glopulisa Geplaatst 26 Augustus, 2009 Topic Starter Geplaatst 26 Augustus, 2009 Na iets meer dan 5000 km op de teller merk ik dat de auto beetje bij beetje zuiniger aan het worden is. Quote
Pro ceedboy Geplaatst 26 Augustus, 2009 Geplaatst 26 Augustus, 2009 zou het niet kunnen omdat kia uit een 1.4 benzine blokje toch maar een deftige 110pk kan persen dat het verbruik hierdoor ook iets hoger ligt? Ik rij redelijk sportief zeg amar heel sportief elke keer doortrekken ( als ies warm staat) tot 5500 toeren en ik rtrek toch door tot mijn 170 180 en mijn gemiddeld verbruik komt op een 8liter wat ik zeer aangenaam vind. Quote
Gast Jantje Geplaatst 2 Oktober, 2009 Geplaatst 2 Oktober, 2009 Eigenlijk belachelijk. Onze 2e auto een Hyundai Lantra station van '98 verbruikt ook 1:13,5. Die heeft 115 PK onder de kap, en de airco staat ook altijd vrolijk aan. Ok, hij weegt 100 kg lichter.De Volvo die we voor de Hyundai hadden was van bouwjaar '95 en die deed ook 1:13,5 met airco aan. Gewicht was 1000 kg, dat moet ik eerlijkheidshalve wel even vermelden. Die automotoren zijn qua techniek bijna antiek (in verhouding tot een 1.4 ISG blok dan). Ze waren dan wel lichter, maar de Cee'd heeft een (veel) betere cw waarde. Dus waar komt het grote verschil vandaan??? dit verschil zie je bij vrachtwagens ook. Ondanks de modernere motoren die daar in liggen en die voldoen aan euro 4/5 eisen, verbruiken ze ook meer. Dit verschil werd toen aan mij uitgelegd dat er bewust meer brandstof ingespoten wordt, om lagere cw waardes te halen. In feite ben je dus aan de ene kant goed bezig voor het milieu, terwijl je het aan de andere kant net zo erg verpest. Quote
bigwade Geplaatst 2 Oktober, 2009 Geplaatst 2 Oktober, 2009 Jantje, cw waarden worden bepaald door de vorm van de auto. Je bedoeld waarschijnlijk CO2 waarden Quote
Frans de Wandelaar Geplaatst 6 Oktober, 2009 Geplaatst 6 Oktober, 2009 (aangepast) Zit nu na 1100 km, met een rustige rijstijl, op een gemiddeld verbruik van 7.4 liter per 100 km (1 op 13.5) volgens de boordcomputer, had ook wel een iets betere waarde verwacht. 6 Oktober, 2009 aangepast door Frans de Wandelaar Quote
kiaruud Geplaatst 6 Oktober, 2009 Geplaatst 6 Oktober, 2009 (aangepast) Wij hebben sinds juli een kia ceed sw 1.4 isg. Onze vorige auto was een citroen bx, ledig gewicht 925 kg, verbruik 1:13 gemiddeld. Met caravan 1:9. Met de kia hebben wij eerst 1000 km rondgereden en zijn toen met de caravan, 2 volwassen en 2 kinderen naar Genua gereden. 1. Wij zijn niet eerder zo veilig en comfortabel met de auto op vakantie geweest. 2. De kia heeft een aangename strakke wegligging met caravan, bagage en de hele familie aan boord. 3. het verbruik was niet hoog. Gemiddeld 1:10 met de caravan aan de haak naar Italie. Conclusie: de kia biedt veel waar voor het geld, is ruim en relatief comfortabel. Wel is de kia hard geveerd, wat vooral opvalt bij lichte belading. Op trekauto.nl kunt u vaststellen dat een groot verschil in pk's en koppel relatief weinig verschil maakt in het reizen met de caravan. De snelheid van de combinatie met caravan is meestal rond 90 km per uur en dat valt prima te doen met een 1.4 isg. Het is maar wat men over heeft ( € ) voor die enkele dagen per jaar dat men met de caravan reist. Wij zijn tot op heden tevreden met de kia ceed wagon. Onze 4 persoonscaravan mag tot 1000kg wegen en is 2.10 meter breed. Het geluid van de radio is ook prima. 6 Oktober, 2009 aangepast door kiaruud Quote
