Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Dag heren (en dames?),

Vier weken geleden onze KIA Cee'd opgehaald en inmiddels al zo'n 4000km op de teller.

Vanmorgen reed ik langs de BP waar je (nog) gratis je banden kunt oppompen, dus ik dacht even checken.

Wat bleek? Er zat 2,6 bar in m'n banden terwijl er 2,2 bar in hoort te zitten.

(205/55 R16)

Ik vraag me af of mijn dealer dit gedaan heeft. Zo ja; waarom zoveel??

Of zouden ze dit zaterdag bij ons hotel in Duitsland gedaan hebben? Aangezien zij de autoruiten ook gewassen hebben...

Wat voor effect heeft het als er teveel in zit en kan dit kwaad?

Nu zit er in ieder geval weer 2,2 bar in.

Geplaatst

Nee, dat geeft niet echt een probleem, behalve misschien wat oncomfortabel rijgedrag.

De banden gaan wel wat meer stuiteren en je voelt elk steentje e.d.

Ik was er in Duitsland niet bij dus kan daar niets over zeggen..... :no:

Terugbrengen op de oude druk van 2.2 bar en je bent weer 'en route'.....

Gast Vitara 2
Geplaatst

Te hoge bandenspanning zorgt ook voor extra bandenslijtage.

Geplaatst

Banden worden altijd opgepompt als ze koud zijn.

Eenmaal mee gereden worden ze warm, zet de lucht uit en stijgt de bandenspanning met 0,3 bar. Dus 2,2 koud + 0,3 bar is 2,5 bar.

Onthou goed de bandenspanning die de leverancier opgeeft is in koude toestand.

Dus als je je banden oppompt na gereden te hebben reken je 0,3 bar erbij.

Geplaatst

Denk er ook aan dat tussen die meters heel veel verschil kan zitten.

ANWB heeft ooit een test gedaan, waarbij het verschil opliep tot meer dan 0,5Bar! Voor mij reden om altijd mijn eigen meter te gebruiken, ook al pomp ik de banden op bij een tankstation.

En lekker makkelijk omdat ik nu thuis op de stoep kan meten VOOR ik op pad ga...

• Like 2
Geplaatst

Goed idee, al is het maar 800 meter tot aan de pomp.

Wat kost zo'n metertje?

Geplaatst

Ik heb nu een mechanische, die was destijds €3 bij Halfords. Mijn digitale van de ANWB is helaas kapot gevallen, die was net geen tientje.

Geplaatst

Wij rijden met onze ceed's ook op 2.5 en dat bevalt beter als de 2.2 qua wegligging.

Wat voor verschil merken jullie dan?
Geplaatst

Vreemd. Mij lijkt dat hij juist nerveuzer wordt bij hardere banden. Aangezien hij dan gaat stuiteren.

Geplaatst

Vreemd. Mij lijkt dat hij juist nerveuzer wordt bij hardere banden. Aangezien hij dan gaat stuiteren.

Maar hij gaat niet stuiteren bij 2.5 hoor. Met zachtere banden zijn je banden slapper op de wangen en daardoor vind ik ze veel nerveuzer worden. Maar ga er mee spelen (hoeveel bar) dan zie je zelf wat je fijner vind.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...