Ga naar inhoud
Sybren

Accu reset knop

Aanbevolen berichten

Goedemorgen, gisteren mijn Kia Niro Businessline opgehaald. Links onder het stuur zit een knop battery reset. In de handleiding die ik kreeg niets te vinden hierover. Ook geen afbeeldingen. Op het internet eigenlijk ook niets behalve een Amerikaans bericht . Wel lees ik veel gedoe over lege startaccu. Wie helpt mij over dit onderwerp

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je auto heeft twee accu's, een start accu en een hybride accu. Als je start accu leeg is kun je het knopje indrukken en daarna verbindt de start accu zich door met de hybride accu waardoor je weer kunt starten.

   Voor zover ik begrepen heb komt een lege start accu wel eens  voor bij autos die korte ritjes maken. Starten kost relattief veel van de energie en bij een kort ritje laadt de accu te weinig op. Ook kan er enige ontlading zijn of er brandt een lampje oid als de klep niet goed sluit. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei Brat Pit:

Je auto heeft twee accu's, een start accu en een hybride accu. Als je start accu leeg is kun je het knopje indrukken en daarna verbindt de start accu zich door met de hybride accu waardoor je weer kunt starten.

   Voor zover ik begrepen heb komt een lege start accu wel eens  voor bij autos die korte ritjes maken. Starten kort relatief veel van de energie en bij een kort ritje laat de accu te weinig op. Ook kan er enige ontlading zijn of er brandt een lampje oid als de klep niet goed sluit. 

Van korte ritje gaat de accu niet snel leeg !!!

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden zei Brat Pit:

Je auto heeft twee accu's, een start accu en een hybride accu. Als je start accu leeg is kun je het knopje indrukken en daarna verbindt de start accu zich door met de hybride accu waardoor je weer kunt starten.

   Voor zover ik begrepen heb komt een lege start accu wel eens  voor bij autos die korte ritjes maken. Starten kort relatief veel van de energie en bij een kort ritje laat de accu te weinig op. Ook kan er enige ontlading zijn of er brandt een lampje oid als de klep niet goed sluit. 

Een hybride werkt anders. Kleine ritjes kunnen nooit voor een lege start accu zorgen. De start accu is aan de hybride accu gekoppeld door middel van de omvormer. Deze zorgt voor het laadniveau van de start accu. Het starten van de benzine motor gebeurt door de Hybride starter generator, een overmaatse startmotor/dynamo. Deze is met de motor verbonden met een riem. Als de motor loopt zorgt deze HSG ook voor het opladen. De HSG is, net als de electormotor verbonden aan het hoog voltage hybride systeem.  De start accu zorgt dus niet voor het starten van de auto maar voor het aansturen van het 12 volts systeem voor de start. En, helaas, zonder 12 volts systeem start de auto niet. Bij de 2018 versie zit dezelfde start accu  als de amerikaanse versie. Die kan doormiddel van die knop opgeladen worden. Geen last van een lege accu meer dus. De start accu raakt alleen leeg door een stroomverbruiker die aan is blijven staan of luisteren naar de radio terwijl de auto niet gestart is of een of andere storing die de accu leeg trekt.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo’n hybride heeft heel wat systemen die een gewone benzine auto niet heeft. Hieronder een opsomming:

1. Hybride Starter Generator: zorgt voor de start van de motor. Die moet naadloos, ook tijdens het rijden aan de aandrijflijn gekoppeld kunnen worden.

De HSG is met een riem aan de motor verbonden en zorgt, als de benzine motor draait, ook voor het opladen van de hybride accu.

Deze motor is watergekoeld en heeft een vermogen van 5 KW. Veel groter dus dan een gewone startmotor of dynamo.

2. Elektromotor: zorgt voor geheel of gedeeltelijk elektrisch rijden. Kan ook zorgen voor het opladen van de hybride accu. Maakt ook onderdeel uit van het regeneratieve remsysteem.

3. Omvormer: Kort door de bocht: verzorgt de juiste elektrische stromen binnen het systeem en vormt de verbinding tussen het 12 volts systeem en het hoge volts hybride systeem.

4. elektrische airco. Ook als je elektrisch rijdt of stilstaat werkt de airco. 