Gast Jantje Geplaatst 6 Oktober, 2009 Geplaatst 6 Oktober, 2009 Jantje,cw waarden worden bepaald door de vorm van de auto. Je bedoeld waarschijnlijk CO2 waarden waarschijnlijk wel ja.. dank voor je verbetering Quote
patten Geplaatst 12 Oktober, 2009 Geplaatst 12 Oktober, 2009 Als beloofd even de terugkoppeling na de vakantie. We zijn al weer een paar weken terug inmiddels. Vakantie was naar Frankrijk, en in totaal iets van 3000 km gereden. Gemiddeld verbruik tijdens de vakantie 1:10,7... Heel veel tolweg gereden met de CC op 135 km/h. Na de vakantie (inmiddels 4 weken terug) de teller gereset en het lijkt alsof het verbruik wat beter wordt: 1:12,8. Ik rij voornamelijk op 80 km wegen. Nog (lang) niet wat het moet zijn, maar er is sprake van verbetering. In de praktijk schijnt het zo te zijn: lagere Co2 uitstoot = hoger verbruik...... De 1.4 blijft gewoon een zuipschuit! Overigens heeft de auto voortreffelijk gereden. (nu ongeveer 7500 km op de teller.) Quote
Smart Geplaatst 12 Oktober, 2009 Geplaatst 12 Oktober, 2009 (aangepast) Dit idee heb ik van een vriend van mij. Hij stelde het onderstaande voor. Sindsdien komt mijn benzinemeter niet meer uit de hoek. Scheelt enorm veel aan verbruik, vermoedt ik....... SORRY, KON HET NIET LATEN!!!! 12 Oktober, 2009 aangepast door Smart Quote
Frankybos Geplaatst 12 Oktober, 2009 Geplaatst 12 Oktober, 2009 Hallo allemaal, Leuke discussie over het verbruik van benzine in onze auto. Ik denk dat je ten alle tijde de balans moet weten te vinden tussen wat vind je accetable en wanneer is de fun verdwenen en rijdt je als slak in het verkeer. Als je veel plezier ervaart bij het autorijden , je hebt genoeg vermogen bij een verbruik van rond de 8 liter dan denk ik dat je aardig aan de balans zit. Je kunt best wel op die gewenste 7 liter uitkomen maar de vraag blijft dan of je nog wel plezier ervaart tijdens het rijden. Als je een aantal pk's tot je beschikking hebt dan mag je af en toe ze wel eens gebruiken anders is misschien de keuze van aankoop niet correct geweest en had je voor een picanto moeten kiezen. Ik rijdt pas 3 dagen met mijn cee'd en vanaf vanmiddag kwam ik erachter hoe ik het verbruik kon monitoren tijdens de rit. Bij 100 km per uur op de snelweg ga hij 5,7 liter aan en dat voor een 1.6 motor zeker niet verkeerd. Wel houdt ik het gaspedaal in de gaten want iets meer gas geven zonder dat dit extra vermogen opleverde ging hij regelrecht naar de 7,5 liter toe. Met andere woorden sommige dingen heb je wel in eigen hand (voet). Wat me wel opviel was dat bij het wegrijden bij een stoplicht hij 22 liter aangaf. Daar schrik je dus van van dit soort getallen. Waarschijnlijk zit daar de meeste winst in. Mijn tip voor de dag zet je verbruik meter tijdens een volle tank altijd aan i.p.v. te kijken hoeveel km's je nog kan rijden. Het zal je verbazen hoe gemakkelijk je