Ga naar inhoud

testdrive kia sportage IV Breukelen


mika kjelld

Aanbevolen Berichten

Iets voor 10.30u kwamen we keurig op tijd aan bij Kia Head quarters in Breukelen.

Daar stond Bigwade al op ons te wachten .Nieuwsgierig als we waren tuurden we de parkeerplaats af.

Waar staat die Sportage GT-line ?

Na de nodige nicotineshotjes liepen we richting de hoofdingang. Hee wat staat daar.....de Sportage GT-line AWD,pal naast de deur.

En een grote smile op ons gezicht, het is geen witte maar een mooie Infra rood metallic. Het enthousiasme straalde van ons af.

 

                                                   IMG_4099.JPG

                                                                         

 

                                                                            

 

 

We melden ons braaf bij de receptie en wachten rustig op Tamara onder het genot van een kop koffie.

Daar kwam ze aan met de sleutel in haar hand. Na een korte uitleg werd de sleutel overhandigd en konden we vertrekken.

Er zijn nogal wat meningsverschillen over de nieuwe vormen. Wij kunnen beamen dat je de auto in levende lijven moet zien en ervaren.

Dan stel je je mening gegarandeerd bij. Voordat we vertrekken maken we even een rondje om de auto en kijken wat er allemaal voor toeters en bellen op

en aan zit. De versie die wij reden is gewoon helemaal compleet. Een JBL 8 inch full map navigatie die echt een geweldig geluid geeft, lane -assist,

dode hoek detectie, ledere bekleding, verwarmde stoelen voor en achter ( dus je schoonmoeder heeft ook een warm kontje ), een 7 traps automaat

en zelfs een knop die je achterklep voor je opent en sluit. Alles zit er op en aan, hij zet nog net geen koffie voor je.

Het dashboard oogt erg volwassen en overzichtelijk. De materialen die zijn gebruikt ogen en voelen erg duurzaam. Ook de leren stoelen zitten erg comfortabel

en de bestuurdersstoel is voorzien van een elektrisch verstelbare lende steun.

 

 

                            

 

IMG_4104.JPG

 

 

Mika trap af. De startknop wordt ingedrukt en .......er gebeurt helemaal niets.

'' Je moet op het rempedaal trappen en dan op de startknop drukken'' zegt Bigwade.

En ja hoor, de 1.6 T-GDI start. De stoel wordt goed gezet , jawel, ook elektrisch. De navigatie wordt ingesteld op De Meern, ons startpunt en voor iedereen

een wel bekende plek. We rijden heel gecontroleerd het terrein af richting ons startpunt. Wat direct opvalt is het stuur gedrag en de wegligging.

Deze bruut ligt als een blok op de weg en stuurt erg strak de bochten in. Een flinke verbetering ten opzicht van de SP3.

Ook de 7 traps automaat wordt als zeer prettig ervaren. Hij schakelt snel op maar ook snel terug als dat gevraagd wordt. En dan staat hij nog op Eco-stand.

Later komt de sport-stand aan bod.

Een punt van gewenning is wel de lengte van het dashboard. Die is een stuk korter waardoor het voorruit iets dichter bij de bestuurder en passagier staat.

Het is niet storend maar wel een wenpuntje. Voor degene die het graag wil weten, de automatische verlichting schakeld vrij vlot in.Dat merkten we toen we de

tunnel op de A2 inreden.

 

 

We komen aan in de Meern en rijden op de N228 richting IJsselstein. We beginnen rustig en deze weg leent zich prima voor het rustige bochtenwerk.

Even verderop horen we ineens PIEP PIEP PIEP  en merkt Mika kleine stuurcorrecties. Nou,de lane-assit werkt ''wel binnen de lijntjes blijven he Mika''.

Deze functie kan trouwens ook aangepast worden waardoor je alleen een signaal hoort als je over de lijntjes rijdt en de auto geen correctie uitvoert.

Maar je kan hem ook helemaal uitzetten. Ook bij het ruwere bochtenwerk blijft de SP4 keurig zijn pad volgen.

We komen aan bij de Gerbrandytoren. Daar gaan we ons ook even verdiepen in de kofferbak.

Deze is ruimer als die van zijn voorganger. Het mooie is dat de rugleuning van de achterbank verstelbaar is waardoor je lekker onderuit kan zitten, maar wie doet dat? En het mooie is dat de hoedenplank 2 uitsparingen heeft waardoor hij altijd netjes aansluit tegen de rugleuning  

 

ROLSCHERM.jpg

                  

 

En nu we toch stilstaan pakken we maar gelijk de kans om een paar foto's te maken .De lampen worden aangedaan , ziet er toch net wat stoerder uit op de foto en wat valt ons op, er zit standaard xenon met sproei-installatie op. Ook de Ice cube LED-mistlampen zijn een erg fraai gezicht in de stoer ogende neus.

Na een paar kiekjes gaan we verder.

 

             

 

DSC06131.JPG

 

Dan neemt Jordan plaats achter het stuur. Het eerste wat hem opvalt zijn de dikke A-stijlen die voor een flinke dode hoek zorgen.

Maar vergeleken met de SP3 zijn ze toch iets smaller in de ogen van Mika want hij heeft vergelijkingsmateriaal maar voor Jordan is dat dus een uitdaging vanuit de RIO gedachten. Dat wordt dus goed opletten. We mijden de snelwegen en rijden verschillende dorpjes door, waarvan we niet eens wisten dat ze bestonden, richting Nieuwegein. Ook op deze wegen is niks aan te merken op het weggedrag. De Sportage draait soepel de bochten in. Ook de vering is prima afgesteld. Stevig genoeg voor het betere bochtenwerk maar niet te stug zodat de oneffenheden en verkeersdrempels prima worden opgevangen.

Even voor Nieuwegein wordt de sportstand ingeschakeld en gaat het gaspedaal naar de bodem.

Daar komt het WOW effect. De Sportage schakelt terug en schiet vooruit. We worden in de leren zetels gedrukt terwijl de wagen kaarsrecht zijn weg blijft vervolgen. De 7 traps automaat schakelt nu pas rond de 5000 toeren waardoor de turbo echt tot zijn recht komt en alle 177 paardjes de sporen krijgt.

Dit blijft voor ons beiden toch wel het favoriete standje.

Na die enerverende ervaring wordt het tijd voor een lunch. We besluiten een haute cuisine restaurant op te zoeken. In de verte zien we het bord ons al toelachen. Restaurant de gouden bogen. Na een heerlijke Maestro Burger bekijken we nog even de route en besluiten we verder te gaan.

Mika neemt weer plaats achter het stuur .

We komen door plaatsen zoals Lopikerkapel, Tull en 't Waal en Cothen ( ik heb de plaatsnamen niet verzonnen ) we volgen de route lang de Lek tot aan de Biesendijk. Hier rijden we de dijk af richting de sluizen. Maar daar aangekomen blijken de sluizen niet toegankelijk  zijn. Balen.

Dan moeten we verder zoeken. De Sportage wordt in de achteruit gezet en de achteruitrijcamera geeft een perfect zicht.dan rijden we de dijk weer op richting het Doornse Gat Een redelijk bosrijk gebied waar we een mooi fotomomentje zien en weer even onze nicotineverslaving kunnen stillen.

Mika rijdt de AWD rustig en gecontroleerd het bosgebied in waardoor we enigszins de Off-road kwaliteiten kunnen testen.

Ook hier heeft de wagen weinig moeite mee. Door het bos scheuren doen we maar niet want de auto moet nog schadevrij ingeleverd worden.

 

                                   DSC06156.JPG

 

 

 

We rijden richting Zeist en besluiten dat het tijd wordt voor een kop koffie .

Hiervoor stoppen we bij Hotel Oud London in Zeist. We nemen plaats op het buitenterras in het zonnetje en genieten van onze cappuccino met een kletskoek.

Daar praten we nog even over de navigatie. Wat is die duidelijk en makkelijk in te stellen . Ook krijg je de instructies ruim van te voren door en dat in tegenstelling wat Smart en Bigwade hebben ervaren . Hun navigatie zal wel siësta hebben gehad.

Dan realiseren we dat het al half 4 is en de auto om 4 uur terug moet zijn. Het is ongeveer 40 km rijden . De navigatie wordt ingesteld en de verwachte aankomsttijd is iets voor 4 uur '' Ah we zijn mooi op tijd terug'' zeggen we nog tegen elkaar

De navi stuurt ons via de A28 terug naar Breukelen. Mooi, kunnen we toch nog een stukje snelweg meepakken. Maar eenmaal de gang erin beginnen de matrixborden in de verte al te knipperen. Ja hoor...... we rijden een file in. De navigatie geeft ons door dat er verderop problemen op de weg zijn door een aanrijding. Tja, dat hadden wij inmiddels ook wel gezien We kregen de optie om een nieuwe route te berekenen. Ja graag want de verwachte aankomsttijd wordt steeds later en later en we begonnen toch enigszins zenuwachtig te worden.

Helaas, ''De route die u nu rijd is nog steeds de snelste route '' geeft de navi aan.

Het is niet anders. Dit is overmacht en we besluiten om Tamara te informeren over onze positie in de polonaise op de A28. Gelukkig was dit geen probleem.