5. Remsysteem. Is niet rechtstreeks aangesloten op het rempedaal. Zorgt ervoor dat de accu opgeladen wordt door afremmen op de elektromotor en schakelt bij behoefte het remsysteem in. Voordeel is ook dat de slijtage aan de remmen minimaal is.

6. Accu en accumanagement systeem. De temperatuur en het opladen/ontladen van de hybride accu wordt in de gaten gehouden en gestuurd door dit systeem. Normaal is de accu opgeladen tussen de 25 en 75% dit zorgt voor een langere levensduur. De accu wordt gekoeld door middel van een ventilator die de lucht uit het interieur gebruikt.

Waarschijnlijk heb ik met bovenstaande niet alles genoemd wat afwijkt van een auto die uitsluitend op fossiele brandstof rijdt. Zoals je ziet is de Hybride auto bijzonder geavanceerd. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei BvE:

Van korte ritje gaat de accu niet snel leeg !!!

 

Mag hopen van niet :) maar dit las ik op een buitenlands forum. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei HansG:

Een hybride werkt anders. Kleine ritjes kunnen nooit voor een lege start accu zorgen. De start accu is aan de hybride accu gekoppeld door middel van de omvormer. Deze zorgt voor het laadniveau van de start accu. Het starten van de benzine motor gebeurt door de Hybride starter generator, een overmaatse startmotor/dynamo. Deze is met de motor verbonden met een riem. Als de motor loopt zorgt deze HSG ook voor het opladen. De HSG is, net als de electormotor verbonden aan het hoog voltage hybride systeem.  De start accu zorgt dus niet voor het starten van de auto maar voor het aansturen van het 12 volts systeem voor de start. En, helaas, zonder 12 volts systeem start de auto niet. Bij de 2018 versie zit dezelfde start accu  als de amerikaanse versie. Die kan doormiddel van die knop opgeladen worden. Geen last van een lege accu meer dus. De start accu raakt alleen leeg door een stroomverbruiker die aan is blijven staan of luisteren naar de radio terwijl de auto niet gestart is of een of andere storing die de accu leeg trekt.

Dank voor de uitgebreide technische uitleg. Wat ik eigenlijk alleen wilde aangeven is, dat wanneer de start accu leg is, je het knopje in moet drukken. Poster Sybren zegt dat dat niet in de handleiding staat: daar zal ik nooit achter komen, gegeven het feit dat het "instructieboekje" 400 pagina's telt. :) 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden zei Nokia ;-):

Hallo Hans,

Zou de startaccu echt opgeladen worden door de aandrijfaccu? Ik ben daar zeer nieuwsgierig naar.

Wanneer ik de "Emergency Rescue Guide Manual" van de Niro lees, dan staat daar, dat je na het drukken op de ResetKnop, onmiddellijk de Niro moet starten.
Het zou zo kunnen zijn, dat de startaccu maar kortstondig via de converter met de aandrijfaccu wordt verbonden.
Maar wellicht weet jij iets meer daarover?

"Before Jump Starting
1. If the vehicle appears to have a dead battery, first press the 12V Battery
Reset button (A). Then immediately start the vehicle by pressing the brake
and turning the ignition on or pressing the Engine Start/Stop button.
2. If the vehicle does not start after completing the above steps, then jump
start the vehicle (as described below)."

 

Wellicht wordt de startaccu slechts deels gevuld? De 12 volt accu en de hybride aandrijfaccu zijn gescheiden door de converter(zit onder de motorkap rechts naast de motor) Als de auto aan staat wordt de start accu direct opgeladen. Dat regelt de converter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uur geleden zei HansG:

Wellicht wordt de startaccu slechts deels gevuld? De 12 volt accu en de hybride aandrijfaccu zijn gescheiden door de converter(zit onder de motorkap rechts naast de motor) Als de auto aan staat wordt de start accu direct opgeladen. Dat regelt de converter.

Mijn vermoeden is dat uit voorzorg bij een bepaalde klemspanning van de 12V accu deze los van eventuele gebruikers wordt gekoppeld om een geheel lege accu te voorkomen zoals bij vorige Niro modellen het geval was.
De accu heeft echter dan nog voldoende capaciteit  om de boordelektronica te kunnen voeden en om de contactors van de hoogspanning accu in te kunnen schakelen bij een reset 12V accu.
Zodra de motor loopt zal de hoogspanning accu via een DC-DC convertor de 12V accu op niveau brengen.
Maar denk dat de 12V accu zeker niet is berekend om als voeding voor een  standkachel te werken !

