Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Zware koppeling Picanto 2005

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo allemaal.

Ben nieuw lid en heb onlangs 2e hands Picanto uit mei 2005 gekocht voor ega.

Zij klaagt over 'zware' koppelingspedaal bij indrukken, moet veel kracht zetten.

Verder geen klachten over het ont-/koppelen zelf.

Bij dealer langs geweest en deze heeft kabel gesmeerd; zonder merkbare verbetering.

Las onlangs ergens dat koppelingskabel en/of 'katrol' problemen kan geven en deze dan te vervangen.. ; ook in het blad AutoBild 'gebrauchwagen' een opmerking hierover,

het zou daarbij liggen aan "klemmende umlenkmechanik des kupplungsseils".

Kan iemand misschien melden of hij/zij ervaring heeft met deze klacht en/of oplossing bekend/uitgevoerd is?

Tevens is mij het verhaal in Duits niet helemaal duidelijk..

Autootje is dus uit midden 2005 en heeft al 160dkm gelopen(ex lease).

Met dank voor eventuele verhelderende omerkingen en/of commentaar!

Mvgr, Ron

Geplaatst

kan ook zijn geen originele koppelingskabel

of verkeerde gaffel

en als je deze bij de dealer hebt gekocht raar dat hij het niet weet en niet zegt dat bv drukgroep kapot is of wat anders

dus denk ik dat je particulier hebt gekocht en misschien iemand zelf eraan heeft gesleuteld.

maar net wat @jstalknecht ook al zegt ik denk dat de gehele koppeling vervangen dient te worden .

Geplaatst

wat ik wel vreemd vind is dat ze je kabel hebben gesmeerd  :no:  :no:

als er iets niet mag is dat het wel o de stale kabel zit een kunstof laagje die gaat opzwellen als de kabel gaat smeren en dan gaat de boel op een gegeven moment lekker zwaar lopen 

zeg niet dat dit nu opeens bij jouw ook is maar het zou kunnen 

en als je kopeling versleten zou zijn merk je dat de eerste aanzet zwaar gaat en daarna opeens weer ligt net als of je eerst op een tenisbal trapt

• 4 weken later...
Geplaatst

hallo allemaal

dank voor jullie replay

1. heb inmiddels hele koppelingsset/drukgroep laten vervangen; scheelt aanmerkelijk :wink: voor 330 euries(Valeo setje)

2. zou ik alsnog koppelingskabel laten vervangen met gaffel?(commentaar blackie wat is dit overigens?) idem dat duitse verhaal; kan iemand dat mij nog uitleggen?

• 9 maanden later...
Geplaatst

Ik heb ook een Kia uit 2005. Zover mij ik kan herinneren (en ik heb de auto uit 2008) moest ik altijd hard de koppeling indrukken. Het schakelen (versnellingspook) gaat de laatste tijd echter ook moeilijk. Als ik de volgende set laat installeren http://www.mister-auto.nl/fl/koppeling-koppelingsset/kia-picanto-ba-1-0-61pk_v19195_g479.html begrijp ik het dan goed dat ik makkelijker de koppeling in kan trappen en makkelijker kan schakelen ? Tevens ben ik benieuwd waarom hierboven over €330 wordt gesproken terwijl ik deze kan kopen voor €59.37

Gast rodirida
Geplaatst

Ik heb ook een Kia uit 2005. Zover mij ik kan herinneren (en ik heb de auto uit 2008) moest ik altijd hard de koppeling indrukken. Het schakelen (versnellingspook) gaat de laatste tijd echter ook moeilijk. Als ik de volgende set laat installeren http://www.mister-auto.nl/fl/koppeling-koppelingsset/kia-picanto-ba-1-0-61pk_v19195_g479.html begrijp ik het dan goed dat ik makkelijker de koppeling in kan trappen en makkelijker kan schakelen ? Tevens ben ik benieuwd waarom hierboven over €330 wordt gesproken terwijl ik deze kan kopen voor €59.37

Dag Steven.

Even dat bedrag; was de prijs van de complete reparatie incl onderdeel, dus setje compleet koppeling+drukgroep en arbeidsloon bij garage..

Ik zou overigens eerst eens even laten kijken en laten vervangen je koppelingskabel.., is stukken goedkoper; probleem zit erin dat deze door slijtage of iets gedraaid zit dan wel geknikt bij doorvoer schutbord; hierdoor geeft dit veel weerstand=zwaar intrappen van koppelings pedaal.

Mijn Picanto had ook hoge KM stand(165dkm) dus vandaar ook rest maar laten vervangen omdat dit ook aan slijtage onderhevig was. koppeling intrappen gaat nu echt heel soepel.

Schakelen zelf(dus even los van (ont)koppelen) ging/gaat bij mij wel wat hakkerig maar is niet extreem en ook geen probleem

hoop dat je hier wat aan hebt, vragen hoor ik nog wel mvgr Ron

• 4 jaar later...
Geplaatst (aangepast)

Dag,

Ik heb hetzelfde gehad. Er zijn verschillende lengte kabels in de handel. Je moet de kortste hebben voor de KIA picanto. Een beetje garage weet dit maar er zijn ook veel klungelaars tussen die maar wat bestellen. Foutje is zo gemaakt. Laat de kortste er op zetten of bestel zelf de korte en laat deze er door je garage op zetten of doe het zelf. (Koppeling indrukken en met spanband hefboom vastzetten zodat kabel vervangen kan worden.) Doet je koppeling dan nog moeilijk is het de koppeling zelf, helaas. Kabel niet invetten of zo. Gaat ie nog zwaarder.

Succes en Groet,

Jan

aangepast door Heesemans
Schrijffoutje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...