan, maar het duurt wel lang voor die laatste 3 liter er in zitten. Als mijn auto dan zo getankt is, kan ik zo'n 150 km rijden voor de benzinemeter recht op het eerste streepje staat(~7,5 liter) en 200-220 km tot het tweede streepje (~ 10,5 ltr), De meter op half-leeg is circa 350-400 km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doine Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Ja, ik begin wel wat te twijfelen hoor als ik al het verbruik lees van andere mensen, maargoed deze keer is het er toch echt uitgekomen. Nou moet ik ook zeggen dat ik voornamelijk snelweg heb gereden, dus constante stukken de hele tijd. Ik merk overigens dat het gebruik heel erg afhankelijk is van hoe je het gaspedaal gebruikt. Meestal trek ik hem aan het begin vlot door, tussen de 110 en 120 (meestal vlak voor de 120, dat is bij mij het zuinigst op de 1 of andere manier). Dan zet ik mijn voet heel losjes op het gaspedaal zodat de snelheidsmeter daar blijft staan. Op die manier wisselt het verbruik, afhankelijk van weersomstandigheden en wegkwaliteit zo tussen de 4.5-5.8/100. Ik ga er dus ook gewoon vanuit dat ik gemiddeld gezien ergens op de 1 op 18 zit, maar daar ben ik uitermate tevreden mee:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Specialmade Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 @Doine, Precies wat Bigmac al zegt, wees blij dat je zo'n mooi verbruik haalt. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor. Het kan zijn dat er een paar mensen wat jaloers naar deze verbruikswaarden kijken, inclusief mijn vrouw want die haalt dit echt niet, maar voorlopig is het bij jouw Picanto prima in orde. Houden zo Suc6 Grtz. Spcialmade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doine Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 Thnx @Specialmade, ben inderdaad ook zeer tevreden. Wat ik me inmiddels wel afvraag is; hoe kan het nou dat sommige mensen een verbruik van 1 op 15 of minder halen? Dat moeten dan toch bijna wel mensen zijn die nagenoeg altijd stadsritjes hebben. Wanneer je steeds op moet trekken, merk ik inderdaad ook dat hij veel verbruikt. Maar ik ben beginnend bestuurder, trek als een sportwagen op, maar rij veel snelweg en dan nog dit gebruik. Als anderen die ook veel snelweg rijden dit niet halen, zou je toch bijna denken dat er wellicht iets mis is met de afstellingen van de pica oid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DjTheDice Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Ik rijd puur en alleen snelweg (woon- werk 85km retour per dag). Bij het optrekken niet meteen doorschakelen levert bij mij ook zuinigere resultaten op dan luisteren naar de ECO modus... Als ik de ECO modus tijdens optrekken aan houdt en ik wil met het verkeer mee (oprijden snelweg enzo) dan moet ik toch best wel gas geven en dan zie ik de BC omhoog vliegen. Trek ik gewoon goed (normaal) door en schakel ik pas laat, dan zie ik de BC zelfs nog tijdens het optrekken teruglopen. Op de snelweg rijd ik zo vaak mogelijk op cruisecontrol, ik heb nog regelmatig een file vrije rit. Mijn BC vertelt me dan ook verbruik tussen 4,3 en 5,5. Deze resultaten haal ik met 100km/u maar soms ook met 120km/u afhankelijk van het weer en de wind. Daarnaast heb ik ook altijd mijn climatecontrol geactiveerd staan. Als je naar mijn totale gemiddelde verbruik kijkt (zie handtekening) dan zijn bij mij de stoplichten funest ondanks dat ik ook het start- stop systeem veelvuldig gebruik. Ik ken de stoplichten frequentie inmiddels wel, dus ik weet wanneer ik op mijn gemak enkele minuten de motor uit kan laten schakelen. Ben niet geheel ontevreden over het verbruik, maar je moet wel enorm je best doen om het verbruik binnen de perken te houden. Dus ik ben alleen maar jaloers op je verbruiks cijfers Doine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Ik zou 'ns proberen hoe het rijden je bevalt (bij gematigde temperaturen) zonder dat je de airco of climste control gebruikt. Een airco kan 5 - 10% aan meerverbruik kosten. Ik schakel zelf zo ongeveer bij 2000-2500 toeren - dat is wat de boordcomputer voorschrijft. Ik hoef ook niet zo nodig snel op te trekken; ik gebruik de invoegstrook om op snelheid te komen en meestal lukt dat zonder veel gas te geven. Ik rij dus eerder op maximum koppel dan op maximum pk. Ik rij tussen de 65 en 110 km per dag, meest 80 km wegen, maar nu tijdelijk door wegwerkzaamheden 60-km wegen. De paar keren dat ik een hoog (en hoog is bij mij meer dan 1 op 16,5(6 L/100km)) verbruik heb gehad, waren snelle snelwegritjes, of met een aanhanger (vakantie en verhuizing). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jaap van Deursen Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Hallo. Ik kan je vertellen dat ik het zelfde hebt met mij picanto. Maar dat is normaal. Hij gaat uit van een standaard instelling. Maar naar de aard van jou'n rijsteil past zich de boord computer aan. Rij je veel in de stad, dan verbruik je mee brandstof, dus minder KM Rij je meer autobaan en 80 km wegen gaat het verbruik omlaag en kan je dus meer km rijden. Als je de boord computer op de instelling laat staan waar je kan zien hoeveel km je nog zou kunnen rijden dat zie je meteen als je na het tanken de autobaan op ga en je rijd rustig 100km per uur dan zie je dat je meer km kan rijden. eenvoudig omdat je zuiniger rijd. Dat is alles. Bedankt voor je reactie maar zou je niet eens wat aan je spelling gaan doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Specialmade Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 @Allen, Ik heb dit reeds eerder op dit forum aangegeven maar dan nog maar een keer. !!! Val elkaar niet aan op type fouten maar kijk naar de inhoud van het bericht. Veel forummers gebruiken een tablet en/of telefoon en er zijn zelfs die een Iphone gebruiken , al dan niet met behulp van Tapatalk. Ook het gebruik van een woordenboek kan vreemde woorden genereren. Zelf gebruik ik meestal een laptop maar door mijn enorme typ snelheid maak ik ook wel eens type vouten Suc6 Grtz. Specialmade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts