Flex Posted May 29, 2013 Posted May 29, 2013 Wie heeft er hier nog meer last van "cuppende"(zaagtand)achterbanden? De picanto is van juni 2012, 25/30mm verlaagd, is voorzien van de fabrieksaf 15inch type R velgen in combinatie met vredenstein banden en heeft 14.000 gelopen, de achterbanden zijn der mate gecupt dat het afrolgeluid ontzettend hinderlijk is(denk maar aan versleten wiellagers). Ik ben benieuwd of er meer picanto rijders zijn die last hebben van dit euvel.(al dan wel of niet verlaagd in combinatie met fabrieksaf velgen/banden) Quote
PerryP Posted May 29, 2013 Posted May 29, 2013 Nog niks ondervonden. Auto heeft 4500km gereden. Rij sinds de 4000km op 2.5Bar zowel voor als achter. Voorheen 2.1 voor 2.3 achter. Quote
Flex Posted May 29, 2013 Author Posted May 29, 2013 Nog niks ondervonden. Auto heeft 4500km gereden. Rij sinds de 4000km op 2.5Bar zowel voor als achter. Voorheen 2.1 voor 2.3 achter. Thx. Perry, met 4500 had ik ook nog geen last, rond de 10.000 werd het geleidelijk meer geluid. Quote
Murcielaygo Posted May 29, 2013 Posted May 29, 2013 Is er wel uitgelijnd na het verlagen? Slechte uitlijning en 1 van de grootste oorzaken van Cupping volgens mij... Quote
Albert jan & Brigitte Posted May 29, 2013 Posted May 29, 2013 Nou cuppen is vaak een combinatie van verschillende factoren. Dat kan uitlijnen zijn met bv bandenspanning, stuge ophanging, hard rubber, verkeerd balanceren en zo zijn er nog wel wat. Mijn vrouw had nergens last van met haar picanto (met dikke wielen) en mijn ouders ook niet met de standaard 15 velg. Maar beide waren/zijn niet verlaagd. Quote
bigmac Posted May 29, 2013 Posted May 29, 2013 Ik heb met het eerste setje originele banden 50.000 km gereden, zonder dat ik iets van cuppen heb gemerkt. Ik rij geregeld met hogere bandenspanning (2,7), maar check dat maar 2 x per jaar of zo. Quote
Flex Posted May 30, 2013 Author Posted May 30, 2013 Is er wel uitgelijnd na het verlagen?Slechte uitlijning en 1 van de grootste oorzaken van Cupping volgens mij... Uitlijnen is inderdaad uitgevoerd, nadeel van de pica(en vele huidige kleine auto's) is dat ze een onbelaste lichte achteras hebben waarbij weinig afgesteld kan worden, wielvlucht(camber) en toespoor zijn bijvoorbeeld niet aan te passen . Ik ben voornamelijk benieuwd of de niet verlaagde uitvoeringen hier er ook last van hebben(met fabrieksvelgen/banden) Ps: kennen wij elkaar niet via de citybugclub? (Jij reed toen volgens mij een zwarte aygo "full options" ) Quote
Murcielaygo Posted May 30, 2013 Posted May 30, 2013 Ik rij op fabriekswielen, onverlaagd en heb hier geen last van. De Citybugclub kom ik nog steeds; ben daar moderator en reed idd een zwarte Aygo, alleen niet full-options. Had er wel zelf een hoop aan luxe bijgemaakt. Wat was jouw nick daar dan? Quote
Flex Posted May 30, 2013 Author Posted May 30, 2013 Ik rij op fabriekswielen, onverlaagd en heb hier geen last van.De Citybugclub kom ik nog steeds; ben daar moderator en reed idd een zwarte Aygo, alleen niet full-options.Had er wel zelf een hoop aan luxe bijgemaakt.Wat was jouw nick daar dan? Flex/Alex C1 Quote
Murcielaygo Posted May 30, 2013 Posted May 30, 2013 Ziet er bekend uit, maar laten we maar weer on-topic gaan... Quote
Flex Posted May 30, 2013 Author Posted May 30, 2013 Ontopic: morgen nieuwe vredenstein banden eronder (kostenloos vervangen) en dan maar afwachten... Ik had nog geopperd de originele veren terug te plaatsen(had ik meegekregen destijds), maar volgens de chef werkplaats kon het echt niet aan het verlagen liggen... We zullen t zien... Quote
johangols Posted May 30, 2013 Posted May 30, 2013 Voor zover ik weet is cupping een fenomeen waar weinig bandenspecialisten een oplossing voor hebben.Heb het probleem gehad bij een Rover 200 met MG onderstel waarbij de achteras goed was in te stellen. De eerste set Dunlop's reden perfect. De tweede set Dunlop's ( ander type als eerste) na 10.000 km cupping. In overleg met de bandenleveranciers allerlei instellingen geprobeerd, geen succes. Dunlops vervangen door Michelins en probleem was verholpen. Quote
