Dragao Geplaatst 6 Maart, 2019 Geplaatst 6 Maart, 2019 Leuk topic dit Ook ik heb Private Lease en koop vergeleken en in mijn berekening ben ik toch echt voordeliger uit met koop dan Private Lease. Het grootste voordeel zit hem in de restwaarde van de auto.. Ik rij net ff iets meer dan 10k per jaar. Volgens de dealer is de Niro na 4 jaar met 40k op de tellen tussen de 15k en de 20k waard. (eerder 20 dan 15) En natuurlijk is dit afhankelijk van de markt. Ik lees overigens wel dat de bedragen die genoemd worden voor wegenbelasting / verzekering / onderhoud nogal overdreven zijn. Wegenbelasting is ongeveer 60 euro per maand Allrisk verzekering (voor mij) is ongeveer 50 euro per maand. Onderhoud... Als ik bij mij dit bereken met 10k KM per jaar dan heb ik max 3 beurten. De eerste beurt (15k) is een olie beurt. Ik meen gelezen te hebben bij de Kia dealer dat dit 170 euro kost dan bij 30k een kleine beurt 200 euro en bij 45k de grote beurt 251. Totaal 621 euro (= per maand 51,75) Dus de maand kosten voor mijn auto 162 euro. Laten we dan rekenen met de aanschaf van 33k en een restwaarde van 18k dan kost de auto 17K (over 4 jaar is dat 4250 per jaar en dat is 354 per maand. Ofwel de auto kost dan 516 euro per maand. Maar Let op! Ik heb nu nog wel een auto over met een restwaarde van 18k! En daar zit het voordeel in ten opzichte van Private Lease. (als we de rest waarde laten meetellen in het maandbedrag komen we op 141 euro per maand!!!) Deze gehele berekening is natuurlijk wel zonder andere storingen/onderhoud wat niet onder de garantie valt. We moeten eerlijk zijn, bij private lease zit dit allemaal in het bedrag (met of zonder eigen risico) alle andere (onderhouds)kosten zijn gedekt. Daar betaal je ook voor. Als ik mijn auto in de private lease doe dan kost mij dat 460 euro per maand. Wat natuurlijk 56 euro per maand goedkoper is dan koop. Maar vergeet hier de restwaarde van de auto niet mee te tellen. Als we met de 141 euro pm rekenen wat mijn auto kost als ik hem koop (incl restwaarde) dan is lease 319 euro per maand duurder. Voor dit bedrag is dan wel alles afgedekt. (muv bezine) Het is maar net wat je wilt. Allebei is prima. Bij koop loop je risico bij onderhoud en restwaarde. Bij lease heb je geen enkele zorgen . Quote
Broekie Geplaatst 6 Maart, 2019 Geplaatst 6 Maart, 2019 9 minuten geleden, Dragao zei: Leuk topic dit Ook ik heb Private Lease en koop vergeleken en in mijn berekening ben ik toch echt voordeliger uit met koop dan Private Lease. Het grootste voordeel zit hem in de restwaarde van de auto.. Ik rij net ff iets meer dan 10k per jaar. Volgens de dealer is de Niro na 4 jaar met 40k op de tellen tussen de 15k en de 20k waard. (eerder 20 dan 15) En natuurlijk is dit afhankelijk van de markt. Ik lees overigens wel dat de bedragen die genoemd worden voor wegenbelasting / verzekering / onderhoud nogal overdreven zijn. Wegenbelasting is ongeveer 60 euro per maand Allrisk verzekering (voor mij) is ongeveer 50 euro per maand. Onderhoud... Als ik bij mij dit bereken met 10k KM per jaar dan heb ik max 3 beurten. De eerste beurt (15k) is een olie beurt. Ik meen gelezen te hebben bij de Kia dealer dat dit 170 euro kost dan bij 30k een kleine beurt 200 euro en bij 45k de grote beurt 251. Totaal 621 euro (= per maand 51,75) Dus de maand kosten voor mijn auto 162 euro. Laten we