Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Cruisecontrol bug/Update

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Omdat ik zo dom was de accu leeg te laten lopen heb ik, op advies van de monteur, een eindje gereden met de Niro. Ik heb nu speciaal opgelet op de werking van de CC(Ik had toch niets anders te doen) Meten is weten nietwaar?

1. De CC werkt met mijlen en niet met kilometers. Deze kende ik al van mijn Honda Civic Hybride. Dat betekend dat de CC niet altijd zo reageert als je zou verwachten. Ergens intern wordt er met mijlen gewerkt wat voor de bestuurder dan weer zichtbaar gemaakt wordt in KM. Dat betekend ook dat de + en - toetsen wat vertraagd werken.

2. Er is geen verschil in reageren van de CC in de ECO- of SPORT stand. 

3. Bij 100 km/u als de CC ingesteld wordt komt de werkelijke snelheid(digitaal) uit tussen de 99 en 103 km/u. Dat zou kunnen beteken(dat is mijn interpretatie) dat de CC per 2 mijl ingesteld wordt(in de gebruiksaanwijzing staat 2 KM) Bij inschakelen wordt er gas bijgegeven en schiet de snelheid door naar 103 om vervolgens terug te vallen naar 99 km/u  en weer langzaam op te lopen. Dat gedrag vertoont de CC bij 50 km/u niet. 

4. Ik heb op internet rondgezicht. Buiten deze site kom ik het euvel maar een paar keer tegen. 

Let wel: bovenstaande is deels gebaseerd op mijn interpretatie/ ervaring. En de auto is van Maart 2016. Wellicht al enigszins aangepast dus.

Mij stoort het niet heel erg. Ik kan er mee leven. Daarmee wil ik niets afdoen aan de anderen. Iedereen ervaart dit op zijn manier en wellicht reageert ook niet elke Niro hetzelfde.

• Like 2
Geplaatst
11 uur geleden zei HansG:

Omdat ik zo dom was de accu leeg te laten lopen heb ik, op advies van de monteur, een eindje gereden met de Niro. Ik heb nu speciaal opgelet op de werking van de CC(Ik had toch niets anders te doen) Meten is weten nietwaar?

1. De CC werkt met mijlen en niet met kilometers. Deze kende ik al van mijn Honda Civic Hybride. Dat betekend dat de CC niet altijd zo reageert als je zou verwachten. Ergens intern wordt er met mijlen gewerkt wat voor de bestuurder dan weer zichtbaar gemaakt wordt in KM. Dat betekend ook dat de + en - toetsen wat vertraagd werken.

3. Bij 100 km/u als de CC ingesteld wordt komt de werkelijke snelheid(digitaal) uit tussen de 99 en 103 km/u. Dat zou kunnen beteken(dat is mijn interpretatie) dat de CC per 2 mijl ingesteld wordt(in de gebruiksaanwijzing staat 2 KM) Bij inschakelen wordt er gas bijgegeven en schiet de snelheid door naar 103 om vervolgens terug te vallen naar 99 km/u  en weer langzaam op te lopen. Dat gedrag vertoont de CC bij 50 km/u niet. 

4. Ik heb op internet rondgezicht. Buiten deze site kom ik het euvel maar een paar keer tegen. 

Let wel: bovenstaande is deels gebaseerd op mijn interpretatie/ ervaring. En de auto is van Maart 2016. Wellicht al enigszins aangepast dus.

Mij stoort het niet heel erg. Ik kan er mee leven. Daarmee wil ik niets afdoen aan de anderen. Iedereen ervaart dit op zijn manier en wellicht reageert ook niet elke Niro hetzelfde.

Grappig! Dus volgens jouw redenering moet je, als je echt geen (kleine) bekeuring wilt, de CC op 98 km zetten. Berekend vanuit miles rijd hij dan 61 miles = bijna 98 km en topt hij met 2 miles naar 63 miles = omgerekend 101.388672 km. Interessant!

Geplaatst
12 minuten geleden zei HansG:

Als je geen kleine bekeuring wil kan je echt wel wat sneller. Onder de 107 op de teller valt er niets te vrezen.

Zou daar op buitenwegen en in de stad voorzichtiger mee zijn. :-)  :-)  :wink: 

• Like 1
Geplaatst
38 minuten geleden zei HansG:

Als je geen kleine bekeuring wil kan je echt wel wat sneller. Onder de 107 op de teller valt er niets te vrezen.

24 minuten geleden zei Specialmade:

Zou daar op buitenwegen en in de stad voorzichtiger mee zijn. :-)  :-)  :wink: 

Als ik de auto heb, ga ik eens goed bekijken wat de snelheidsmeter aangeeft en wat de GPS-snelheid is!

Geplaatst
18 uur geleden zei HansG:

2017 denk ik :-)

• Like 2
Geplaatst
9 minuten geleden zei controle:

Ik gok op beide ze komen er gewoon niet uit :no:

Heb je wel een reactie van de leasemaatschappij? Of is er volledige radiostilte?

Geplaatst

Vandaag weer nieuwe informatie gekregen omtrent de update. Deze is ter keuring aan de instanties verstrekt, maar helaas is deze op grond van te hoge uitstoot afgekeurd. Het lijkt er dus op dat we weer terug zijn bij af. Het probleem is nu echter geëscaleerd naar directieniveau (Nederland, Europa, Korea) om toch zo snel mogelijk tot een oplossing te komen.

Welke modellen hebben er nu in principe last van? Dat zijn alle Niro’s met een productiedatum t/m 28 december 2016. Het gaat om de productiedatum dus niet de afleverdatum.  Je kan dus stellen dat de auto’s  afgeleverd in 2016 de CC-bug hebben. Heb je een Niro gekocht in 2017 dan kan je er dus ook nog last van hebben omdat deze voor 28-12-2016 is geproduceerd. Je kan dan het beste navraag doen bij je dealer. Die kan het in hun systeem nakijken.

Je hebt er last van als je de CC gebruikt. Heb je een ACC en je rijdt met CC zou je dit ook moeten merken, echter zal bijna niemand hier gebruik van maken. Het zijn dus vooral de eigenaren met een Niro t/m model First Edition, dus die uitsluitend CC hebben, die de problemen ondervinden.

Helaas is er nu wederom geen duidelijkheid wanneer het probleem wordt opgelost. Wat mij wel duidelijk is geworden is dat de prioriteit tot het hoogste niveau is opgeschaald. Laten we hopen dat hierdoor de oplossing toch snel wordt geboden. Dit is tenslotte geen beste reclame voor Kia.

• Like 3
Gast Nirofan
Geplaatst
Op 2017-5-30 om 18:43 zei Ron Penguin:

Vandaag weer nieuwe informatie gekregen omtrent de update. Deze is ter keuring aan de instanties verstrekt, maar helaas is deze op grond van te hoge uitstoot afgekeurd. Het lijkt er dus op dat we weer terug zijn bij af. Het probleem is nu echter geëscaleerd naar directieniveau (Nederland, Europa, Korea) om toch zo snel mogelijk tot een oplossing te komen.

Welke modellen hebben er nu in principe last van? Dat zijn alle Niro’s met een productiedatum t/m 28 december 2016. Het gaat om de productiedatum dus niet de afleverdatum.  Je kan dus stellen dat de auto’s  afgeleverd in 2016 de CC-bug hebben. Heb je een Niro gekocht in 2017 dan kan je er dus ook nog last van hebben omdat deze voor 28-12-2016 is geproduceerd. Je kan dan het beste navraag doen bij je dealer. Die kan het in hun systeem nakijken.

Je hebt er last van als je de CC gebruikt. Heb je een ACC en je rijdt met CC zou je dit ook moeten merken, echter zal bijna niemand hier gebruik van maken. Het zijn dus vooral de eigenaren met een Niro t/m model First Edition, dus die uitsluitend CC hebben, die de problemen ondervinden.