Flex Posted June 1, 2013 Author Posted June 1, 2013 Update: banden vervangen en in de pica is het weer uitzonderlijk stil. Er werd me overigens verteld dat het absoluut niet aan de verlaging kon liggen aangezien er meer picanto rijders zijn met hetzelfde probleem qua band(vredenstein) Wie rijd hier met vredenstein banden onder zijn pica? Quote
Xling Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 In 3 jaar tijd 25.000 km gereden en het laatste half jaar cuppen opgemerkt wat wel steeds erger wordt tot erg storend nu. Originele Hankook banden 14 inch. Profiel goed genoeg maar denk toch aan wisselen achterbanden want deze ergernis wordt steeds erger, maar welk merk? Altijd bandenspanning 2,1/2,3 gehouden en regelmatig gecontroleerd. Zag hier iemand met 2,5 op alle vier de banden. Zou het "cup" (kut ) geluid dan minder zijn? Quote
bama67 Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Kan het hier niet mee te maken kunnen hebben? http://www.kiaclub.nl/topic/16423-terughalen-picanto-voor-vervangen-achteras/ Bij mijn Picanto (april 2012) wordt begin mei de achteras vervangen. (garantie ) Quote
Creative Name Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Uitlijnen is inderdaad uitgevoerd, nadeel van de pica(en vele huidige kleine auto's) is dat ze een onbelaste lichte achteras hebben waarbij weinig afgesteld kan worden, wielvlucht(camber) en toespoor zijn bijvoorbeeld niet aan te passen . Ik ben voornamelijk benieuwd of de niet verlaagde uitvoeringen hier er ook last van hebben(met fabrieksvelgen/banden) Ps: kennen wij elkaar niet via de citybugclub? (Jij reed toen volgens mij een zwarte aygo "full options" ) Stonden alle 4 de wielen wel op de 0 stand na uitlijnen of zat er een afwijking op de achterwielen die niet af te stellen viel? 1 Quote
Murcielaygo Posted January 29, 2017 Posted January 29, 2017 Ik rij op fabriekswielen, onverlaagd en heb hier geen last van. Hier moet ik enkele jaren later toch op terugkomen: mijn Picanto is afgelopen woensdag naar de garage geweest voor de 120.000km-beurt en ik werd gebeld dat mijn achterwielen gecupt waren.Ik rij momenteel op Yokohama W-Drive om 14" fabriekswielen, zoals Kia ze zelf levert en deze banden zijn nu 25.000km oud.Normaal doe ik 40.000km met een set en omdat de veiligheid niet in het geding is, de banden nog 4,6mm profiel hebben en ik meer kilometers maak vanwege mijn nieuwe baan heb ik besloten ze "op" te rijden.Dan de radio maar wat harder Quote
De Goede Rijder Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 Het cuppen en overmatig slijten van achterbanden bij de KIA Picanto wordt veroorzaakt door teveel toespoor van de achteras. Om de rechtuitstabiliteit te verbeteren heeft KIA de achteras iets naar voren gebogen waardoor de achterwielen aan de voorzijde wat naar binnen staan. Met name bij sommige modellen uit 2012 is dat niet goed gebeurd. Zelf heb ik 2 Picantos gehad met dit probleem. Bij de eerste werd de achteras zonder problemen vervangen. De problemen waren verholpen en direct merkbaar in een beter rijgedrag en normale bandenslijtage. Bij mijn laatste Picanto doet mijn dealer moeilijk. Allerlei vage excuses: dit was normaal bij kleine auto's, slecht merk banden, verkeerd uitgelijnd en bandendruk en rijstijl niet goed. Onzin natuurlijk. Slechte banden worden niet meer gemaakt want er is een E keurmerk (bovendien waren het de originele) en uitlijnen is niet eens mogelijk bij achterbanden. Ik rij bijzonder rustig en de bandendruk word regelmatig gecontroleerd. Dat blijkt uit mijn andere auto, een Peugeot 108 waar ik 80.000 km met een set achterbanden rij. Resumerend: het is dus een fabricagefout want KIA heeft dat door reparatie onder garantie bij mijn eerste Picanto al toegegeven. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.