dan rekenen met de aanschaf van 33k en een restwaarde van 18k dan kost de auto 17K (over 4 jaar is dat 4250 per jaar en dat is 354 per maand. Ofwel de auto kost dan 516 euro per maand. Maar Let op! Ik heb nu nog wel een auto over met een restwaarde van 18k! En daar zit het voordeel in ten opzichte van Private Lease. (als we de rest waarde laten meetellen in het maandbedrag komen we op 141 euro per maand!!!) Deze gehele berekening is natuurlijk wel zonder andere storingen/onderhoud wat niet onder de garantie valt. We moeten eerlijk zijn, bij private lease zit dit allemaal in het bedrag (met of zonder eigen risico) alle andere (onderhouds)kosten zijn gedekt. Daar betaal je ook voor. Als ik mijn auto in de private lease doe dan kost mij dat 460 euro per maand. Wat natuurlijk 56 euro per maand goedkoper is dan koop. Maar vergeet hier de restwaarde van de auto niet mee te tellen. Als we met de 141 euro pm rekenen wat mijn auto kost als ik hem koop (incl restwaarde) dan is lease 319 euro per maand duurder. Voor dit bedrag is dan wel alles afgedekt. (muv bezine) Het is maar net wat je wilt. Allebei is prima. Bij koop loop je risico bij onderhoud en restwaarde. Bij lease heb je geen enkele zorgen . Volgens mij ben je een beetje creatief aan het rekenen..... Belasting en verzekering zeg je is respectievelijk 60 en 50 euro per maand, oftewel 110 euro. Onderhoud voor een periode van 4 jaar is 621 euro, oftewel 13 euro (je rekent hier 621 euro per jaar in plaats van voor een periode van 4 jaar). Afschrijving (33K minus 18K) is 15.000 euro in 4 jaar, oftewel 312 euro per maand. Kosten voor je auto is dan 110 euro plus 13 euro plus 312 euro is 435 euro per maand. Restwaarde kan het bedrag zowel positief als negatief beïnvloeden. Tevens als uitgangspunt meegenomen dat je de 33K op de rekening hebt staan. Ik betaal voor private lease (looptijd 5 jaar, maar kan na 1 jaar kosteloos opzeggen) 401 euro per maand bij 10.000 kilometer. Hoezo is lease 319 euro duurder dan?! Ieder zijn eigen keus uiteraard Quote
Dragao Geplaatst 6 Maart, 2019 Geplaatst 6 Maart, 2019 22 minutes ago, Broekie said: Volgens mij ben je een beetje creatief aan het rekenen..... Belasting en verzekering zeg je is respectievelijk 60 en 50 euro per maand, oftewel 110 euro. Onderhoud voor een periode van 4 jaar is 621 euro, oftewel 13 euro (je rekent hier 621 euro per jaar in plaats van voor een periode van 4 jaar). Afschrijving (33K minus 18K) is 15.000 euro in 4 jaar, oftewel 312 euro per maand. Kosten voor je auto is dan 110 euro plus 13 euro plus 312 euro is 435 euro per maand. Restwaarde kan het bedrag zowel positief als negatief beïnvloeden. Tevens als uitgangspunt meegenomen dat je de 33K op de rekening hebt staan. Ik betaal voor private lease (looptijd 5 jaar, maar kan na 1 jaar kosteloos opzeggen) 401 euro per maand bij 10.000 kilometer. Hoezo is lease 319 euro duurder dan?! Ieder zijn eigen keus uiteraard Onderhoud is zoals uitgelegd 621 euro voor 4 jaar (olie beurt op 15k, kleine beurt op 30k en grote beurt op 45k) dus 13 per maand. Creatief rekenen dat kan heel goed Maar ik kan nog creatiever .... Als ik de auto na 1 jaar weer verkoop is de restwaarde zo ongeveer 29k (waarschijnlijk iets meer) kosten zijn dan 4k aan afschrijving. geen onderhoud wel 110 per maand aan verzekering en wegenbelasting = 1320 totaal 5320 . ten opzicht van jou 4812 / dan is lease iets goedkoper Quote