Helaas is er nu wederom geen duidelijkheid wanneer het probleem wordt opgelost. Wat mij wel duidelijk is geworden is dat de prioriteit tot het hoogste niveau is opgeschaald. Laten we hopen dat hierdoor de oplossing toch snel wordt geboden. Dit is tenslotte geen beste reclame voor Kia.

Mijn Niro is van Nov 2016 met ACC maar ik gebruik meestal de CC. Beide werken zonder problemen. Het is vreemd dat de Niro's geproduceerd na 28-12 de problemen niet hebben. Dat betekend dat er een oplossing is! Is die dan eigenlijk niet goedgekeurd?

Geplaatst
30 minuten geleden zei Nirofan:

Mijn Niro is van Nov 2016 met ACC maar ik gebruik meestal de CC. Beide werken zonder problemen. Het is vreemd dat de Niro's geproduceerd na 28-12 de problemen niet hebben. Dat betekend dat er een oplossing is! Is die dan eigenlijk niet goedgekeurd?

Die zullen echt niet 'illegaal' rijden. Begreep dat tot 28-12-2016 de eerste productieserie is. Mogelijk zijn er aan de 2e serie modificaties uitgevoerd, maar dat weet ik echt niet. 

Hoe het zit dat je nergens last van hebt kan ik dan ook niet verklaren, maar daar zou ik alleen maar blij mee zijn :) 

• Like 2
Geplaatst
Op 2017-5-30 om 18:43 zei Ron Penguin:

Vandaag weer nieuwe informatie gekregen omtrent de update. Deze is ter keuring aan de instanties verstrekt, maar helaas is deze op grond van te hoge uitstoot afgekeurd.

Ik heb nooit geweten dat iets als een cruise control onder een (type?)goedkeuring onderhevig is...

Waar komt die informatie vandaan?

Geplaatst
1 uur geleden zei Derrek:

Ik heb nooit geweten dat iets als een cruise control onder een (type?)goedkeuring onderhevig is...

Waar komt die informatie vandaan?

De dealer. Software wordt aangepast, daardoor veranderd de emissie waarvoor de typegoedkeuring is afgegeven. En daar zitten ze nu 1 gram boven. Als ik het goed heb begrepen hoef je geen nieuwe typegoedkeuring te hebben, maar te bewijzen dat het binnen de huidige goedkeuring valt. En dat is dus niet het geval. In verband met de sjoemel-software bij verschillende merken zijn ze daar nu heel scherp op.

• Like 1
Geplaatst
Op 29-5-2017 om 18:24 zei Ron Penguin:

Heb je wel een reactie van de leasemaatschappij? Of is er volledige radiostilte?

Ik heb afgelopen vrijdag de auto terug gehad. En men heeft de regelmodule vervangen.

Maar helaas het zagen blijft, dus als je instelt op 100 km p uur dan valt de aut terug naar 98 km p uur en eindigt op 101 km p uur.

Het terug lopen van de ingestelde snelheid zou opgelost zijn, maar helaas het gaat langzamer dan de vorige keer maar het is er nog steeds.

De resume werkt niet altijd correct het ene moment neemt het de snelheid over die je niet hebt ingesteld maar die je rijd en de andere keer neemt het wel de snelheid over.

Om een beetje goed te kunnen rijden, rijdt ik nu constant in de sport stand, want in de normale stand lijkt het als of ik vermogen kwijt ben, trekt langzamer op dan voor de vervanging.

Ik weet het niet meer, maar een oplossing hebben ze naar mijn mening nog niet.

Geplaatst

Lijkt op een oplossing van de leasemaatschappij/dealer, en niet 'DE' oplossing van KiaNL. Jammer dat het hiermee niet opgelost is. 

Ik heb verder nog niets gehoord en wacht vol (on)geduld maar weer af. Ga in Juli naar Oostenrijk op vakantie, en ga er nog steeds vanuit dat er voor die tijd een oplossing is :smileys-car-driving-838223:

Gast Nirofan
Geplaatst
14 uur geleden zei controle:

Ik heb afgelopen vrijdag de auto terug gehad. En men heeft de regelmodule vervangen.

