bigwade Geplaatst 22 Juni, 2013 Geplaatst 22 Juni, 2013 Van Harte, dit was je 500e post U is een veelrijder, leuk ! Quote
Jordan Geplaatst 22 Juni, 2013 Geplaatst 22 Juni, 2013 Haha ik had het niet eens in de gaten. Heb ik nu ook iets gewonnen? Quote
Jordan Geplaatst 22 Juni, 2013 Geplaatst 22 Juni, 2013 eeuwige roem ! Om even on topic te blijven, 2 jaar extra garantie was leuker geweest haha. Ben wel blij met mijn 'senior' status. Op naar de volgende 500 2 Quote
Creative Name Geplaatst 22 Juni, 2013 Geplaatst 22 Juni, 2013 Kia kan je garantie in principe niet afwijzen, mits je auto bij een BOVAG garage met Kia gespecificeerde OEM onderdelen onderhouden is, uiteraard volgens voorgeschreven onderhoudsschema. Probleem is alleen hoe je dat gaat bewijzen, het is lastig vast te leggen of bijvoorbeeld iets stoms als de correcte aanhaalmomenten zijn gebruikt (dus afwijzing garantieclaim). Op het kentekenbewijs staat trouwens toch dat het een ingevoerde auto is? Quote
Jordan Geplaatst 22 Juni, 2013 Geplaatst 22 Juni, 2013 Op het kentekenbewijs staat trouwens toch dat het een ingevoerde auto is? Dat staat er alleen op vermeld als de auto al een kenteken gehad heeft. De auto heeft hier in NL pas voor het eerst een kenteken gekregen. Als Kia onder de garantie uit wil komen zijn er altijd wel excuses te verzinnen waarom iets niet onder garantie valt, zoals slijtagegevoelige onderdelen. Afhankelijk van je dealer kan (let op kan) het een gevecht worden om je recht te halen. Quote
Creative Name Geplaatst 22 Juni, 2013 Geplaatst 22 Juni, 2013 Dat gevecht heb je als wél NL Kia rijder net zo goed denk ik, de gouden tijden zijn voorbij voor de autobedrijven... Quote
Jordan Geplaatst 22 Juni, 2013 Geplaatst 22 Juni, 2013 Dat gevecht heb je als wél NL Kia rijder net zo goed denk ik, de gouden tijden zijn voorbij voor de autobedrijven... Ben er ook bang voor CN. Je leest hier helaas te vaak dat Kia-rijders kunnen fluiten naar de garantie. Ik hoop het nooit te hoeven maar dat gevecht wil ik dan wel aan gaan. DANOONTJE POWERRRR Quote
bigwade Geplaatst 22 Juni, 2013 Geplaatst 22 Juni, 2013 Garantie en import blijven nog een discussie punt. KiaMNL verschuilt zich achter automatiserings-systemen en heeft er eigenlijk geen zin in, waarom zouden ze ook, is een relevante vraag. Vanwege de EU regel terreur ? Auto is toch elders/ander land ingekocht ? Vaak met een behoorlijke korting.. We hebben het er hier eerder over gehad. Google eens op kiaclub.nl+import of importauto en je vind meer. Quote
Jordan Geplaatst 22 Juni, 2013 Geplaatst 22 Juni, 2013 Ik weet het BW. Die discussie is vaker voorbij gekomen. Schijnt zelfs nog erger te kunnen. Niet alleen je garantie kan problemen geven maar ook eventuele vrijstelling van BPM of motorrijtuigenbelasting als de import van je Kia niet op de juiste manier gebeurt. Dit blijft een eindeloze discussie en het zou wel fijn zijn als er een keer duidelijkheid zou komen vanuit Kia NL. Quote
betominice Geplaatst 23 Juni, 2013 Geplaatst 23 Juni, 2013 Dit is me tweede Ceed en heb eigenlijk nog geen garantie problemen ondervonden eigenlijk helemaal geen gebruik van gemaakt problemen zullen er altijd blijven helaas maandag ochtendproductie. De enigste garantie aanspraak die ik heb gemaakt zijn me automatten zelfs die heb ik volledig vergoed gekregen . Met verenigd Europa vind ik het wel jammer dat kia hier een standpunt inneemt maar laten we het Brussel regelen die krijgen alles voor elkaar krijgen zelfs Rutte nog op zijn knieen 1 Quote
Maotan Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Ik had vorig jaar ook het idee om een grijze import auto te kopen. Was slechts een paar duizend euro goedkoper, maar wel meteen leverbaar. Heb Kia Nederland gebeld en iemand uit mijn vriendenkring die expert is bij overheid over zgn. grijze import en vervalsing. 1) Als jou auto zeg maar het beroemde CE label heeft betekend dit volgen Europese wetgeving dat men VERPLICHT is de auto of de goederen te leveren met een gebruiksaanwijzing cq. Documentatie in de landstaal. Hierop kan jij je leverancier op aanspreken. De Economische Controle dienst kan een boete opleggen van maximaal 30.000 Euro, omdat het hier om een economisch delict valt. (Concurrentie vervalsing om het maar even simpel uit te leggen) 2) Kia Nederland wist mij uit te leggen dat alleen auto's die via hun zijn geimporteerd voldoen aan de millieu eisen en zodoende eventueel nog vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Bij aanmelding kenteken moeten deze documenten worden getoond of type goedkeur. Waarschijnlijk zal jou auto niet afwijken van een Nederlands geleverde auto maar je mist dat stukje papier. De douanne en wegenbelasting zal bij grijze import de auto gewoon belasting vrij laten echter als men daadwerkelijk na gaat in een later stadium of die papieren wel aanwezig zijn en die ontbreken kan je een behoorlijke boete verwachten wegens ontduiking wegenbelasting. 