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

En waar zou je dan de hoogspanning willen aftakken.
Kunt niet even inpluggen bij de oranje kabels als je dat al denkt.
Denk dat je beter een 220V verlengsnoer kunt uitrollen.
Wel zo veilig.:wink:

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De standkachels die ik ken, kun je indelen in drie groepen:

- De "voorruit ontdooiers" Deze werkt op electriciteit en heeft voldoende kracht om de voorruit te ontdooien. Hier moet je wel een hele grote accu voor hebben.

- De diesel / benzine standkachel: Wordt gebruikt in koude streken en ook hier hier in NL om boten, campers, vrachtwagens etc. te verwarmen. Webasto zou al lang failliet zijn als elektrische kachels goed zouden werken.

- Defa: werkt op 230V met externe aansluiting.

Om een auto op te warmen heb je toch tenminste een kachel nodig van 2KW die een uur voor het rijden aanspringt. Ik Canada hebben mensen bij hun huis of bij hotels vaak een paaltje met electriciteit waar de auto aan gekoppeld kan worden. Dat is niet voor niets. Warmte vraagt veel stroom en accu's zijn meestal te klein.

Als je het niet met een kabel wil oplossen dan is de webasto de best keuze, of die er in kan, weet ik niet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei Nokia ;-):


Is specialistisch werk, wat ik graag overlaat aan anderen, ... :smileys-car-driving-896549:..., maar die standkachel komt erin zonder verlengsnoer :wink:

Weet wel zeker dat andere daar ook niet aan beginnen !
Je kunt niet zomaar extern capaciteit van je hoogspanningsaccu aftappen, de BMS ECU gaat dit niet goed vinden en komt met een foutmelding ga naar u  dealer. :-)
Trouwens zo een grote accu heeft een HEV niro niet en als je deze te ver gaat ontladen ben je zo toe aan een nieuwe.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog belangrijker is wanneer schakelt de nieuwe Niro 2018 de 12V accu af.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden zei Hen E:

Nog belangrijker is wanneer schakelt de nieuwe Niro 2018 de 12V accu af.

Daar zal wel een Koreaan met verstand van accu techniek naar gekeken hebben.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uur geleden zei Nokia ;-):


 Heb contact gehad met mijn kachel dealer, deze kan pas een uitspraak doen nadat bekend is wat de capaciteit van die nieuwe 12V Lithium-Ion Polymeer batterij is. 

Wat je kunt doen om te bepalen wat voor een capaciteit de accu kan leveren is een bekende belasting erop zetten en kijken hoelang het duurt voor deze er mee stop.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei Nokia ;-):

By the way, Ik krijg de indruk dat stromen en spanningen jouw vakgebied zijn, klopt dat?
 

Mijn studie achtergrond is elektronica maar 30 jaar werkzaam geweest in de elektro waarvan 10 jaar industriële  automatisering.
Dus raspberry geen onbekende voor mij.:wink:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden zei Nokia ;-):

Daarom willen wij ook de mogelijkheid onderzoeken in hoeverre een twee BMS / LDA (max 5 tot 10A) aan de aandrijfaccu gekoppeld kan worden.

Ben je niet bang dat je de garantie verspeeld? Of kan dit zonder sporen afgekoppeld worden?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
On 12/8/2017 at 3:38 PM, Brat Pit said:

Dank voor de uitgebreide technische uitleg. Wat ik eigenlijk alleen wilde aangeven is, dat wanneer de start accu leg is, je het knopje in moet drukken. Poster Sybren zegt dat dat niet in de handleiding staat: daar zal ik nooit achter komen, gegeven het feit dat het "instructieboekje" 400 pagina's telt. :) 

Volgens HansG geldt dit vanaf de 2018 modellen, klopt dit? ik ga deze week een gebruikte Niro van 2017 halen .. ben benieuwd of dit ook bij deze Niro werkt ..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad, ik meen vanaf ongeveer juni 2017 werden de 2018 modellen geleverd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×