Maar helaas het zagen blijft, dus als je instelt op 100 km p uur dan valt de aut terug naar 98 km p uur en eindigt op 101 km p uur.

Het terug lopen van de ingestelde snelheid zou opgelost zijn, maar helaas het gaat langzamer dan de vorige keer maar het is er nog steeds.

De resume werkt niet altijd correct het ene moment neemt het de snelheid over die je niet hebt ingesteld maar die je rijd en de andere keer neemt het wel de snelheid over.

Om een beetje goed te kunnen rijden, rijdt ik nu constant in de sport stand, want in de normale stand lijkt het als of ik vermogen kwijt ben, trekt langzamer op dan voor de vervanging.

Ik weet het niet meer, maar een oplossing hebben ze naar mijn mening nog niet.

Ik heb ACC (maar gebruik meestal de CC stand) en ervaar geen problemen. Het zoeken +1 en -2 km naar de ingestelde snelheid heb ik ook maar ervaar dat niet als storend. Dit is het grootst (meest storend) als ik de CC vastzet tijdens het flink accelereren wanneer motor toerental en automaat denken dat ik naar 130 wil en ik dit abrupt onderbreek door de CC bij 100 vastzet. 

Geplaatst

Ik heb na enkel mailtjes weer een reactie van de leasemaatschappij.

We gaan contact opnemen met Kia dat het niet heeft geholpen, maar tussen de regels door is te lezen helaas je zult er de rest ven de periode mee moeten leven. Want wij doen niets. En mijn ervaring zegt Kia doet precies wat ze de afgelopen maanden ook heeft gedaan low profil en zo min mogelijk stof laten opwaaien. 

• Like 1
Geplaatst

Hallo,

Tijdje niet actief maar ik volg de berichten wel.

Als Kia nu zo volhardend is in het eigenlijk niet willen oplossen?

Is iemand hier op het forum handig in het maken van een videootje van dit alles en dit vervolgens als bijvoorbeeld "Kia has serious "BUG" in the cruise control system of the KIA NIRO" plaatsen op het world wide web oftewel Youtube? He bewijs van de niet goed werkende cc is meteen duidelijk en het staat zo slordig tussen alle juichverhalen van de Niro.

Zou dit een begin van een oplossing kunnen zijn?

• Like 1
Geplaatst
8 uur geleden zei bravokia:

Hallo,

Tijdje niet actief maar ik volg de berichten wel.

Als Kia nu zo volhardend is in het eigenlijk niet willen oplossen?

Is iemand hier op het forum handig in het maken van een videootje van dit alles en dit vervolgens als bijvoorbeeld "Kia has serious "BUG" in the cruise control system of the KIA NIRO" plaatsen op het world wide web oftewel Youtube? He bewijs van de niet goed werkende cc is meteen duidelijk en het staat zo slordig tussen alle juichverhalen van de Niro.

Zou dit een begin van een oplossing kunnen zijn?

Het is niet zo dat Kia dit probleem niet wil oplossen maar er moet een technisch oplossing worden gevonden. Daar is Kia wel mee bezig al is dat schijnbaar niet zo eenvoudig.

Ron Penguin schreef hier als iets over: "Software wordt aangepast, daardoor veranderd de emissie waarvoor de typegoedkeuring is afgegeven. En daar zitten ze nu 1 gram boven. Als ik het goed heb begrepen hoef je geen nieuwe typegoedkeuring te hebben, maar te bewijzen dat het binnen de huidige goedkeuring valt. En dat is dus niet het geval. In verband met de sjoemel-software bij verschillende merken zijn ze daar nu heel scherp op".

• Like 2
Geplaatst

Misschien denk ik er te simpel over maar in mijn perceptie geeft de auto onnodig veel gas en schakelt onnodig terug.

Als dit voorkomen wordt daalt de uitstoot toch?