3) De beroemde 7 jaar garantie geld ALLEEN als de auto ook als zodanig door Kia is reregistreerd. Dit gaat om een registratie bij Kia Europa. Via chassisnummer van de auto is dit op te vragen bij Kia. Je moet je voorstellen dat Kia voor iedere verkochte auto een soort spaarpotje reserveerd voor eventuele garantie. In sommige landen in de wereld wordt deze garantie door de Importeur of handelaar afgekocht dat beteknd zoveel als dat hij niet bij eventuele garantie dit kan claimen bij Kia, maar dit risico uit eigen zak gaat betalen. In mijn aangeboden geval kwam de auto uit Roemenie, de handelaar (Santing) belette mij het chassis nummer op te zoeken op de auto. Overigens is het zo dat jou auto niet uit Belgie hoeft te komen vanwege de franstalige documentatie maar uit Roemenie aangezien daar meer franstalig is dan engelstalig en in Roemenie de meeste officiele internationale documenten in het frans is. Mijn dealer (officiele Kia dealer) kende Santing (zit hier in de regio) en verkrijgt deze auto's uit een soort ruilhandel. Duurdere 2 hands lease auto's gaan naar Roemenie en de auto trailers laten ze dan met retourvracht in dit geval Kia Rio's naar nederland terug komen. Santing doet dit met wat andere autohandelaren in nederland. Bezint eer ge begint, 1 telefoontje naar Kia Nederland had een groot deel van je vragen kunnen beantwoorden, verder heb ik het geluk dat een van de grijze auto importeurs hier vlak bij zitten en ik zelf ruim 20 jaar in de export zit en iets weet van regelgeving en ook weet waar mijn info vandaan te halen en te checken. 3 Quote
Huizebakker Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Dan neem ik ook aan dat ze niet geadverteerd hebben met 7 jaar garantie en wegenbelastingvrij?! Quote
Jordan Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Tegen wie heb je het Huizenbakker? De mijne komt namelijk bij Santing vandaan... Quote
Huizebakker Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Tegen wie heb je het Huizenbakker? De mijne komt namelijk bij Santing vandaan... Ik reageer op het feit dat degene die zo'n grijs import auto hebben gekocht geen 7 jaar garantie hebben en blijkbaar het risico lopen op een boete en terugvordering van de fiscus. (Volgens Maotan) Ik ga er dan van uit dat Santing en soortgelijke bedrijven ook niet geadverteerd hebben met deze opties. (garantie en wegenbelastingvrij) Hebben zij dit wel aangeboden bij deze grijs import auto's en heeft Maotan gelijk, dan is dat niet helemaal koosjer. Quote
Jordan Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Oh zo. Laat ik zo zeggen. Er is niet zwart op wit geadverteerd met 7 jaar garantie maar wel met het feit dat de auto wegenbelastingvrij is. Dat stond tenminste op hun site. Ze hadden er op dat moment 3 nieuwe Rio's staan. Quote
Maotan Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Klopt Santing in Vaasen bieden die Kia's aan ze hebben 1 model en destijds in het zwart. Als je door vraagt bij Santing over garantie werden ze nogal geirriteerd, dat gaf mijn eerste twijffel toen ik daar was. Deze auto's komen uit Roemenie. Hou er ook rekening mee dat de uitvoering net even anders kan zijn bijvoorbeeld dat die modellen niet standaard geleverd worden/werden met het beruchte VSM pakket. Auto's worden vaak gemaakt voor bepaalde markten en markt wensen ook al zijn de modellen/typen ogenschijnlijk hetzelfde. Voor Roemenie gelden geen strikte emissie waarden en dat betekend bijvoorbeeld dat net dat ene filtertje er niet inzit, en daar door niet de nederlandse emissie waarden niet haalt om belasting vrij te rijden. Door het ontbreken van bepaalde kleine zaken kan KIA de auto ook wat goedkoper aanbieden en als de markt er niet om vraagt waarom zo duur maken. Dit zou ook wel eens het luttele prijsverschil kunnen zijn tussen een door een Kia Nederland geleverde auto en de grijze Import auto. Santing mag rustig deze auto's leveren in Nederland immers Roemenie is een EU land, en daar geld vrijhandels verkeer voor personen en goederen. Het geld moet ergens vandaan komen en zie hier de reden waarom Santing een paar kwartjes goedkoper kan leveren. Overigens heeft Santing (er zijn er meerdere die onder deze familie naam handelen in Auto's in dacht 3 verschillende broers) een zeer discutable reputatie. IK zou overigens niet weten of het deze Santing betreft, maar oudere Apeldoorners 70+ weten dat je geen auto bij Santing moet halen. Quote