Broekie Geplaatst 6 Maart, 2019 Geplaatst 6 Maart, 2019 Maar bij de berekening van het onderhoud kwam jij op 51,75 per maand "Als ik bij mij dit bereken met 10k KM per jaar dan heb ik max 3 beurten. De eerste beurt (15k) is een olie beurt. Ik meen gelezen te hebben bij de Kia dealer dat dit 170 euro kost dan bij 30k een kleine beurt 200 euro en bij 45k de grote beurt 251. Totaal 621 euro (= per maand 51,75)" Bij de Niro is het verschil tussen zelf aanschaffen en private lease erg klein. Elk heeft zo zijn voor- en nadelen. Dus gewoon kiezen waar je jezelf prettig bij voelt Quote
Dragao Geplaatst 6 Maart, 2019 Geplaatst 6 Maart, 2019 5 minutes ago, Broekie said: Maar bij de berekening van het onderhoud kwam jij op 51,75 per maand "Als ik bij mij dit bereken met 10k KM per jaar dan heb ik max 3 beurten. De eerste beurt (15k) is een olie beurt. Ik meen gelezen te hebben bij de Kia dealer dat dit 170 euro kost dan bij 30k een kleine beurt 200 euro en bij 45k de grote beurt 251. Totaal 621 euro (= per maand 51,75)" Bij de Niro is het verschil tussen zelf aanschaffen en private lease erg klein. Elk heeft zo zijn voor- en nadelen. Dus gewoon kiezen waar je jezelf prettig bij voelt Goed gespot! Quote
Gast niro Geplaatst 6 Maart, 2019 Geplaatst 6 Maart, 2019 1 uur geleden, Dragao zei: Onderhoud... Als ik bij mij dit bereken met 10k KM per jaar dan heb ik max 3 beurten. De eerste beurt (15k) is een olie beurt. Ik meen gelezen te hebben bij de Kia dealer dat dit 170 euro kost dan bij 30k een kleine beurt 200 euro en bij 45k de grote beurt 251. Totaal 621 euro (= per maand 51,75) Dus de maand kosten voor mijn auto 162 euro. Ben toevallig in dit draadje gevallen en ben mij er niet aan het verdiepen. Maar wat ik lees over onderhoud.... De onderhoudsbeurten voor behoud garantie zijn of 15000Km of 1 jaar. Voor 4 jaar kom je niet uit met 3 beurten dan Quote
Nir00tje Geplaatst 6 Maart, 2019 Geplaatst 6 Maart, 2019 Slechts 10% afschrijving in het 1e jaar lijkt mij erg laag Quote
gjcvro Geplaatst 6 Maart, 2019 Geplaatst 6 Maart, 2019 (aangepast) 4 uur geleden, Dragao zei: Leuk topic dit Ook ik heb Private Lease en koop vergeleken en in mijn berekening ben ik toch echt voordeliger uit met koop dan Private Lease. Het grootste voordeel zit hem in de restwaarde van de auto.. Ik rij net ff iets meer dan 10k per jaar. Volgens de dealer is de Niro na 4 jaar met 40k op de tellen tussen de 15k en de 20k waard. (eerder 20 dan 15) En natuurlijk is dit afhankelijk van de markt. Ik lees overigens wel dat de bedragen die genoemd worden voor wegenbelasting / verzekering / onderhoud nogal overdreven zijn. Wegenbelasting is ongeveer 60 euro per maand Allrisk verzekering (voor mij) is ongeveer 50 euro per maand. Onderhoud... Als ik bij mij dit bereken met 10k KM per jaar dan heb ik max 3 beurten. De eerste beurt (15k) is een olie beurt. Ik meen gelezen te hebben bij de Kia dealer dat dit 170 euro kost dan bij 30k een kleine beurt 200 euro en bij 45k de grote beurt 251. Totaal 621 euro (= per maand 51,75) Dus de maand kosten voor mijn auto 162 euro. Laten we dan rekenen met de aanschaf van 33k en een restwaarde van 18k dan kost de auto 17K (over 4 jaar is dat 4250 per jaar en dat is 354 per maand. Ofwel de auto kost dan 516 euro per maand. Maar