Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Ik heb verschillende topics gelezen maar kan niet de goede antwoorden vinden. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik heb een 5 deurs Rio super pack uit 2013.

Radio pioneer avic-f8430

Pioneer subwoofer TS-WX110A

Nu zit ik te denken aan andere speakers in de deuren voor en achter.

- welke maat moet ik hebben? Ik las iets van 16,5 cm. Klopt dit?

- moet ik opvulringen aan schaffen?

- welke speakers, graag merk en type, bevelen jullie aan?

- als ik opvulringen nodig heb, welke heb ik dan nodig?

Nu kwam ik ergens iets van tweeters in de deuren tegen.

- levert dit een aanzienlijke verbetering op in de kwaliteit van het geluid?

- zo ja ook hier de vragen welke merk en type bevelen jullie aan?

- moet deze montage hiervan altijd in combinatie met een versterker?

- welke zou voldoen als versterker? Merk en type?

Sorry dat het zoveel vragen zijn maar ik probeer een inschatting te maken over de eventuele kosten die een audio up grade met zich meebrengt.

Vast super bedankt voor de antwoorden!

Grt,

Peter

Posted

Hallo allemaal,

Ik heb verschillende topics gelezen maar kan niet de goede antwoorden vinden. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik heb een 5 deurs Rio super pack uit 2013.

Radio pioneer avic-f8430

Pioneer subwoofer TS-WX110A

Nu zit ik te denken aan andere speakers in de deuren voor en achter.

- welke maat moet ik hebben? Ik las iets van 16,5 cm. Klopt dit?

- moet ik opvulringen aan schaffen?

- welke speakers, graag merk en type, bevelen jullie aan?

- als ik opvulringen nodig heb, welke heb ik dan nodig?

Nu kwam ik ergens iets van tweeters in de deuren tegen.

- levert dit een aanzienlijke verbetering op in de kwaliteit van het geluid?

- zo ja ook hier de vragen welke merk en type bevelen jullie aan?

- moet deze montage hiervan altijd in combinatie met een versterker?

- welke zou voldoen als versterker? Merk en type?

Sorry dat het zoveel vragen zijn maar ik probeer een inschatting te maken over de eventuele kosten die een audio up grade met zich meebrengt.

Vast super bedankt voor de antwoorden!

Grt,

Peter

peter ik had deze in mijn rio

jfhm68.jpg

gemonteerd met deze montage ringen   http://www.pimtensen...-acv-271230-07/

2lvzkau.jpg

Posted

Smaken verschillen idd.

Ik heb deze

http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/122l-16-5-cm-speakers/9617d-clarion-sre1722s/

Tweeters in de deurpanelen geplaatst en ik vind het qua geluid een flinke verbetering.

Aangesloten op de originele HU zonder versterker.

Verder een underseat woofer van Xcalibur geplaatst en ben dik tevreden over het geluid.

Een versterker kan maar is niet noodzakelijk.

Posted

Allen dank voor de respons!

Jordan ik heb wel even een vraag. Ik ben echt een newby op dit gebied maar hoe heb je de tweeters aangesloten? Je schrijft direct op de HU? En hoe ziet het eruit als ze in de deuren zitten?

Grt,

Peter

Posted

Allen dank voor de respons!

Jordan ik heb wel even een vraag. Ik ben echt een newby op dit gebied maar hoe heb je de tweeters aangesloten? Je schrijft direct op de HU? En hoe ziet het eruit als ze in de deuren zitten?

Grt,

Peter

Peter.

Ik heb de originele deurspeakers vervangen voor een composet. Dus de tweeters zitten op de deurspeakers aangesloten. En die vervolgens op de originele bedrading.

Ik heb gaten in de deurpanelen gemaakt en daar de tweeters in gemonteerd. Vind ik persoonlijk netter uitzien dan erop gemonteerd.

Ik heb zo 123 geen foto bij de hand maar die zoek ik voor je op.

De Pimpmasters hebben er vast wel eentje van.

