Jump to content

Grote beurt = Groot gat + lekkage

Rick

Recommended Posts

Gisteren voor het eerst de Grote beurt bij een 'Nieuwe dealer'(oude is pensioen en zit nu een nieuwe in)
​Vanmorgen in de garage een flinke vlek olie. op 2 plaatsen.
​6 Jaar probleemloos gereden en nu toevallig na de grote beurt een flinke plek olie.

​Ten eerste zag ik op de factuur al voor 4,5 Liter olie erin is gedaan ipv de normale 4,1 liter.

​Toen maar eens onder de auto gekeken en tot schrik 2 grote gaten in de 'bescherm kap?' en het lekt er netjes op los daar.
​Zelfs olie aan de dop waar de olie in moet.
​Iemand dit ooit meegemaakt?!

​Zie foto:

post-2374-0-55553600-1473949975_thumb.jpg

He jammer dat je niet mee kan maar Mischien met ophalen wel ???

Ik zou hier ook geen genoegen meenemen

Dat gat is gewoon gemaakt om het hun makenlijk te maken dan hoeven Ze die plaat niet helemaal weg te halen en dan zie je dan ga je foutjes maken en krijg je dus dit

Zou zeker een nieuwe plaat eisen. En ze daarna even de waarheid vertellen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tsja er zitten 2 gaten, verder door nog een, dus ik dacht al die hebbe ergens tegenaan gezeten ofzo.
​Maar waarom gaten maken ipv ff die plaat weghalen, zal toch geen uur werk zijn die plaat af en op te zette...

Dat weghalen en terug zetten scheeld een half uur die gaten zagen 30 seconden

En ik durf te wedden dat het ene gat bij de carter pan zit en het andere terhoogte van het oliefilter

Ja het zit er een paar CM vanaf en daar lekt dan ook de meeste olie uit..

Ik vraag me af van het WAAROM van zo'n actie ??

Garages hebben luchtdruk gereedschap, boutjes vliegen er in seconden af en daarvoor hoef je niet eens kracht te gebruiken als ze zijn vastgeroest. Het verwijderen van 6-8 boutjes waarmee zo'n plaat meestal vast zit moet in luttele minuten kunnen. Helemaal op een brug.

En het maken van zo'n gat ( zagen of branden ) kost ook tijd moet je nagaan dus je vraagt je af waar de efficientie is te vinden en dat is nog los van het maken van schade aan een auto....in geen enkel opzicht professioneel.

Zo'n grote kunststof plaat kost geld om te vervangen,erg stupide hem te beschadigen zonder zeer zwaarwegende reden die men jou dan wel gemeld zou moeten hebben.  Zo'n motorbeschermplaat is duur genoeg om het vanaf de fabriek weg te laten in goedkope stadsautootjes als mijn Panda  !

Enige wat ik kan bedenken waar nog iets van rede achter zit is dat het tegenwoordig geen boutjes meer zijn maar kunststof pennen. Of (verroeste) schroeven. Die kunnen breken bij verwijderen of lastig te verwijderen zijn. En ze die niet op voorraad hebben of iets dergelijks en dan preventief de zaak zo maar aanpakken. In ieder geval iets met vermeende tijd-efficientie en misschien gewend zijn aan contractwerk ( lease markt ) waar ze niet mogen rekenen wat het daadwerkelijk aan tijd kost en dus snellere werkwijzen gaan verzinnen.

Dat het zaakje ook nog eens lekt kan erop duiden dat men de oude reeds geplette afdicht ring voor de olieplug heeft hergebruikt, dat moet natuurlijk nooit als je zorgvuldig werkt al was het maar uit milleu oogpunt. Of zelfs helemaal geen afdichtring ring heeft geplaatst ? Zo'n ringetje kost maar een paar cent, maar je moet wel even de juiste maat uit het magazijn halen.

Je gaat vermoeden dat daar ook een oorzaak kan zijn....geen tijd willen verspillen met opzoeken (klein)materialen in de computer/magazijn of het bestellen als het niet voorradig is. Dat is veel erger dan een beunhaas, dit is onuitlegbaar. En je gaat dan aan vanalles twijfelen wat ze nog meer gedaan zouden moeten hebben....

Die garage is jou een nieuwe motor beschemplaat schuldig in ieder geval, al dan niet met bevestigingsmateriaal. En ik zou ook mijn auto daar NOOIT meer heen brengen. Wel vervelend als dat de enige in de buurt is, en eerder een goede garage was. Met zulke werkwijze zou je denken dat ze het niet lang zullen uithouden....

Ik heb een soort gelijk bericht gelezen bij de SP3 

Hier had men ook gaten gezaagd in de beschermplaat want dat was makkelijker.

Dus het gebeurd vaker.

Hierbij de link

En dan denk ik dat hier managers zich hebben bemoeid met vakmanschap, zoals ze wel vaker doen.

