richard1212 Geplaatst 18 Oktober, 2015 Geplaatst 18 Oktober, 2015 hoi, vraag nu las ik dat het verplicht is dat een auto vanaf 2014 voorzien moet zijn met TPMS zit dat ook op me kia picanto 2015 first edition??of kan ik dat in de boekjes vinden. Quote
Beus Geplaatst 18 Oktober, 2015 Geplaatst 18 Oktober, 2015 Als je je auto wil starten doet hij daarvoor altijd een lampen test om te kunnen checken of alle lampjes van je dashboard wel werken. Als dit lampje bij de test ook brand heeft je Picanto idd bandendruk registratie. Ik heb zelf een sportsline van 2015 en daar zit het ook standaard op. Quote
HenkM Geplaatst 19 Oktober, 2015 Geplaatst 19 Oktober, 2015 Het niet hebben of functioneren van TPMS lijkt vooralsnog geen afkeur voor de APK: http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2014/11/tpms-werkt-niet-apk-afkeur-10118441 Quote
Beus Geplaatst 19 Oktober, 2015 Geplaatst 19 Oktober, 2015 Als je ze niet gebruikt gaat het storing lampje ervan branden. www.winterbanden.nl: Wat zijn TPMS sensorenTPMS sensoren zijn sensoren die u helpen bij het in orde houden van uw auto. De TPMS sensoren van Winterbanden.nl meten de bandenspanning van uw banden, als de bandenspanning een te laag niveau heeft bereikt zal de TPMS sensor een seintje doorgeven aan u op uw dashbord zodat u weet dat u de banden moet laten vullen met lucht. Zo zorgt u ervoor dat u niet met te zachte banden rijd, waardoor ze minder snel sleiten en minder brandstof verbruiken.TPMS sensoren verplichtTPMS sensoren zijn verplicht voor alle auto's met het type goedkeuring vanaf November 2012, en alle auto's vanaf het bouwjaar 2014. De wet heeft deze regel ingesteld omdat het zorgt voor een optimalere situatie voor de auto, en voor de deelname in het verkeer. Quote
Gast Geplaatst 19 Oktober, 2015 Geplaatst 19 Oktober, 2015 Ik heb sinds april dit jaar een vorig model Picanto (kenteken feb '15, productie dec '14) en daar zit het niet op. Quote
richard1212 Geplaatst 22 Oktober, 2015 Topic Starter Geplaatst 22 Oktober, 2015 Als je je auto wil starten doet hij daarvoor altijd een lampen test om te kunnen checken of alle lampjes van je dashboard wel werken. Als dit lampje bij de test ook brand heeft je Picanto idd bandendruk registratie. Ik heb zelf een sportsline van 2015 en daar zit het ook standaard op. ik heb effe gekeken en het zit er inderdaad op Quote
Beus Geplaatst 22 Oktober, 2015 Geplaatst 22 Oktober, 2015 ik heb effe gekeken en het zit er inderdaad op Dan heb je de sensoren dus ook aan het ventiel zitten, dit is vervelend bij de aanschaf van een set stalen velgen met winterbanden. Je bent in dit geval verplicht de sensoren er bij te kopen anders gaat het lampje branden. In landen waar bijv. winterbanden verplicht zijn kan je beboet worden als je aangehouden word en het lampje brand. Quote
handyman Geplaatst 22 Oktober, 2015 Geplaatst 22 Oktober, 2015 Tpms sensoren zijn niet verplicht. Er bestaan ook zogenaamde passieve systemen die via da ABS sensoren de rolomtrek per wiel constant controleren en een waarschuwing geven wanneer er een afwijking ontstaat. Geen ideee wat er in je pica zit een passief of actief systeem, Als er tpms sensoren inzitten kun je vaak ook de druk per wiel op je dashboard zien, anders vaak passief systeem.(met alleen controle lamp/waarschuwing) Quote
Beus Geplaatst 22 Oktober, 2015 Geplaatst 22 Oktober, 2015 Tpms sensoren zijn niet verplicht. Er bestaan ook zogenaamde passieve systemen die via da ABS sensoren de rolomtrek per wiel constant controleren en een waarschuwing geven wanneer er een afwijking ontstaat. Geen ideee wat er in je pica zit een passief of actief systeem, Als er tpms sensoren inzitten kun je vaak ook de druk per wiel op je dashboard zien, anders vaak passief systeem.(met alleen controle lamp/waarschuwing) Dan zullen het passieve zijn want de druk zelf kunnen we niet zien. Als je winterbanden en velgen gaat bestellen via het kenteken via winterbanden.nl word je wel op het verkeerde been gezet door deze opmerking die naar voren komt! TPMS sensoren verplicht TPMS sensoren zijn verplicht voor alle auto's met het type goedkeuring vanaf November 2012, en alle auto's vanaf het bouwjaar 2014. De wet heeft deze regel ingesteld omdat het zorgt voor een optimalere situatie voor de auto, en voor de deelname in het verkeer. Quote
Vfrood Geplaatst 22 Oktober, 2015 Geplaatst 22 Oktober, 2015 Hmz.... ik heb nog winterbanden van mijn vorige picanto. Dan zou ik er dus tpms ventielen op moeten laten monteren? (overigens wel handig om nieuwe ventielen te monteren omdat ik met m'n vorige 1x met 130 op de linker rijbaan een geklapt ventiel had met een spliksplinternieuwe winterband en 1x deze zomer op gelukkig lagere snelheid. Blijkbaar verving mijn garagen geen ventiel(rubbertje).... Overigens zijn de velgen 14" maar dat moet de pret niet drukken. Stom trouwens dat er voor de 15"velgen geen all weather band of winterband is. Quote
