Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Venga World Cup Edition 2014

Aanbevolen Berichten

Gast GreyGriffin
Geplaatst

Kia Venga World Cup Edition 2014

Toen ik na een lang denkproces eindelijk wist welke nieuwe auto mijn huidige voertuig zou moeten opvolgen, ben ik vorige week naar de Kia-dealer gestapt. Het moest een Venga met een automaat worden (Executive Line) en de actie dat daar tijdelijk navi en achteruitrij-camera bijhoren liep nog steeds.

Ik heb twee keer eerder in mijn leven een Kia gehad en de ervaringen met die auto's staan in schril contrast met elkaar. De ene was ronduit fantastisch en de andere puur slecht. Mijn zilverkleurige Cee'd 2.0 automaat (van de eerste generatie) was zonder overdrijving de auto die op nummer één is komen te staan op mijn lijstje "de lekkerst rijdende wagen die ik ooit heb bezeten".

Helemaal op de onderste plek staat de Picanto van het vorige model. Want Pica's hadden in die tijd nog wel eens last van een trilprobleem in de motor, waardoor je bij snelheden tussen de 60 en de 80 kilometer per uur achter je stuur akelig zat te beven en te schudden. Dit probleem was bij Kia Nederland bekend, maar er kon niets aan worden gedaan. Nou lekker dan, klant boos en ontevreden naar een Frans merk overgestapt.

Toch zat ik afgelopen zaterdag bij de Kia-dealer om naar een Venga automaat te informeren. In de hoop dat die auto net zo subliem zal rijden als mijn Cee'd 2.0 en in de wetenschap dat de Venga al vier jaar op de markt is, dus vrij van kinderziektes zou moeten zijn.

Ik had al bijna besloten dat het een Venga 1.6 automaat Executive Line zou gaan worden, toen de verkoper plotseling riep: "Wil je voor 500 euro het glazen panorama-dak erbij?" Nou, dat wilde de aspirant-koper wel! Vanwege het WK in Brazilië is er tijdelijk een World Cup Edition op de markt, die ik een beetje oneerbiedig een Executive Line met een glazen dak voor 500 euro zal noemen. "Waar staat-ie?" riep ik meteen enthousiast de showroom rondspeurend.

Het antwoord luidde: "Nergens". Huh??? Het WK is toch aan de gang? De verkoper moest een beetje teleurgesteld toegeven dat er bij het uitleveren van de voor Nederland bestemde exemplaren Venga World Cup Edition een vertraging was opgetreden. Er staat geen enkel voorbeeld van deze gelimiteerde editie bij de dealers, ze kunnen hem dus alleen 'vanuit de computer' verkopen. Er wordt dan ook in de Nederlandse advertentie-campagnes van Kia nergens iets gezegd over deze Venga World Cup Edition. Wel een beetje sneu voor een hoofdsponsor van het WK.

Nou ja, om het verhaal niet verder te laten uitgroeien: het is de World Cup Edition geworden, met als extra de LED-slingertjes in de koplampen. Voorlopig nog even geen lichtmetalen velgen, want ik had mijn maximum uit te geven bedrag inmiddels toch al iets overschreden. De prognose luidt: aankomst in Nederland in de laatste week van juli of in de eerste week van augustus. Ik ben ongeduldig dagen aan het afstrepen op mijn kalender!

(wordt vervolgd als er nieuws is)

Gast GreyGriffin
Geplaatst

Een kleine aanvulling: In Duitsland zijn de Kia-dealers kennelijk op tijd voorzien van Venga's World Cup Edition, want daar wordt er WEL mee geadverteerd. Conclusie: Duitsland is een belangrijkere afzetmarkt dan Nederland...

AdDuits.jpg

Gast Warmentuuter
Geplaatst

goede keuze. Je gaat gerust genieten van de venga.

Dat doe ik iedere dag.

Nu maar hopen dat NL wint vanavond.

Geplaatst

Geweldig mooi verhaal heer GreyGriffin, zoals vanouds mag ik wel zeggen. Je wachten zal beloond worden. Mooie auto overigens.....:wink:

• 2 weken later...
Geplaatst

Die achteruit rijcamera. Daar heb ik zo veel plezier van naast die heerlijke hoge instap en fantastische stoelen!