Ik zoek de link even.

http://www.kiaclub.nl/topic/11062-weer-een-creative-zaterdag-van-de-pimpmasters/page-80

Deze foto is van de Pimpmaster. Ergens in het midden staat een foto met het portier open. Op die plek heb ik ook de tweeters zitten

Posted

goeie topic was ook al aan het rond kijken op het forum over dit onderwerp.

gewoon via torks de deur panelen los schroeven oude boxen eruit schroeven nieuwe erin draadje erop en klaar haha of???

ben dus een uber newby :ninja:

Posted

Speakers inbouwen gaat idd vrij snel en simpel.

Deurpanelen eraf, 3 schroeven bij de originele speakers los draaien (zijn boutjes, dus geen torx) stekkertje los en je stockspeaker is eruit.

Dan de nieuwe speakers op de adapterringen schroeven en het geheel weer met die 3 bouten in de deur bevestigen.

Wel even de stekkerverbinding aanpassen omdat voor de Rio nog geen verloopstekkers zijn.

Ik heb het originele stekkertje afgeknipt en op de bedrading kabelschoentjes bevestigd.

Deurpaneel zit met een paar schroeven vast.

Aan de onderkant en zijkant van het paneel.

1 achter de hendel om de deur open te maken en 1 in het handvat om de deur dicht te trekken.

Deze zitten verborgen onder een afdekkapje.

Succes.

Posted

Speakers inbouwen gaat idd vrij snel en simpel.

Deurpanelen eraf, 3 schroeven bij de originele speakers los draaien (zijn boutjes, dus geen torx) stekkertje los en je stockspeaker is eruit.

Dan de nieuwe speakers op de adapterringen schroeven en het geheel weer met die 3 bouten in de deur bevestigen.

Wel even de stekkerverbinding aanpassen omdat voor de Rio nog geen verloopstekkers zijn.

Ik heb het originele stekkertje afgeknipt en op de bedrading kabelschoentjes bevestigd.

Deurpaneel zit met een paar schroeven vast.

Aan de onderkant en zijkant van het paneel.

1 achter de hendel om de deur open te maken en 1 in het handvat om de deur dicht te trekken.

Deze zitten verborgen onder een afdekkapje.

Succes.

Ja alleen de deur panelen zitten met tork vast toch?

Die draadjes is een kwestie van bij elkaar in de kabal schoen binden dan toch :-)

Wat denken jullie van deze boxen::: ?  http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/122l-16-5-cm-speakers/10347d-hifonics-zsi6-2w/

Posted

De deurpanelen zitten met gewone kruiskopschroeven vast. Een gewone kruisschroevendraaier is voldoende.

Of ze hebben de panelen van de nieuwe types met torxschroeven vast gemaakt :)

Dan idd de draden in de kabelschoenen vastmaken. Zorg wel dat je de verbinding goed waterdicht maakt dmv krimpkousen.

Tape alleen werkt niet en er loopt, bij regen, water langs de raamrubbers naar beneden.

Ik heb zelfs gehad dat de verbinding geoxideerd was en daardoor 1 speaker uitviel.

Posted

Ok met die speakers is wel duidelijk denk ik maar wat als je tweeters wilt? Deze kunnen in de deur gemonteerd worden. Maar aansluiten dan?

Gaat dit direct vanaf de speakers? Of moet je iets anders doen?

Grt,

Peter

Posted

De draden van de tweeters gaan achter het deurpaneel rechtstreeks naar je speaker toe en wordt daar aangesloten.

Mijn composet heeft een rechtstreekse aansluiting op de speaker maar als je met een filter werkt zul je die ergens in de deur moeten plaatsen.

Maar hoe dan ook, de aansturing komt altijd van de bestaande speakerdraad in de deur af.

Posted

Oke nice dat zou me wel moeten lukken met inbouwen op de tweeters na miss.

Ik heb een 3 deurs heb eigenlijk geen zin om me achter boxen ook te vervangen haha of raden jullie het aan om dit wel te doen?

Posted

Tweeters inbouwen is gewoon durven.

Diameter en plaats bepalen en de gatenboor erin.

Ik heb een vierdeurs maar ik heb ook alleen de voorspeakers vervangen.