Jordan Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Ik heb die verhalen over Santing ook gehoord. Alleen pas toen ik de auto al gekocht had . De mijne is in 2012 op kenteken gezet dus weet niet of het van diezelfde lichting is. Alleen heb ik geen Franse boekjes maar Italiaanse boekjes en ook een stempel van een Italiaanse dealer. Kan dus niet met Zekerheid zeggen dat deze ook uit Roemenië komt. Ik was dringend op zoek naar een nieuwe auto (oude was economisch Total loss) en Santing had 3 van deze staan. Ik wist helemaal niets de afspraken af omtrent wegenbelasting. Hij adverteerde met wegenbelasting vrij op hun site en heb verder niet naar de garantie gevraagd. Ik heb er tot nu toe nooit gebruik van hoeven te maken en hoop het ook nooit te hoeven. Quote
Smart Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Kijk, de discussie wordt interessanter en informatiever. Nemen we mee als KCG. 1 Quote
Jordan Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Ik heb trouwens de 1.1 CRDI Comfort uitvoering met standaard middenarmsteun en VSM pakket 1 Quote
Smart Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Ik heb trouwens de 1.1 CRDI Comfort uitvoering met standaard middenarmsteun en VSM pakket Je hoeft niet meteen iedereen jaloers te maken....hahaha! Quote
boppe Geplaatst 1 Juli, 2013 Topic Starter Geplaatst 1 Juli, 2013 Voor wat mijn auto betreft zou er geen problemen met de garantie zijn (zie onderstaande bevestiging van Kia NL). Ik vroeg me af of er hier leden zijn uit het Franstalige gedeelte van België die belang hebben bij een Fanstalige instructieboekje. Nu ik dit zo intik, lezen die natuurlijk geen NL forums maar Franstalige... Digitaal heb ik hem al binnen. Is het onderhoudsboekje (met de stempels) ook in het NL te krijgen? Ook dat is voor mij abracadabra... Geachte heer, Genoemd chassisnummer is van origine afkomstig uit België. De eerste toelating voor garantie aldaar is 17 februari 2012. Vanaf die datum is de fabrieksgarantie van 7 jaar geldig, die inmiddels 16 maanden loopt. Ook in Nederland geldt de garantie. Met vriendelijke groet / Kind regards, KIA LOGO Raimon van Beurden Co-ordinator AfterSales Kia Motors Nederland B.V.De Corridor 25, 3621ZA, Breukelen, NetherlandsT +31 346 753 803 F +31 346 753 896 Quote
Jordan Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 Je hoeft niet meteen iedereen jaloers te maken....hahaha! Is ook niet de bedoeling hoor. Dan heb ik liever een "goede" Rio ipv die armsteun. Ben best wel huiverig om Kia te contacteren. Toch wel huiverig voor het antwoord dat ik kan krijgen en wat de consequenties zouden zijn. Quote
Toshi Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 ok, misschien heb je hier wat aan: ik heb mijn rio in frankrijk nieuw gekocht i.v.m. leverbaarheid en heb totaal geen problemen en gewoon garantie. ik heb de auto nieuw bij een officiele franse kia dealer gekocht. ik heb de auto hier bij een officiele kia dealer laten inschrijven ik heb bij deze zelfde kia dealer onderhoud laten uitvoeren en een keertje garantie geclaimed (verwarmingsklepje). het enige echte verschil, m.u.v. de documentatie, is de europese pech hulp. je moet dan een frans nummer draaien en mag/kan geen gebruik maken van het nederlandse nummer. wordt wel in nederland geholpen natuurlijk en dit was me allemaal vooraf door kia NL, kia FR en de nederlandse dealer en franse dealer verteld. hoe het met oudere modellen gaat weet ik niet, maar ik waar de auto oorspronkelijk vandaan komt is belangrijk. dat had Kia NL mij ook verteld. Quote
Jordan Geplaatst 1 Juli, 2013 Geplaatst 1 Juli, 2013 @Toshi Dat is juist het probleem. Ik weet niet waar mijn Rio oorspronkelijk vandaan komt. Ik weet alleen waar hij voor bestemd was, Italië. Ik heb hem in NL gekocht bij een niet-dealer. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.