Let op! Ik heb nu nog wel een auto over met een restwaarde van 18k! En daar zit het voordeel in ten opzichte van Private Lease. (als we de rest waarde laten meetellen in het maandbedrag komen we op 141 euro per maand!!!) Deze gehele berekening is natuurlijk wel zonder andere storingen/onderhoud wat niet onder de garantie valt. We moeten eerlijk zijn, bij private lease zit dit allemaal in het bedrag (met of zonder eigen risico) alle andere (onderhouds)kosten zijn gedekt. Daar betaal je ook voor. Als ik mijn auto in de private lease doe dan kost mij dat 460 euro per maand. Wat natuurlijk 56 euro per maand goedkoper is dan koop. Maar vergeet hier de restwaarde van de auto niet mee te tellen. Als we met de 141 euro pm rekenen wat mijn auto kost als ik hem koop (incl restwaarde) dan is lease 319 euro per maand duurder. Voor dit bedrag is dan wel alles afgedekt. (muv bezine) Het is maar net wat je wilt. Allebei is prima. Bij koop loop je risico bij onderhoud en restwaarde. Bij lease heb je geen enkele zorgen . Ik zal het wel te snel lezen, maar ik snap je hele berekening niet. Als ik dan tel met private lease heb ik nog steeds 33 k op mijn rekening staan, want ik heb helemaal geen auto gekocht? Dus die restwaarde heeft niets met je kosten te maken, wel je afschrijving. Oftewel het bestaat niet dat je voor 141 euro per maand een auto rijdt. 6 Maart, 2019 aangepast door gjcvro 1 Quote
Broekie Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 15 uur geleden, niro zei: Ben toevallig in dit draadje gevallen en ben mij er niet aan het verdiepen. Maar wat ik lees over onderhoud.... De onderhoudsbeurten voor behoud garantie zijn of 15000Km of 1 jaar. Voor 4 jaar kom je niet uit met 3 beurten dan Volgens mij klopt het wel: na jaar 1, 2 en 3 doe je een beurt en vlak voordat de auto vier jaar wordt doe je hem weg (of laat je in ieder geval de beurt niet meer uitvoeren). Quote
Dragao Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 15 hours ago, gjcvro said: Ik zal het wel te snel lezen, maar ik snap je hele berekening niet. Als ik dan tel met private lease heb ik nog steeds 33 k op mijn rekening staan, want ik heb helemaal geen auto gekocht? Dus die restwaarde heeft niets met je kosten te maken, wel je afschrijving. Oftewel het bestaat niet dat je voor 141 euro per maand een auto rijdt. Laat ik het zo uitleggen. We beginnen allebei met 33K op de rekening. We nemen allebei dezelfde auto, jij lease ik koop. na 4 jaar heb jij geen auto meer en ik verkoop hem zodat ook ik geen auto heb. (zo hebben we begin en eindpunt gelijk) jij betaald 460 euro in de maand wat neer komt op 22080 euro over 4 jaar. van de 33k heb jij dan 10920 over. Ik betaald 33k in 1x. betaal vervolgens aan verzekering en belasting en onderhoud 5901 euro en verkoop de auto over 4 jaar voor 18k. Ik heb dan over. (18k -5901) 12099 de 141 per maand klopt inderdaad niet Maar ben met koop wel goedkoper uit. Quote