Ik heb namelijk nog de originele radio behouden en die geeft een ander signaal naar de achterspeakers dan aan de voorste.

Alleen als je ook je radio vervangen hebt haal je voordeel uit het vervangen van de achterspeakers.

Geloof me. Tweeters is echt een flinke verbetering.

Posted

Leuk al die respons!

Toch nog even wat vragen. Wat is de maximale diepte om tweeters in te kunnen bouwen? Hoeveel ruimte is er achter de deurpanelen?

Wat is bepalend m.b.t. Vermogen van de speakers. Max of RMS? Wat is kwa vermogen aan te raden?

Wat is ferquentiebereik in hertz? En gevoeligheid in DB? Wat is hier aan te raden?

Wederom bedankt vast!

Grt,

Peter

Posted

Leuk al die respons!

Toch nog even wat vragen. Wat is de maximale diepte om tweeters in te kunnen bouwen? Hoeveel ruimte is er achter de deurpanelen?

Wat is bepalend m.b.t. Vermogen van de speakers. Max of RMS? Wat is kwa vermogen aan te raden?

Wat is ferquentiebereik in hertz? En gevoeligheid in DB? Wat is hier aan te raden?

Wederom bedankt vast!

Grt,

Peter

Exacte inbouwdiepte weet ik niet, heb ik niet gemeten. Mijn speakers hebben een inbouwdiepte van 52,5 cm en die passen zonder problemen.

Achter de panelen is nog wel wat ruimte voor een filter, vooral achter de handgreep.

Bepalend is RMS vermogen. Max vermogen is namelijk de piek die de speaker kan hebben. RMS vermogen is de speakerbelasting voor langere tijd.

Vermogen hangt volledig af van je radio en persoonlijke voorkeur. Die van mij hebben 45 Watt RMS en aangesloten op de fabrieksradio (standaard 25 Watt per kanaal) is dat ruim voldoende. Heb je een zwaardere radio of versterker dan pas je daar je speakers op aan.

Hertz en DB is ook persoonlijk. Ga eens langs een audioshop en beluister verschillende speakers. Dan heb je tenminste het verschil gehoord en kun je ze eventueel via internet (goedkoper) bestellen.

Als je besluit een subwoofer te plaatsen is het wellicht beter om speakers aan te schaffen die de hoge tonen zuiver weergeeft omdat de bas dan immers van de sub komt. Plaats je geen sub dan zijn wide range speakers een beter alternatief.

Alleen welke waardes daar precies aanhangen weet ik ook niet. Zo ver gaat mijn kennis helaas niet.

De beste keuze kun je maken door te luisteren.

Posted

Jordan,

Dank voor de antwoorden. Hoeveel ruimte is er kwa diepte voor de tweeters?

Grt,

Peter

Posted

Jordan,

Dank voor de antwoorden. Hoeveel ruimte is er kwa diepte voor de tweeters?

Grt,

Peter

Weet ik ook helaas niet precies maar er is genoeg ruimte voor fatsoenlijke tweeters.

Zeker op de plek waar ik ze geplaatst heb. Daar zit een verdikking in het deurpaneel en geeft je daardoor extra ruimte.

• 4 months later...
Posted

Waar kan je de subwoofer op aansluiten als je die in de kofferbak wilt? Is daar iets handigs voor of kabel trekken naar voren? (Moet sws voor de radio of course).

Posted

Waar kan je de subwoofer op aansluiten als je die in de kofferbak wilt? Is daar iets handigs voor of kabel trekken naar voren? (Moet sws voor de radio of course).

Je moet vanaf je radio en vanaf je accu een paar kabels trekken naar achteren toe. 

3 vanaf de radio en 1 vanaf je accu om precies te zijn. 

Dit is zeer goed te doen met van die plastic trim tools. Ik heb het zelf hiermee zeer netjes weggewerkt onder de dorpels.

En je moet even ergens op je chassis de ground kabel van je subwoofer verbinden met een bout.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Zouden jullie merk/type kunnen benoemen? Als ik op de links klik van pimtensen kom ik op de homepage van pimtensen terecht...

Alvast bedankt!

@Pikey wat heb je uiteindelijk gekozen?