kunt terugwinnen maar je moet wel met je neus op de feiten zitten en niet wachten totdat de tank leeg is. Folders zijn uiteindelijk altijd positiever dan de werkelijkheid, volgens mij had ik al ergens gelezen een test van de autoweek met een gemiddelt verbruik ergens boven de 8,.... zoiets geeft je al te denken. Trouwens alleen maar een auto kopen van wegen zijn verbruik zou niet de doorslag moeten geven. Ik ben nu ook 2 tariefgroepen in wegenbelasting omhoog gegaan en ook de Hhet verbruik van 6,7 liter bij mijn vorige Hyundai accent 1.6 zal hij ook nooit gaan halen maar ja we leven maar 1 keer. Groetjes Frank Quote
Smart Geplaatst 14 Oktober, 2009 Geplaatst 14 Oktober, 2009 (aangepast) @Patten: 'Nou wordt ie mooi. Het verbruik 14 Oktober, 2009 aangepast door Smart Quote
Fonzy Geplaatst 14 Oktober, 2009 Geplaatst 14 Oktober, 2009 Onze cee'd SW heeft nou 4500 km gereden met een gemiddeld verbruik over de laatste 800 km van 6,7 l/100 km waarbij we over alle soorten wegen gereden hebben. Voor een auto van 1200 kg vind ik dit acceptabel. Ik denk trouwens dat je de grootste besparing van de A-label Cee'd moet zien in de 700 euro minder BPM t.o.v een B-label. Daar komen de kosten van het ISG systeem wel weer bij (300 euro geloof ik) maar netto hoef je 400 euro minder af te tikken bij de nederlandse staat. Een iets gunstiger benzineverbruik krijg je er als bonus bij. Quote
bigwade Geplaatst 14 Oktober, 2009 Geplaatst 14 Oktober, 2009 Volgens mij zijn opgegeven gebruikscijfers sinds mensenheugenis te rooskleurig, oud nieuws dus. 20-25% er bij optellen voor dagelijks gebruik is normaal. Mensen die achteraf verschrikkelijk mopperen hebben onder een steen gelegen. Kia en Hyundai hebben de naam erg dorstig te zijn. Kijk maar eens bij MyReviews bij autoweek.nl, bijv. van een i10. Er zijn mensen die daar 1 op 11 mee rijden, mij lukt dat niet. De Sportage staat op 1 op 12,5, jaja, bergaf Doe ik extra mijn best kom ik op 1 op 11. Ik vind het best en wist het. grtz Frank Quote
Smart Geplaatst 14 Oktober, 2009 Geplaatst 14 Oktober, 2009 Nou, dan doe jij het nog goed. Met mijn Tucson 2.0 benzine reed ik 1 op 9/9,5 km. Met de caravan 1 op 7 km. Wacht even rij jij een diesel Frank? Quote
bigwade Geplaatst 14 Oktober, 2009 Geplaatst 14 Oktober, 2009 Wel bij de les blijven:-) http://www.kiaclub.nl/sportage/1645-sportage-binnen-yes.html gewoon benzine dus, heerlijk, ruikt veel beter dan LPG Quote
Frankybos Geplaatst 17 Oktober, 2009 Geplaatst 17 Oktober, 2009 Hallo Allemaal. ben inmiddels erachter gekomen dat inderdaad het verbruik meer is dan verwacht. heb de eerste keer bij controle 8,6 liter gehaald bij gemiddeld gebruik stad/snelweg:-o Had er wel iets meer van verwacht maar als ik iedere keer op mijn verbruiks meter blijf kijken of ik iets niet kan verdienen gaat de lol wel er vanaf dus waarschijnlijk toch weer genoegen nemen met.. en genieten van. Waarschijnlijk doet die climate controle ook niet veel goeds t.o.v. het gebruik, staat namelijk continue aan groetjes frank Quote