Broekie Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 1 uur terug, Dragao zei: Laat ik het zo uitleggen. We beginnen allebei met 33K op de rekening. We nemen allebei dezelfde auto, jij lease ik koop. na 4 jaar heb jij geen auto meer en ik verkoop hem zodat ook ik geen auto heb. (zo hebben we begin en eindpunt gelijk) jij betaald 460 euro in de maand wat neer komt op 22080 euro over 4 jaar. van de 33k heb jij dan 10920 over. Ik betaald 33k in 1x. betaal vervolgens aan verzekering en belasting en onderhoud 5901 euro en verkoop de auto over 4 jaar voor 18k. Ik heb dan over. (18k -5901) 12099 de 141 per maand klopt inderdaad niet Maar ben met koop wel goedkoper uit. Ik ben wel benieuwd waar je de auto gaat leasen dan. Mij kost de auto 400 euro / maand op basis van 10.000 kilometer, 420 euro / maand op basis van 15.000 kilometer. Met koop ben je dan duurder uit. Quote
Dragao Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 1 hour ago, Broekie said: Ik ben wel benieuwd waar je de auto gaat leasen dan. Mij kost de auto 400 euro / maand op basis van 10.000 kilometer, 420 euro / maand op basis van 15.000 kilometer. Met koop ben je dan duurder uit. We moeten wel apple met apples blijven vergelijken. Als jij voor 400 leased ben ik zeer benieuwd naar de uitvoering (en eventuele opties. ) Als je op de site van Kia kijkt is de DynamicPlus lease 439 (in mijn geval +10 euro pm voor de xenon koplampen) Ja zat er ff 10 tje naast.. prijzen varieren nou eenmaal.. Quote
Dragao Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 34 minutes ago, henk smit said: stel dat van dalen je auto in der brand steken. dan krijg je de dag waar de. met een private auto heb je minder risico. Dat is zo maar dan nog.. de dagwaarde van een auto die paar jaar oud is. is in de meeste gevallen verzekerd voor nieuwwaarde.. Quote
Broekie Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 1 uur terug, Dragao zei: We moeten wel apple met apples blijven vergelijken. Als jij voor 400 leased ben ik zeer benieuwd naar de uitvoering (en eventuele opties. ) Als je op de site van Kia kijkt is de DynamicPlus lease 439 (in mijn geval +10 euro pm voor de xenon koplampen) Ja zat er ff 10 tje naast.. prijzen varieren nou eenmaal.. Die van mij is de DynamicLine (5 jaar lease / na 1 jaar kosteloos opzegbaar). Quote
Derrek Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 (aangepast) 3 uur geleden, Dragao zei: ....de 141 per maand klopt inderdaad niet Maar ben met koop wel goedkoper uit. Dat komt omdat je de restwaarde twee keer meerekende..... Dat zelf kopen en bezitten financieel voordeliger is dan Private Lease staat inderdaad buiten kijf! 7 Maart, 2019 aangepast door Derrek Quote
bert111bel Geplaatst 7 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 7 Maart, 2019 Ik weet het eerlijk gezegd niet , is ook daarom dat ik dit topic gestart ben MAAR , soms denk ik wel dat leasing voordeliger uitkomt over een korte periode , zoals een jaar of 2 .... Quote
Dragao Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 44 minutes ago, Broekie said: Die van mij is de DynamicLine (5 jaar lease / na 1 jaar kosteloos opzegbaar). Dat is dus iets anders dan in mijn rekenvoorbeeld.. Ik heb gerekend met de DynamicPlus en 4 jaar (en 10k per jaar) Quote
chippie777 Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 Privat lease of koop het heeft allebei voor- en nadelen. Hierboven wordt gesproken over 30.000 financieren maar meestal heb je inruil waardoor het bedrag dat je nodig hebt minder is dan de auto die je koopt. Bij privat lease wordt daar geen rekening meegehouden. Quote
