Leon Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Ik heb tot nu toe nog maar een keer of 4 moeten tanken, maar de eerste 2 keer viel het mij op dat er maar ongeveer 45 liter inging. Dan bij de derde keer maar eens wat meer geduld gehad. Blijkt dus dat er nadat het pistool de eerste keer afslaat je nog zeker 10 liter kan bijtanken. Echter, dit neemt enorm veel tijd in beslag, het is meer voldruppelen. Zijn er nog mensen (met een CRDi, diesel schuimt nu eenmaal veel meer, of hebben de benzineversies ook deze kwaal?) die dit ervaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Colombe Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Dit is een algemeen probleem bij het tanken, geldt voor elke auto, groet, Colombe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 Dit is een algemeen probleem bij het tanken, geldt voor elke auto,groet, Colombe Oh ja? Dit is toch m'n eerste auto (en geloof me, ik heb al veel auto's gehad ) waarbij het 5 minuten duurt om de laatste 10 liter erin te krijgen. Lijkt me geen algemeen probleem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Oh ja? Dit is toch m'n eerste auto (en geloof me, ik heb al veel auto's gehad ) waarbij het 5 minuten duurt om de laatste 10 liter erin te krijgen. Lijkt me geen algemeen probleem. Lijkt mij ook niet dat dit een algemeen probleem is. Met mij Rio heb ik dit niet, maar is mij wel opgevallen dat sommige benzinepompen een afwijkend pistool hebben. Als je die in de vulopening hangt en de hendel in knijpt, slaat hij keer op keer af. Beetje draaien en doen en dan gaat het wel goed... Dat is mij overigens ook bij andere auto's opgevallen, niet alleen bij mijn Rio.. Diesel schuimt redelijk bij het tanken, dat klopt, maar als ie de eerste keer afslaat, knijp je em dan meteen weer in, of wacht je even een seconde of 10? Als ik bij het tanken (benzine) na de eerste keer afslaan meteen weer inknijp dan slaat ie vrijwel meteen weer af en soms knoei je op die manier ook.. Als ik dan even een seconde of 10 wacht, tankt ie er makkelijk nog een liter of 2 bij.. Groeten, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Ik heb geen problemen met het tanken. Volgens mij ligt het ook aan het "pistool" hoe vol je tank in het begin "mag" worden zeg maar. Daarbij zet ik de hendel nooit op maximaal vast (In Belgi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Colombe Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Ik herinner mij een discussie op het Priusforum. Precies hetzelfde probleem: een tank van 55 liter en er gaat maar 45 liter in. De technische verklaring is: 'Al jaren past Toyota een systeem toe van schotjes (of honingraat materiaal) om diefstal tegen te gaan. Nadeel is dat deze lucht insluiten en dat je daardoor vaker bellen terug ziet komen. Mijn ervaring is om na de eerste keren afslaan even geduld te hebben en het vulpistool iets terug te halen zodat je vanzelf het geborrel hoort (en ziet). 30 seconden is genoeg en dan gaat er zo weer een litertje bij. Doorgaans kost het misschien 2 minuten extra en zie je de benzine staan in de vulopening.' Misschien dat onze Kia hetzelfde honinggraat-systeem toepast? groet, Corneille Colombe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El-Rio-Grande Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Ik herinner mij een discussie op het Priusforum. Precies hetzelfde probleem: een tank van 55 liter en er gaat maar 45 liter in. De technische verklaring is:'Al jaren past Toyota een systeem toe van schotjes (of honingraat materiaal) om diefstal tegen te gaan. Nadeel is dat deze lucht insluiten en dat je daardoor vaker bellen terug ziet komen. Mijn ervaring is om na de eerste keren afslaan even geduld te hebben en het vulpistool iets terug te halen zodat je vanzelf het geborrel hoort (en ziet). 30 seconden is genoeg en dan gaat er zo weer een litertje bij. Doorgaans kost het misschien 2 minuten extra en zie je de benzine staan in de vulopening.' Misschien dat onze Kia hetzelfde honinggraat-systeem toepast? groet, Corneille Colombe Dit zou h Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Colombe Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Precies El-Rio-Grande, Daarom reageerde ik ook zo, ik ben vanaf 2004 niet anders gewend, in een tank van 55 liter gaat niet meer dan 45 liter. Als je wat langer wacht lukt het na het borrelen er nog een paar liter erbij te pielen maar dat geduld heb ik vaak niet, groet, Corneille Colombe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 Heb het bij verschillende tankstations, dus daar ligt het niet aan. Ik zet de hendel nu ook vast op het eerste standje, dus zo traag mogelijk vullen, maar het helpt niet zoveel. Slaat meestal af bij 45 liter (dan brandde het lampje al op het