• Like 1
Geplaatst
4 uur geleden zei HenkM:

Misschien denk ik er te simpel over maar in mijn perceptie geeft de auto onnodig veel gas en schakelt onnodig terug.

Als dit voorkomen wordt daalt de uitstoot toch?

Ben het met je eens Henk, maar we zullen inderdaad wel te simpel denken. Zal op de achtergrond wel veel meer gebeuren waardoor het resultaat anders is. Maar daar heb ik ook geen kaas van gegeten. Op dit opzicht is het toch weer regeltjesland en is eenvoudig boerenverstand ver te zoeken.

Geplaatst
Ben het met je eens Henk, maar we zullen inderdaad wel te simpel denken. Zal op de achtergrond wel veel meer gebeuren waardoor het resultaat anders is. Maar daar heb ik ook geen kaas van gegeten. Op dit opzicht is het toch weer regeltjesland en is eenvoudig boerenverstand ver te zoeken.

Waar ik met mijn boerenverstand niet bij kan is dat de nieuwere uitgaven van de First Edition de klachten met de CC. niet hebben en die van vorig jaar wel, dan moet de oplossing toch bekend zijn.
Daar heb je geen agrarische achtergrond voor nodig dacht ik.
Wij worden volgens mij aan het lijntje gehouden maar ik weet alleen nog niet waarom.
KIA nl wil geen eerlijk antwoord geven.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Geplaatst
Op 6/13/2017 om 08:31 zei Specialmade:

Het is niet zo dat Kia dit probleem niet wil oplossen maar er moet een technisch oplossing worden gevonden. Daar is Kia wel mee bezig al is dat schijnbaar niet zo eenvoudig.

Misschien dat 'niet willen' niet helemaal juist is, maar ze doen er in elk geval heel geheimzinnig over en wordt geen merkbare voortgang geboekt of oplossing geboden voor bestaande probleemgevallen. Dit terwijl Kia wel degelijk een oplossing heeft, die in de nieuwe versies van de Niro verwerkt is. Dan is het duidelijk, zoals Dudeljo al opmerkte, dat Kia ons aan het lijntje probeert te houden.

In dit geval heeft bravokia (foeikia wat cc betreft :-) wel een punt, publiciteit is misschien een drijfveer voor Kia om actie te ondernemen. Maar ik denk zelf dat ze niet onder de indruk zullen zijn van youtube videos en pas in actie gaan komen als er een stevig (wellicht dodelijk) ongeluk gebeurt omdat iemand de cc gebruikt zonder te hebben weet van de problemen. Dan lijkt me dat Kia aansprakelijk gesteld kan worden, aangezien Kia al tijden op de hoogte is van de problemen maar deze informatie niet deelt met de getroffen gebruikers en ook geen oplossing biedt.

In plaats van de 7 jaar garantie sticker (die overigens op zijn minst misleidend is gezien de gestelde kilometerbeperkingen), zouden ze net als op pakjes sigaretten een plaatje met een waarschuwing moeten plaatsen !

Kia rijders die het probleem kennen kunnen slechts 1 ding doen....de cc niet gebruiken.

Geplaatst

Op de Kia site staat mijn review ongecensureerd:

" Prima zuinige auto echter de cruise control werkt niet zoals ik gewend ben van eerder auto's.
Zenuwachtig terugschakelen en gas geven terwijl dit nergens voor nodig is.
"

Dood zwijgen doen ze het iig niet.

Geplaatst
Op de Kia site staat mijn review ongecensureerd:
" Prima zuinige auto echter de cruise control werkt niet zoals ik gewend ben van eerder auto's.
Zenuwachtig terugschakelen en gas geven terwijl dit nergens voor nodig is.
"
Dood zwijgen doen ze het iig niet.

Doodzwijgen kan ook moeilijk meer.
Maar de oplossing komt nog steeds niet door.
Ja ja we zijn er mee bezig, nadat het niet meer geloofwaardig was te ontkennen.
Na 10 maanden kan er nu wel eens actie komen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...