Sigmasailor Geplaatst 30 Mei, 2019 Geplaatst 30 Mei, 2019 Twee dagen geleden (met nog 30 km op de GOM) een hoop gedoe om de Fastned pomp aan de praat te krijgen. Ik heb alle laders gehad en pas bij de vijfde poging ging het werken, zucht. Commentaar van Fastned: we hebben wat software problemen met Kia (al 4 weken) en werken er hard (zo, zo) aan om het op te lossen. Bij deze roep ik Fastned en Kia (lezen jullie mee?) op om dat komende week voor eens en voor altijd ‘even’ op te lossen. Moet kunnen als de wil aan beide zijden er maar is. Aan de wil van Fastned twijfel ik eigenlijk niet. Kia: kom op en los dit even op! Nog wel een goede tip van Fastned: de lader met het hoogste nummer heeft nog oude software en zou het wel moeten doen (niet in een keer dus......). Quote
jwv Geplaatst 30 Mei, 2019 Geplaatst 30 Mei, 2019 Heb je wel meteen met ze gebeld of ben je zelf eerst aan het proberen geslagen? Misschien dat ze op afstand ook nog eea voor je kunnen betekenen namelijk. Quote
Sigmasailor Geplaatst 30 Mei, 2019 Topic Starter Geplaatst 30 Mei, 2019 Heb zelf inderdaad een kwartier lopen klooien; volgende keer (ik hoop dat die niet komt) ga ik meteen bellen. Ze konden (achteraf) zien dat er het nodige fout ging. Kan gebeuren; wat ik jammer vind is dat het al 4 weken een bekend probleem is. Een kennis van importeert en levert DC laders; toen die een probleem had (met de toen nieuwe Jaguar) stond er een dag later een Chinees in zijn bedrijf die het dezelfde dag oploste. Als de wil er is kan dat echt! Quote
Fralamjo Geplaatst 30 Mei, 2019 Geplaatst 30 Mei, 2019 Autocharge voor de Ioniq heeft ook een tijdje uitgestaan omdat er problemen mee waren. Blijkbaar is het handshake protocol van CCS niet supersimpel; dat kan ik me voorstellen omdat de auto aan de paal moet kunnen laten weten wanneer de accu minder snel moet laden en wanneer die moet stoppen. Trouwens: als je een vrije 175kW paal ziet staan: die nemen, die kent het probleem niet; helaas niet bij elk Fastned punt beschikbaar. Fastned is trouwens afhankelijk van ABB (fabrikant laders van Fastned) en Kia. ABB moet uitvogelen wat er fout is en dan kijken of bij hun het probleem ligt of bij Kia; en in het laatste geval moet Kia in actie komen. Dan moet het allemaal nog getest worden... heel frustrerend, maar kan me voorstellen dat de weken zo voorbij vliegen. En als die Chinees het in één dag kon oplossen dan moet het iets simpels zijn geweest. Je weet niet hoe complex of simpel het probleem is dat ze nu ontdekt hebben. Quote
Sigmasailor Geplaatst 30 Mei, 2019 Topic Starter Geplaatst 30 Mei, 2019 Het probleem zal inderdaad zijn dat Kia, Fastned en ABB er samen uit moeten komen (tsja, en wie gaat dat betalen en wie moet wat veranderen; eerst maar eens naar elkaar wijzen?). Toch moeten die partijen gezamenlijk de wil tonen (maak gewoon een week vrij) het op te lossen, zonder het voor de andere merken weer te verpesten. Ik neem aan dat er voor CCS protocollen zijn; als die protocollen strikt genoeg zijn en iedereen zich er goed aan houdt moet het toch 'gewoon' goed gaan? Het zal mij niet verbazen dat het een simpele instructie in de software is (die moet je dan wel even vinden). En ja al die laders (of auto's) moeten dan weer een software update krijgen. Je kan het ook in een keer goed doen en vooraf valideren; scheelt een hoop kosten en ergernis. Quote
Hippe lip Geplaatst 30 Mei, 2019 Geplaatst 30 Mei, 2019 1 uur geleden, Fralamjo zei: Je weet niet hoe complex of simpel het probleem is dat ze nu ontdekt hebben. Problemen zijn bijna altijd iets simpels. Het vinden ervan is meestal het grootste probleem.... Quote
Fralamjo Geplaatst 30 Mei, 2019 Geplaatst 30 Mei, 2019 (aangepast) Klopt, vaak het euvel vinden en dan ook nog eens de interpretatie van een protocol. Kona heeft trouwens hetzelfde probleem en ze zoeken echt wel; Kia, ABB en Fastned zijn groot genoeg als spelers om dit soort problemen bij elkaar op de kaart te zetten. Bij Mijn Ioniq was het uiteindelijk ook opgelost met autocharge. Ik heb er alle vertrouwen in dat het wordt opgelost. En het regressie testen (controleren of je idd niet ergens anders een probleem hebt gecreëerd en die eventuele fouten oplossen) kost ook domweg tijd. En als ik de tekst van Fastned lees dan treedt het ook niet bij elke e-Niro op... lekker... Hippe kon het wel eens bij het rechte eind hebben 30 Mei, 2019 aangepast door Fralamjo Quote
Petertenboer Geplaatst 31 Mei, 2019 Geplaatst 31 Mei, 2019 Ik had even een mail gestuurd naar Fastned en kreeg een keurig antwoord terug: Luc / Fastned support (Fastned) 31 mei 10:16 CEST Beste Peter, Bedankt voor je bericht. Er is nog steeds een klein deel van de laders die problemen heeft met het starten van een laadsessie met een Hyundai of Kia. Je kan met een e-Niro zonder problemen laden op alle 175 kW laders en de 50 kW laders met het hoogste nummer. Je kan dus op elk laadstations zonder problemen laden met een Kia e-Niro. Onze lader fabrikant werkt samen met Kia en Hyundai aan een oplossing voor het probleem. Prettige dag gewenst, Hartelijke groet, Luc Quote
Sigmasailor Geplaatst 11 September, 2019 Topic Starter Geplaatst 11 September, 2019 (aangepast) Kreeg net (helemaal vanzelf) mailtje van Fastned. De problemen met laden voor de Kia e-Niro zouden zijn opgelost! Mooi zo; werkte vorige week inderdaad gewoon in een keer. Quote In de afgelopen paar maanden heb je contact met onze klantenservice gehad omdat je met jouw Kia e-Niro niet of moeizaam kon laden bij een deel van onze 50 kW snelladers. We willen je graag informeren dat dit probleem is opgelost en dat je nu dus weer probleemloos bij al onze laders kunt snelladen! Mocht je hier verder nog vragen over hebben dan horen wij het graag! Je kunt in dat geval gewoon op deze email reageren. Unquote 11 September, 2019 aangepast door Sigmasailor Quote
Hippe lip Geplaatst 11 September, 2019 Geplaatst 11 September, 2019 En jij natuurlijk meteen reageren: “Waarin zat nou precies het probleem en hoe is dat opgelost?” Quote
Sigmasailor Geplaatst 11 September, 2019 Topic Starter Geplaatst 11 September, 2019 Nee hoor, ik heb ze vriendelijk bedankt voor de 'snelle' oplossing en de proactieve terugkoppeling. Je hoort toch niet wat er achter zit. Die vragen zijn inderdaad wel wat ik graag weten wil. Heb ze nog een tip gegeven: door beter aan te geven welke aansluiting bij welke laadpaal zit. Ik was laatst bij een paal waar Tesla adaptor (ofzo) opstond. Ik dacht dat dit een CCS zou zijn met een losse Tesla adaptor: fout, bleek alleen Chademo (uitstervende soort) te zijn en moest dus verkassen. Vonden ze een goed idee, we zien het wel. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.