dashboard) en dan kan ik er nog 10 liter bijdruppelen. Wat betreft het even wachten, na elke gutsje van nog geen 1/4 liter moet ik weer even wachten tot het in de hals is weggezakt, vandaar dat het ook zo lang duurt. Tankinhoud klopt dus wel, 't is alleen een ramp om die laatste 10 liter er in te krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bambix Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Ik heb dit ook bij mijn Sorento. Als ik geduldig ben kan ik nog minstens 12 liter erbij krijgen, bijna 85 liter in totaal. Bij sommige tankstations zijn de pompen van een ouder type (Makro Alleur bvb) waardoor eerder schuim getankt wordt en waardoor het nog langer duurt om de tank boordevol te krijgen. Hier heb ik dan persoonlijk weer het geduld niet voor. btw, als ik zuinig rij (met veel autostrade) kan ik bijna 1000km doen met 1 tank. Even nog te vervollediging; bij mijn vorige wagns (allen uit de VW-stal) was er een ontluchtingsklepje naast / in de leiding. Hierdoor is de ontluchting veel sneller. Kia, of toch de Sorento, heeft dit spijtig genoeg niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dwguido Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Brandstof heeft nu eenmaal dampen af die zwaarder zijn dan lucht deze ontsnappen dan ook niet zo rap als lucht bij het tanken, dat verklaard waarom het een tijdje kan duren om het laatste litertje erin te krijgen. Dat het moeilijk lijkt om tank te vullen tot rand is dan ook maar normaal, en heeft ook met de veilheid te maken (brandgevaar) bij het te vol tanken, kan metaal tegen metaal een vonk geven en brandstofdampen ontbranden veel sneller dan vaste brandstof ook bij diesel. Daarom bouwt met ook schutsels in een brandstoftank om het klutsen tegen te gaan en zo nog meer dampen te voorkomen. Het gebeurd haast nooit dat dampen tot ontbranding komen maar het kan en is al gebeurd, zeker vroeger toen tankhals nog van metaal was. Daarom raad men u ook aan om tank niet nokvol te tanken, ook is dit de reden waarom tankhals nu gemaakt is in plastiek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul64 Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Toch vreemd ik heb een Cee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Toch vreemd ik heb een Cee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul64 Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Speciale manier van tanken! Op Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted April 20, 2009 Author Share Posted April 20, 2009 Ok duidelijk , zal morgen een paar blokken in de koffer gooien! Blijkt trouwens wel dat de boordcomputer/brandstofmeter ook geen rekening houdt met die laatste 10 liter. De meter staat sowieso op vol, of ik die laatste 10 liter er nu ingooi of niet. De vlotter zit dus blijkbaar lager gemonteerd. Ook de boordcomputer geeft me geen extra km's die ik kan rijden, altijd rond de 680 km. Uiteraard merkt ie daarna natuurlijk wel dat er na zoveel km nog steeds meer diesel in de tank zit en past hij zich aan. Uiteindelijk rijd ik ruim meer als 800 km op een tank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Het probleem zit in het feit dat de lucht die bovenin de tank zit, als die bijna vol is, niet snel genoeg kan ontsnappen waardoor de laatste litertjes brandstof er even traag ingaan als de lucht eruit gaat. Op het Duitse forum kan je ergens zien (ik weet niet meer juist waar) dat sommigen de ontluchtingsbuis die in de tank zit, verkorten. Hierdoor kan je langer blijven tanken en op het moment dat het pistool afslaat kan je er misschien maar 3 of 4 litertjes meer 'bijdruppelen'. De boordcomputer reageert inderdaad niet bijster goed op het boordevol vullen van de tank. Ik heb al gemerkt dat hij gewoon begint af te tellen naarmate gereden wordt en op een bepaald moment (ik vermoed als de vulpijp van de tank leeg is en de tank dus weer gewoon vol) telt hij ineens 100 km bij bij de rijafstand. Bij mij komt 100 km ongeveer overeen met de 12 liter die ik er nog kon bijdruppelen. Bij andere auto's heb ik het probleem nog niet zo erg gehad; afslaan van het pistool, nog een paar litertjes erbij en dan was de tank boordevol. Je moet er gewoon aan wennen denk ik. Alex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Daiz Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 hahahha ikzelf heb hier af en toe ook problemen mee met mijn pica Elke keer slaat het pistool af enz...ligt inderdaad aan de pomp zelf.. Ik let gewoon op het bedrag wat ik erin wil kieperen zeg maar Komt het ook vanzelf goed..volgens mij gooit hij de mijne ook niet nokvol maar ach scheelt weer wat centjes....en qua rijden zie ik geen verschil...let er niet zo op moet ik zeggen Gr Daiz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts