Wil002 Posted August 25, 2017 Posted August 25, 2017 (edited) Hallo, onlangs ben ik met de KIA Niro op vakantie geweest (4 pers. en de koffer helemaal vol) en ik merkte dat de Niro lichter stuurde (en dat ik de verlichting naar beneden moest zetten ivm verblinding van tegenliggers). Ik vond dat de besturing minder was en zag ook het iets doorhangen van de achterkant. Daarom dacht ik dat hulpveren een oplossing zou kunnen zijn (ik lees (op internet) dat hulpveren alleen "meewerken" als de auto is geladen). Hierop kontakt gehad met een KIA dealer; echter er waren geen hulpveren mogelijk (nog niet in hun "catalogus"). Daarna nog kontakt gezocht met een leverancier van hulpveren bedrijf M.A.D. Zij hebben sinds eind juni 2017 een set hulpveren beschikbaar voor de Niro (oude veren gaan er onderuit en er wordt een nieuwe set zwaardere veren geplaatst (type nr HV493158 ). 205 euro ex BTW en exclusief montage. Nu is mijn vraag: heeft iemand deze hulpveren al op de Niro zitten en hoe bevalt het (specifiek verschil met de oude veren in ongeladen toestand en hoe doen de veren zijn werk met een volgeladen auto). Ik ben benieuwd. grz, Wil002 Edited October 6, 2017 by Wil002 overbodig Quote
arco Posted August 25, 2017 Posted August 25, 2017 Hoi Wil002 Heb ze bij carsupport gehaald bevalt super Quote
Wil002 Posted August 25, 2017 Author Posted August 25, 2017 Hallo Arco, heb zojuist op hun site gekeken; voor de Kia Niro kan ik geen veer vinden. Is het een hulpveer of vervanging van de gehele "oude" veer. Je hebt ze daar besteld en er daar eronder laten zetten; of hoe heb je dat geregeld? Heb je een type nummer een een prijs (indicatie) en welk type heb je gemonteerd zitten ? mvg, Wil002 Quote
Wil002 Posted October 2, 2017 Author Posted October 2, 2017 Deze week worden de "hulpveren" geplaatst (vervangen originele veren door een zwaarder type). Type SD van carsupport. Quote
Asqr9 Posted October 2, 2017 Posted October 2, 2017 De hulpveren zullen alleen helpen tegen het doorhangen, het lichter sturen zal hiermee niet wijzigen. Quote
Derrek Posted October 3, 2017 Posted October 3, 2017 14 uur geleden zei Asqr9: Deze week worden de "hulpveren" geplaatst (vervangen originele veren door een zwaarder type). Type SD van carsupport. Ik heb ze niet onder mijn Niro maar ruim 4 jaar geleden wel onder mijn vorige Kia Rio (toen nieuw in 2012) laten zetten, ook bij Carsupport. Het was toen de eerste Rio van dit model (UB) die ze deden en daarom was de montage gratis. Carsupport heeft eerst de auto en de veren van de Rio opgemeten en daarna de juiste maat nieuwe veren erbij genomen. Het is een ambachtelijk bedrijf en fabriceren de veren daar zelf. De Rio veert standaard erg in en snel tot aan de aanslag bij bijvoorbeeld het nemen van verkeersdrempels of met fietsdrager achterop en zeker als er personen achterin zitten. Die krijgen dan een “klap in de rug” en ik vond dat heel vervelend. Maar ik wilde de vering van de Rio op zich niet stugger maken en heb daarom gekozen voor progressief gewonden vervangingsveren. Deze veren zorgden niet alleen voor het stoppen van het doorslaan van de achterkant zodat de auto veel prettiger reed (en daar ging het mij ook om), maar de veren gaven de auto onverwachts ook duidelijk betere rijeigenschappen. Ik was zeer tevreden over de manier van werken bij Carsupport. De veren bevielen zo goed dat ik ze ook onder de Peugeot 107 van mijn vriendin heb laten monteren. Ook hier naar volle tevredenheid. Maar je schrijft dat je de veren type SD kiest maar dat zijn volgens mij hulpveren van Carsupport die bij de standaardveren van de auto worden geplaatst, dus geen vervangingsveren zoals je schrijft. Met hulpveren krijgt je mogelijk een stugger verende auto. Vervangingsveren zijn de PER en PRO. De Pro is de progressief gewonden versie. Dit houdt in dat de afstanden tussen de wikkelingen van de veren niet overal hetzelfde is maar van ver naar dichterbij lopen. Het voordeel is dat dan de auto het eerste gedeelte (onbeladen toestant) inveert met de verder uit elkaar staande wikkelingen (=het “slappere” gedeelte van de veer) en pas bij verder inveren (beladen toestand) komen de dichtere wikkelingen aan bod en gaat de auto minder sterk inveren (daar wordt de veer dan“stugger”). Ik lees bij Carsupport dat de veerkracht van de PRO veren loopt van +10% (beging=onbeladen) tot + 50% (bij volledig inveren=beladen). Ze zijn dus met +10% standaard ietsje stugger en dat komt het lichte sturen ten goede. Dit zijn de veren die ik heb gebruikt en die jij, denk ik, ook eigenlijk wilt hebben. Het zijn wel de duurste, maar ook de beste en die paar tientjes meerprijs is het echt wel waard. Quote
Wil002 Posted October 3, 2017 Author Posted October 3, 2017 (edited) Dank je voor de extra info en de duidelijke uitleg ! Echter: De veren die geplaatst worden vervangen de orginele veren (fout van mij: er worden extra veren over de schokbrekers geplaatst (ik was dus niet goed genoeg ge-informeerd), mij is medegedeeld dat dat de SD veren zijn. Deze veren zijn van +30 %. Het type HD is +50%; dit is nodig als je structureel al wat lading in de auto hebt of veel met caravan of fietsendrager rijdt. Er is geen PRO of PER versie van de Niro (zie catalogus). http://www.carsupport.nl/Download/CarsupportCatalogusLijst.pdf Edited October 6, 2017 by Wil002 verkeerde info in text. aangepast. Quote
Derrek Posted October 3, 2017 Posted October 3, 2017 Ik zou toch even goed navragen voordat je veren krijgt die je eigenlijk niet wilt. Op www.carsupport.nl staat: Hulpveren, voor vrijwel ieder autotype, in meerdere sterkten Speciale vervangende autoveren PER en PRO en onder garantie: Op hulpveren ST/HD en vervangende veren PER/PRO wordt een levenslange garantie op materiaal gegeven aan de eerste koper van de set in Nederland. Er staat duidelijk "hulpveren" bij ST en dat zijn veren die de standaard veren helpen. Het staat ook uitgebreid vermeld onder "Speciale vervangende autoveren PER en PRO". De ST veren zijn altijd +30%, dus ook bij geen belading en de HD zijn nog dikkere veren die +50% sterker zijn, dus zowel bij geen belading als bij volle belading. De vervangende veren zijn de PER (lineair gewonden en standaard +50% voor zware belading) en PRO, de progressief gewonden veren die een sterkte hebben van +10% bij geen belading tot +50% bij volle belading. Bij geen belading zijn deze veren dan ook minder hard dan de ST veren. Ook ten tijde van mijn Rio had Carsupport geen PRO veren (ze hadden helemaal nog geen veren voor de Rio), maar ze waren zeer welwillend om voor mij toch de juiste gewenste PRO veren te zoeken. Daarvoor duurde de montage vanzelfsprekend wel een stuk langer maar dat had ik er graag voor over. Ik raad je aan om het goed met Carsupport door te nemen en wellicht willen ze ook nu wel tijd en energie erin steken om ook progressieve veren onder jouw Niro te zoeken zodat ze die in het vervolg ook aan kunnen bieden aan andere klanten. Carsupport is gespecialiseerd in het bepalen van de juiste veren voor allerlei voertuigen; ze doen veel voor gepanserde auto's (Koninklijk huis) en hebben bijv. ook de glazen koets van nieuwe veren voorzien. Daar waren ze toen best trots op... Quote
Confus Posted October 5, 2017 Posted October 5, 2017 Zoals in mijn voorsteltopic gemeld zijn we afgelopen zomer met de Niro met boot erachter naar Kroatië geweest. De kogeldruk zat tegen de 100kg, de achterbak lag goed vol, we hadden 3 kids van 1, 5 en 7 op de achterbank en in de voetenruimte had ik een kleine 2-tons garagekrik liggen en nog wat kleine bovengemiddeld zware zaken. De veren achter hingen wel wat door, maar hij lag niet op z’n veerrubbers en ik had ook niet het idee met een gevoelloos sturende auto op de weg te zijn. Ik heb m’n boot eens achter een recente Renault Megane station gehad, waarbij ik met m’n 100kg achterin zat en verder was ie nagenoeg leeg. Die auto had toen al hulpveren oid nodig. Maar bij de Niro kwam het niet in me op. Ben daarom eigenlijk wel verbaasd dat men graag hulpveren wil. Het lichtbeeld viel ook prima bij te stellen. Quote
