Jump to content
Xmoo

Engineering Mode

Recommended Posts

Bron: https://www.ioniqforum.com/forum/290-hyundai-ioniq-user-interface/31842-ioniq-engineering-mode.html

Door het meerdere keren tegelijk drukken van beide vingers in het menu (Informatie), vervolgens 1111 als pincode, kom je in het Engineering Menu waar je bepaalde opties aan/uit kunt zetten die standaard niet aan/uit staan.
Het aantal keren drukken is heel onregelmatig, dus gewoon blijven proberen :)
Opties die ik zelf handig vind en heb aangezet zijn: Intersection View (Navigatie - Debug) en Multi route mode (Navigatie).

Overzicht van het hele menu is hier te vinden: https://www.goingelectric.de/wiki/Ioniq_Service-Menü#Anzeige_des_Engineering_Mode

WhatsApp Image 2019-01-17 at 12.37.06.jpeg

Inmiddels heb ik heel wat hierover gelezen. Ziet er goed uit. Nu vraag ik me af of hierin niveaus zitten. En dan bedoel ik dat als je een andere pincode ingeeft, of je dan andere (meer?) mogelijkheden krijgt.
Hierover zou een Kia servicetechnicus een keer uit de school moeten klappen...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

On 1/20/2019 at 9:41 AM, Hippe lip said:

Inmiddels heb ik heel wat hierover gelezen. Ziet er goed uit. Nu vraag ik me af of hierin niveaus zitten. En dan bedoel ik dat als je een andere pincode ingeeft, of je dan andere (meer?) mogelijkheden krijgt.
Hierover zou een Kia servicetechnicus een keer uit de school moeten klappen...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het lijkt alsof het over Android heen loopt. Android kent een engineering mode maar ook een developer mode. Dus wat jij zegt, zou kunnen kloppen.

Op 22-1-2019 om 08:54, Xmoo zei:

Het lijkt alsof het over Android heen loopt.

Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar ik verwacht dat veel software in de auto op Linux draait.

Vandaag ook eens geprobeerd om in het menu te geraken.

Het is me nog gelukt ook.

Ik heb "Intersection  Vieuw" en "Multi route mode" kunnen aanzetten.

Gaf me een extra schermpje bij kruispunten maar had gedacht dat ik ook de via GPS de juiste snelheid zou aangeduid krijgen.

Maar dat zit er niet in, is waarschijnlijk nog een andere parameter.

Iemand enig idee?

11 uur geleden, matrafan zei:

Iemand enig idee?

Als je niet te bang bent aangelegd kun je eens wat dingen gaan proberen. Zolang je van de deleteknop afblijft (:whistling:) denk ik niet dat je veel kunt verpesten. Wel raad ik je aan om niet meer dan één ding tegelijk te proberen en het goed te documenteren, zodat je het weer terug kunt zetten. 

Als ik van de week nog eens tijd heb zal ik dit zeker nog wel eens proberen.

Heb nu wel op een topic van KIA RIO is gelijkaardigs gevonden en deze praten van een hotspot punt dat je nodig hebt.

Ben niet zo een computerfreak dus moet dit nog even verder uitzoeken.

Had gisteravond nog geprobeerd een app te downloaden waarmee een hotspot gemaakt zou kunnen maar dan gaf die aan dat mijn GSM daar niet voor geschikt is.

Is hier iemand meer van op de hoogte anders zal het nog verder zoeken worden. 

Je telefoon zou zelf als hotspot kunnen acteren zonder extra software te hoeven downloaden, kijk maar naar mijn screenshot. Dit is een voorbeeld van Android 9 op een Oneplus toestel. Je zal waarschijnlijk een iPhone hebben en daar weet ik niet hoe dat zit want ik heb nog nooit een iPhone gehad maar het zal niet veel anders zijn.

Screenshot_20190126-200744.jpg

Ik denk dat ermee bedoeld wordt dat je auto toegang nodig heeft tot internet. Als ‘ie naast huis staat heb je misschien al dekking. Heeft je telefoon contact met je WiFi thuis als je in de auto zit?

En anders kun je de hotspot van je telefoon aanzetten. Wat heb je voor toestel; Android of Apple?

Ik heb een Andriod toestel maar een icoontje als op het toestel van Tom (hotspot) zie ik niet direct staan.

Heb eens rondgeneusd om eventueel een App te downloaden om een Hotspot te maken maar heb het nog niet gedaan.