Dus ietsjes te laat arriveerde we weer bij Kia HQ. Tevreden maar tevens gelaten stapten we uit. Wetende dat we straks weer in onze eigen wagens naar huis moeten rijden.

 

                                        

 

IMG_4136.JPG

 

 

 

Kort samengevat. De nieuwe Sportage die wij gereden hebben is een geweldige auto.

Een zeer goede wegligging en stuurt erg strak en direct. De versie die wij reden is van alle gemakken voorzien en heeft meer dan genoeg power en ruimte.

Nu reden wij in de duurste versie van ongeveer 46000 euro maar de rij-eigenschappen van de meer betaalbare versies zal ongeveer gelijk moeten zijn aangezien het onderstel hetzelfde is.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                  

 

DSC06167.JPG

 

 

 

 

 

 

GR Het Testteam Jordan en Mika

 

 

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


Leuk verslag en foto's heren! Blijkt dat de hoedenplank toch het ontbrekende gat kan opvullen wanneer de rugleuning van de achterbank iets meer naar voren staat. Mooi dat dat is rechtgezet. Heeft bigwade gewoon niet goed bekeken....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank u heren. We zijn zelf ook wel tevreden over de reportage ondanks we amateurs zijn.

Ik en Mika hebben een topdag gehad en de SP4 heeft daar enorm aan bijgedragen. Wat een geweldige auto.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt, mooi complete uitvoering is dat :)

Deze uitvoering is idd compleet. Heb je de benzine-uitvoering? Dus met 135 pk?

Rijdt dat een beetje? Ik heb met Mika in de Gt-line gereden met 177 pk. Dat rijdt super. Maar komt de 135pk versie een beetje van z'n plaats af?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Deze uitvoering is idd compleet. Heb je de benzine-uitvoering? Dus met 135 pk?

Rijdt dat een beetje? Ik heb met Mika in de Gt-line gereden met 177 pk. Dat rijdt super. Maar komt de 135pk versie een beetje van z'n plaats af?

De 1.6 GDI, geen idee hoeveel pk die is eigenlijk :D

Voor wat ik ermee rij (max 130 op de snelweg en paar keer per jaar dagje Dusseldorf/Oberhausen, geen caravan en aanhanger), voldoet het prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij mij ook geen caravan of iets dergelijks.

Die nieuwe Sportage kriebelt wel....pffff.

De gewone 1.6 GDI heeft 135 pk. Ik ben alleen bang dat ik me op termijn ga ergeren aan 'maar' 135 pk.

Misschien toch maar eens een proefrit gaan maken in de SP4.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De "volgende" 1st Edition op de prijslijst was 6500 duurder, dat was het mij niet waard :)

Heb gekeken naar een Qashqai, Tucson en de Sportage (liggen met vergelijkbare opties allemaal rond de 30.500-31.000), of weer een Venga. Uiteindelijk de Sportage gekozen, want vond het model het mooist en goede ervaring met Kia. 7 jaar garantie ook een fijn idee :)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij mij ook geen caravan of iets dergelijks.

Die nieuwe Sportage kriebelt wel....pffff.

De gewone 1.6 GDI heeft 135 pk. Ik ben alleen bang dat ik me op termijn ga ergeren aan 'maar' 135 pk.

Misschien toch maar eens een proefrit gaan maken in de SP4.

Maar hoeveel pk heb je nu daar moet je naar kijken de test auto was leuk maar 135 pk lijkt mij voldoende zelfs voor mij want heb nu 115 en een caravan en ze mogen nu 1400 kg trekken

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060I met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar hoeveel pk heb je nu daar moet je naar kijken de test auto was leuk maar 135 pk lijkt mij voldoende zelfs voor mij want heb nu 115 en een caravan en ze mogen nu 1400 kg trekken

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060I met Tapatalk

Niet lachen he. Ik heb nu een Rio diesel met 75pk en erger me te vaak aan het gebrek aan vermogen. 135pk is dan al een flinke verbetering maar het koppel ligt wel pas bij een hoger toerental. En de SP4 is een stukje zwaarder dan mijn Rio.

Dus ik denk dat ik gewoon een testrit moet gaan maken in de 1.6 GDI en zelf moet ervaren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet lachen he. Ik heb nu een Rio diesel met 75pk en erger me te vaak aan het gebrek aan vermogen. 135pk is dan al een flinke verbetering maar het koppel ligt wel pas bij een hoger toerental. En de SP4 is een stukje zwaarder dan mijn Rio.

Dus ik denk dat ik gewoon een testrit moet gaan maken in de 1.6 GDI en zelf moet ervaren.

Dat is wel de beste optie maar ik denk dat je verbaasd bent hoe hij rijdt

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060I met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...