kia_21 Posted May 19, 2018 Posted May 19, 2018 Hi mede kia leden, Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Rio 2017! Over het algemeen geniet ik zeer van deze auto. Wat mijn alleen opgevallen is, is dat de motor in zijn 2, 3 of 4 rond/voor de 2000 toeren soms eens schokt. Vooral vervelend als je in zijn 3 of 4 rijdt op 50 kilometer per uur. Je voelt het vrij duidelijk, het lijkt net of de auto tegen wordt gehouden. Vroeg mij af of hier meer mensen last van hadden, de 22e heb ik een afspraak bij de dealer. Kijken wat die ervan zeggen. Quote
Joey-Rio Posted May 21, 2018 Posted May 21, 2018 Dat herken ik niet bij onze Rio 4. Heb je het af en toe gedurende de hele rit of alleen als de motor nog koud is? Quote
Freaky Posted May 21, 2018 Posted May 21, 2018 Ik herken het ook niet in mijn rio 3 en 4. En volgens mij is dit probleem ook nog niet voorgekomen op het forum hier. Denk dat alleen de dealer hier iets aan kan doen of een of andere garage bedrijf. Quote
K Cee'd Posted May 21, 2018 Posted May 21, 2018 Je kunt kijken of het in-en uitschakelen van de airco invloed heeft. Het inschakelen van de aircopomp kan een schokje veroorzaken. Als de airco "aan" staat, schakeld de pomp automatisch en regelmatig in en uit. Quote
kia_21 Posted May 21, 2018 Author Posted May 21, 2018 Het gaat inderdaad om een schokje, wel een duidelijk voelbare. Hij doet het met en zonder airco aan. Dat is denk ik niet de boosdoener. Quote
ernieken Posted May 22, 2018 Posted May 22, 2018 Ik heb het voor als de motor koud is, de eerste 500m stottert de motor dan echt in tweede versnelling. Opschakelen is het enige wat helpt. Is wel van kort duur. Dealer zegt dat ik Euro 98 ipv 95 moet tanken. Wat een idioot antwoord was me dat. Als de wagen warm is merk ik het fenomeen dat jij aanhaalt soms ook, zij het niet echt storend. Het valt me trouwens op dat de motor stationair, al is het een drie cilinder, niet echt mooi rond draait. Ik vermoed dus dat er aan mijn motor eea kan afgesteld worden die de problemen allicht verhelpt. Nu de dealer nog zo ver krijgen... Quote
Michel.F Posted May 22, 2018 Posted May 22, 2018 Zelf een Rio 4 sinds bijna 3 maanden en rij continue met airco aan en ervaar geen schokken ook niet als airco in of uit geschakeld is. ben benieuwd wat de dealer er vandaag over verteld. Quote
underater Posted October 26, 2021 Posted October 26, 2021 Hallo, ik weet dat ik reageer op een bericht van ruim 3 jaar geleden, maar ik heb dit probleem ook met een 1.0 tgdi (wel met een Hyundai i20 2016, maar betreft zo goed als dezelfde auto met exact dezelfde motor). Hoe is dit opgelost? Wat ik tot nu toe heb gedaan: - uitlezen bij de dealer => geen foutcodes - bougies vervangen => geen verschil - motorreiniging (carbon clean) => geen verschil Quote
Benjamin B. Posted April 24, 2022 Posted April 24, 2022 Op 26-10-2021 om 14:22, zei underater: Hallo, ik weet dat ik reageer op een bericht van ruim 3 jaar geleden, maar ik heb dit probleem ook met een 1.0 tgdi (wel met een Hyundai i20 2016, maar betreft zo goed als dezelfde auto met exact dezelfde motor). Hoe is dit opgelost? Wat ik tot nu toe heb gedaan: - uitlezen bij de dealer => geen foutcodes - bougies vervangen => geen verschil - motorreiniging (carbon clean) => geen verschil Als nieuw lid zou ik heel graag willen weten of dit en zo ja hoe dit opgelost is. Wij hebben exact dezelfde problemen met onze Kia Rio GT line uit 2020 ( 3- cilinder, 100pk ) en bij de dealer zijn ook exact dezelfde handelingen verricht ( uitlezen, bougies vervangen en additieven toegevoegd ). Tot nu toe helaas zonder resultaat en hoop dus van harte op aanvullende informatie. Bij de proefrit in augustus 2021 totaal geen problemen ondervonden ( anders hadden we de auto uiteraard niet gekocht ), deze begonnen pas enkele maanden later. Het betreft een jong occasion uit 2020 met 58.000 km op de teller. Voor ons één eigenaar die ermee vanuit de Randstad dagelijks naar Zeeland reed i.v.m. werk, vandaar de kilometers. Graag hoop ik op verdere informatie, alvast hartelijk dank. Quote
