Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds enige tijd rijd ik een Niro executive line en nu vroeg ik mij het volgende af. Als ik in de ACC modus rij houdt de auto keurig afstand tot de voorligger. Ook als deze vol in de ankers gaat zorgt het systeem dat de Niro hetzelfde doet. Maar hoe zit dat met de remlichten. Wanneer lichten deze wel en wanneer niet op als de ACC snelheid mindert? Kan dat moeilijk zelf controleren.

groet,

Henk

Posted

Ik heb zelf het systeem niet, maar het moet wel zo zijn dat de remlichten gaan branden wanneer de auto sneller vertraagd dan een bepaalde vertraging. Volgens mij is er zelfs al eerder een topic hierover geweest op dit forum. Zal eens voor je zoeken.

 

mvg

 

Joost

[edit]

Gevonden! 

[/edit]

 

Posted

Een paar jaar geleden had je sporadisch wel eens een "remmer"  voor je rijden. Nu zie ze steeds vaker, volgens mij door de ACC's die in veel auto's zitten. Bij de Niro werkt dat ook zo.

Twee opmerkingen erover:

- Als je 120 rijdt op de rechterbaan en je wordt ingehaald met 125 (auto gaat voor je rijden in je radar gebied) dan ziet de ACC het en blijft deze 120 rijden. Niro gaat niet in de ankers, tot zover goed.

- Maar als je wordt ingehaald en de voorligger rijd 117, dan kom je zonder zelf te remmen angstvallig dichtbij. Zelf durf ik het er bij dat soort snelheden niet op aan te laten komen en ik trap op de rem. 

Iemand  andere ervaringen?

 

Posted

Ik snap je even niet. Hij haalt je toch in, hoe kom je dan dichterbij?

Wat ik wel merkte: Als je iemand (langzaam) inhaalt, en die komt naar links, dan duurt het erg lang voordat de niro ingrijpt. En andere situaties, grijpt hij vaak erg vroeg in (als je bijvoorbeeld een vrachtwagen nadert. Dan moet je bijna 200 meter van te voren al naar links.

Ohja, en fietsers  op vrijliggende fietspaden..  Die geven ook flinke remacties.

Posted
4 uur geleden zei gjcvro:

Ik snap je even niet. Hij haalt je toch in, hoe kom je dan dichterbij?

Wat ik wel merkte: Als je iemand (langzaam) inhaalt, en die komt naar links, dan duurt het erg lang voordat de niro ingrijpt. En andere situaties, grijpt hij vaak erg vroeg in (als je bijvoorbeeld een vrachtwagen nadert. Dan moet je bijna 200 meter van te voren al naar links.

Ohja, en fietsers  op vrijliggende fietspaden..  Die geven ook flinke remacties.

Bij wat drukker file achtig verkeer: je wordt ingehaald en degene die dat doet moet voor je inhouden. Of, ook een leuke: je rijdt op de linkerbaan en iemand voegt in. In beide situaties denk ik dat het wel goed zal gaan, maar je komt akelig dicht op de bumper voor het systeem reageert.

  • Sad 1
Posted

Op de snelweg zet ik de adaptieve cc altijd uit en doe ik de “gewone” aan.
Dit doe je door het knopje van de cc afstand op je stuur een paar seconden ingedrukt te houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Posted

Kun je dan op het display ook zien dat je omgeschakeld bent van acc naar "gewone" cc?
 


Je krijgt ieder geval een melding op het moment dat je hem wijzigt. CC / ACC en natuurlijk een “pieeeeeep”


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Posted

Vorige week heb ik bijna 3.000 kilometer gemaakt met de Niro en alles met ACC en Active Lane Keeping Assist. Dus je hoeft dan niet meer te gassen en te remmen en je blijft lekker in je baan. 

Het is me heel goed bevallen, je kunt veel langer geconcentreerd blijven rijden omdat de auto een groot stuk rijgedrag overneemt. Met name op de drukke Duitse autobaan is dit een hele verbetering.

Posted

Misschien herinner je je nog de eerste keer dat je navigatie had. Je hoefde niet meer op de papieren kaart naast je te kijken en je kon je dus beter op belangrijke zaken richten. Dit ervaar ik met deze nieuwe hulpmiddelen ook. Er gebeurt geen ramp als je drie seconden verslapt en dat zorgt voor veel meer ontspanning tijdens de rit.

Posted
Op 14-3-2018 om 21:29 zei olympus:

De remlichten gaan gewoon branden als de auto vertraagd.

Staat dat ergens beschreven?

Ik heb het idee dat de auto's achter mij toch fel in de ankers moeten als bij mij de ACC gaat afremmen!

Posted
6 uur geleden zei gjcvro:

Ik ben er na 7000km nog steeds niet aan gewend, en ervaar het nog steeds op momenten als irritant.

Ik vermoed dat veel mensen dat hebben en dat dat nog wel eens de doodsteek kan worden voor het automatisch rijden. Veel mensen vinden het prima om de handjes aan het stuur te houden en de voet op het pedaal, is ook niets op tegen.