HenkM Geplaatst 23 Oktober, 2015 Geplaatst 23 Oktober, 2015 Hmz.... ik heb nog winterbanden van mijn vorige picanto. Dan zou ik er dus tpms ventielen op moeten laten monteren? Helaas is het niet altijd mogelijk om TPMS achteraf op een velg te monteren. De velg moet hier geschikt voor zijn. Quote
picaman Geplaatst 23 Oktober, 2015 Geplaatst 23 Oktober, 2015 Dan heb je de sensoren dus ook aan het ventiel zitten, dit is vervelend bij de aanschaf van een set stalen velgen met winterbanden. Je bent in dit geval verplicht de sensoren er bij te kopen anders gaat het lampje branden. In landen waar bijv. winterbanden verplicht zijn kan je beboet worden als je aangehouden word en het lampje brand. Niet altijd zo blijkbaar, toch niet bij de Rio. Ik heb de ventielsensoren op de lichtmetalen velgen. Heb eens van een band flink wat lucht uitgelaten, en idd, lampje brandde meteen. Heb al een test gedaan met de winterbandenset op stalen velgen zonder sensoren, en het lampje brandt niet. Quote
Beus Geplaatst 23 Oktober, 2015 Geplaatst 23 Oktober, 2015 Niet altijd zo blijkbaar, toch niet bij de Rio. Ik heb de ventielsensoren op de lichtmetalen velgen. Heb eens van een band flink wat lucht uitgelaten, en idd, lampje brandde meteen. Heb al een test gedaan met de winterbandenset op stalen velgen zonder sensoren, en het lampje brandt niet. Ow dat is wel goed nieuws, daar was ik ff bang voor! Quote
Vfrood Geplaatst 2 April, 2016 Geplaatst 2 April, 2016 Even vraagje: Ik heb nu 2 sets banden, beide met tpms. Kan ik mijn winterbanden set ZELF omwisselen voor de zomerbanden set? Of moet er nog wat ingeregeld worden door de dealer? Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 3 April, 2016 Geplaatst 3 April, 2016 Als het goed is zijn deze al ingeregeld door je dealer, Dus kan je zelf de banden wisselen. Quote
Ron Penguin Geplaatst 3 April, 2016 Geplaatst 3 April, 2016 Heb al een test gedaan met de winterbandenset op stalen velgen zonder sensoren, en het lampje brandt niet. Dat vind ik raar. Ik rij de hele winter al op stalen velgen met winterbanden zonder tpms-sensoren. Op zich geen probleem alleen blijft wel het signaleringslampje branden. Ook logisch want hij vindt de sensoren niet. Is overigens bij een Venga, maar dat zal niks uitmaken. Vind het zelf niet vervelend dat het lampje brandt, heb ook wel gelezen van mensen die het lampje dan afplakken om het niet te zien. Quote
Murcielaygo Geplaatst 3 April, 2016 Geplaatst 3 April, 2016 Is het systeem bij de Picanto niet passief? Dat via de ABS-sensoren de wielrotaties worden gemeten en als 1 wiel meer roteert heeft het een lagere druk, want minder radius... Dan zou het niks moeten uitmaken. Quote
Vfrood Geplaatst 17 April, 2016 Geplaatst 17 April, 2016 Als het goed is zijn deze al ingeregeld door je dealer, Dus kan je zelf de banden wisselen. Afgelopen zaterdag toch maar bij de dealert laten doen..... Na 15 km te hebben gereden: geel lampje en "check tpms" in het schermpje. Ik weer terug... Aan de diagnose: op alle 4 ventielen foutmelding..... Gereset en weer naar huis en ff bellen als het weer gebeurde: Na zo'n 15 km weer geel lampje knipperen, tekst in schermpje..... Gebeld, wordt dinsdag teruggebeld wat er gaat gebeuren. Rara zaterdagmiddag verdween de storing compleet. Toch gek. Zijn de lichtmetalen velgjes waarmee hij de fabriek uit is gereden.... Even dinsdag afwachten maar Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 17 April, 2016 Geplaatst 17 April, 2016 De banden spanning is wel goed? Dit probleem had mijn collega na de bandenwissel. Na de bandenspanning met 0,2 bar te hebben verhoogt was het probleem weg Quote
Vfrood Geplaatst 17 April, 2016 Geplaatst 17 April, 2016 Hmz.... is bij de dealer gebeurd.... mag toch aannemen, dat ..... Quote
Kiaad Geplaatst 29 Juli, 2016 Geplaatst 29 Juli, 2016 Ik heb sinds april dit jaar een vorig model Picanto (kenteken feb '15, productie dec '14) en daar zit het niet op. Dat komt omdat de type goedkeuring voor de Picant Ta van voor 2012 is Quote
Lorddaku Geplaatst 12 December, 2016 Geplaatst 12 December, 2016 Ik rij een Pica van 07/16 . Ik had nog stalen velgen met winterbanden over van mijn vorige Picanto van 12/13. Deze heb ik gemonteerd. Het enige wat je ziet is het eerder getoonde waarschuwingslampje. Je kan er gewoon mee rijden. De TMPS zit in de velg bij de Picanto.Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.