Gast Jantje Geplaatst 18 Oktober, 2009 Geplaatst 18 Oktober, 2009 Naar het verbruiksmetertje in het dashboard kijk ik sowieso niet. Elke keer als ik de tank volgooi, reken ik het uit aan de hand van de dag teller die ik zodra hij vol gegooit is weer reset. Kom tot nu gemiddeld elke keer rond de 1 op 12,5 uit. Dit is bijna hetzelfde als mijn oude volkswagen corrado vr6....... Quote
Frankybos Geplaatst 19 Oktober, 2009 Geplaatst 19 Oktober, 2009 Hoi patten, Achteraf gezien moet ik je wel gedeeltelijk gelijk geven maar ik heb mijn keuze laten vallen op de schoonheid van de auto en ook erg belangrijk was zijn garantie van 7 jaar. Ik had ook de pro cee'd op mijn lijst staan maar de keus 2e hands was zeer beperkt. Ook de nieuwe seat ibiza was een auto waarvan ik dacht dat zou hem kunnen worden alleen waren zijn verbruikcijfers slechter, achteraf gezien was het verbruik van de seat nog beter dan wat ik nu heb:mrgreen: En toch zou ik niet anders willen, hij rijdt als een degelijke auto, geen lawaai en doet wat er van hem verlangt wordt. Groetjes Frank Quote
glopulisa Geplaatst 19 Oktober, 2009 Topic Starter Geplaatst 19 Oktober, 2009 Die garantie van 7 jaar vond ik ook belangrijk. Het is inderdaad een degelijke auto en inderdaad geen lawaai. Maar zoals eerder is gezegdL: "Het nieuwe rijden". Quote
Giovanny Geplaatst 23 Oktober, 2009 Geplaatst 23 Oktober, 2009 Als je ook op de internationale versie van de KIA Forums kijkt en leest, merk je dat het een algemeen bekend punt is dat het verbruik van met name de CEED SW een stuk hoger ligt dan de aangegeven fabrieksnorm Quote
glopulisa Geplaatst 25 Oktober, 2009 Topic Starter Geplaatst 25 Oktober, 2009 Vrijdag met een volle tank naar Duitsland Bielefeld vanaf Zwolle gereden (242 km). Daar in de stad bij elkaar een KM of 50 gereden. Vandaag weer terug. Volgens de boordcomputer nog 99 km te gaan. Netjes toch? Quote
Relena Geplaatst 26 Oktober, 2009 Geplaatst 26 Oktober, 2009 Vrijdag met een volle tank naar Duitsland Bielefeld vanaf Zwolle gereden (242 km). Daar in de stad bij elkaar een KM of 50 gereden. Vandaag weer terug. Volgens de boordcomputer nog 99 km te gaan. Netjes toch? Je begint je bijna af te vragen hoe groot die tank in werkelijkheid is. Quote
bigwade Geplaatst 26 Oktober, 2009 Geplaatst 26 Oktober, 2009 Over het verbruik van Kia's begin ik onderhand wat jeuk te krijgen. Kan onder de header van dit forum "logo+Kia Club Nederland" nou niet effe een heel klein, amper leesbaar regeltje, zoiets als, "Een gemiddelde Kia verbruikt 15-20% meer dan in de folder is aangegeven", dan hebben we die discussies eigenlijk wel gehad. Het is maar een idee...) Krijgen we straks anders ook nog berichten over het "Nieuwe Rijden" Waar is de zalf.......... Quote
Smart Geplaatst 26 Oktober, 2009 Geplaatst 26 Oktober, 2009 Over het verbruik van Kia's begin ik onderhand wat jeuk te krijgen.Kan onder de header van dit forum "logo+Kia Club Nederland" nou niet effe een heel klein, amper leesbaar regeltje, zoiets als, "Een gemiddelde Kia verbruikt 15-20% meer dan in de folder is aangegeven", dan hebben we die discussies eigenlijk wel gehad. Het is maar een idee...) Krijgen we straks anders ook nog berichten over het "Nieuwe Rijden" Waar is de zalf.......... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.