Floris6 Geplaatst 19 Juni, 2021 Geplaatst 19 Juni, 2021 Hallo, van mijn Sorento 2.5 crdi is de distributie ketting gebroken bij 120km/h. Volgens mijn garage is er ook klepschade ect… geschatte reparatie €2500. Heeft iemand hier ervaring mee en heeft de sorento dus niet genoeg ruimte tussen klep en zuiger? met vriendelijke groet, Floris. Quote
meeder Geplaatst 19 Juni, 2021 Geplaatst 19 Juni, 2021 Aangezien het een diesel betreft is de kans dat er grote schade is wel zeker.Diesels zijn eigenlijk altijd interference motoren. 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 19 Juni, 2021 Geplaatst 19 Juni, 2021 Met € 2500 schade ben je waarschijnlijk beter af met een ruilmotor. Mits je die kunt vinden natuurlijk... Quote
SMITHEN69 Geplaatst 20 Juni, 2021 Geplaatst 20 Juni, 2021 ik rijd nu 57 jaar een auto. maar van een gebroken ketting. heb ik nog nooit mee gemaakt wel van een distributie snaar. Quote
Specialmade Geplaatst 20 Juni, 2021 Geplaatst 20 Juni, 2021 12 minuten geleden, SMITHEN69 zei: ik rijd nu 57 jaar een auto. maar van een gebroken ketting. heb ik nog nooit mee gemaakt wel van een distributie snaar. Vroeger had je ook geen ketting. Met paard en wagen spraken ze van teugels. (grapje hoor Henk) 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 20 Juni, 2021 Geplaatst 20 Juni, 2021 ik rijd nu 57 jaar een auto. maar van een gebroken ketting. heb ik nog nooit mee gemaakt wel van een distributie snaar. Alles kan stuk. We weten natuurlijk ook niet hoe oud deze ketting was, hoe het onderhoud was en dergelijke. De Sorento 1 is op zijn jongst van 2009, dat is toch alweer 12 jaar en dan is onderhoud wel belangrijk.Ja, het is zeldzaam, maar zoals je ziet het kan.En dat is vooral heel zuur (en prijzig). 1 Quote
meeder Geplaatst 20 Juni, 2021 Geplaatst 20 Juni, 2021 ik rijd nu 57 jaar een auto. maar van een gebroken ketting. heb ik nog nooit mee gemaakt wel van een distributie snaar. Het komt vaak genoeg voor, is ook van alle tijden.Mercedes heeft bijvoorbeeld een serie diesels gehad waarbij kettingen best vaak braken, dit was in de jaren 80 en 90.Soms breken ze omdat ze eerst teveel opgerekt zijn.Het is in ieder geval niet iets uitzonderlijks, natuurlijk de kans op een gebroken riem is groter maar ook kettingen zijn niet onfeilbaar.De tijd dat kettingen echt een auto leven mee gingen is bij veel merken ook al lang verleden tijd. 1 1 Quote
ArjanS Geplaatst 28 Augustus, 2021 Geplaatst 28 Augustus, 2021 (aangepast) Beetje achteraf gereageerd maar alle Hyundai ( = Kia ) motoren zijn/waren allemaal interferentie motoren. Deze diesel is op zijn beurt weer gerebatchte Mitsubishi motor ( net als vele Kia motoren, dit diesel motorblok met een uitvoerings bereik ( hoe lang ze de zuigerstang maken ) van 2 to 2.7 liter stamt orgineel uit 1970, maar is uiteraard gaandeweg uitgerust met modernere kop, nokkenassen ( met diverse distributie ) en inspuiting e.d. en ingebouwd geweest in een keur van Mitsubishi's van terreinwagens en busjes tot lichte vrachtwagen, daarna in Hyundai's en uiteraard daarna in Kia's ) Niet interferentie motoren zijn een uitzondering ( mijn Fiat Panda met eveneens oerroude 1200 cc gietijzeren motorblok is er eentje ) maar interferentie motoren de regel en vrijwel iedere auto heeft dat. Dat is omdat interferentie motoren beter presteren. ( de cylinder kan langer/eerder/later lucht aanzuigen en uitlaatgaas wegpersen ) Ketting distributie motoren zijn heel erg gevoelig voor de kwaliteit van de motor olie, als de ketting geen eigen olie ( reservoir ) bad heeft maar motor olie daarvoor gebruikt. Bij diesels is de motorolie sneller vervuild dan bij benzine motoren, wat vooral bij niet strikt op exacte tijd/km stand dealer onderhoud snel wordt vergeten door particuliere eigenaren na verstrijken van de garantie periode en dus verplicht dealer onderhoud die dan nooit bij een dealer komen laat staan binnen de onderhouds interval. Vuile motorolie zorgt dan voor een (abnormaal) snel slijtende ketting. Dat kettingen een "autoleven" meegaan kan wel, maar dan moet er heel punctueel en vaak nieuwe en schone motorolie in. Heb je die motor laten repareren, ruilmotor laten monteren of de auto weg gedaan ? Ik kan me voorstellen dat bij een oudere ( Sorento ) dat al snel niet meer economisch verantwoord is ( auto is minder waard dan de reparatie ) ps : de Sorento heeft meer kettingen : als je een AWD/ 4x4 uitvoering hebt zit er nog eentje in de tussenbak. Die olie moet ook vervangen om de 14 k km of ruwweg 2 jaar ( ook stilstaand ) net als de 2 differentieels in de assen en om de 6k km vet in alle U joints tussen de assen..... In ieder geval zeer vervelend. Het kan erger : mijn overbuurman heeft zo'n kollosale Dodge Ram Van met een V8 : die is 9000 euro kwijt aan een nieuwe krukas ( die iets van 300-500 euro euro kost, rest is allemaal arbeidsloon vanwege dat zo'n motor er uit moet en de hele body van het chassis moet worden gelicht.....) 28 Augustus, 2021 aangepast door ArjanS 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.