Wil002 Posted October 6, 2017 Author Posted October 6, 2017 Gisteren bij Carsupport in Krimpen aan de Ijssel geweest voor plaatsen van SD veren. De orginele veren blijven gewoon zitten en er worden extra veren "over" de schokbrekers gezet. De vering lijkt steviger te zijn geworden (zonder lading gereden). Hopelijk is het doorzakken bij volle belading nu minder. Quote
Nir00tje Posted October 6, 2017 Posted October 6, 2017 Ik zie op de foto's alleen een groene veer. Ben benieuwd of hiermee de kans op cuppen van de achterbanden toeneemt. Quote
Derrek Posted October 6, 2017 Posted October 6, 2017 9 uur geleden zei Nir00tje: Ik zie op de foto's alleen een groene veer. Ben benieuwd of hiermee de kans op cuppen van de achterbanden toeneemt. Die groene veer is de extra hulpveer. Maar waarom denk je dat de kans op cuppen kan toenemen door vering? De wielstand veranderd daardoor niet. Wel zie ik dat de scohkdempers zijn gedemonteerd en ik neem aan dat de auto na montage weer is gecontroleerd op de wielstand naar de standaard voorgeschreven richtlijnen. Quote
xtra40 Posted October 7, 2017 Posted October 7, 2017 ik neem aan dat op een star achter asje zonder mcpherson poot de wielstand niet zal veranderen denk dat dat geen probleem oplevert Quote
Derrek Posted October 7, 2017 Posted October 7, 2017 3 uur geleden zei xtra40: ik neem aan dat op een star achter asje zonder mcpherson poot de wielstand niet zal veranderen denk dat dat geen probleem oplevert Ja, sorry, je hebt gelijk. Was even vergeten dat het een star asje is. Maar hij rijdt als een mcpherson ophanging, vandaar.... 1 Quote
xtra40 Posted October 7, 2017 Posted October 7, 2017 Ja, sorry, je hebt gelijk. Was even vergeten dat het een star asje is. Maar hij rijdt als een mcpherson ophanging, vandaar.... En dat geloof ik meteen Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalk Quote
xtra40 Posted October 7, 2017 Posted October 7, 2017 Net naast een Niro geparkeerd was een mooie blonde stoot stond mooi op der wielen blijft een schitterende auto hoor wou ik toch nog even kwijt Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalk Quote
Nir00tje Posted October 7, 2017 Posted October 7, 2017 21 uur geleden zei Derrek: Die groene veer is de extra hulpveer. Maar waarom denk je dat de kans op cuppen kan toenemen door vering? De wielstand veranderd daardoor niet. Wel zie ik dat de scohkdempers zijn gedemonteerd en ik neem aan dat de auto na montage weer is gecontroleerd op de wielstand naar de standaard voorgeschreven richtlijnen. Ah, ik had uit alles wat ik lees over cuppen gedestilleerd dat het wordt veroorzaakt door stugge vering icm een lage wieldruk. Quote
Derrek Posted October 8, 2017 Posted October 8, 2017 Ik dacht dat cuppen vooral veroorzaakt werd door een combinatie van banden en de wielstand. Ik heb een Kia Rio en een Peugeot 107 waar 5 jaar geleden beide zwaardere veren onder de achteras gezet zijn. Voor de Rio vanwege de standaard te zwakke achterveren (geeft veel verbetering) en de Peugeot om het aanslepen van de bredere banden tegen de wielkasten tegen te gaan. Geen enkele last van cuppen gehad. Quote
Derrek Posted October 8, 2017 Posted October 8, 2017 20 uur geleden zei xtra40: Net naast een Niro geparkeerd was een mooie blonde stoot stond mooi op der wielen blijft een schitterende auto hoor wou ik toch nog even kwijt Die van mij is ook blond.... 1 Quote
Ron Penguin Posted October 8, 2017 Posted October 8, 2017 3 uur geleden zei Derrek: Die van mij is ook blond.... Die van mij heeft mooie Koplampen Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.