underater Posted April 27, 2022 Posted April 27, 2022 Op 24-4-2022 om 20:47, zei Benjamin B.: Als nieuw lid zou ik heel graag willen weten of dit en zo ja hoe dit opgelost is. Wij hebben exact dezelfde problemen met onze Kia Rio GT line uit 2020 ( 3- cilinder, 100pk ) en bij de dealer zijn ook exact dezelfde handelingen verricht ( uitlezen, bougies vervangen en additieven toegevoegd ). Tot nu toe helaas zonder resultaat en hoop dus van harte op aanvullende informatie. Bij de proefrit in augustus 2021 totaal geen problemen ondervonden ( anders hadden we de auto uiteraard niet gekocht ), deze begonnen pas enkele maanden later. Het betreft een jong occasion uit 2020 met 58.000 km op de teller. Voor ons één eigenaar die ermee vanuit de Randstad dagelijks naar Zeeland reed i.v.m. werk, vandaar de kilometers. Graag hoop ik op verdere informatie, alvast hartelijk dank. Helaas heb ik nog geen oplossing gehoord. Bij mij begon het rond de 80k, het lijkt in de wintermaanden minder te zijn geweest. Quote
Benjamin B. Posted April 30, 2022 Posted April 30, 2022 Ok, dank voor de reactie. Mag ik vragen of het brandstofverbruik ook hoger is als de klachten er wel zijn? Quote
underater Posted April 30, 2022 Posted April 30, 2022 23 minuten geleden, zei Benjamin B.: Ok, dank voor de reactie. Mag ik vragen of het brandstofverbruik ook hoger is als de klachten er wel zijn? Dat lijkt wel mee te vallen, ik let er niet te erg op. Maar gemiddeld zit ik op ruim 1:17,5-1:18 Quote
Benjamin B. Posted May 1, 2022 Posted May 1, 2022 Ok dat is netjes lijkt mij dat verbruik. Mochten er ontwikkelingen zijn m.b.t. een oplossing dan hoor ik dat graag. Quote
Erasmus Posted September 20, 2022 Posted September 20, 2022 Mijn Kia Rio 1.4 met 4 cilinder heeft dit probleem niet. Zou het dan om een bekend 3 cilinder motortype storing gaan? Benieuwd wat de dealer/garage ervan vindt en belangrijker: wat eraan gedaan wordt om te verhelpen. Quote
Jesse vC Posted September 23, 2023 Posted September 23, 2023 Mijn i20 heeft hetzelfde probleem. stottert voornamelijk in zijn 3 tussen 1500 en 2000 toeren. Zeker als je constante snelheid aanneemt of bijvoorbeeld van 50 naar 40km/u gas los laat en weer heel klein beetje gas bij geeft. Hogere snelheden nauwelijks merkbaar. Dealer kon probleem ook niet vinden, na uitsluiten bougies en bobines was het gefixed door een carbon cleaning uit te voeren. Maar nu met 75.000 moesten de bougies vervangen worden en nu is het probleem terug. Vreselijk irritant. Begin ook beetje vertrouwen in de dealer te verliezen. Auto is nu net 5 jaar dus geen fabrieksgarantie meer dus ik ga nog 1x terug en erna naar een eerlijke vakgarage. Ik ben wel benieuwd hoe het probleem met bovenstaande Rio’s en i20 opgelost is na de carbon cleaning. Quote
Irene1991 Posted February 29, 2024 Posted February 29, 2024 Met mijn Kia Rio 1.0 TDGI, 60.000 km, uit 2018 ervaar ik dezelfde klachten. Ik heb de auto sinds oktober 2023. Eerste 2 maanden prima gereden, maar in december begon het haperen/schokken. Brandstofverbruik veel hoger en ook motorlampje paar keer aangegaan. Dealer heeft geen storingen kunnen vinden bij uitlezen. Auto is inmiddels drie keer ter reparatie aangeboden (bougies vervangen, kleppen (EGR) gereinigd en motor gereinigd). Nadat kleppen waren gereinigd, heeft de auto 8 dagen weer goed gereden. Daarna begon het stotteren weer. Vandaag is de motor gereinigd, maar auto rijdt nog steeds niet soepel. Voel nog steeds schokken, met name in de lage toeren. Ben benieuwd of bij jullie het probleem is opgelost. Zo ja, hoe? Quote
Recommended Posts