Velen willen zelfs nog een handgeschakelde bak. Ik adopteer heel makkelijk nieuwe technologie die repeterende taken overneemt. Niet alleen bij autorijden maar eigenlijk bij allerlei dingen. 

Posted
2 uur geleden zei surfingjohn:

Staat dat ergens beschreven?

Ik heb het idee dat de auto's achter mij toch fel in de ankers moeten als bij mij de ACC gaat afremmen!

nee maar in het donker zie je het, kijk maar eens in je spiegel als het gebeurt dat het systeem ingrijpt, dan zie je ze echt branden.

Posted

Nee hoor, automaat vind ik heerlijk, en dit is de eerste.

En als de techniek perfect werkt heb ik er ook niets op tegen, maar als ik een afrit pak, en mijn stuur voelt zenuwachtig aan omdat de auto een iets andere lijn wil rijden dan ik ervaar ik dat als niet prettig.

En als ik met mijn neus tegen de voorruit zit omdat de auto denkt dat er een fietser voor me zit (maar die rijdt op het naastliggende fietspad) of omdat hij denkt dat ik over 400 meter tegen die vrachtwagen aan rijd vind ik dat ook niet prettig.

 

Kortom, de systemen zijn nog te dom. Als ze mijn taken over kunnen nemen prima, maar nu doen ze dat half en daardoor is het niet betrouwbaar.

  • Like 1
Posted

@gjcvro:  Die 400 meter zal wel meevallen :wink:. Je kunt je ACC toch ook instellen?  Kijk op je middenschermpje hoeveel balkjes er voor de afgebeelde auto staat.  4 streepjes/balkjes is max en 1 streepje is 1  ( ca 25 meter ).

Van reacties op fietsers heb ik nog geen "last"gehad dus daar geen ervaring mee.

  • Like 1
Posted

Jep Niro de businisliine

 

En mijn ACC staat al op 1 puntj, maar bij 120/130 km/h is de afstand dat hij begint te remmen voor mij veel te groot. Dan rij je veel langer dan nodig links, en ik heb een stervens hekel aan linksplakkers, dus wil er zelf geen worden.

Posted
400 meter is wel erg ver. Bij 120 km/u zit die vrachtwagen nog ruim 12 sec vóór je. En dat al bij het eerste streepje.
Wel raar dat bij jou het eerste streepje 400 meter is, terwijl Preston aangeeft dat dit dan 25 meter zou moeten zijn.
Heren, meten is weten! Morgen de weg op met die mooie bak ... :wink:

 


Het is geen 25 meter maar 1/2/3/4 seconden. Dit wordt berekend aan de hand van de snelheid van het voertuig voor je.
Bij een vrachtauto, tractor of fietser schiet hij snel in de ankers.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Posted

En met "sneller" bedoel je wellicht "eerder", omdat een vrachtauto veel groter is, of omdat de computer weet dat het snelheidsverschil groter is?

 


De computer houdt de afstand tot het voertuig voor je op het aantal ingestelde seconden. De computer berekend het snelheidsverschil.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Posted

Grootste nadeel van de ACC: Je kunt hem niet permanent uitzetten en alleen aan op het moment dat het mij handig lijkt. Ik rij erg veel op de cc, misschien wel 80% en soms zou het handig zijn, maar net zo vaak doet het onverwachtse dingen. Nou leer ik er al mee omgaan door bewust op sommige punten zelf gas te gaan geven waardoor ACC niet actief is, maar dat kan eigenlijk niet de bedoeling zijn van een systeem. Als een systeem niet 100% feilloos werkt, moet je het ook niet permanent aanzetten. En ja, het is uit te schakelen, maardie handeling had niet nodig hoeven zijn.

Wat ik  wel plezierig vind aan de Niro: De stilte als hij elektrisch rijdt, de redelijke rust als de motor wel draait, de automaat, de electrisch verwarmbare voorstoelen het recht toe recht aan uiterlijk het verbruik en de prestaties..

Maar er zijn ook gewoon dingen die naar mijn mening anders moeten werken. Waarom wel de spiegels uitklappen, maar niet de deur open maken als ik aan kom lopen? Heeft Renault beter voor elkaar. Waarom niet even aangeven welke sensor achter piept, nu moet ik ook echt goed op de camera kijken. Waarom geen fatsoenlijke wegenkaart, maar een achterhaalde kaart leveren,  apple carplay of android auto. is bijna een must. Dan kun je net zo goed alleen een beeldscherm monteren  En waarom naar de dealer om te updaten? Met heel veel dingen is het gewoon 'net niet' en ik denk dat de volgende versie wel weer een verbetering zal zijn. Van veel dingen zou ik zoiets hebben: doe het goed of doe het niet, maar dan is de folder zo leeg ten opzichte van de concurrent (die het vaak ook net niet goed doet)

Door de bank genomen: Een fijne auto, maar met wat minpuntjes. Mijn eerste Kia en over 4 jaar zal ik het merk zeker niet voorbijlopen maar wel weer letten op de dingen die ik nu geleerd heb waar ik me aan erger.

