Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste allen,

Ik ging vandaag langs de lpg boer vanwege iets moeizaam starten op lpg. Op benzine geen probleem. De lpg boer constateerde een defect aan inlaatspruitstuk. Deze zuigt valse lucht door een defecte klep?

Hij toonde dit door bij draaiende motor wat wd40 of remmenreiniger langs het spruiktstuk te spuiten en de motor sloeg vervolgens af. Trekt valse lucht was de boodschap.. dat valt niet onder de garantie van lpg installatie dus ik moet dit zelf regelen/bekostigen.

De lpg monteur zei dat dit vaker een euvel is bij de Kia Sorento.. komt dit iemand bekend voor?

En belangrijker, is een dergelijk spruiktstuk te reviseren, bijv. de klep vervangen, omdat een nieuw spruitstuk nog kostbaar is..

Ik hoor graag Julie ervaringen.

Groet, Sander

Geplaatst

Als je de onderdelen tekening bekijkt zie je in ieder geval meerdere pakkingen. Een lekke pakking is meer waarschijnlijk dan andere oorzaken en niet erg duur.

Hopelijk is het slechts zoiets.

Geplaatst

Arjan,

Bedankt voor je reactie.

Dat stemt wat gerust. Mijn garage dacht ook eerder aan een pakking. Gescheurd spruitstuk lijkt mij ook stug maar wat zo'n klep betreft heb ik geen idee.

Het is enkel bij starten op lpg en niet bij benzine. Motor loopt verder goed. Lpg zal gevoeliger zijn voor verkeerd mengsel.

Ik moet eind april voor apk dus denk dat ik er dan naar laat kijken als het niet erger wordt intussen.

• 2 maanden later...
Geplaatst

Mijn garage heeft bij APK ook geconstateerd dat inlaatspruitstuk valse lucht trekt, de klep die de lange/korte gang regelt zou niet meer goed werken/afsluiten. Omdat de motor goed loopt adviseren zij het zo te laten om dat een nieuwe nogal duur is.

Toch heb ik het idee dat de motor niet altijd hetzelfde presteerd en ben ik opzoek naar goedkopere alternatieven. Reinigingssetje? Of revisie?

Iemand ideeën?

Het was geen pakking volgens monteur.

Geplaatst

Eerlijk gezegd word ik van de tekeningen uit het werkplaatshandboek niet veel wijzer. Is het de regelbare vacuumklep waar de garage het over heeft..?

Geplaatst

De 3.5 L V6 heeft een inlaatspruitstuk met een korte en lange luchtkanalen naar de cylinders. Onder de 3000 tpm zijn de kleppen gesloten en forceren zo de korte route wat de het koppel van de motor verhoogt ( dat was kennelijk nodig voor een terreinauto die geen diesel is ) en boven de 3000 tpm gaan die kleppen open en moet de lucht door de lange kanalen wat het vermogen verhoogt.

Er zijn problemen geweest met die kleppen in de zin van dat ze vastzitten met boutjes die bij oudere motoren kunnen losraken en in de cylinder(s) gezogen worden. Vaak spuugt de cylinder ze ook weer uit door het uitlaatkanaal maar vaak wel met krassen op de cylinderwand waardoor de motor olie gaat verbruiken. En soms worden ze vastgehamerd in de zuigerkop en hoor je hard getik. Er schijnt ooit een terugroepactie te zijn geweest maar dat zwakke punt is nooit opgelost tot er andere V6 motoren in de Sorento's kwamen. Het is samen met de brekende krukaspoelie bouten oorzaak voor catastrofale motorschade bij een aantal van de 3.5 V6'en in het verleden.

Op het Amerikaanse forum hebben bezitters die kleppen uitgeschakeld door de aansturing te onderbreken. Dan blijven ze altijd dicht - en kunnen de boutjes er ook niet uit rammelen zo is de gedachte - en moet inlaatlucht altijd de korte route volgen. Dat heeft geen gevolgen voor het verbruik maar kost wel wat vermogen boven de 3000 tpm. Punt is dat met deze motoren vrijwel niemand vaak boven de 3000 tpm komt....

Het lijkt me dus sterk dat iets met die inlaatkleppen bij jou mis is, want open of dicht geeft geen problemen maar slechts een andere koppel en vermogenskromme.

Als er iets lekt wat problemen geeft moet het de pakking zijn tussen de cylinderkoppen en het inlaatspruitstuk. Dan zuigt ie lucht aan die niet gemeten is door de luchtmassameter  - is daar immers niet is langsgekomen - en krijg je afwijkende waarden in het uitlaatsysteem omdat de computer wel brandstof inspuit afgemeten op de luchtmassameter, maar de cylinder krijgt dus meer lucht vanwege het lek(je) Dat vertaald zich in afwijkende OBD waarden ( computer van de auto ) of bij de 4 gassen meting bij de APK uit je uitlaat.

Als dat een klein lekje is, de waarde blijven buiten de afkeur normen (millieu) en het is APK goed....hoef je waarschijnlijk nu niets te doen lijkt mij. Zorgt dat wel voor problemen moet de pakking gewoon vervangen. Dat is geen vreselijk iets ( geen koppakking of iets dergelijk waarbij de halve motor moet worden ontmanteld )  er moeten alleen heel veel stekkertjes en vacuum slangetjes ontkoppelt. ( welke als je het zelf doet het beste kan markeren met gekleurde tape zodat je daarna nog weet wat waar aan moet ) Daarna kan dat spruitstuk eraf en kan de pakking worden vervangen.

In het werkplaats handboek staat wel iets ( voor mij ) onduidelijks over kit. Kennelijk moet op een deel van de pakking ook nog worden gekit. Wellicht is het daar waar jouw lek zit ? Als je dat spruitstuk eraf haalt of laat halen kijk dan zeker ook naar die boutjes waar de kleppen mee vast zitten aan de regelstang. Zouden ze niet goed vast zitten ben je er mooi op tijd bij.

Geplaatst

Arjan,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben het met je eens dat een lekke pakking veel logischer is. Ik vind het dan ook raar dat de LPG boer en mijn garage daar niet van spreken. Beide hebben het over een klep in het inlaatspruitstuk.

Ik vraag mij nu wel af of er wellicht 2 problemen door elkaar gehaald worden. Ik heb namelijk af en toe slecht starten als ik op gas rijd, vooral als hij na gebruik met een uur weer gestart wordt. Mogelijk dat dit wel met die klep(pen) te maken kan hebben omdat de luchtstroom dan te lang is door vastzittende klep(en) bijvoorbeeld.

Het kleine lek bij spruitstuk kan dan een ander probleem zijn wat op dit moment nog niet voor afwijkende metingen zorgt.

Ik bedenk dit nu zelf, de garage doet geen moeite om door te denken of echt mee te denken, zo lijkt het.

Wat denk jij??

Ik zit te denken aan het laten reinigen van inlaatsysteem, na demontage, om dan meteen die kleppen te laten controleren.

Geplaatst

Arjan,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben het met je eens dat een lekke pakking veel logischer is. Ik vind het dan ook raar dat de LPG boer en mijn garage daar niet van spreken. Beide hebben het over een klep in het inlaatspruitstuk.

Ik vraag mij nu wel af of er wellicht 2 problemen door elkaar gehaald worden. Ik heb namelijk af en toe slecht starten als ik op gas rijd, vooral als hij na gebruik met een uur weer gestart wordt. Mogelijk dat dit wel met die klep(pen) te maken kan hebben omdat de luchtstroom dan te lang is door vastzittende klep(en) bijvoorbeeld.

Het kleine lek bij spruitstuk kan dan een ander probleem zijn wat op dit moment nog niet voor afwijkende metingen zorgt.

Ik bedenk dit nu zelf, de garage doet geen moeite om door te denken of echt mee te denken, zo lijkt het.

Wat denk jij??

Ik zit te denken aan het laten reinigen van inlaatsysteem, na demontage, om dan meteen die kleppen te laten controleren.

Ik denk dat als er lucht door een lek aangezogen wordt nadat er een gas-lucht mengsel door de computer is berekend en ingebracht  het lucht-gasmengsel niet meer helemaal klopt en er moeilijkheden met ontbranden ontstaan onder bepaalde omstandigheden. 

In dat geval moet je nog steeds achter het lek aan. Die inwendige kleppen in het spruitstuk zijn na het brandstof-lucht mengsel dus zouden zonder lek van buiten niet moeten resulteren in een slecht lopende motor.

Maar ik ben geen monteur !  Ik zou dat spruitstuk eraf halen ( of laten halen ) en de pakking vernieuwen. En uiteraard dat spruitstuk icl kleppen inspecteren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...