Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

De stuurbekrachtiging van mijn Kia Sportage 2009, LX AUT valt weg wanneer de auto een poosje stil staat. Dit gebeurt vooral s’morgen als de motor koud is. Het maakt bij het blokken van de stuur om achteruit of vooruit te rijden een piepend en krassend geluid. 

Ik bezit een Kia Sportage bouwjaar 2009 LX AUT in Curacao. Bij het afreizen naar Nederland los ik de accu kabels en bij terug komst plaatst ik het weer aan en de auto rijd perfect. Laatst heb ik opgemerkt dat de stuur heel zwaar aanstuurt vooral s’morgens en als de auto een poos stil staat. Dan valt het maneuvreren met de stuur heel erg zwaar in het begin, daarna als de motor opgewarmd is heb je niet zo veel last meer van.

Ik ben naar de garage (geen KIA) geweest op Curacao en ze hebben de 3 V-Belt vervangen en de olie gecontroleerd.

Het probleem is niet verholpen. Op Curacao hebben ze mij verteld dat ik de stuurbekrachtingspomp moet vervangen.

Ik heb mijn twijfels. De auto wordt niet zo vaak gereden zo’n 16 weken per jaar voor de rest staat het stil voor de deur. Kan de stuurbekrachtingspomp zo snel kapot gaan? Er zijn er geen olievlekken op de parkeerplaats, dat je zegt dat het ergens lekt.

Nu is er een andere probleem erbij gekomen dat als ik de accu ontkoppeld om de auto voor de deur te laten staan tot mijn volgende komst, vallen alle passagiersdeuren op slot behalve de kofferbakdeur. Die valt niet op slot.  En als de accu is gekoppeld gaat de kofferbak niet open. Bij de Kia Sportage heb je niet de mogelijkheid op de kofferbak handmatig op slot te zetten.

Ik vraag me af of het weg vallen van de stuurbekrachtiging en de niet opslot vallen van de kofferbak met elkaar verband hebben.

Is er iemand die weet hoe je dit probleem kan oplossen. Ik wil eerst onderzoeken of de oorzaak niet ergens anders ligt voordat ik een stuurbekrachtingspomp ga kopen.

Wie kan mij helpen?

Posted

Als je hydraulische bekrachtiging hebt lijkt mij uitgesloten dat de problemen gerelateerd zijn.

Als je de accu losmaakt is de auto van slot, zonder accu zal de klep dus niet kunnen sluiten.

Ik zou proberen de accu los te koppelen met de deuren op slot. Dus motorkap open, op slot, dan losmaken.

Of de accu niet losmaken, maar de accu in je afwezigheid met een accu-conditioner aansluiten op netstroom.

Zo deed ik het met mijn klassieker, dat werkte perfect. Bleef het alarm en de radio-presets ook mooi actief...

Posted

Dat zware sturen ,heb ik ook gehad een paar jaar geleden ,met een fiat; De oorzaak was een kapotte dynamo, die de accu niet meer goed oplaadde! Zodat de elektrische stuurbekrachtiging ,niet meer werkte. Remedie ; een nieuwe dynamo+ een nieuwe accu (want die was inmiddels ook al 7 jaar oud! )

Posted

Zou een Sportage uit 2009 elektrische bekrachtiging hebben?

Het beschreven geluid bij volle stuuruitslag zegt mij dat het eerder hydraulisch is.

En dat het vloeistofpeil misschien te laag is. Of idd de pomp stuk; stilstaan is voor veel auto-onderdelen slechter dan gebruiken...

Posted

Het is een hydraulische stuurbekrachtiging. De kofferbakdeur die niet goed functioneert is niet mijn grootste probleem.

Het probleem is het zwaar sturen en het vermoeden dat de oorzaak ligt in de sturrbekrachtigingspomp die kapot is.

De vloeistof is op peil.

Posted

hebben ze wel de juiste olie gebruikt ?? 

als er te dikke olie of sterk vervuilde olie inzit kan deze er moeite mee hebben

anders even de pomp er af en goed leeg en schoon maken en dan even opnieuw proberen

kan he ook m eteen de lagers van de pomp controleren als deze stuk zijn of lawaai maken dan weet je zeker dat de pomp stuk is