Gast GreyGriffin
Geplaatst

@robquatr: Goed om te lezen dat de Venga je bevalt. De hoge instap was voor mij ook één van de pluspunten bij het kiezen van een nieuwe auto. Kun je me iets vertellen over de 1.6-motor in de praktijk? Ik lees daarover in tests altijd heel verschillende verhalen, maar jij bent een echte ervaringsdeskundige. 

Geplaatst

De 1.6 loopt wat rauwer dan de 1.4, maar je hebt geen keus met een automaat.

Verwacht geen 1:17 hè :wink:

Gast GreyGriffin
Geplaatst

@Vengafan: Vooral het element 'snel' spreekt me aan.

@bigwade: Met een gezonde dorst (1:12) had ik al een beetje rekening gehouden.

Ik probeer trouwens uit te vinden of Kia Motors de 4-traps automatische transmissies zelf bouwt dan wel ergens inkoopt. Het nodige rondneuzen bij Google heeft alleen opgeleverd dat de 6-traps automaat bij Kia in eigen huis is ontworpen. Weet iemand de herkomst van de four-speed automatic zoals die in de Venga zit?

Geplaatst

Zal een stok-oud Mazda dingetje zijn.

Jammer dat ze dat niet moderniseren.

Ik begrijp sowieso niet dat ze niks met de Venga (op 1 na beste auto in DE in die klasse) doen hier.

Beetje bijverkoop lijkt het wel...

Gast GreyGriffin
Geplaatst

Ja, jammer dat Kia (nog) geen mooie dual-clutch-bak in de Venga schuift. Hoewel ik goede herinneringen heb aan de 'ouderwetse' viertraps automaat van mijn Cee'd (eerste generatie). Die deed soepel en zonder op te vallen zijn werk.

Ik ben erg benieuwd of en wanneer er een modernisering voor de Venga op het programma staat. Mijn Amersfoortse dealer kon er niks over vertellen toen ik er laatst naar vroeg. Hij hoopte vurig op een zuiniger motor. Zou het model überhaupt wel een opvolger krijgen, of laat Kia Motors Europe de Venga een zachte dood sterven bij gebrek aan indrukwekkende verkoopcijfers? Dat zou erg jammer zijn! 

Geplaatst

Zou het model überhaupt wel een opvolger krijgen, of laat Kia Motors Europe de Venga een zachte dood sterven bij gebrek aan indrukwekkende verkoopcijfers? Dat zou erg jammer zijn! 

Voor de beste Kia ever, zou dit idd erg jammer zijn.

Als ik fondsen had, kocht ik eenzelfde die jij nu hebt besteld.

Rij graag een keertje mee ! :-)

Geplaatst

Als je zo graag een keer in een Venga 1.6 wilt meerijden, kom maar op

Mag je genieten van de instap verlichting, ledverlichting, ledverlichting binnen, metalen hondenrek en Kia asbak( nee rook niet maar is een mooi alternatief om de winkelwagenmuntjes ed op te ruimen)

Wel na afloop ff jou kant van de auto wassen, wassen............... tja helaas onder het vuil zit wit :wink:  

Miss je zonnebril meenemen?

Fijn weekend

Vengafan

• Like 2
Gast GreyGriffin
Geplaatst

Hahaha! Die truc met de asbak voor het bij elkaar houden van de muntjes moet ik onthouden.

Geplaatst

Hahaha! Die truc met de asbak voor het bij elkaar houden van de muntjes moet ik onthouden.

Degene die ik heb is een ronde inzetasbak voor de midden console komende uit een Rio

Geplaatst

Die is al oud hoor.

Gebruik em voor mijn auto ook daarvoor.

Als zo'n rookmok niet bij je auto zit, kun je er zat op marktplaats krijgen.

Geplaatst

Als je zo graag een keer in een Venga 1.6 wilt meerijden, kom maar op

Mag je genieten van de instap verlichting, ledverlichting, ledverlichting binnen, metalen hondenrek en Kia asbak( nee rook niet maar is een mooi alternatief om de winkelwagenmuntjes ed op te ruimen)

Wel na afloop ff jou kant van de auto wassen, wassen............... tja helaas onder het vuil zit wit :wink:  

Miss je zonnebril meenemen?

