Nicelmar Posted June 5, 2018 Posted June 5, 2018 Goedenavond, ik heb mijn auto vandaag naar de dealer gehad voor een onderhoudsbeurt. Nu kwam er aan het licht dat mijn accu niet meer heel goed is. Normaal 640 CCA en mijn accu heeft nog de helft 386 CCA. Nu kost een nieuwe accu AGM €295. Weet iemand of er ook een normale accu in kan, het start stop systeem werkt vaker niet dan wel, en ik vind €295 voor een nieuwe accu veel geld. Ik kan een agm accu online kopen voor €132. Is het verwisselen van een agm accu hetzelfde als een normale accu of moet ik nog ergens om denken? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/ inlichten wat verstandig is om te doen. alvast bedankt voor de reacties mvg elmar Quote
xtra40 Posted June 5, 2018 Posted June 5, 2018 je moet een AGM accu plaatsen een gewone accu kan niet tegen het snelle laden van het systeem je kunt de accu net zo vervangen als een normale accu dus dat is geen probleem als je de accu vervangt zorg dan wel dat je de juiste plaatst en ook ik zou die van 132 euro doen portemonnaie wijs Quote
Nicelmar Posted June 5, 2018 Author Posted June 5, 2018 Bedankt voor je reactie. Kun je aangeven wat je bedoelt met het plaatsen van de juiste? Quote
Nicelmar Posted June 5, 2018 Author Posted June 5, 2018 Ik had de onderstaande accu gevonden. Weet iemand of dit de juiste is voor mijn Rio uit 2012. https://www.accumegastore.nl/varta-d52-varta.html Quote
xtra40 Posted June 5, 2018 Posted June 5, 2018 52 minuten geleden zei Nicelmar: Bedankt voor je reactie. Kun je aangeven wat je bedoelt met het plaatsen van de juiste? dat de gegevens die op de oude accu overeen komen dus het ampere uur de cca en dat soort gegevens Quote
Nicelmar Posted June 5, 2018 Author Posted June 5, 2018 Ok, volgens mij is dit de juiste accu. Heb al een mail gestuurd met wat voor auto ik heb. Wacht nu op bericht van het bedrijf van de accu Quote
motorfanatic Posted June 6, 2018 Posted June 6, 2018 Dat scheelt enorm in prijs, met de opgave van je garage! Hou ons op de hoogte! bedankt. Quote
Derrek Posted June 6, 2018 Posted June 6, 2018 22 uur geleden zei Nicelmar: Ik had de onderstaande accu gevonden. Weet iemand of dit de juiste is voor mijn Rio uit 2012. https://www.accumegastore.nl/varta-d52-varta.html Ik heb die accu, de Varta D52 van de Megastore, al sinds november in gebruik in onze Rio. Het is een prima Start-Stop accu van een goed merk. Je bent gek als je voor dat bedrag een "originele" accu laat installeren ter vervanging. 1 Quote
ehombie Posted June 7, 2018 Posted June 7, 2018 Moet je de nieuwe accu niet inleren? http://www.kirmanual.com/installation-254.html ISG (Idle stop & go) system equipped vehicle always use the AGM battery only. If flooded battery has installed, this can potentially lead to engine electrical trouble or ISG system error. • Replace same capacity of the AGM battery. • Ensure an AGM battery is fitted. • In all cases, an AGM battery must be installed and registered in the vehicle for the ISG function to work perfectly. • The vehicle with the new battery must be placed in the ignition switch OFF and door closed, hood switch OFF state for at least 4 hours. • ISG system’s stabilization may take 4 hours after new battery installation. • ISG function is operates about 4 hours later and 2 times cranking by user. But first 25 times, the ISG function can operates regardless of ISG system stability for ISG function operating check. Quote
