Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Beste vrienden,

Mijn 2012 Kia Rio heeft er 57.000km erop zitten. Hiervan is ruim 90% van de kilometers is snelweg geweest waarvan er af en toe in de file gestaan wordt.

Ik kreeg ineens een schurend geluidje in de auto en gelukkig kon de dealer er gelijk naar kijken. Blijken de achterblokken, achterschijven, voorblokken helemaal versleten te zijn. En de voorschijven zullen er ook aan komen.

Is dit een beetje normaal?

En hebben deze auto's geen sensoren die aangeven dat de boel aan z'n limiet zit? Ik vind het een beetje raar dat ik eerst schurende geluiden moet gaan horen.

Graag jullie mening.

Posted

Ivnd het wel een beetje snel als je inderdaad geen vele remmer bent  maar niet geheel verkeerd biijna 60000 km

het gillen van de remmen is ook meteen een beveiliging i.p.v sensoren dat zie je eigenlijk alleen maar op de dure modelen 

maar er zit een metale plaatje op de remblokken gemaakt en als de blokken bijna op zijn raakt tijdens het remmen dat plaatje de remschijf en geeft dan een gillend/schuurend geluid 

Posted

klopt en als het goed is doet hij dit voordat de voeringen helemaal op zijn, dus nieuwe schijven lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk bij 60 K en voornamelijk snelweg.

Posted

bedankt voor de reacties.. wat ik wel raar vind, is dat de blokken en remmen kennelijk tegelijk op zijn. ik dacht altijd dat de schijven veel langer meegingen...

maar gezien de bedragen, denk ik dat ik de boel zelf ga vervangen,

Posted

dat de schijven al versleten zijn vind ik ook heel erg raar 

ik zou even de maten of navragen of zelf even meten want tussen echt versleten zijn en zeggen dat ze zijn versleten zit nog wel eens een dikke leugen 

Posted

Zelf vervangen is goed zelf te doen als je beetje handig bent, achter heb je wel terugdraai gereedschap nodig om de zuiger terug te stellen.

• Like 1
Posted

ik snap dat je het zelf wil doen 900 euro voor wat remschijven en blokken is wel beetje erg aan de prijs daar koop je bijna een nieuwe rio voor  :wink:  :wink:

• Like 2
Posted

ik weet ff niet wat ik moet doen. ik ben best bereid blokken te gaan vervangen na 60.000km. maar dat de blokken en schijven er tegelijk aan gaan dat snap ik niet.

het enige wat ik me kan bedenken is dat de remschijf achter is beschadigd doordat de blokken op zijn. er zit namelijk op 1 schijf flinke groffe brede groeven. op die plekken is de schijf dus ook niet glad. voelt net als schuurpapier

Posted

ja dat is aan jou zelf voor mij zou het geen punt zijn zelf schijven en blokken te vervangen het is tenslotte miijn werk

maar ik kan niet zien in hoeverre jij it zelf aandurft

echt heel erg moeilijk is het natuurlijk niet maar je moet wel weten wat je doet en als je het zelf doet heb je ook geen garantie 

Posted

heb ik dan geen garantie op de auto als ik slijtage artikelen zelf vervang?

anyway, het is niet mijn beroep maar heb al 2 keer van mijn hobby mercedessen (waar trouwens de achterschijven ruim 150.000km meegaan, en dat voor een auto van 1500kg) rondom alles vervangen....(en niet omdat ze versleten waren)

maar goed, mijn eerste doel is om toch te achterhalen of het normaal is dat schijven net zo hard slijten als blokken.

Posted

tegenwoordig slijten schijven inderdaad sneller of net zo snel als de remblokken (zeker bij mercedes  :wink:  :wink:  en dat durf ik te zeggen zonder mijn merk af te vallen )

maar dan nog ik rij alleen maar korte stukjes veel remmen en zo en mijn blokken zijn nog als nieuw 

en je bent uiteraard niet de gehele garantie van je auto kwijt maar de garantie van je remmen wel (niet dat je die ooit heb gehad is een slijt deel vandaar )

dus die kun je gerust zelf vervangen ff shoppen voor het goedkoopste adres en je spaart je en hele hoop geld uit dat dan weer wel

Posted

Vooral raar idd dat ze ook aangeven dat de achterschijven aan vervanging toe zijn. Kan me alleen voorstellen dat dit komt doordat er flinke groeven in zitten door het schuren van 't ijzeren plaatje. De remmen achter doen eigenlijk vrij weinig in vergelijking met voor..dus dat snap ik niet helemaal.

Remmen zou ik inderdaad ook zelf doen. Lijkt mij een momentje om ff lekker te shoppen op eBay :). Ik zou eens kijken, wellicht (als je toch alles los hebt) loont 't zich voor een paar tientjes meer om gewoon alles te doen. Als je toch bezig bent.....

Posted

trouwens. jullie zijn top :wink:

p.s. mijn mercedessen zijn uit 1985 en 1986... nee, het zijn geen diesels.. alleen mijn Kia is een diesel...

