Rookbom Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Het zal vast wel ergens te vinden zijn hier op het forum, maar via de zoekfunctie kom ik niet verder. Welke olie kan ik het beste gebruiken? Ik weet al dat ik het beste 5W30 kan gebruiken, maar welke? Mijn ervaring met Kia motoren is niet goed genoeg om in te kunnen schatten of ik top olie moet nemen. Volstaat de instap kwaliteit van Castrol bijvoorbeeld? We maken vooral kilometers binnen de bebouwde kom en een beetje daarbuiten, weinig snelweg. Quote
bigwade Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Carlube 5W40 van de Makro. Je kunt het ook elders krijgen. Vol syntheet en kost geen drol. Gebruik het al 10 jaar. Quote
Crum Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 er hoeft niet perse een top olie in, het kan dan wel misschien wat beter zijn om regelmatig te verversen. 1 Quote
bigwade Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 er hoeft niet perse een top olie in, het kan dan wel misschien wat beter zijn om regelmatig te verversen. Dat bedoel ik, vandaar mijn suggestie. Voor de kortere stadsritjes lijkt mij een vol synthetische olie wel handig. Als de prijs dan aardig is, is dat meegenomen en kan die Pica nog minstens 10 jaar mee Quote
Jack_z Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 lees ook dat de motorolie van de Action ook niet slecht is heur Quote
Rookbom Posted April 2, 2014 Author Posted April 2, 2014 Bedankt voor de tips! Ik zag net dat onze garage er ook 5W40 heeft in geknikkerd de laatste keer. Zij gebruiken altijd Castrol en aan het thema van het kaartje te zien is het de GTX. (Instap.) (Sinds ik weet hoe simpel een oliewissel is doe ik het mooi zelf!) Misschien ga ik nu te ver...maar maakt A1 of A3 nog wat uit? A3 is altijd veilig, maar A1 schijnt zuiniger te zijn. NOG zuiniger. Quote
bigwade Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 W.B. verbruik; Daar merk je in de stad/dorp niks van Als het maar synthetisch is, dat smeert ook koud ! Action olie is ook een idee. Meer dan 9 eurootjes de liter hoeft het niet te kosten en zoals Crum zegt; iets eerder verversen kan ook helpen http://www.letssmile.nl/Carlube-Triple-R-5w40-fully-Synthetic,-motor-olie 1 Quote
Rookbom Posted April 2, 2014 Author Posted April 2, 2014 W.B. verbruik; Daar merk je in de stad/dorp niks van Als het maar synthetisch is, dat smeert ook koud ! Action olie is ook een idee. Meer dan 9 eurootjes de liter hoeft het niet te kosten en zoals Crum zegt; iets eerder verversen kan ook helpen http://www.letssmile.nl/Carlube-Triple-R-5w40-fully-Synthetic,-motor-olie Ik zat even op eBay te speuren en daar kan ik Castrol Magnatec 5W40 C3 krijgen voor 6 euro per liter, of goedkoper (5,40) als ik bijvoorbeeld meteen 6 liter afneem. (Duitsland, + € 11,50 verzendkosten / 6 = nog steeds slechts ca. 7,32 euro per liter.) Voor de Picanto wordt echter A3 voorgeschreven. C3 schijnt vrijwel overal in te kunnen. Klopt dat? C3 voldoet ook aan A3/B3/B4, maar is meer geschikt voor katalysatoren, etc. http://www.tribolex.nl/acea.html Ik ben weer eens bezig met teveel info verzamelen denk ik. Quote
bigwade Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Maakt echt niet uit voor een 10 jaar oude auto of zelfs een 2 jaar oude auto, als het maar vet is Goedkope olie linkjes zijn natuurlijk altijd welkom 1 Quote
Rookbom Posted April 2, 2014 Author Posted April 2, 2014 Maakt echt niet uit voor een 10 jaar oude auto of zelfs een 2 jaar oude auto, als het maar vet is Goedkope olie linkjes zijn natuurlijk altijd welkom Goed nieuws! Dank je. Als je op eBay binnen 'Eurose unie' zoekt met de term '5w40 A3' kom je diverse advertenties tegen met een plaatje met een rode balk onderin. Daarin staat 'Autoteile-EN'. De verkoper heet 'reifenexpress100' en heeft 100% positieve feedback over momenteel 48.920 transacties. Dat is dus met recht een zogeheten eBay topverkoper en dus veilig. Een link plaatsen heeft niet zoveel zin, want die is al snel ongeldig. eBay is nogal vluchtig. Ik doe trouwens heel veel met eBay. Meer dan 100 kleine en grote dingen gekocht en ik kan me geen slechte ervaring herinneren. Quote
bigwade Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Deze meneer heeft gewoon een shop http://stores.ebay.nl/Autoteile-EN?_trksid=p2047675.l2563 en die blijft, dus dit soort linkjes werken gewoon. Mag hier ook als tip naar anderen hoor. Eigen shop promoten doe je maar elders haha !. Ja ik ben ook een grote eBay fan. Geleerd van Xtra40 Was vroeger wat ongeduldig, nu glijdt regelmatig wat door de bus, voor weinig Quote
Rookbom Posted April 2, 2014 Author Posted April 2, 2014 Deze meneer heeft gewoon een shop http://stores.ebay.nl/Autoteile-EN?_trksid=p2047675.l2563 en die blijft, dus dit soort linkjes werken gewoon. Mag hier ook als tip naar anderen hoor. Eigen shop promoten doe je maar elders haha !. Ja ik ben ook een grote eBay fan. Geleerd van Xtra40 Was vroeger wat ongeduldig, nu glijdt regelmatig wat door de bus, voor weinig Goed idee om de shop op te zoeken. Wist niet of je bekend was met eBay, vandaar mijn Jip en Janneke uitleg. Bedankt voor het meedenken! Quote
Recommended Posts