Derrek Posted June 7, 2018 Posted June 7, 2018 1 uur geleden zei ehombie: Moet je de nieuwe accu niet inleren? http://www.kirmanual.com/installation-254.html Ik heb de accu in ieder geval gewoon zelf omgewisseld met de Varta. Niets inleren. Uiteraard contact uit. En rijdt al 6 maanden zonder probleem en met Start-Stop. Opgemerkt moet worden dat de Start-Stop van de Rio doorgaans standaard al slecht werkt. Ook de dealers kunnen er niets mee. Als je opmerkt dat de Start-Stop niet goed werkt dan licht het aan jouw rijstijl..... Veemd dat mijn rijstijl in een VW geen problemen met de Start-stop geeft. Wat zou er gebeuren als je per ongeluk eens je licht aan laat staan met een lege accu tot gevolg? Ook inleren? Begin te denken dat dit meer een marketing verhaal is om klanten de veel te dure accu's te laten kopen. Quote
ehombie Posted June 9, 2018 Posted June 9, 2018 Kun je je lichten nog aan laten staan in deze rio? Deze gaan toch altijd uit wanneer je hem van het contact haald of na enkele seconden? Wat ik bedoel te zeggen.Wat een algemene vraag is. en misschien kan iemand dat bevestigen. Met inleren bedoel ik batterij registeren. Het zij met een procedure zoals hierboven...of d.m.v. aansluiten op de computer. (Bij mijn BMW moet je dit via de computer doen). Door het registeren "weet" de auto dat er een nieuwe accu inzit en hierdoor laad en ontlaad karakteristieken op aanpast en evt je start stop weer laat werken. (of er moet slimme electronica/sensor inzitten die bijv. de CCA kan bepalen van de accu.) Bij mij doet ISG al lange tijd niet meer. Misschien is mijn accu wel te zwak aan het worden? Accu is nu ook al 7jr oud, Vindt het overigens een vrij nutteloze functie... Een nieuwe accu haal ik niet bij de dealert, maar ook zoals hierboven beschreven op een van de site's...als het maar AGM is. Quote
motorfanatic Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 Een reactie hierop; onlangs bij de dealer een olie-beurt laten doen, hierbij is de accu getest, en ook aanbevolen hem te vervangen ( 7jaar oud). Ik heb gekozen voor een gewone accu, dat scheelt aanmerkelijk met de prijs, en technies was dit ook mogelijk! Kijk maar in de accessoire lijst van de Rio 3.Ik gebruik dat start-stop systeem nooit, dus, pak je voordeel! Quote
ehombie Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 Ik ga dit niet tegenspreken want ik kan dit niet bevestigen. Ik heb geen zicht op interne kia documenten... alleen wat ik bovenstaande heb. Ik zou dus gewoon een accu via internet bestellen en deze zal niet veel duurder uitvallen dan bij de dealert. De laadkarakteristiek van een agm accu is anders dan die van een gewone accu. Als dit technisch mogelijk is....ja dan moet je het doen. Ben wel benieuwd of ze dit met de computer aanpassen. Nogmaals bij BMW kunnen je kiezen tussen AGM en Gewone accu en wordt aangeraden dit aan te passen door te programmeren via de computer als je van type gaat wisselen en/of vernieuwen. • ISG (Idle stop & go) system equipped vehicle always use the AGM battery only. If flooded battery has installed, this can potentially lead to engine electrical trouble or ISG system error. • Replace same capacity of the AGM battery. Ensure the AGM battery is placed correctly on the battery tray. In all cases, an AGM battery must be installed and the battery sensor calibrated for the ISG system to function. After the battery has been changed or disconnected, the battery sensor must be calibrated. After connecting the battery, start the engine at least once. Then park the car for at least 4 hours with the ignition off. After the 4 hours, the engine should be started two times. At this time the battery sensor will be calibrated. Quote
motorfanatic Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 Neem aan van wel, dat ze (Kia-Dealer) de computer aanpassen! Nog een leuke bijkomstigheid is, dat mijn radio-display het weer doet! 2jaar geleden stopte het display ermee, terwijl de radio het nog wel speelde! Quote