  • Thanks 1
Posted
22 uur geleden zei gjcvro:

Nee hoor, automaat vind ik heerlijk, en dit is de eerste.

En als de techniek perfect werkt heb ik er ook niets op tegen, maar als ik een afrit pak, en mijn stuur voelt zenuwachtig aan omdat de auto een iets andere lijn wil rijden dan ik ervaar ik dat als niet prettig.

En als ik met mijn neus tegen de voorruit zit omdat de auto denkt dat er een fietser voor me zit (maar die rijdt op het naastliggende fietspad) of omdat hij denkt dat ik over 400 meter tegen die vrachtwagen aan rijd vind ik dat ook niet prettig.

 

Kortom, de systemen zijn nog te dom. Als ze mijn taken over kunnen nemen prima, maar nu doen ze dat half en daardoor is het niet betrouwbaar.

De systemen zijn niet dom maar een hulpmiddel.  Als je een afrit pakt dien je richting aan te geven. Omdat de richtingaanwijzer actief is zal het de Niro een worst zijn welke kant je op gaat. Als je echter de afrit neemt en geen richting aangeeft  zal de Niro je tussen de strepen van de weg willen houden, wat door jou dan als zenuwachtig wordt ervaren. De ACC reageert op de ingestelde tijd/afstand en daar is prima rekening mee te houden. Als je een vracht(auto) nadert  met gebruik van de ACC heb je twee keuzes. Of, als het mogelijk is ga je iets eerder naar de linker rijbaan, of je deactiveert de ACC, en past hierna de snelheid met het voetje (gaspedaal) aan. Als je daarna wel kunt passeren activeer je de ACC weer. Ik heb slechts een keer gehad dat de ACC “ingreep” bij een relatief scherpe bocht waarbij een tegenligger als object werd gezien en begon de Niro te remmen. Je kunt dan alsnog de ACC met het knopje op het stuur deactiveren en na de bocht weer inschakelen. 

  • Like 1
Posted

Ik bedoelde de enkele rijbaan NA het afslaan. Ik geef (en ik weet dat het zeldzaam is) altijd richting aan bij het wisselen van een rijstrook. En waarom zou ik meer handelingen moeten doen met een slimme cc dan met een domme cc? Een domme cc hoef ik alleen uit te zetten op het moment dat het te kort aan komt, met een slimme moet ik zelf op gaan letten of ik voor het systeem niet te dicht op een vrachtwagen ga rijden, nee dat is lekker handig.

 

Misschien valt het mij extra op omdat ik bovengemiddeld gebruikt maak van de cc (al jaren) en toevallig ook op punten kom waar het systeem geen raad mee weet, maar als ik in 7000km al meerdere onverwachte ingrepen heb gehad voor iets wat geen enkel probleem was durf ik best te zeggen dat het systeem voor verbetering vatbaar is en met sommige rem acties onnodig gevaar creëert voor mij en mijn achterliggers.

Posted
37 minuten geleden zei gjcvro:

Waarom niet even aangeven welke sensor achter piept, nu moet ik ook echt goed op de camera kijken. Waarom geen fatsoenlijke wegenkaart, maar een achterhaalde kaart leveren,  apple carplay of android auto. is bijna een must. Dan kun je net zo goed alleen een beeldscherm monteren  En waarom naar de dealer om te updaten? Met heel veel dingen is het gewoon 'net niet' en ik denk dat de volgende versie wel weer een verbetering zal zijn. Van veel dingen zou ik zoiets hebben: doe het goed of doe het niet, maar dan is de folder zo leeg ten opzichte van de concurrent (die het vaak ook net niet goed doet)

Door de bank genomen: Een fijne auto, maar met wat minpuntjes. Mijn eerste Kia en over 4 jaar zal ik het merk zeker niet voorbijlopen maar wel weer letten op de dingen die ik nu geleerd heb waar ik me aan erger.

Als je bij het achteruitrijden ook op je dashboard kijkt zie je welke sensor het signaal afgeeft. (links, midden, rechts)  De wegenkaarten lopen altijd wat achter en dat heeft te maken met het wijzigen, verwerken en vrijgeven van de kaarten. Dit is bij alle automerken zo. Het updaten bij de dealer is kostenbesparend (7 jaar). Bij andere merken dien je daarvoor extra bij te betalen en soms een fors bedrag. Daarbij is in het verleden gebleken dat bij het zelf updaten van het systeem er regelmatig een systeem vastliep waardoor er weer een discussie ontstond over garantie of niet. Overigens werkt Apple carplay en Android auto prima. Of je er gebruik van wil maken is jouw keuze. Zelf heb ik Android werkend maar ben hier niet echt van onder de indruk. Alleen bellen en het voorlezen van What’s App berichten is leuk/handig maar voor mij geen optie van levensbelang. Ik kan heel goed wachten tot is ben uitgestapt om mijn What’s app berichten te lezen of om iemand terug te bellen. Als ik word gebeld kan ik het gesprek gewoon aannemen dmv het blue tooth systeem van de Niro wat overigens perfect werkt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...