Dragao Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 43 minutes ago, henk smit said: welke Kia heb je dijnamiline of de plus in ieder geval betaal jij 103 euro meer per maand dan ik Zoals ik zeg heb ik de dynamicPlus . En overigens doe ik geen lease maar heb ik gekozen voor koop. Dat jij een stuk minder betaald heeft te maken dat je een andere uitvoering hebt en deze al enige tijd in bezit heb (de prijzen zijn de laatste tijd nogal gestegen) Quote
gjcvro Geplaatst 7 Maart, 2019 Geplaatst 7 Maart, 2019 LOL, iemand het berichtje van Tesla al gezien.. gesproken over afschrijving, het topmodel is even 50k in prijs gedaald. Dat schrijf je dus in 1 dag 50k af. Alles staat of valt met de inruilprijs. Als er over 4 jaar geen hond meer op een benzinevreter zit te wachten of er gebeurt iets anders waardoor 2e hands auto's minder waard worden zit je goed met lease, anders wellicht met kopen, met private lease weet je in ieder geval zeker wat je kwijt bent. Op het moment dat ik de auto uitzocht heb ik gekozen voor private lease ipv gewone zakelijke lease. Door de constructie bij ons op het werk was dat de voordeligste optie. En nog steeds geen gezeik bij problemen, ik moest een betrouwbare auto hebben met ingebouwde zekerheid, maar wel 100 tot 200 euro per maand goedkoper uit dan lease. Keuze's dus. Een ander neem gerust een telefoonabbo van 60 euro, laat mij lekker een autoabonnement hebben. Quote
Derrek Geplaatst 8 Maart, 2019 Geplaatst 8 Maart, 2019 31.000 + 9.000 = 40.000 40.000 - 20.000 = 20.000 Dat is 1.780 goedkoper dan 21.780 voor Private lease! Toch?? Quote
Dragao Geplaatst 8 Maart, 2019 Geplaatst 8 Maart, 2019 9 hours ago, henk smit said: dat geld niet voor ieder een. ik heb in december 2017 een goede diel gesloten als je nu een Kia niro lease inclusief 10.000 km over vijf jaar ben je al gouw 100 euro per maand meer kwijt . dus dan wort onze berekening anders. Maar begrijp ik nou dat je je vorige auto heb ingeruild op je huidige lease? dus dat betekend dat je naast het maand bedrag wat je nu betaald ook een inleg hebt gedaan.. ik ben erg benieuwd naar de berekening daarvan. (en hoe je dan goedkoper uit bent dan koop) Quote
Dragao Geplaatst 8 Maart, 2019 Geplaatst 8 Maart, 2019 Overigens is de deal met inruil van huidige auto niet van toepassing bij de Kia Dealer zelf. Dus waarschijnlijk heb je een lease contract met het bedrijf die zaken doet met de Kia Dealer (en v.v.) (Ik heb in ieder geval nog geen Kia dealer gevonden die dit kon doen. En ik heb er 3 gesproken) Quote
gjcvro Geplaatst 8 Maart, 2019 Geplaatst 8 Maart, 2019 De dealer koopt gewoon je huidige auto in, of fungeert als tussenpersoon. Ik heb dit ook gedaan, kia dealer heeft de auto op een site aangeboden en aan de hoogste bieder (na mijn goedkeuring) verkcoht. Staat dus los van de lease, je krijgt gewoon het geld op je rekening gestort. Soort van wijkopenalleauto's, maar dan bij de dealer. Quote
Derrek Geplaatst 9 Maart, 2019 Geplaatst 9 Maart, 2019 13 uur geleden, henk smit zei: .....Twee kreeg ik 16500 euro op mijn rekening .gestort. dat was meer dan ik kon krijgen bij de Mazda dieler. waar ik hem gekocht heb. Dat is niet zo vreemd. Die verkoper krijgt zoveel commissie op de diel van de Private Lease dat hij wel een deel kan bijleggen op de ingenomen auto. Uiteindelijk betaal je dat met die Private Lease tarieven dubbel en dwars terug. Want jullie denken toch niet echt dat de dealer aan liefdadigheid doet? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.