Tijd-efficientie heet dat......sneller werken in minder tijd. Kwantiteit boven kwaliteit want kwantiteit levert meer geld op.....tenminste tot ontdekt wordt hoe destructief dat is.

Hoeveel mensen - die naar een garage gaan voor een oliewissel - kijken nou onder hun auto ? Dat is wellicht ook een bewuste risico afweging die men neemt.

En je gaat dan aan vanalles twijfelen wat ze nog meer gedaan zouden moeten hebben....

Die garage is jou een nieuwe motor beschemplaat schuldig in ieder geval, al dan niet met bevestigingsmateriaal. En ik zou ook mijn auto daar NOOIT meer heen brengen. Wel vervelend als dat de enige in de buurt is, en eerder een goede garage was. Met zulke werkwijze zou je denken dat ze het niet lang zullen uithouden....

Juist, dit is dus precies wat ik me nu moet denken van de 'grote' beurt.. 'Wat is er nog meer geprutst' Olie teveel, olie geknoeid, geen checklist meer van wat er allemaal gedaan is etc.

​Inmiddels meer nieuws, garage was dit nog nooit tegen gekomen, zeker een van de nieuwelingen die mee is gekomen met de switch...

​- Olie zou waarschijnlijk geknoeid zijn gaan ze vanuit en geen lek(moet meneer ook zittend plassen zonder de boel onder te knoeien? :P)

- Auto(motor) is schoongemaakt van al het knoeien van de olie heb ik begrepen. (leuk alles vol olie.)

​- Er zat inderdaad dus ook teveel olie in. Hier hebbe ze weer wat uitgehaald.

- Bodemplaat krijg ik een nieuwe kosteloos.  

​Dan nog wat ik al zei, geen checklist meer. Normaal kreeg ik altijd een hele lijst van wat gedaan is. Is zon lijst standaard bij KIA? zoja dan ga ik er alsnog een vragen, ik vertrouw dus ook niet dat de grote beurt verder wel fatsoenlijk is gebeurt, daar dit niet te controleren is.

​Auto staat nu weer thuis en morgenvroeg eens kijken of er nog ergens olie ligt.

Ja ja kosteloos een nieuwe plaat hahahah

En dat verhaaltje over die nieuwe monteur is ook een standaard leugen

Heel hard weg rennen daar en naar een standaard BOVAG garage rennen dan gebeurt er ook niks met je garantie

Is trouwens wel een hele slechte monteur geweest die zo veel oude olie morst en het niet even schoon maakt er lag immers zwarte olie op de grond en als meneer de monteur olie vult gaat er bruine olie in en geen zwarte

• Like 1

Nu kan het wel zo zijn ( ik ken dat KIA model technisch niet ) dat je slecht het oliefilter kan verwijderen vanwege balken/stangen/steunen of andere in de weg zittende motoronderdelen en daarom wel moet knoeien omdat je het volle oude filter moet kantelen om het te kunnen verwijderen. Dan komt er oude olie terecht op zo'n balk/stang/steun.

Ik doe olie en filter wisselen zelf bij mijn ( oude ) Sorento maar dat gaat vrijwel niet zonder die te kantelen en dan knoei je oude olie over balken/stangen/steunen die in de weg zitten. Dat kan dan wat "lekkage" geven maar dat lekken gaat uiteraard niet lang door omdat de geknoeide hoeveelheid uiteraard gering en eindig is.

Als het lekken wel doorgaat hebben ze vrijwel zeker de olieplug afdichtring hergebruikt of niet geplaatst. Als die afdichtring reeds gebruikt is ( in elkaar gedrukt en uitgezet ) kun je hem niet weer gebruiken zonder kans op lekkage. Een harde geplette ring kan natuurlijk nooit zo goed afdichten als een zachte nog niet gevormde ring.

Desalniettmin was het een verbouwererende werkwijze, dat gat in die plaat maken. Garages moeten het hebben van vertrouwen dat ze hun werk goed doen, en dat zou in mijn ogen bijna onherstelbaar zijn geschaad. En er zijn zeker ook garages die wel vakwerk leveren, maar dat is meestal een kwestie van ervaren achteraf.

Nieuwe monteur dat denk ik dan, want van degene waar ik daar al 6 jaar bijben kan ik dit niet verwachten.. lijkt me erg sterk.(hoop ik)

​Bij deze een bijlage van waar geknoeid zou zijn(rood) en waar bij mij de olie lag(blauw). Beetje ver uit elkaar?

post-2374-0-33636200-1474038299_thumb.jpg

Is trouwens wel een hele slechte monteur geweest die zo veel oude olie morst en het niet even schoon maakt er lag immers zwarte olie op de grond en als meneer de monteur olie vult gaat er bruine olie in en geen zwarte

Olie oppe grond was indd zwart.. Weet je zeker dat dat dan oude olie is? Olie komt daar uit de 'slang' haha..