GekkeGerrit Posted June 22, 2018 Posted June 22, 2018 Nee dat gebeurt bij Kia niet. Je kan niet switchen van AGM naar een gewone accu door simpelweg een instelling te veranderen in de computer. Kia's met ISG moeten altijd worden voorzien van een AGM accu, ook omdat de dynamo AGM accu's met een hogere spanning kan laden! Accu vervangen is simpel net als elke andere accu. Daarna de auto minstens 4 uur laten staat met alle deuren en kleppen dicht en op slot. Systeem stabiliseert zich in de tussentijd. Dat staat ook uitgelegd in het kader wat Ehombie hierboven plaatst. Overigens ben je niet verplicht hier op te wachten, het duurt dan alleen wat langer voordat ISG weer werkt (als het dat al doet.....) Alleen uitvoeringen met automatische bak hebben geen ISG, daar kun je dus een normale loodaccu in zetten. En inderdaad is de werking van ISG idd heel erg rijstijl afhankelijk, met een defensieve rijstijl met veel afremmen op de motor komt het systeem het beste tot zijn recht. Mja dat laatste lukt je in het NL verkeer niet...... Quote
Kogelman Posted July 2, 2018 Posted July 2, 2018 Op 6-6-2018 om 19:53 zei Derrek: Ik heb die accu, de Varta D52 van de Megastore, al sinds november in gebruik in onze Rio. Het is een prima Start-Stop accu van een goed merk. Je bent gek als je voor dat bedrag een "originele" accu laat installeren ter vervanging. Ik ben ook toe aan een andere accu en zit er aan te denken ook die Varta D52 met startkracht 680 aan te schaffen. Ik heb geen zin om met koud weer straks startproblemen te krijgen, het gaat mij niet zo zeer om het start stop systeem. De dealer kan mij een nieuwe accu leveren voor 248,- incl inbouw. Deze Varta kost bijna de helft en levert meer CCA dan mijn huidige AGM accu (de eerste die nu na 6 jaar en 140.000 km flink in capaciteit ingeboet heeft). @Derrek: Bevalt deze accu nog steeds? Mijn huidige accu heeft een capaciteit van 640A en die Varta 680 A, dat maakt dus niets uit? Ik lees dat dit plug and play is (alleen de auto 4 uur na inbouw laten rusten om te caliberen). Is er verder nog iets waar ik aan moet denken bij het omwisselen? (beide polen losdraaien, bevestigingsklem onderaan los en accus's omwisselen?) groet, Pascal Quote
Kogelman Posted July 6, 2018 Posted July 6, 2018 Gisteren ook een Varta Silver Line accu D52 besteld (136,- incl verzending), vandaag binnen en gemonteerd. Plug and Play, was binnen een kwartiertje gebeurd. Even een keer de motor gestart en toen netjes vier uurtjes gewacht om de accu te laten calibreren. Daarna een ritje gemaakt. De radio zenders stonden nog gewoon in het geheugen, alleen de klok en datum opnieuw heb ik opnieuw moeten instellen. So far so good en bijna 120,- euro in de zak gehouden t.o.v. de dealerprijs van 248,- (en nu 60 CCA meer vermogen dan de dealer accu). Zondag een lange rit voor de boeg naar familie, kan de accu even goed bijladen. groet, Kogelman Quote
Kogelman Posted July 8, 2018 Posted July 8, 2018 Eergisteren de Varta D52 accu geplaatst. Sinds vandaag doet ook het start-stop systeem het weer, precies zoals hierboven omschreven na een x aantal keer starten met een nieuwe AGM accu treedt het ISG vanzelf weer in werking (mits je voldoet aan de voorwaarden: gordel om, airco aan, koelwater op temp. etc.). Grappig dat af te lezen is, hoe lang je in de stad met afgeslagen motor stil staat (het display telt de seconden). Dus geen inleven vd dealer nodig na vervanging vd AGM accu. groet, Kogelman Quote
Guest jvanberkel Posted July 27, 2018 Posted July 27, 2018 Op 6-7-2018 om 16:58, Kogelman zei: Gisteren ook een Varta Silver Line accu D52 besteld (136,- incl verzending), vandaag binnen en gemonteerd. Plug and Play, was binnen een kwartiertje gebeurd. Even een keer de motor gestart en toen netjes vier uurtjes gewacht om de accu te laten calibreren. Daarna een ritje gemaakt. De radio zenders stonden nog gewoon in het geheugen, alleen de klok en datum opnieuw heb ik opnieuw moeten instellen. So far so good en bijna 120,- euro in de zak gehouden t.o.v. de dealerprijs van 248,- (en nu 60 CCA meer vermogen dan de dealer accu). Zondag een lange rit voor de boeg naar familie, kan de accu even goed bijladen. groet, Kogelman je moet de motor na aansluiten even starten en dan weer uit zetten, om vervolgens 4 uur te calibreren? Quote