Ben daar dus helemaal niet vertrouwd mee.

Heb gisteren wel eens WIFI aangezet op GSM  en toen maakte de wagen contact met een TELENET Hotspot.

Kon wel geen verandering zien aan mijn navigatie, gezocht achter flitspalen icoon maar vindt dit niet.

Dan moet je eerst in je instellingen kijken welke iconen getoond worden in je snelmenu en 'hotspot' als icoon aanzetten. Anders gewoon via 'instellingen, Wi-fFi & internet, Hotspot en tethering, Wifi-hotspot' eerst je hotspot instellen. Je moet een naam voor je hotspot en een wachtwoord vastleggen en wie er kan connecten, en hoeveel devices concurring mogen connecten.

Doe dat eerst maar eens, deze twee zaken en kom dan terug en laat weten wat het resultaat is.

Ik heb een Andriod toestel maar een icoontje als op het toestel van Tom (hotspot) zie ik niet direct staan.
Heb eens rondgeneusd om eventueel een App te downloaden om een Hotspot te maken maar heb het nog niet gedaan.
Ben daar dus helemaal niet vertrouwd mee.
Heb gisteren wel eens WIFI aangezet op GSM  en toen maakte de wagen contact met een TELENET Hotspot.
Kon wel geen verandering zien aan mijn navigatie, gezocht achter flitspalen icoon maar vindt dit niet.
Als je het scherm 1 x naar beneden trekt dan kan je bij de 3 puntjes de knopvolgorde selecteren en daar het juiste icoontje selecteren.
Een tip voor iedereen. Voor Android 8.0 kon je je hotspot automatisch met de kia app laten in of uit schakelen. Standaard schakelt de hotspot zichzelf uit na x aantal tijd en vergeet je het telkens in te schakelen. Nu in de 8.0 werkt die app niet meer. Je kan wel de hotspot instellen dat hij actief blijft tot jij dat handmatig uit schakelt. In de instellingen menu als je op mobiele hotspot klikt en dan kan je selecteren aan of uit. Klik op het woord mobiele hotspot in het nieuw venster op de drie puntjes bovenaan. Daar kan je de time out instellingen instellen. Als je op nooit instelt blijft je hotspot actief zolang jij dat handmatig niet uit schakelt. Handig zodat je telkens je hotspot niet moet aanzetten. En blijven je flitscamera's actief .

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

On 1/25/2019 at 11:38 PM, matrafan said:

Vandaag ook eens geprobeerd om in het menu te geraken.

Het is me nog gelukt ook.

Ik heb "Intersection  Vieuw" en "Multi route mode" kunnen aanzetten.

Gaf me een extra schermpje bij kruispunten maar had gedacht dat ik ook de via GPS de juiste snelheid zou aangeduid krijgen.

Iemand enig idee?

Bij optie vehicle status (volgens mij, uit mijn hoofd). Zie je een overzicht van alle sensoren en de waardes die de sensoren hebben. Bv als licht aangaat zie je een sensor van waarde 0 naar 1 gaan. Hierin zit ook jouw snelheid. Deze verschilt van wat er op jouw middel display en als wat er in het snelheidsmeter te zien is. Denk dat dit wellicht GPS snelheid is.

Tevens valt mij op dat je maar 1 setting kunt wijzigen die hij opslaat. Deze 2e of meerdere gewijzigd instelling moet je elke x opnieuw installen.

12 uur geleden, Hippe lip zei:

Ik denk dat @matrafan bedoelt dat hij de GPS-snelheid op de navigatiekaart wil zien.

Dat is inderdaad hetgeen ik zou willen zien (als het mogelijk is natuurlijk)

Ik lees in topics van Kia Niro dat deze gebruik maken van een hotspot vandaar dat ik dit zou willen proberen maar heb jammer genoeg nog geen tijd gehad om het te testen.

Ga toch eens zoeken naar de 'optie vehicle status' zoals Xmoo aanhaalt.

Maar ik dacht dat ge in deze menu geen mogelijkheid hebt om iets te wijzigen.

Als het lukt ga ik morgen nazien.

Vandaag nog eens rondgeneusd en inderdaad een site gevonden met parameters van de auto.

Maar zoals ik dacht kun je aan de parameters niks veranderen.

Misschien een andere code nodig om in dit menu te komen? 

Ook nog eens met het hotspot gedoe geprobeerd maar daar werkte niets van.

Volgende keer eens experimenteren met Android misschien dat ik daar iets verder mee kom??

Op 30-1-2019 om 21:28, matrafan zei:

Vandaag nog eens rondgeneusd en inderdaad een site gevonden met parameters van de auto.

Wil je die site ook met ons delen? :rolleyes:

Op 30-1-2019 om 21:28, matrafan zei:

@matrafan

Wil je die site ook met ons delen? :rolleyes:

10 uur geleden, Hippe lip zei:

@matrafan

Wil je die site ook met ons delen? :rolleyes:

•  

Gewoon zoals hierboven ergens vermeld in het scherm "Systeeminfo" op het display tokkelen tot ge de code 1111 kunt ingeven (ooit 10 tappen een andere keer 20 tappen????)

Daarna een keuzemenu aanduiden en eventueel lager gaan via 'View'.

Kan nu niet van buiten zeggen welke parameter (dacht 'info' of zoiets) het was maar dat kunt ge zelf uittesten door alles te testen, als ge niks verzet kan er niks fout gaan.

Gisteren de Android eens getest en met 'Waze' navigatie een toer gereden.

Werkt perfect en geeft zelfs de correcte snelheid weer in het beeldscherm.

Ga hiermee in de toekomst eens verder experimenteren qua ingeven adressen Poi's enz.

Ah, met ‘site’ dacht ik dat je een site op internet bedoelde :no:

Ja, dat schermpje wat jij beschrijft is waar dit hele draadje over gaat....

Edited by Hippe lip
(Herstel tikvout)

11 uur geleden, Hippe lip zei:

Ah, met ‘site’ dacht ik dat je een site op internet bedoelde :no:

Ja, dat schermpje wat jij beschrijft is waar dit hele draadje over gaat....

Inderdaad het ging over dat schermpje waar we blijkbaar met die code (1111) weinig kunnen veranderen.

Vandaag wederom genavigeerd via GSM Android (Waze) en dit werkt verrassend goed met vermelding snelheid, snelheidscamera's, wegenwerken enz.  .

Denk dat ik voortaan deze blijf gebruiken enkel GSM via USB koppelen en klaar is kees, adres erin en rijden maar. :smile: :smile:

Ja, Waze is verrassend goed. De meeste afsluitingen en omleggingen staan er accuraat in. Wordt bijgehouden door community van liefhebbers. Ik rijd er al jaren mee. 

Het voordeel van het gebruik van een navigatie-app op je telefoon is ook nog eens dat je vóór vertrek, in je luie stoel binnen, de reis ontspannen kunt voorbereiden en inplannen. Geen geklooi in de auto, zoals ik sommigen wel zie doen. Na instappen duurt het dan ff voordat ze wegrijden......

Op ‎3‎-‎2‎-‎2019 om 22:42, Hippe lip zei:

Ja, Waze is verrassend goed. De meeste afsluitingen en omleggingen staan er accuraat in. Wordt bijgehouden door community van liefhebbers. Ik rijd er al jaren mee. 

Het voordeel van het gebruik van een navigatie-app op je telefoon is ook nog eens dat je vóór vertrek, in je luie stoel binnen, de reis ontspannen kunt voorbereiden en inplannen. Geen geklooi in de auto, zoals ik sommigen wel zie doen. Na instappen duurt het dan ff voordat ze wegrijden......

Nog niet geprobeerd zal ik één dezer dagen eens testen.

Is het ook mogelijk om van te voren gemaakte ritten in te geven?

Kan dit wel met men TomTom, gebruik dit altijd om oldtimerritten uit te zetten.

Ik gebruik een iPhone en zet bij afspraken meestal het adres erbij in de agenda. Voor vertrek klik ik in de agenda op de afspraak, dan op het i-tje en dan op het adres. De telefoon vraagt dan met welke app dit geopend moet worden. Dat kan Google Maps zijn, maar ook Tomtom of Waze. Die laatste gebruik ik dus. 

En hele ritten kun je niet met Waze uitzetten. Je kunt geen waypoints ingeven, hooguit één tussenstop. 

Flitsmeister is nu Carplay compatible. Daarin kun je jouw GPS snelheid zijn en toegestaande snelheid. Moet zeggen dat ik de navigatie van Flitsmeister beter vind werken als Google Maps.