Fijn weekend

Vengafan

Het gaat vooral om de automaat.

Daar heb ik nog nooit in mogen (mee)rijden.

Ik moest het even zoeken maar kon er ook wel weer om lachen !

en verder, daar wordt e.e.a. beschreven w.b. 1.4 en 1.6

• Like 1
Geplaatst

Onze eerste kennismaking......en testdrive ineen! :mrgreen:

Motto: help Smart aan een (2e) Kia......

• Like 1
Gast GreyGriffin
Geplaatst

Even terug naar de vraag of de Venga een facelift of zelfs een opvolger zal krijgen in de nabije toekomst. Dan wel een zachte dood zal sterven omdat Kia Motors Europe het avontuur met een speciaal model voor Europa voor gezien houdt.

Op het Britse forum Kiaownersclub.co.uk is hierover een discussie losgebrand. De Venga komt namelijk ineens niet meer voor in de mei-editie van de Glass's Guide, de toonaangevende autogids in Engeland. Normaal gesproken kan dat drie dingen betekenen:

1. Het model gaat eruit.

2. het model wordt niet meer geïmporteerd.

3. Er zit een opvolger aan te komen.

Maar het vreemde is dat de Venga nog wel gewoon in de prijslijsten van de Britse Kia-dealers staat en ook nog normaal kan worden gekocht.

Wie het weet mag het zeggen. Daarna volgt er nog wat gepruttel over de vraag: "Stel dat er in 2015 wel een facelift voor de Venga komt, wat zijn dan jullie wensen?" De meeste Britten zouden graag een minder dorstige motor zien en een automaatversie voor de diesel.

Hier kun je meelezen met de Venga-discussie van de Kiaownersclub:

http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/venga-facelift_topic19276_page1.html

Geplaatst

Kijk, dat vind ik nou een leuke discussie. Ik vermoed overigens wel dat de Venga eind 2015 een opvolger gaat krijgen. Deze zal ongetwijfeld een downsize motor krijgen en een automaat ala DSG zoals VW die heeft. Dus een verfijndere motor en aandrijving. Of dat model nog enigszins zal lijken op de huidige Venga, durf ik te betwijfelen. Ik hoop dat hij lijkt op de Nitro, maar dat is 'wishful thinking'....!

Gast GreyGriffin
Geplaatst

@Smart: En ik hoop dat-ie NIET gaat lijken op de Niro, want van die concept car ben ik bepaald niet gecharmeerd. Maar goed, smaken verschillen. Ik verwacht trouwens net als jij dat er wel een opvolger voor de Venga komt in 2015 en kan me ook nauwelijks voorstellen dat Kia het uiterst belangrijke B-segment gaat beroven van een 'hoogzitter'. Over downsize motoren en modernistische automaten kunnen we separaat wel eens een discussie opzetten. In dit draadje volsta ik met de opgewekte mededeling: "Ik ben blij dat ik de Venga van dit moment heb besteld.". Met een lekkere 'ouderwetse' 1.6 motor en een klassieke automaat. Vind je me een knorrige conservatieve kerel? Dat mag!

Geplaatst

Conservatief staat niet altijd voor ouderwets hoor!

Gast GreyGriffin
Geplaatst

Vanochtend even naar Amersfoort gereden, want Kia Blokhuis had het eerste exemplaar van de Venga World Cup Edition binnen. Weliswaar in handgeschakelde uitvoering, maar nu kon ik er eindelijk een bewonderen. Nadat ik er een poosje het mooie van af had gekeken viel me één ding op. Die auto heeft toch eigenlijk 17 inch lichtmetaal verdiend, want op 15 inch staal vind ik hem net niet helemaal 'af'. Jullie snappen het al: ik ben gevallen voor een setje lichtmetaal en wel de Calgary, want die was in de aanbieding:

Venga_Calgary.jpg

Dealer blij, klant blij. En nu ga ik maar braaf verder met dagen afstrepen op de kalender...

Hier kun je de Venga World Cup Edition bij Kia Blokhuis zien:

http://www.youtube.com/watch?v=2CLMrUHfkb4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...