Kogelman Posted July 31, 2018 Posted July 31, 2018 Yup, zo heb ik het in elk geval wel gedaan en het werkte. Ook het start-stop systeem deed het na verloop van tijd weer zoals het hoorde ( ik meen dat de auto daar ongeveer 20x voor gestart moet zijn en dat dan het start-stop systeem weer geactiveerd wordt). ik elk geval: het was een Quick fix. groet, Kogelman Quote
Hanz001 Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 Op 5-6-2018 om 21:25, Nicelmar zei: Ik had de onderstaande accu gevonden. Weet iemand of dit de juiste is voor mijn Rio uit 2012. https://www.accumegastore.nl/varta-d52-varta.html Ik heb onlangs exact dezelfde accu in mijn Rio 3 uit 2012 gezet. En alles werkt zoals het hoort. Binnen een kwartiertje gefikst en was dus inclusief verzendkosten voor €128,90 klaar. Scheelt de helft met de dealer die er ruim €250, - voor rekende. Ik vernam deze zomer al dat het start/stop systeem niet meer werkte (al gebruik ik dat waardeloze systeem nauwelijks), het was voor mij al een teken aan de wand dat de accu minder werd en dus eigenlijk vóór de winter vervangen moest worden. Ik ben er blij mee en heb mooi zo'n €125,- in de pocket gehouden. 1 Quote
Matthijs B Posted September 4, 2020 Posted September 4, 2020 Op 5-6-2018 om 19:34, xtra40 zei: je moet een AGM accu plaatsen een gewone accu kan niet tegen het snelle laden van het systeem je kunt de accu net zo vervangen als een normale accu dus dat is geen probleem als je de accu vervangt zorg dan wel dat je de juiste plaatst en ook ik zou die van 132 euro doen portemonnaie wijs Ff vraagje, net nieuwe varta accu binnen. Kennelijk met me dikke vingers de accu onder degene die ik wilde hebben aangeklikt.. I.p.v. de D52 (24,2cm lengte/ 60ah) de E39 (27,8cm lengte/ 70ah) besteld.. :/ Gaat dit, met de nodige moeite, toch passen? Of doe ik er beter aan om deze terug te sturen en alsnog voor de D52 te gaan? Alvast bedankt vd moeite! Quote
xtra40 Posted September 4, 2020 Posted September 4, 2020 past niet tenzij je een andere montage plaat uit een diesel neemt daar past een grotere accu op maar ik zou hem omruilen voor de juiste accu 1 Quote
Matthijs B Posted September 22, 2020 Posted September 22, 2020 Op 4-9-2020 om 19:00, xtra40 zei: past niet tenzij je een andere montage plaat uit een diesel neemt daar past een grotere accu op maar ik zou hem omruilen voor de juiste accu Thanks vh advies Xtra! Gezien ik eigenwijs ben, bezig met nieuwe geluidsinstallatie inbouwen, ff gezocht op marktplaats.. Idd accubak van (Kia turbo diesel) gevonden, voor slechts 15,-. Na inbouwen van de accu, deed het ISG systeem het na 1,5/ 2 dagen later ook ineens. Bij KIA (Naarden/ Utrecht) zeiden ze dat mijn geluidsinstallatie de oorzaak was en dat ik er niets aan kon doen.. 1 Quote
xtra40 Posted September 25, 2020 Posted September 25, 2020 Op 22-9-2020 om 21:28, Matthijs B zei: Thanks vh advies Xtra! Gezien ik eigenwijs ben, bezig met nieuwe geluidsinstallatie inbouwen, ff gezocht op marktplaats.. Idd accubak van (Kia turbo diesel) gevonden, voor slechts 15,-. Na inbouwen van de accu, deed het ISG systeem het na 1,5/ 2 dagen later ook ineens. Bij KIA (Naarden/ Utrecht) zeiden ze dat mijn geluidsinstallatie de oorzaak was en dat ik er niets aan kon doen.. ik heb het zelfde gedaan ook die plaat vervangen en grotere accu er in en exact het zelfde als jij nu hebt hooguit een week en toen was het weer klaar dus ik had de hoop dat het ging werken opgegeven Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.