Posted

gefeliciteerd! maar hoe komt het dat de schijven van mijn w124 wel meer dan een ton meegaan en die nieuwe dingen zoveel minder? is dit omdat ze tegenwoordig zachter zijn en daardoor beter remmen?

Posted

Ik vind 60k eerlijk gezegd niks raars aan. Vaak heerst het misverstand dat alleen op de snelweg rijden minder slijtage veroorzaakt dan alleen in de stad rijden maar niks is minder waar, juist op de snelweg slijten je remmen behoorlijk, zeker als je beetje van doorrijden houdt. 

En laat je remmen gewoon maken door iemand die weet wat hij doet, dat is geen onderdeel waar je als leek aan moet gaan zitten sleutelen. Veiliger voor jou én je mede weggebruikers. 

• Like 1
Posted

Volgens mij slijten schijven tegenwoordig harder doordat ze idd zachter zijn.

En dat schijnt te worden geholpen door de blokken die geen asbest meer (mogen) bevatten.

Posted

klopt helemaal wat je zegt  Murcielaygo blokken worden harder en schijven zachter remt harder en het piept zachter maar slijt als een gek

Posted

even een paar dingen. ik ben geen monteur maar heb een aantal hobby auto's waarvan ik al verschillende klussen samen, of met clubleden gedaan heb. waaronder een paar keer de remblokken en schijven. ik geloof niet dat het bij onze kia's veel anders zal zijn dan mijn oude mercedessen. ik denk zelfs iets makkelijker omdat de Rio niet 30 jaar oud is waarvan de boel veel minder vastgeroest zal zijn en ook omdat er geen remsensoren worden gebruikt. Het zal je verbazen, ik heb toch de voorkeur heb dat de dealer dit doet.

daarnaast geloof ik alles wat hier geroepen is over snellere slijtage van schijven tegenwoordig (ook dat het snelweg rijden niets hoeft te zeggen) maar weiger te geloven dat een setje remblokken net zo lang meegaan als een setje remschijven. zelfs kia heeft een filmpje dat de remschijven zeker 1 keer in hun leven vervangen zullen worden. http://www.kia.com/nl/kia-rijders/onderhoud/remmen/ en misschien nog het meest overtuigende voor mij is dat niemand hier zich heeft gemeld dat hij/zij ook rondom al alles heeft moeten vervangen bij rond de 60.000km. zelfs mijn originele banden hebben +6mm profiel.

En ik heb vanavond de wielen eraf gehaald en de voorschijven zijn veel meer ingesleten dan de achterschijven.Maar ik denk nu te weten wat er aan de hand is. Een van de achterschijven is kapot gegaan doordat de remblok "op" is. Je ziet en voelt hele brede grove groeven, net als schuurpapier. En ik denk ook te weten hoe dit komt. 

Een dikke maand geleden dacht ik ook al wat te horen. Ik ben gelijk naar de dealer gegaan en die heeft ernaar gekeken met een zaklampje en gaf mij aan dat dit komt door het schuren van de remblok tegen het roestrandje van de schijf is en niets is waar je je zorgen over hoeft te maken. Dit was een bekende Kia kwaal. Ik denk nu dat dit dus de akoestische waarschuwing was.

Dat wordt een stevig gesprek morgen....... 

Posted

Ik vind 60k eerlijk gezegd niks raars aan. Vaak heerst het misverstand dat alleen op de snelweg rijden minder slijtage veroorzaakt dan alleen in de stad rijden maar niks is minder waar, juist op de snelweg slijten je remmen behoorlijk, zeker als je beetje van doorrijden houdt. 

En laat je remmen gewoon maken door iemand die weet wat hij doet, dat is geen onderdeel waar je als leek aan moet gaan zitten sleutelen. Veiliger voor jou én je mede weggebruikers. 

doorrijden met een 3 cilinder?

Posted

Mijn Rio diesel heeft nu 108.000 km op de teller staan en mijn blokken en schijven zijn totaal nog niet versleten. Gisteren nog bij mijn garage geweest voor uitlijnen, airco-beurtje en de zomerbandjes er onder laten schroeven. Die heeft niks over slijtage aan de remmen vermeld. Heb ook geen rare geluiden bij het remmen dus geen reden om aan te nemen dat ze versleten zouden zijn.

Posted

doorrijden met een 3 cilinder?

Het zal je verbazen maar die 3 cilinder is vlot weg en op de snelweg rijdt hij aardig door.

Posted

en dan nog: ik weet ook wel dat mijn dieseltje niet slecht oppikt, maar wat wil je nu precies zeggen? dat het aan mijn rijstijl zou kunnen liggen? geloof me: dat mag je uitsluiten. ik ben een van de weinige met een gemiddelde (inclusief de kindjes eerst naar school brengen in de ochtend) van ruim 1-op-22 en dat krijg je niet voor elkaar met een rijstijl waarbij je bij 60.000km alles hebt opgereden.

ik heb deze auto niet gekocht om lekker door te rijden maar om zuinig te kunnen rijden. anders had ik wel de 1.4 gehaald.... ben wel blij dat ik dat niet gedaan heb anders had ik al bij 20.000km de boel moeten gaan vervangen :wink: