Ga naar inhoud

Sportage 1.6 GDI en Vakantie


Damper

Aanbevolen Berichten

Hallo

Wij zijn van plan om een ander auto te kopen, betreft een Sportage 1.6 GDI uit 2012 met 135PK.

Voornamelijk wordt er in de binnenstad gereden, met vaak 80km weg en af en toe een snelweg. Prima voor een 1.6 motor dus.

Maar wij willen met deze auto ook komend zomer naar Turkije op vakantie, dus nogal een rit. Wij hebben 2 kinderen van 6 en 14 jaartjes. Gezien er nog wat bagage in moet vroegen wij ons af of deze auto ons probleemloos kon rijden naar Turkije ?

Er is ook een mogelijkheid om een 2.0 motor te nemen maar gezien de auto het gehele jaar veel korte ritjes gaat maken leek ons dat niet echt een goede keus.

 

Wat denken jullie hier over ?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wij zijn met onze 1.6 met vouwwagen en 3 volwassenen en volle belading naar zuid Frankrijk geweest. Wat betreft rijden en trekkracht geen problemen gehad. Ik moest wel iets vaker terugschakelen tov onze sportage2 die we hiervoor hadden.
Enigste probleem dat wij hadden is met de veel te slappe achtervering


Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Frank

Bedankt voor je bericht. Dit geeft me meer vertrouwen.

Kan je misschien ook aangeven op hoeveel toeren je zit in zijn 6e versnelling bij 120km/u, 130 en 140km/u ? ( Hoger zullen we denk ik ook niet gaan, een beetje verantwoord rijden lijkt ons verstandiger ).

En als laatst, hoeveel liters de km rijd hij bij jullie ? Niet de zuinigste auto heb ik begrepen maar dat is ook wel begrijpelijk voor dit soort formaat auto.

Alvast enorm bedankt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vind het verbruik niet tegenvallen voor zo'n auto. 

Bij normaal dagelijks gebruik met relatief korte stukjes zitten we rond de 1 op 12. Als we bij langere stukken een beetje op de snelheid letten halen we 1 op 13. Boven 110/120 neemt het verbruik wel toe.

Tijdens de vakantie met vouwwagen zaten we op de 1 op 10 bij constant 110 kmh.

De toerentallen weet ik niet precies, het is de dagelijkse auto van mijn vrouw, maar ik dacht dat in 6 130 ongeveer 3500rpm was.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Veel op vakantie in het buitenland geweest met mijn 1.6GDI. Het is geen krachtpatser maar het volstaat. Op tijd terugschakelen en voldoende toeren houden. 5 en 6 alleen bruikbaar op vlakke weg, bij beetje helling niet hoger dan 4 gaan.

Ik zat meestal rond de 1:12,5 (max 110-120), met aanhanger 1:10.

De 2.0 is meer voor als je een (flinke) caravan er achter hebt hangen en heeft over het algemeen een hoger verbruik.

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ook een 2013 1.6 gehad. Een paar tips voordat je koopt:

1 . Let tijdens de proefrit op het stuurgedrag. Dit type heeft een elektromagnetische stuurinrichting. Is niets mis mee, maar je moet eraan wennen. Je moet continu corrigeren.  Het grote voordeel is dat het heel direct is. Indertijd zijn er updates geweest, maar hadden enkel effect op de dieselversie.

2. Staar je niet blind op grote maat velgen. 16 of 17 inch is veel comfortabeler

3. De kogeldruk is beperkt tot 80 kg. De meningen zijn verdeeld hierover, maar in ieder geval geen 100 kg zoals bij veel types. Max. trekgewicht 1200 kg. Belangrijk bij de keuze van een caravan of zware fietsendrager.

4. De 6e versnelling geeft nauwelijks toerenvoordeel. Bepaalt wel een iets gunstiger brandstofverbruik.

5. Kijk op de bovenranden van de portieren of er onder de rubbers geen roest zit. Een serie schijnt niet goed te zijn gekit. 

6. Werp een blik op de onderste achterlichten of de coating niet is losgelaten.

Ben benieuwd of je geslaagd bent.

 

 

 

 

 

aangepast door Rob18
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...